Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر کریمی رئیس فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از لغو مراسم وزارت صنعت برای روز صادرات، گفت :لغو مراسم روز ملی صادرات نشان دهنده بی توجهی دولت به موضوع صادرات و عدم وجود عزم و اراده برای تقدیر از صادرکنندگان در شرایط سخت تحریم است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته صادرات، وضعیت مطلوبی نداشته است در حالی که با کاهش ارزش پول ملی باید شاهد جهش خوبی در توسعه صادرات می بودیم اما دولت نتوانست از این فرصت طلایی به شایستگی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس فراکسیون توسعه صادرات گفت: وزارت صنعت  اعلام کرده است که برگزاری مراسم روز ملی صادرات به خاطر ایام صفر به تعویق افتاده است، این بهانه قابل قبول نیست. دقیقاً سال گذشته نیز در ایام پایانی ماه صفر این مراسم برگزار شد.

کریمی اظهار داشت:  لغو این مراسم به معنای کم لطفی دولت در قبال صادرکنندگان است، این مراسم از قبل پیش‌بینی شده بود و دعوتنامه میهمانان این مراسم نیز  صادر شده بود و هزینه‌هایی برای آن انجام شده بود به همین جهت لغو این مراسم توجیه منطقی ندارد.

وی تصریح کرد:لغو این مراسم برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان قابل توجیه نیست و انتظار داریم دولت به مقوله صادرات بهای بیشتری دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه صادرات نسخه شفابخش اقتصاد کشور است و می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند، گفت: باید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صادرات توجه جدی صورت گیرد، تجلیل و تقدیر شایسته از صادرکنندگان نشان‌دهنده عزم و اراده دولت برای حمایت از صادرکنندگان است.

کد خبر 4751806

منبع: مهر

کلیدواژه: علی اکبر کریمی کمیسیون اقتصادی مجلس مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی حسن روحانی اربعین حسینی محمدجواد ظریف علی لاریجانی اربعین 98 اسحاق جهانگیری برجام هیئت دولت شورای نگهبان ایالات متحده آمریکا ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۵۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند

یورونیوز در گزارشی به بررسی این پرسش پرداخت که «چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائیل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت یورونیوز با بررسی گزارش‌های رسانه‌های غربی نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید احتمال اینکه بعد از حملات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل، آمریکا تحریم‌های چشمگیری را علیه صادرات ایران وضع کند بعید به نظر می‌رسد.

اندکی پس از آنکه تهران حمله آخر هفته خود را آغاز کرد رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به ناتوانی در اجرای اقدامات موجود متهم کردند و وعده دادند که مجموعه‌ای از لایحه‌ها را برای تشدید تحریم‌های ایران اتخاذ خواهند کرد. استیو اسکالیس، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در گفت‌وگو با فاکس نیوز در این خصوص گفت: «دولت فروش نفت را برای ایران آسان کرده است و درآمدهایی برای آنها ایجاد می‌کند که برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌شود.»

فشار سیاسی برای تنبیه ایران یک مشکل دیگر برای دولت ایجاد می‌کند: چگونه می‌توان از چنین حملاتی در آینده بدون تشدید تنش‌های منطقه‌ای، افزایش قیمت نفت یا دشمنی با چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، جلوگیری کرد. واشنگتن برای ماه‌ها گفته است که یکی از اهداف اصلی‌اش این است که مانع از تبدیل مناقشه غزه بین حماس و اسرائیل به یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای شود.

چندین تحلیلگر منطقه‌ای گفتند که تردید دارند که بایدن اقدام قابل توجهی برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی ایالات متحده برای خفه کردن صادرات نفت خام ایران، انجام دهد.

اسکات مدل‌، افسر پیشین سیا و رئیس کنونی شرکت راپیدان انرژی در این خصوص می‌گوید: «حتی اگر این لوایح تصویب شوند، سخت است که ببینیم دولت، تحریم‌های موجود را برای کاهش یا محدود کردن صادرات نفت ایران به شکل معناداری اعمال کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از توافق هسته‌ای تهران، تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران را دوباره فعال کرد. دولت بایدن هم با تحریم شرکت‌ها در چین، امارات عربی متحده و جاهای دیگر به دنبال مقابله با دور زدن این تحریم‌ها بوده است.

علی‌رغم این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند که صادرات نفت ایران به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. اسکات مدل می‌گوید این میزان نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روزی است که ایران قبل از تحریم‌ها صادر می‌کرد. تأثیر احتمالی بر قیمت بنزین یکی از دلایلی است که بایدن، با احتیاط درخصوص محدود کردن صادرات نفت ایران رفتار می‌کند.

کیمبرلی داناوان، کارشناس تحریم‌ها در شورای آتلانتیک، می‌گوید: تحریم‌های مرتبط با نفت در دو سال گذشته به شدت اجرا نشده است. به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، من انتظار ندارم که دولت در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، اجرای تحریم‌ها را تشدید کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: دولت بایدن هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده و به افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ادامه داده است. تحریم‌های گسترده و همپوشانی ما علیه ایران همچنان پابرجاست و ما به اجرای آن‌ها ادامه می‌دهیم. اجرای تهاجمی تحریم‌ها همچنین می‌تواند روابط آمریکا و چین را بی‌ثبات کند، روابطی که مقامات چینی و آمریکایی پس از یک دوره دشوار پس از سرنگونی یک بالون نظارتی مشکوک چینی که از قلمرو ایالات متحده، تلاش شده ترمیم شود. تقریباً تمام نفت ایران که وارد چین می‌شود به‌عنوان منشأ مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه شناخته می‌شود و توسط «ناوگان تاریک» نفتکش‌های قدیمی حمل می‌شود که معمولاً هنگام بارگیری در بنادر ایران، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند. متخصص ردیابی نفتکش‌ها ورتکسا آنالیتیکس تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن متریک یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده است. این رقم تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

واشنگتن برای کاهش صادرات نفت ایران باید چین و نهادهای درگیر در تجارت این کشور را هدف بگیرد. یکی از منابع مطلع و مرتبط با این موضوع به رویترز می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید به دنبال صادرات نفت ایران باشید، بله، باید اقدامی معنادار علیه چین انجام دهید. اما آیا واقعا قصد دارید به دنبال بانک‌های بزرگ بروید و آیا قرار است کاری انجام دهید که نه تنها دولت فعلی که حتی دولت ترامپ هم انجام نداده است؟»

دیگر خبرها

  • رژه اقتدار نیروهای مسلح در زنجان
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • رضایت از سرمربی برزیلی؛ پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
  • باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
  • گلایه‌های ملی‌پوش پرش ارتفاع کشور از کم‌لطفی مسئولان
  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند