Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:42:06 GMT

آمریکا از در رفت و از پنجره آمد!

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۴۹۵۲

آمریکا از در رفت و از پنجره آمد!

لیندسی گراهام از بانفوذترین سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا و مخالف سرسخت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه امروز در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا سخنانی درباره منطقه امن، حمله ترکیه به شمال سوریه و آینده روابط میان آمریکا و نیروهای کردی در این منطقه بیان داشته که حائز اهمیت است.  
اهمیت سخنان گراهام از آن جهت است که قبل از بیان آن با دونالد ترامپ دیداری داشته و در این اظهارات خود نقل‌قول‌هایی از وی درباره تحولات شمال سوریه بیان می‌کند و گویا این سناتور محافظه‌کار چیزهایی شنیده که او را نسبت به آینده بحران در این منطقه و "راه‌حل‌های تاریخی" خوشبین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
به نظر می‌رسد که این "راه‌حل‌ها" در واقع تامین کننده خواست جمهوری‌خواهان و حتی دمکرات‌های منتقد سیاست سوریه‌ای ترامپ است که اینگونه گراهام نسبت به آن‌ها اظهار خوش‌بینی می‌کند و با چنان آب و تابی در مصاحبه با شبکه محبوب ترامپ از دیدار با وی یاد می‌کند.  
هر چند گراهام مشخصا چیزی درباره این "راه‌حل‌ها" نگفت، اما از لابلای سخنانش می‌توان به چارچوب و ماهیت آن‌ها پی‌برد. گراهام می‌گوید که ترامپ به وی گفته است که منطقه امن میان ترکیه و کردهای سوریه خالی از سلاح و تحت کنترل نیروهای بین‌المللی خواهد بود و این بدان معناست که قرار نیست نیروهای ارتش ترکیه در این منطقه بمانند.  
به گفته وی، قرار نیست نیروهای آمریکایی در اداره این منطقه مشارکت کنند؛ اما در عین حال به نکته مهمی اشاره می‌کند و آن هم این است که آمریکا این منطقه را پوشش هوایی می‌دهد که این هم بدان معناست که "خروج واقعی" نیروهای آمریکایی از سوریه قرار نیست اتفاق بیافتد. به هر حال، وقتی آمریکا آسمان منطقه شمال و شرق سوریه را در دست داشته باشد، عملا به معنای تداوم حضور نظامی‌اش در این مناطق خواهد بود.  
البته گراهام در مصاحبه خود باز از خروج نظامیان آمریکا از سوریه انتقاد و آن را اقدامی نادرست و ننگین در تاریخ آمریکا دانسته است؛ اما در عین حال، طرح ایجاد منطقه امن با این ویژگی‌ها را نیز "تاریخی" توصیف می‌کند که به گفته وی هم امنیت "ترکیه همپیمان" را تامین می‌کند و هم امنیت "همپیمانان کُرد" را.  
گراهام با تعریف و تمجید از کردهای سوریه و بیان نقل‌قول‌هایی از ترامپ در این خصوص بر ادامه روابط ائتلافی و همپیمانی با آن‌ها تاکید می‌کند و این روابط را برای حمایت از امنیت ملی آمریکا و جهت جلوگیری از بازگشت داعش ضروری می‌داند.
البته اینجا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بحث داعش اینجا صرفا یک بهانه است و دلیل تداوم حمایت آمریکا چیز دیگری است.  
لیندسی گراهام به یک نکته اساسی دیگر نیز اشاره می‌کند که مرتبط به چاه‌های نفت در شمال سوریه است که نشان می‌دهد این منطقه بر خلاف اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا و تحلیل‌های شتاب زده درباره آن، جایگاه خود را در راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا و شخص دونالد ترامپ از دست نداده است.  
گراهام می‌گوید که ترامپ به چاه‌های نفت در شمال و شرق سوریه نظر دارد و آمریکا نمی‌خواهد ایران و دولت سوریه کنترل این چاه‌ها را به دست بگیرند. وی فراتر از این هم رفته و می‌گوید "ما در حال تدارک طرحی مشترک با نیروهای سوریه دموکراتیک برای نوسازی این چاه‌های نفت هستیم تا این که درآمدهای آن برای این نیروها باشد نه نظام سوریه و ایرانی‌ها". 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه دونالد ترامپ سوریه إيران لیندسی گراهام آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک