Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@20:51:27 GMT

رفتیم و برگشتیم، همین!

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۷۲۸۸

رفتیم و برگشتیم، همین!

مسوولان ایرانی شرکت‌کننده در نمایشگاه به جای درک درست از فضای رویداد، ملاقات با رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت (که هرساله انجام می‌شود) را هم در زمره برنامه‌های اعلامی خود قرار می‌دهند، غافل از اینکه...

به گزارش مشرق، هفتادویکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت سه‌شنبه هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از پنج روز فعالیت روز گذشته به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ایران هم گروهی از ناشران در قالب غرفه ملی ایران در این رویداد شرکت کردند. در این گزارش نگاهی خواهیم انداخت به این رویداد بزرگ و البته برنامه‌های غرفه ایران.

کوتاه آمدن در برابر فروش کتاب؟
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب فرانکفورت این بود که فروش در آن معنایی ندارد. سه روز اول را به متخصصان و اهالی نشر و نویسندگان اختصاص می‌دادند و دو روز آخر را به همراه بلیت‌فروشی به روی مردم عادی باز می‌کردند ولی کتابی فروش نمی‌رفت با این حال امسال مسوولان این نمایشگاه بر اثر تقاضاهای زیادی مردمی مقرر کردند که روز آخر نمایشگاه به فروش کتاب اختصاص پیدا کند؛ خبری که شاید به مذاق ناشران ایرانی هم خوش بیاید و احتمالا بتوانند به جای هدیه دادن کتاب‌هایشان در روز آخر، مقداری از آنها را تبدیل به دلار و یورو کنند؛ البته همچنان رویکرد نمایشگاه کتاب بر عدم‌فروش است و شاید در سال آینده این تصمیم لغو شود.

میهمانان به ظاهر بی‌ربط با کتاب در فرانکفورت
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور افرادی است که ظاهرا ارتباطی با کتاب ندارند؛ اما برگزارکنندگان نمایشگاه سعی می‌کنند با برگزاری نشست‌های تخصصی از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنند. امسال هم این اتفاق افتاد و در نشست گفت‌وگو برای توسعه «CEOTALK» کلی لوگنبیل، معاون رییس شرکت بین‌المللی نتفلیکس به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آثار سینمایی و تلویزیونی در نمایشگاه حضور پیدا کرد و به سوالات نمایندگان نشریات معتبر کتاب در دنیا چون پابلیشر ویکلی، پابلیشر نیوز، بوک ریپورت، لیور هبدو از کشورهای فرانسه، آلمان، آمریکا، برزیل و چین پاسخ داد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال نمایشگاه فرانسیس حضور گوری، مدیرعامل سازمان جهانی مالیت فکری «wipo» بود که سخنرانی جالبی هم داشت. دیگر بخش قابل توجه امسال نمایشگاه کتاب فرانکفورت بخشی با عنوان «CREATE YOUR REVOLUTION» یا «انقلاب درونی خودت را ایجاد کن» بود که در آن افرادی چون مدیر بخش ایجاد خلاقیت در آزمایشگاه تولید خلاقیت شرکت گوگل، مدیر بخش سئو جشنواره فیلم لندن و مدیر جایزه ادبی جهانی پن نشست‌هایی را برگزار کردند. جالب است که نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک جایزه سینمایی هم دارد که روز شنبه، ۲۷ مهر در محل این نمایشگاه اهدا شد و البته حضور نویسندگان مشهور جهان در این نمایشگاه امری طبیعی است. امسال هم یونس‌بو، نویسنده مشهور نروژی، پلیسینویس سرشناس و مارگارت آتوود، الیف شافاک و کولسون حضور پیدا کردند.

و اما ایران با برنامه تکراری و بی‌مخاطب
ایران امسال نیز با علم و کتل فراوان به این رویداد کتابی رفت. چند سالی است که افق مسوولان وزارت ارشاد به سوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت تنظیم شده است و هر ساله سعی می‌کنند خیلی پرقدرت! در این نمایشگاه شرکت کنند؛ اما نکته مغفول اینجاست که ظاهرا اصول و آداب شرکت در این برنامه خیلی برای مسوولان فرهنگی ایران جا نیفتاده است. نمایشگاه کتاب فرانکفورت اصولا یک رویداد اقتصادی در حوزه نشر است.

از تمام جهان در آن شرکت می‌کنند تا به سود اقتصادی برسند اما غرفه ایران در این رویداد مکانی می‌شود برای ذکر سخنرانی به زبان فارسی و البته رونمایی‌هایی که مخاطبش فقط حاضران در غرفه هستند. اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن فرهنگی- هنری زنان ناشر و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، ۶ تشکل صنفی نشر هستند که به فرانکفورت رفتند که عموما بعد از نمایشگاه گزارشی از فعالیت خود منتشر نمی‌کنند؛ البته امسال آژانس ادبی پل و دایره مینا به این رویداد رفتند و با توجه به اینکه این مدل فعالیت ظرفیت و سنخیت بیشتری با رویدادی مثل فرانکفورت دارد باید شاهد گزارش احتمالا دقیق‌تری از فرانکفورت باشیم. انتشارات سوره مهر، شاهد، عصر گویش، سفیر اردهال، فرانگرپارس، خانه فرهنگ و هنر گویا، شمع و مه، نشریه گیل‌گمش، کیان‌افراز، امیرکبیر، براق، شازده کوچولو، شهر قلم، موسسه فرهنگی و هنری خراسان، انتشارات کودکان یزد، بنیاد پژوهش‌های قرآنی برکات، انتشارات هزاره ققنوس، خانه هنرمندان، نحل و راز بارش هم ناشرانی بودند که امسال در فرانکفورت حاضر بودند و با توجه به مدل فعالیت برخی از این ناشران به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی درباره برخی از آنها بیفتد؛ البته برخی ناشران این لیست اصولا فعالیت‌شان در خارج کشور است و حضورشان در فرانکفورت کارکرد دارد؛ اما حضور هر ساله برخی ناشران دولتی بدون ارائه هیچ گزارش و عملکردی قابل تامل است.

البته مسوولان ایرانی شرکت‌کننده در نمایشگاه به جای درک درست از فضای رویداد، ملاقات با رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت (که هر ساله انجام می‌شود) را هم در زمره برنامه‌های اعلامی خود قرار می‌دهند، غافل از اینکه باید مشخص شود حضور هر ساله ایران در این نمایشگاه آن هم با مخارج سنگین دولتی چقدر به بعد اقتصادی نشر ایران کمک خواهد کرد.

*صبح نو

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اربعین تحولات عراق تحولات یمن کتاب نمایشگاه کتاب فرانکفورت نمایشگاه فرانکفورت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم سادات ظهوریان عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص تغییرات پیش روی نمایشگاه سی‌وپنجم، گفت: فضاهای نمایشگاهی با توجه به تکمیل‌تر شدن فضای مصلی امام خمینی (ره)، امسال وسیع‌تر است و فضای بهتر و بیشتری در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفته است.

وی افزود: با تکمیل فضاهای مصلی امام خمینی (ره) حتی بخش‌هایی که در دوره‌های قبل در اختیار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود به نحو کامل‌تری در اختیار ناشران قرار می‌گیرد. به طور کلی نظم نمایشگاه کتاب هر سال بیشتر شده و از تجربه سال‌های قبل نیز بهره‌برداری می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ادامه داد: گروه اجرایی و برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به برگزاری منظم نمایشگاه اهتمام جدی دارند و امسال توجه بسیاری به نظر مردم و ناشران کردند. آنها از نظرات سال گذشته مردم و همچنین نقطه نظرهای دریافتی در طول سال بهره بردند.

ظهوریان در ادامه با اشاره به این نکته که پیشنهادات مردم برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه مورد بررسی و ارزیابی گروه اجرایی قرار گرفت، گفت: آن دسته از نظرهای مردمی که قابلیت اجرایی داشتند به اجرا درآمدند. در مجموع تسهیلات برای ناشران و مخاطبان در این دوره سطح بالایی دارد و نمایشگاه کتاب امسال سطح برگزاری چند پله ارتقا یافته است.

وی افزود: در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه در رابطه با بهترین نحوه دعوت از مردم برای حضور در نمایشگاه نکاتی را در دستور کار قرار داده و در حال پردازش موضوع هستیم. قاعدتاً صدا و سیما کار خود را در رابطه با نمایشگاه انجام می‌دهد، دیگر رسانه‌ها نیز به همین صورت فعال هستند و شهرداری و شورای شهر نیز فعالیت و برنامه‌های خود را در رابطه با نمایشگاه کتاب امسال را اجرایی می‌کنند.

عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره ضرورت دعوت از مردم برای حضور به‌هنگام در این رویداد گفت: لازم است برای دعوت مناسب از مردم اقدام‌های دیگری نیز برای بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب انجام شود. در بخش مجازی هم فرصت فوق‌العاده عالی در اختیار شهروندان قرار دارد و مطلوب است که تقاضاها در خرید مجازی به روزهای پایانی نمایشگاه موکول نشود. باید مردم را به خرید از روز نخست نمایشگاه در بخش مجازی تشویق کنیم تا زمان کافی برای انتخاب کتاب داشته باشند و فرصت بیشتری برای خدمات‌رسانی ناشران و شرکت پست فراهم آید. به این ترتیب از فشار کار پست کاسته می‌شود.

ظهوریان گفت: نمایشگاه کتاب پله پرش فرهنگی برای همه بخش‌های جامعه است و مردم و ناشران از برگزاری نمایشگاه کتاب منتفع می‌شوند. من شاهد قاطعیت برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب در پیشبرد اهداف عالی این رویداد به سمت تعالی هستم. همه عوامل بیشترین تلاش خود را برای تحقق نمایشگاه کتاب مطلوب و اثرگذار به کار گرفته‌اند. نمایشگاه کتاب یک رویداد محبوب در جامعه است و امیدوارم همه مردم از آن بهترین استفاده را ببرند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 6081683 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • آغاز نام نویسی ناشران دیجیتال برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • انتخاب شعار نمایشگاه، تعطیلی یک‌شهرکتاب و دو انتصاب
  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران
  • نام نویسی ناشران دیجیتال برای حضور در نمایشگاه کتاب آغاز شد
  • آغاز مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • آغاز مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه كتاب تهران آغاز شد
  • آغاز ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز