Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@22:01:06 GMT

ترکیه شهر رأس‌العین را اشغال کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۷۴۱۵

با وجود اعلام تعلیق حملات ترکیه به شمال سوریه، ارتش ترکیه شهر رأس‌العین در حومه شمالی استان الحسکه را اشغال کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، نیروهای ارتش ترکیه و گروهک‌های مسلح حامی آن به تجاوز خود به خاک سوریه ادامه داده شهر رأس‌العین در حومه شمالی استان الحسکه را به‌اشغال خود در آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اشغال بعد از حملات هوایی و گلوله‌باران توپخانه‌ای منطقه انجام شد که ویرانی شمار زیادی از خانه‌ها و تأسیسات حیاتی و آوارگی گروه بزرگی از مردم را به‌همراه داشت.

خبرنگار سانا مستقر در حومه الحسکه گفت: "نیروهای اشغالگر ترکیه و مزدوران آنها رأس‌العین را اشغال کردند و ساکنان آن را کوچ دادند. صدها خانواده در طول روزهای گذشته به‌علت شدت گلوله باران و حملات هوایی که باعث ویرانی همه ساختار خدماتی این شهر شده است، آواره شده‌اند".   این اشغالگری با وجود آن صورت می‌گیرد که ارتش ترکیه از دستیابی به توافقی با آمریکا برای تعلیق 120 ساعت تجاوزگری خود علیه شمال و شمال شرق سوریه خبر داده بود. جنگنده‌های ترکیه روز یکشنبه محله‌های مسکونی و ساختار زیربنایی شهر رأس‌العین را به‌شدت گلوله‌باران کردند تا اینکه نیروی زمینی ترکیه آن را به‌اشغال خود در آورد.   در تجاوزگری نظامی ترکیه به شماری از شهرها و روستاها و شهرک‌های حومه استان‌های الحسکه و الرقه در شمال و شمال شرق سوریه صدها غیرنظامی جان باخته یا زخمی شده‌اند که شماری از آنها زن و کودک و کارگران بخش‌های خدمات‌رسانی شهری هستند.   تمایل ترامپ برای بقای 200 نظامی در سوریه   همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد که یک گروه 200 نفری از نظامیان آمریکایی را در شرق سوریه نگه‌دارد تا به‌زعم او به مبارزه با گروه تروریستی داعش بپردازند.   روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت: ترامپ از هفته گذشته به باقی نگه داشتن حدود 200 نیروی کماندو در شمال شرقی سوریه برای مبارزه با تروریسم فکر می‌کند.   این مسئول افزود: این نیروها در طول مرز با عراق و خارج از منطقه امنی که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره آن توافق کردند، متمرکز خواهند بود.   روزنامه نیویورک تایمز نوشت که اگر ترامپ با باقی ماندن چند صد نظامی در شرق سوریه موافقت کند، این دومین باری خواهد بود که از آغاز سال این کار را خواهند کرد زیرا او پیش از این نیز دستور خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه را داده بود اما بعداً این دستور خودش را لغو کرد.   آمریکا و ترکیه پنجشنبه شب گذشته از توافقی درباره اوضاع شمال و شمال شرق سوریه خبر دادند. در آن شب مایک پنس بعد از دیدار با اردوغان از توافق واشنگتن و آنکارا برای آتش‌بس در شمال و شمال شرق سوریه خبر داد اما لحظاتی بعد از آن داود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دستیابی به توافق آتش‌بس با واشنگتن را تکذیب کرد و گفت که صرفاً به‌مدت 120 ساعت حملات ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه به‌حالت تعلیق در آمده است تا شبه‌نظامیان کرد سوری "قسد" از منطقه‌ای که ترکیه خواهان ایجاد آن در شمال و شمال شرق سوریه است، خارج شوند. ترکیه به‌دنبال ایجاد منطقه‌ای به‌اصطلاح "امن" در طول نوار مرزی برای به‌زعم خود اسکان آوارگان سوری مقیم ترکیه در آنجا است.   در همین حال، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امروز دوشنبه گفت که حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه باعث شده است تا هشت اردوگاه آوارگان و 12 جنگجوی خارجی زندانی بدون محافظت بماند و این امر می‌تواند باعث افزایش شدت مهاجرت معکوس تروریست‌ها به زادگاه خودشان شود.   وی تأکید کرد: ضروری است که تلاش‌های همه جامعه بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های ناشی از تروریست‌ها و ایدئولوژی و تبلیغات آنها یکپارچه شود. وزارت دفاع روسیه تجربه گسترده‌ای در این زمنیه دارد و آماده مشارکت همراه با شرکای خود در منطقه آسیا و دریای آرام است.   منبع: تسنیم

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ نکته درباره حمله ایران به اسرائیل؛ خط قرمز در برابر خط قرمز

از صبح یکشنبه و پایان حمله موشکی پهپادی ایران به اسرائیل، نه تنها رابطه تهران – تل آویو، بلکه کل منطقه وارد عصر جدیدی شد.

به گزارش عصرایران:

۱- به دنیای جدید خوش آمدید. دنیایی که از دیشب با حمله پهپادی – موشکی ایران به اسرائیل آغاز شد. برای اولین بار بعد از تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ۴۵ سال قبل، ایران به صورت مستقیم به اسرائیل حمله نظامی داشت تا تهدیدی که برای بیش از ۴ دهه مطرح می‌شد رنگ واقعیت ببیند و از گفتار به عمل تبدیل شود. حالا دیگر "حمله نظامی ایران به اسرائیل" فقط یک تهدید نیست بلکه سابقه‌ای از اجرا هم دارد.

ضمن اینکه در گذشته از سوی برخی‌ها در دیگر کشور‌ها گفته می‌شد ایران با وجود همه تهدید‌هایی که علیه اسرائیل دارد، اما هیچ گاه حتی یک گلوله به سمت اسرائیل شلیک نکرده، ولی این داستان هم به پایان رسید. ایران بزرگترین حمله پهپادی - موشکی علیه اسرائیل را اجرا کرد.

حمله مستقیم ایران به اسرائیل، علاوه بر اینکه پیام مستقیمی به تل آویو و غربی‌ها بود بلکه پیام صریح و شفافی از سوی ایران برای کشور‌های منطقه نیز ارسال کرد. پیغامی که تاثیرات آن را در متن روابط آینده ایران با کشور‌های همسایه و منطقه خواهیم دید.

تقریبا همه کشور‌های منطقه با صدور بیانیه‌ای از حوادث اخیر ابراز نگرانی کردند و خواستار کاهش تنش شدند. دولت سوریه اعلام کرد این حمله را دفاع مشروع ایران می‌داند.

موشک‌های ایران در آسمان شهر قدس / اورشلیم

از صبح یکشنبه و پایان حمله موشکی پهپادی ایران به اسرائیل، نه تنها رابطه تهران – تل آویو، بلکه کل منطقه وارد عصر جدیدی شد. عصری که پدیده‌های جدیدی با خود به همراه خواهد داشت و تغییراتی را به همه بخش‌های منطقه تحمیل خواهد کرد. تغییراتی که کل منطقه را دگرگون و ایران، اسرائیل و خاورمیانه‌ای جدید را شکل خواهد داد.

۲- خط قرمز بزرگ و پررنگ دیگری میان ایران و اسرائیل از بین رفت و آن حمله مستقیم از خاک یکی علیه دیگری بود. تاکنون نه ایران و نه اسرائیل، هیچکدام، به خاک یکدیگر حمله مستقیم علنی نداشتند، اما حالا ایران مستقیم از خاک خود به سمت خاک اسرائیل موشک و پهپاد شلیک کرد. آن‌ها به اسرائیل رسیدند و اصابت کردند. تا پیش از این، ایران تلاش می‌کرد به صورت غیرمستقیم و از طریق گروه‌های نزدیک به خود در عراق، سوریه و یمن و لبنان، حملاتی را علیه اسرائیل داشته باشد.

روز ۱۳ فروردین جاری با حمله هوایی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق سوریه، یک خط قرمز قوی میان دو طرف نقض شد تا در فاصله‌ای کمتر از دو هفته، خط قرمزی دیگری میان ایران – اسرائیل کنار گذاشته شد. این روند احتمالا امروز متوقف می‌شود تا سطح تنش بیش از این، بالاتر نرود. تنشی که اساسا بالاست و دمای منطقه را به جوش رسانده است.

در واقع، در برابر نقض خط قرمزی حمله به سفارت ایران از سوی اسرائیل، ایران هم با حمله مستقیم از خاک خود به اسرائیل، به خط قرمز تاریخی و بزرگتری پایان داد. حمله در برابر حمله و خط قرمز در برابر خط قرمز.

ایران و اسرائیل، دشمن شماره یک یکدیگر هستند و این دشمنی نمی‌تواند تنها در مرحله تهدید و رویارویی کلامی و غیرمستقیم بماند بلکه به مرحله حمله نظامی نیز کشیده شد. البته ایران با وجود حمله نظامی تلاش می‌کند پایبندی به چارچوب‌های واکنش محدود را حفظ کند. امریکا هم در طرف مقابل بر اقناع اسرائیل به خودداری از حمله متقابل، متمرکز شده است تا رشته درگیری قطع شود و سطح نزاع پایین بیاید. با این همه قدرت‌های جهانی در کنار ایران و اسرائیل تلاش می‌کنند نزاع به مرحله جنگ همه جانبه نرسد و در مرحله درگیری یا حملات محدود باقی بماند. احتمال جهش قیمت نفت و بنزین و به خطر افتادن گذرگاه‌های مهم دریایی، نگرانی‌های جهانی هستند.

۳- شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز یکشنبه جلسه‌ای درباره حمله ایران به اسرائیل خواهد داشت. اسرائیل تلاش می‌کند در گام اول، بیانیه‌ای در محکومیت حمله صادر شود. این بیانیه تنها با عدم مخالفت همه ۱۵ عضو شورای امنیت امکان پذیر است. گرچه دبیر کل سازمان ملل متحد حمله را محکوم کرد، اما اسرائیل و کشور‌های غربی، کار آسانی برای صدور این بیانیه در پیش ندارند و موانع کمی در مقابل آن نیست.

اسرائیل تلاش می‌کند مظلوم نمایی جهانی را در برابر اقدام نظامی دیشب ایران در پیش بگیرد و با این پوزیشن، کشور‌های غربی و برخی کشور‌های منطقه‌ای را در کنار قرار دهد. این احتمال جدی است اسرائیل با قبول خواست امریکا برای خودداری از واکنش نظامی به ایران، امتیازات سیاسی بیشتری را از امریکا و اروپا علیه ایران کسب کند.

۴- نباید از یاد برد ریشه تنش فعلی در خاورمیانه، اشغالگری اسرائیل در خاک فلسطین است. ۵ میلیون انسان فلسطینی در خاک فلسطین تحت اشغال نظامی اسرائیلی‌ها به سر می‌برند. این اشغال چه زمانی قرار است پایان یابد؟ ۵ میلیون آواره فلسطینی هم در دیگر کشور‌ها آواره هستند و نمی‌توانند به خاک خود بازگردند. خاک فلسطین از ۸۰ سال قبل تاکنون در اشغال اسرائیل است. این یک واقعیت تمام عیار است.

هیچ سرزمینی در جهان، اینگونه در اشغال یک عضو سازمان ملل نیست. اگر اشغال فلسطین از سوی اسرائیل پایان یابد می‌توان امید داشت منطقه روی آرامش را ببیند، اما رفتار‌های دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خلاف آن را نشان می‌دهد. نتانیاهو تاکنون نشان داده برای ادامه اشغال خاک فلسطین و انحراف افکار عمومی از رفتار‌های اشغالگرایانه، غیراخلاقی و کشتار و سرکوب مردم فلسطین نیازمند و علاقمند ادامه تنش‌های خارجی است تا هم غربی‌ها را در کنار خود ببیند هم موضوع فلسطین و لزوم پایان اشغال سرزمین آن را از دستور کار و اولویت خارج کند هم محملی برای رفتار‌های قانون گریزانه خود بیابد.

دیگر خبرها

  • روسیه به دنبال اشغال «چاسیو یار»؛ چرا این شهر اوکراینی مهم است؟
  • (ویدئو) فروریختن یک جاده در العین امارات در اثر بارش باران
  • دیدار العین - الهلال در لیگ قهرمانان لغو شد
  • دیدار العین - الهلال به تعویق افتاد
  • پیش‌بینی شهید باقری از سکوت دولت‌های عرب در قبال حملات اسراییل
  • عکس‌های شگفت‌انگیز از کشور «کره»؛ بیش از یک قرن قبل
  • ۴ نکته درباره حمله ایران به اسرائیل؛ خط قرمز در برابر خط قرمز
  • 4 نکته درباره حمله ایران به اسرائیل / خط قرمز در برابر خط قرمز
  • اشغال ۷۵ درصدی هتل‌های مشهد در نوروز ۱۴۰۳
  • خودنمایی گل‌های لاله در روستای شرب العین