Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ خانم قاسمی مسئول امور موزه‌های استان زنجان گفت: وقف نامه خطی حاج عبدالحسین تاجر زنجانی بزرگ خاندان خطیبی‌های زنجان مربوط به قنات سرچشمه که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات زنجان در دوره قاجار است در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

خانم قاسمی با بیان اینکه این وقف نامه به سال ۱۲۹۴ هجری قمری نوشته شده است افزود: آثار ثبت شده تحت حمایت قانونی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در خصوص خدمات کارشناسی، اقدامات مرمتی وحفاظتی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی وخارجی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: این سند تاریخی با مرکب مشکی بر روی کاغذ کاهی رنگ در ابعاد ۳۳×۴۳ سانتی متر با خط شکسته نستعلیق در دوره حکومتی ناصرالدین شاه قاجارنگارش شده است.

سند مزبور در ۳۶ سطر نوشته شده و ۲۶ نفر شاهد بر آن مهر زده اند، پشت سند هم مهر عبدالحسین که بانی و صاحب قنات بوده دیده می‌شود با توجه به وقف نامه موجود حاج عبدالحسین ششدانگ قنات مشهور به قنات سرچشمه را وقف بر مصارف معینه (عام) نموده است.

قنات سرچشمه زنجان دارای ۳۳ حلقه چاه دایر، ۱۴۱ حلقه چاه بایر خشکه، مبداء آن در اراضی قریه دیزج و مظهر آن در داخل شهر محله معروف به شکر الله میرزا بوده است.       انتهای پیام/ر وقف نامه خطی حاج عبدالحسین در فهرست آثار ملی به ثبت رسید  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

طالقانی گفت: در کیلومتر ۲۳ محور رفسنجان_ سرچشمه حوالی امام زاده عبدالله (ع) گزارش ریزش سنگ داشته ایم و عوامل راهداری در حال پاکسازی محور هستند.

به گفته وی رانندگان برای تردد از این جاده باید با احتیاط کامل عبور کنند.

سرپرست اداره راهداری رفسنجان تاکید کرد: بارندگی، موجب سست شدن کوه ها و ترانشه ها شده و همچنان امکان ریزش وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • دمای هوا در مناطقی از زنجان به زیر صفر رسید
  • ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند
  • آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • قنات روستای ۱۷ شهریور کلاله به لایروبی و کانال کشی نیاز دارد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • مسئله اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت باید حل و فصل شود