Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:03:49 GMT

کاهش سهم «شبه‌پول» ضد تورمی در اقتصاد کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۴۸۵۳

کاهش سهم «شبه‌پول» ضد تورمی در اقتصاد کشور

امروز با توجه به تاثیر منفی تورم بر اقتصاد کشور، همواره تلاش می‌شود که سهم عوامل تورم‌زا در اقتصاد کاهش یافته و نقدینگی سرگردان به محل‌هایی هدایت شود که پول نقد را از دسترس مردم دور نگاه دارد.

براین اساس نقش سیاست‌های پولی برای هدایت نقدینگی به سوی شبه‌پول و کاهش سهم پول در اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین دولت‌ها با بالا و پایین بردن سود انواع سپرده‌ها و اوراق بهادار در نظر دارند که مسیر نقدینگی (شامل پول و شبه‌پول) را کنترل کرده و به تبع آن تورم را مهار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پول شامل اسکناس، کارت‌های اعتباری و دارایی قابل دریافت از طریق چک است. پول به دلیل اینکه در دسترس مردم قرار دارد به راحتی قابل خرج کردن است و به همین دلیل باعث افزایش تورم می‌شود، اما شبه‌پول، در نقطه مقابل قرار داشته و برای کوتاه‌مدت، خاصیت ضد تورمی دارد. شبه‌پول

نوعی از سپرده‌های مدت‌دار به شمار می‌رود که امکان نقد شوندگی  هزینه کردن آن به آسانی امکان پذیر نیست، بنابراین ابزاری مفید و جذاب برای کنترل تورم به شمار می‌رود.

اوراق قرضه، اسناد خزانه، قرض‌الحسنه و سپرده‌های مدت‌دار از جمله انواع شبه‌پول به شمار می‌روند که نقد شدن آنها به طور مستقیم ممکن نبوده و نیازمند زمان است.

دولت‌ها تلاش می‌کنند با اعمال سیاست‌های پولی و افزایش سود سپرده‌های مربوط به شبه‌پول، نقدینگی جامعه را سوی آنها بکشانند تا بتوانند در کوتاه‌مدت، نرخ تورم را مهار کنند.

بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، ارزش نقدینگی در پایان خرداد ۹۸ به بیش از ۱۹۷۹ هزار میلیارد تومان رسید که ۳۱۰ هزار میلیارد تومان از آن به پول و ۱۶۶۹ هزار میلیارد تومان به شبه‌پول تعلق داشته است.

رشد ۵۰ درصدی حجم پول

حجم پول در خرداد امسال به ۳۱۰.۸ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۰.۹ درصد و نسبت به اسفند ۹۷ حدود ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حجم پول (شامل اسکناس، کارت‌های اعتباری و دارایی قابل دریافت از طریق چک) در خرداد سال ۹۷ حدود ۲۰۵.۹ هزار میلیارد تومان در اسفند پارسال حدود ۲۸۵.۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

بررسی روند رشد پول نشان می‌دهد که در دوره یکساله منتهی به خرداد ۹۷ (دوره زمانی خرداد ۹۶ تا خرداد ۹۷) میزان افزایش حجم پول ۲۵ درصد بوده اما در دوره زمانی منتهی به خرداد ۹۸ معادل ۵۰.۹ درصد افزایش داشته که نشان‌دهنده شتاب در خلق پول در یکسال اخیر بوده است.

ارزش پول در خرداد ۹۶ حدود ۱۶۴ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود.

روند رشد شبه‌پول

میزان شبه‌پول نیز در خرداد ۹۸ بیش از ۱۶۶۹ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که حجم شبه‌پول در خرداد ۹۷ حدود ۱۳۷۶ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۱۵۹۷ هزار میلیارد تومان بوده است. در دوره زمانی یکساله منتهی به خرداد ۹۸ حجم شبه‌پول بیش از ۲۹۲ هزار میلیارد تومان بالا رفته است.

همچنین رشد شبه‌پول در خرداد ماه امسال نسبت به خرداد پارسال بیش از ۲۱ درصد و نسبت به اسفند پارسال ۴.۵ درصد است.

بررسی روند افزایش شبه‌پول حاکی از این است که میزان رشد آن در دوره یکساله منتهی به خرداد ۹۸ نسبت به دوره زمانی مشابه (خرداد ۹۶ تا خرداد ۹۷) شتاب گرفته و از ۱۹.۷ درصد به ۲۱.۲ درصد صعود کرده است.

حجم شبه‌پول در خرداد ۹۶ حدود ۱۱۵۰ هزار میلیارد تومان، خرداد ۹۷ معادل ۱۳۷۶ هزار میلیارد تومان و خرداد ۹۸ حدود ۱۶۶۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

کاهش سهم شبه‌پول در اقتصاد

بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد که نسبت بین پول و شبه‌پول در حجم نقدینگی در یکسال منتهی به خرداد ۹۸ به سود پول بوده به طوری که سهم شبه‌پول در اقتصاد کاهش داشته است.

در خرداد ۹۷ سهم پول از حجم نقدینگی ۱۳ درصد (۲۰۵.۹ هزار میلیارد تومان) بوده که در خرداد ۹۸ به ۱۵.۷ درصد (۳۱۰.۸ هزار میلیارد تومان) افزایش یافته است.

اما سهم شبه‌پول در دوره زمانی مورد بررسی افت حدود ۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

براین اساس، سهم ۸۷ درصدی شبه‌پول (۱۳۷۶ هزار میلیارد تومان) در خرداد ۹۷  به ۸۴.۳ درصد (۱۶۶۹ هزار میلیارد تومان) کاهش یافت.

درباره چرایی کاهش سهم شبه پول که خاصیتی ضد تورمی دارد از مجموع نقدینگی می‌توان به سیاست‌های مربوط به تغییرات سود بانکی و اوراق در یک سال اخیر اشاره کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پول نقدینگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شبه پول سپرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی بودجه ۱۴۰۳ پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور ۲۹ درصد کاهش یافت!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پارک‌های علم و فناوری از جمله قطب‌های مهم تجاری‌سازی علم در کشور هستند. کارشناسان معتقدند که پارک‌های علم و فناوری خطر ایجاد کسب و کارهای نوپا را کاهش می‌دهند. این نهادهای اجتماعی با ایجاد بستر مناسب، زمینه رشد شرکت‌ها و واحدهای فناور کوچک، توسعه فناوری و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش را فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: انجمن‌های دانشگاهی، مهندسان حرفه‌ای پرورش دهند

رهبری هم در سال‌های اخیر شعارهایی مانند دانش‌بنیان، جهش تولید، اشتغال‌زایی را برای هدف‌گذاری سال تعیین کرد. به همین دلیل، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در پارک‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز به بهانه انتشار قانون بودجه ۱۴۰۳ به بررسی افزایش بودجه‌ پارک‌های علم و فناری کشور می‌پردازد. جدول زیر میزان رشد بودجه پارک‌های علم و فناوری کشور را در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بررسی می‌کند؛

شماره

اسامی پارک‌ها

بودجه ۱۴۰۲

(میلیون ریال)

بودجه ۱۴۰۳

(میلیون ریال)

میزان رشد بودجه

۱

پارک علم و فناوری قم

۲۹۵۸۱۹

۵۳۸۵۳۷

%۸۲

۲

پارک علم و فناوری خلیج فارس (بوشهر)

۳۳۰۲۸۲

۵۲۸۹۲۱

%۶۰

۳

پارک علم و فناوری کهکیلویه و بویراحمد

۳۲۹۲۹۴

۴۸۴۴۴۲

%۴۷

۴

پارک علم و فناوری همدان

۳۰۵۷۹۲

۴۱۰۲۴۷

%۳۴

۵

پارک علم و فناوری ایلام

۳۱۱۱۶۱۶

۴۱۸۰۸۵

%۳۴

۶

پارک علم و فناوری فارس

۶۷۷۲۶۵

۸۹۲۷۲۶

%۳۲

۷

پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی

۷۹۶۶۶۶

۱۰۳۸۶۰۶

%۳۰

۸

پارک علم و فناوری سمنان

۵۱۶۳۲۵

۶۶۸۷۰۳

%۳۰

۹

پارک علم و فناوری مازندران

۵۶۷۸۸۷

۷۳۲۴۰۴

%۲۹

۱۰

پارک علم و فناوری گیلان

۶۶۸۲۱۴

۸۴۶۰۹۰

%۲۷

۱۱

پارک علم و فناوری اردبیل

۴۵۹۷۳۰

۵۸۵۱۶۱

%۲۷

۱۲

پارک علم و فناوری لرستان

۲۷۹۹۹۳

۳۵۴۲۳۱

%۲۷

۱۳

پارک علم و فناوری هرمزگان

۳۶۲۸۳۶

۴۵۳۱۶۰

%۲۵

۱۴

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

۴۸۸۴۱۸

۵۹۲۰۴۰

%۲۱

۱۵

پارک علم و فناوری قزوین

۲۹۶۲۷۲

۳۵۸۰۰۰

%۲۱

۱۶

پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری

۳۳۹۹۰۵

۴۰۱۷۸۴

%۱۸

۱۷

پارک علم و فناوری خراسان شمالی

۲۲۰۱۱۳

۲۵۴۳۶۸

%۱۶

۱۸

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

۵۰۰۴۴۷

۵۷۶۷۰۲

%۱۵

۱۹

پارک علم و فناوری یزد

۶۹۲۰۹۳

۷۸۷۶۸۹

%۱۴

۲۰

پارک علم و فناوری کرمان

۴۵۶۱۸۳

۵۴۲۶۹۷

%۱۹

۲۱

پارک علم و فناوری پردیس

۱۴۱۹۹۹۰

۱۷۰۰۴۰۴

%۱۹

۲۲

پارک علم و فناوری مرکزی

۴۱۵۹۴۷

۴۹۵۰۱۱

%۱۹

۲۳

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

۳۴۳۶۸۱

۴۰۵۷۶۶

%۱۸

۲۴

پارک علم و فناوری گلستان

۲۹۹۷۹۱

۳۵۲۵۷۹

%۱۸

۲۵

پارک علم و فناوری زنجان

۱۴۷۷۰۰

۱۷۲۹۲۷

%۱۷

۲۶

پارک علم و فناوری کرمانشاه

۳۴۵۱۹۹

۳۹۸۲۷۶

%۱۵

۲۷

پارک علم و فناوری البرز

۱۲۴۸۰۰

۱۴۲۹۹۶

%۱۵

۲۸

شهرک علی تحقیقاتی اصفهان

۲۰۹۲۶۲۰

۲۴۰۳۹۹۳

%۱۵

۲۹

پارک علم و فناوری کردستان

۷۱۴۷۴۴

۷۹۶۱۷۱

%۱۱

۳۰

پارک علم و فناوری خوزستان

۶۱۵۶۳۷

۶۸۳۲۷۷

%۱۱

۳۱

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

۹۱۴۱۸۱

۹۸۴۹۱۴

۳۲

پارک علم و فناوری خلیج فارس (قشم)

۱۶۹۸۰۴۶

۱۱۹۹۷۰۲

%۲۹-

جدول بالا و بررسی ۳۱ پارک علم و فناوری از جمله شهرک تحقیقاتی اصفهان، نشان می‌دهد پارک علم و فناوری قم با رشد ۸۲ درصدی، بیشترین افزایش بودجه را در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال ۱۴۰۲ دارد. پس از آن پارک علم و فناوری خلیج فارس (بوشهر) با افزایش بودجه ۶۰ درصدی و پارک علم و فناوری کهکیلویه و بویراحمد با افزایش بودجه ۴۷ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

از طرف دیگر، بودجه پارک علم و فناوری خلیج فارس (قشم) نه تنها افزایشی نداشته بلکه ۲۹ درصد ریزش بودجه داشته است. پس از قشم، پارک علم و فناوری خراسان رضوی قرار دارد که بودجه آن در سال ۱۴۰۳ فقط ۸ درصد افزایش داشته است.

در حالی شاهد کاهش چشمگیر بودجه پارک علم و فناوری خلیج فارس (قشم) هستیم که محمدجواد صدری‌مهر، دستیار وقت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری آبان ماه ۱۴۰۲ با بیان این که قشم قطب نوآوری کشور می‌شود، تصریح کرد که از آنجایی که ایران در بحث فناوری و نوآوری یکی از کشورهای سرآمد در منطقه است، وجود جزیره‌ای با تمرکز بر نوآوری می‌تواند به گسترش دامنه فعالیت‌های بین‌المللی کشور بینجامد.

گفتنی است، دو پارک علم و فناوری کرمانشاه و البرز که هر دو متعلق به جهاد دانشگاهی هستند نیز وابستگی صددرصدی به منابع عمومی دارند و قرار نیست حتی یک ریال هم درآمدزایی داشته باشند. کمترین میزان وابستگی به منابع عمومی به شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان می‌رسد که ۵۵ درصد بودجه‌اش از این طریق و مابقی را از محل درآمدها تامین خواهد شد.

با بررسی لایحه امسال به‌نظر می‌رسد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی قرار است در سال ۱۴۰۳ توسعه فیزیکی پیدا کند، به‌طوری‌که ۵۲ درصد از بودجه‌اش را اعتبارات تملک دارایی شامل می‌شود و همین مساله به این پارک اجازه می‌دهد در مباحث عمرانی بتواند تا حد زیادی هزینه کند؛ البته این پارک سال گذشته هم ۵۴ درصد از لایحه بودجه خود را می‌توانست به این حوزه اختصاص دهد. در این میان پارک علم و فناوری زنجان عملا هیچ اعتباری برای هزینه‌کرد در این بخش ندارد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1227730 برچسب‌ها بودجه

دیگر خبرها

  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر
  • راز‌های ناگفته از تورم منفی ۱۰ درصدی افغانستان
  • ۱۱ استان کشور همچنان درگیر کاهش بارش
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند
  • تغییر سبک زندگی راه برون رفت از شیوع سرطان
  • بررسی بودجه ۱۴۰۳ پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور ۲۹ درصد کاهش یافت!
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در قم ۱۰ درصد کاهش یافت