Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- فوق تخصص ریه به تشریح علل، علایم و همچنین نحوه درمان بیماری سارکوئیدوز پرداخت. تاریخ انتشار: 10:43 - 29 مهر 1398 - کد خبر: ۵۶۰۴۸۳

مسعود احتشام فوق تخصص ریه در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با اشاره به علائم و نشانه‌های بروز بیماری سارکوئیدوز، گفت: این یک نوع بیماری التهابی است که چندین عضو از بدن را درگیر می‌کند که شایع‌ترین ارگان درگیر در این نوع بیماری سیستم تنفسی به ویژه ریه‌ها می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بزرگسالان در سنین حدود ۲۰ تا ۴۰ سال مستعدتر به ابتلا این بیماری بوده و شیوع این بیماری در خانم‌ها بیشتر است.


احتشام با تاکید بر اینکه این بیماری جنبه ارثی نیز پیدا می‌کند و از لحاظ نژاد هم در سیاه پوستان شیوع بالاتری دارد، افزود: در کل این بیماری هر سن، جنس و نژادی را درگیر می‌کند.


این فوق تخصص ریه با بیان اینکه تظاهرات و علایم این بیماری کاملا می‌تواند غیر اختصاصی باشد و بستگی به محل اولیه درگیری این بیماری دارد، تصریح کرد: از یک سرفه و تنگی نفس ساده گرفته تا درد شدید سینه ها، خلط خونی، کاهش وزن و تب می‌تواند بروز کند و در صورت درگیری ارگان‌هایی غیر از سیستم تنفسی می‌تواند علایم دیگری مانند ضایعات و لکه‌های پوستی برجسته و یا تاری دید چشم و کاهش بینایی و در صورت ابتلای کلیه علایم نارسایی کلیه بروز کند.


احتشام با تاکید بر اینکه نکته جالب علایم این بیماری این است که در حدود ۵۰ درصد موارد این بیماری هیچ علامتی نداشته و به صورت اتفاقی با انجام رادیوگرافی ساده قفسه سینه تشخیص داده می‌شود، گفت: در این نوع رادیوگرافی برجستگی‌های غدد لنفاوی و یا ضایعات ندول پزشک را به این بیماری مشکوک می‌کند.


وی ادامه داد: راه تشخیص این بیماری نمونه برداری از ضایعات از ارگان‌های مبتلا می‌باشد برای مثال به وسیله دستگاه‌های اندوسکوپی ریه می‌توان از ضایعات یا غدد لنفاوی مشکوک اطلاع حاصل کرد و یا اگر ضایعات در جا‌های در دسترس‌تر مانند پوست باشد از آن ضایعات نمونه برداری انجام می‌شود.


این فوق تخصص ریه با بیان اینکه البته تست‌های غیرتهاجمی دیگری مانند آزمایش‌های خونی و تصویر برداری‌های خاصی هم برای تشخیص این بیماری وجود دارد، گفت: بهترین تست تشخیصی همان نمونه برداری (بیوبسی) است.


احتشام با تاکید بر اینکه راه درمان این بیماری بعد از تشخیص مقداری دشوار است، افزود: درمان‌های مختلف ضد التهابی، دارو‌هایی مانند کورتن‌ها و دارو‌های سرکوب گر سیستم ایمنی باید هر چه سریع‌تر شروع شود تا جلوی پیشرفت این بیماری گرفته شده و مقداری این بیماری پسرفت کند تا شاهد از بین رفتن و نارسایی آن اندام‌های درگیر نباشیم.


وی ادامه داد: و از طرفی ممکن است فرد دچار عوارض دارو‌های درمانی شود که اجتناب ناپذیر است.


احتشام با بیان اینکه طول مدت درمان بیماری سارکوئیدوز از ۶ ماه و یکسال گرفته و حتی ممکن است درمان بسیار طولانی‌تر نیاز باشد، افزود: دوز و شدت شروع درمان بستگی دارد به اینکه این بیماری در چه مرحله‌ای بوده و چه ارگان‌هایی را مبتلا کرده است.


فوق تخصص ریه در پایان گفت: توصیه می‌شود علایم ساده تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس را اگر بیش از یکماه طول کشید جدی بگیریم تا هر چه سریع‌تر بیماری‌های پیشرونده‌ای مانند سارکوئیدوز تشخیص داده شود و با شروع به موقع درمان جلوی عوارض بیشتر گرفته شود.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: متخصص ریه سارکوئیدوز خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی نیشابور در خصوص بیماری آنتروتوکسمی در دام های سبک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور با اشاره به مرگ ناگهانی در گوسفندان سالم و وجود علائم ناچیز در هنگام مرگ در بیماری آنتروتوکسمی (سرخ رودگی یا پرخوری) گفت: این بیماری زمانی که غذای دام عوض می‌شود و بیشتر زمانی که علوفه تازه و فراوان در دسترس دام قرار می‌گیرد بروز می‌کند و مرگ ناگهانی دام‌ها را بدنبال دارد که با وجود هزینه زیاد نگهداری و قیمت بالای هر راس دام باعث بروز خسارت زیادی به دامداران می‌گردد.

علی سلیمانی واکسیناسیون دام‌ها در دو نوبت به فاصله دوهفته را به دامداران توصیه نمود و افزود: بهتر است در روز‌های اول از خوردن زیاد علوفه تازه توسط دام‌ها جلوگیری و از جیره خشک و علوفه تازه  استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • با ۷ مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • شایع‌ترین و جدی‌ترین مشکلات دریچه‌ای قلب چیست؟
  • ورزش منظم خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
  • هشدار دامپزشکی نیشابور در خصوص بیماری آنتروتوکسمی در دام های سبک
  • سالانه ۱۲ هزار نفر قربانی در جهان/ از «شاگاس» چه می‌دانیم؟
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • عفونت های تنفسی و موارد بستری در بوشهر افزایش یافت
  • افزایش بیماران عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر