Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بیتوته»
2024-04-23@12:20:53 GMT

ليست می دهيم به‌شرط عـدم رد صلاحيت

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۵۱۹۹



نه به ائتلاف! شايد اين موضوع تا چندي پيش يک گمانه و در حد ايده مطرح مي‌شد اما ظاهرا اعضاي بخشي از اعضاي اردوگاه اصلاح‌طلبي تصميمي براي حضور در انتخابات مانند سال 94 ندارند تا برخي کانديداهاي جريان اصولگرايي در ليست اميد قرار بگيرند. تصميم اين بخش از اصلاح‌طلبان با تکيه بر مواضع رئيس دولت اصلاحات اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ديروز برنا نوشت؛ جواد امام مديرعامل بنياد باران به نقل از رئيس دولت اصلاحات گفت: «ما در انتخابات شرکت مي‌کنيم اما شرکت در انتخابات لزوما دادن ليست نيست. بنابراين در جاهايي مي‌توانيم ليست ارائه دهيم که کانديدا داشته باشيم. اگر قرار باشد کانديداهاي ما رد صلاحيت شوند و ما کانديدايي نداشته باشيم، عملا ارائه ليست ميسر نخواهد بود». او در پاسخ به اين سوال که آيا اين گفته رئيس دولت اصلاحات به نوعي مشروط شدن حضور در انتخابات است، بيان کرد: «خير بدين معنا نيست. کانديداهاي ما حضور پيدا خواهند کرد و اين بستگي به شرايط برگزار کنندگان در انتخابات دارد که تا چه ميزاني، کانديداهاي اصلاح‌طلب را بخواهند تاييد صلاحيت کنند.»

مجمع روحانيون پيشتاز؛ نه به ائتلاف

آنچه رئيس دولت اصلاحات بر آن تاکيد دارد تصميمي است که مجمع روحانيون مبارز تاييد کرده است چنان‌که چندي پيش نشستي ميان اعضاي فراکسيون اميد و مجمع روحانيون برگزار شد که پس از آن محمدعلي ابطحي نوشت: «بزرگان مجمع روحانيون مبارز در اين نشست با اشاره به مشکلات پيش‌آمده اعلام کردند که اصلاح‌طلبان در يازدهمين دوره انتخابات مجلس فقط کانديداهايي را معرفي خواهند کرد که اصلاح‌طلب باشند حاميان عدم تکرار شيوه انتخابات 96 عبدالرضا هاشم‌زايي عضو فراکسيون اميد مجلس با تاکيد بر اينکه گروه‌هاي سياسي بايد در ائتلاف اصالت خود را حفظ کنند گفت: «ائتلاف مجدد با اعتداليون در انتخابات مجلس اشتباه ‌است.»

ائتلاف کنيم تا پيروز شويم

از سوي ديگر بايد در نظر داشت برخي چهره‌هاي تاثيرگذار جريان اصلاحات ديدگاه ديگري دارند که بهزاد نبوي نمونه‌اي از آنهاست. اين فعال سياسي با تجربه چندي قبل گفته بود: «من همچنان به ادامه ائتلاف اعتقاد دارم؛ اما کسي به حرف من گوش نمي‌دهد. بعضي از دوستان تصورشان اين بود هر کس که نامش در ليست اميد است بايد يک اصلاح‌طلب دو آتشه باشد. فکر مي‌کردند مثلا آقاي علي لاريجاني که کانديداي قم شده است، فردا بايد بيايد و پرچم اصلاح‌طلبي را در مجلس به دست بگيرد.

آقاي جلالي، آقاي نعمتي و آقاي مطهري که ما آنها را کانديدا کرديم، فردا بايد براي اصلاح‌طلب‌ها سينه بزنند. يعني هرکس که در ليست اميد بود بايد در مجلس عضو فراکسيون اميد و در تمام تصميمات با آنها هماهنگ مي‌شد. وي ادامه داد: همان موقع که صحبت از هيات‌رئيسه و ايجاد يک فراکسيون جديد بود، گفتم چرا فکر مي‌کنيد چون آقاي جلالي و آقاي نعمتي وارد ليست شما شده‌اند بايد به جاي آقاي لاريجاني که بسيار با هم نزديک هستند، به عارف راي بدهند. قطعا چنين کاري نمي‌کنند. آيا آقاي مطهري يک بار گفته است که من اصلاح‌طلب هستم؟ ما هم هيچ وقت نخواستيم آقاي مطهري اصلاح‌طلب باشد. نبوي تاکيد کرد: من بر ائتلاف تاکيد دارم و معتقدم اصلاح‌طلب‌ها به تنهايي نمي‌توانند در انتخابات پيروز شوند.»

معصومه ابتکار هم با بيان اينکه امروز بسياري از نيروهاي صرفا اصلاح‌طلب با جريان اعتدال همگرايي زيادي دارند، گفت: به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده ما در نهايت باز هم به سمت ائتلاف خواهيم رفت. «محمد هاشمي» فعال سياسي اصلاح‌طلب هم معتقد است: «جناح اصلاح‌طلب و اعتداليون مشترکات بيشتري دارند و به هم نزديکترند و در دو سه انتخابات گذشته که با هم به ميدان آمدند پيروزي چشمگيري نصيبشان شد. اين دوره هم جز اين نيست و اصلاح‌طلبان و اعتداليون با ائتلاف مي‌آيند.» زهرا صدراعظم نوري عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان درباره نحوه حضور گروه‌هاي اصلاح‌طلب در يازدهمين دوره انتخابات مجلس گفت: «تجربه حضور در انتخابات مختلف نشان مي‌دهد موفقيت اصلاح‌طلبان در ائتلاف است و همبستگي ميان گروه‌هاي اصلاح‌طلب با موفقيت آنها نسبت مستقيمي دارد.»

ليست نباشد، چه مي‌شود؟

با توجه به متفاوت بودن ديدگاه اصلاح‌طلبان درباره ائتلاف با اصولگرايان ميانه‌رو در انتخابات مجلس يازدهم بايد صبر کرد تا تصميم نهايي اين جناح اتخاذ و اعلام شود. بي‌ترديد ارائه ليست نقش بزرگي در افزايش آراي کانديداها دارد و اگر قرار به ارائه ليست از سوي کانديداهاي اصلاح‌طلب باشد بي‌ترديد ليستي تهيه خواهد شد که اعضاي درجه دو و سه اين جريان سياسي در آن قرار خواهند گرفت که عملکرد آنها ممکن است سبب کاهش اعتبار جريان اصولگرايي شود. اگر هم ليستي ارائه نشود و کانديداهاي جريان اصلاحات بدون پستوانه حمايتي وارد انتخابات شوند، شانس حضور آنها در مجلس يازدهم تقليل پيدا خواهد کرد.

همچنين مدتي است که بحث رايزني اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان براي تاييد کانديداهايشان مطرح مي‌شود که جواد امام توضيح داد: «درباره ميانداري يک فرد از ميان اصلاح‌طلبان براي رايزني با شوراي نگهبان مثل عارف، بيان کرد: به هر حال يکي از وظايف شوراي عالي سياستگذاري، تعامل با برگزارکنندگان انتخابات و شوراي نگهبان و هيات‌هاي نظارتي است و يقينا اين موضوع را به فال نيک مي‌گيريم. اگر شوراي نگهبان اين بستر را فراهم کند يقينا اصلاح‌طلبان از اين رايزني‌ها استقبال مي‌کنند. گفت‌وگو و تعامل شعار اصلاح‌طلبان است و از آن فرار نمي‌کنند.

ايرادي ندارد فردي مثل عارف باشد به هر حال اين موضوع بايد، رسميت داشته باشد و شوراي نگهبان نيز اين موضوع که رابطي باشد، را بپذيرد. او ادامه داد: در حال حاضر شوراي نگهبان بايد از عارف به صورت رسمي دعوت کند و او نيز يقينا از اين موضوع استقبال خواهد کرد. جواد امام در اين باره که شوراي نگهبان از احزاب اصلاح‌طلب براي گفت‌وگو دعوت کرده است يا خير، نيز بيان کرد: در مورد بحث ائتلاف تصميمي گرفته نشده است. درباره اصولگرايان گفت‌وگو نخواهيم کرد بلکه درباره اصلاح‌طلبان مي‌خواهيم گفت‌وگو داشته باشيم. براي ورود به عرصه انتخابات براي اصلاح‌طلبان، هرچه حاکميت، فضا را بازتر کند همه به ويژه اصلاح‌طلبان، بيشتر استقبال خواهند کرد.»

آرمان ملي/ مطهره شفيعي

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۵۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند

هواپیما‌های ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا روزانه ۱۴ بار حریم هوایی سوریه را در منطقه التنف نقض کردند. این را سرلشکر یوری پوپوف، معاون مرکز روسیه برای آشتی طرف‌های متخاصم اعلام کرد.

وی گفت: در منطقه التنف ۱۴ تخلف در طول روز توسط چهار جفت جنگنده اف ۱۵ و سه جفت هواپیمای تهاجمی A-۱۰ تاندربولت ثبت شد.

پوپوف همچنین گفت: طی یک روز گذشته در منطقه کاهش تنش، گلوله باران مواضع دولتی توسط گروه تروریستی جبهه النصره (ممنوع در فدراسیون روسیه) در استان ادلب ثبت شده است.

یاد آور می‌شود امروز دو پایگاه نظامی غیرقانونی آمریکا در شرق سوریه در کمتر از یک ساعت هدف حملات گسترده قرار گرفته است. پیش از این منابع خبری از حملات پهپادی به پایگاه آمریکا در فرودگاه «خراب الجیر» در شمال شرق سوریه خبر داده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • چرا انتخابات ۴۵ صندلی باقی مانده مجلس دوازدهم اهمیت زیادی دارد؟
  • شورای وحدت در تهران و سایر حوزه‌ها لیست می‌دهد/نامزدها برای مرحله دوم برنامه ارائه دهند
  • با مذاکره با آمریکا از عملیات «وعده صادق» دستاورد سیاسی بدست بیاوریم! / اصلاح‌طلبان: موشک‌ها را خرج برجام کنید
  • لیست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات مجلس
  • شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات لیست ۱۶ نفره می‌دهد/ تداوم وحدت با جبهه پایداری