Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@22:13:00 GMT

آغاز رسمی کوچ عشایر کرمانشاه از 30 آبان

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۷۶۸۷

آغاز رسمی کوچ عشایر کرمانشاه از 30 آبان

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای تسهیل کوچ عشایر، از عشایر استان خواست برای کوچ به مناطق قشلاقی عجله نکنند.

به گزارش ایسنا، بهزاد محمدی در جلسه هماهنگی کوچ پاییزه عشایر استان کرمانشاه که امروز(29 مهر) برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل پاییز آهنگ کوچ عشایر از مناطق ییلاقی به سمت مناطق قشلاقی نواخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه گفت: عشایر استان کرمانشاه با 14 هزار خانوار در قالب 14 ایل و یک طایفه مستقل 80 هزار نفر جمعیت دارند که دوره ییلاقی خود را در سطح استان و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان و استانهای ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

محمدی ادامه داد: بر اساس تقویم کوچ زمان رسمی کوچ عشایر از 30 آبان آغاز می‌شود، البته برخی از عشایر بویژه آنهایی که به صورت سنتی کوچ می‌کنند و کوچ آنها بین یک ماه تا 45 روز طول می‌کشد، فرآیند کوچ خود را آغاز کرده‌اند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه عشایر نباید برای کوچ عجله کنند، از آنها خواست تا زودتر از زمان مقرر کوچ خود را شروع نکنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

وی سپس با اشاره به ضرورت اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای کوچ عشایر، گفت: در تلاشیم تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا عشایر با کمترین مشکلات کوچ کرده و در مناطق قشلاقی مستقر شوند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به احتمال بالای قاچاق دام حین کوچ عشایر در نقاط مرزی استان، گفت: اگرچه به منظور جلوگیری از قاچاق دام طرح هویت‌گذاری دام‌ها در دست اقدام است، اما از آنجایی که هنوز خیلی از دام‌های عشایر پلاک گذاری نشده‌ از عشایر می خواهیم تا برای جلوگیری از قاچاق دام با نیروهای نظامی و انتظامی همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم برای صدور کارت‌ تردد به ویژه برای آن دسته از عشایری که کوچشان در نقاط مرزی انجام می‌شود، صورت گرفته است.

وی بر ضرورت همکاری عشایر  با مجموعه دامپزشکی به ویژه در خصوص واکسیناسیون آبله دامها در مناطق ییلاقی نیز تاکید کرد.

محمدی سپس با بیان اینکه تدابیر لازم برای تامین سوخت عشایر در فصل کوچ اندیشیده شده، گفت: در سنوات گذشته سهمیه سوخت عشایر 400 لیتر بود که امسال با اقدامات خوب صورت گرفته این میزان به 800 لیتر افزایش پیدا کرده است.

محمدی همچنین با اشاره به تجهیز مدارس عشایری استان به یازده دستگاه کانکس، گفت: در استان کرمانشاه 21 مدرسه سیار عشایری داریم که با این تعداد کانکس مشکلی برای تحصیل فرزندان عشایر نخواهیم داشت.

 محمدی در ادامه با بیان اینکه عشایر استان کرمانشاه 4.2 درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند، گفت: 6.7 درصد از جمعیت عشایر کشور در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند.

 به گفته‌ محمدی، عشایر استان کرمانشاه با در اختیار داشتن 1.5 میلیون راس واحد دامی از نظر تعداد دام در اختیار عشایر رتبه چهارم را در کشور دارند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه سپس با اشاره به نقش مهم عشایر در تولیدات دامی و صنایع دستی، اظهار کرد: عشایر استان 30 درصد پروتئین مورد نیاز استان شامل 13 هزار تن گوشت قرمز، 27 هزار تن شیر و فرآورده‌های آن، 1700 تن انواع الیاف دامی شامل پشم، کرک و مو، 900 تن روغن حیوانی و 22 هزار قطعه انواع صنایع دستی تولید می‌کنند.

در ادامه این نشست نمایندگان ادارات و ارگان‌های مرتبط با حوزه کوچ به بیان نظرات خود برای اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای کوچ عشایر با کمترین مشکلات پرداختند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کوچ پاییزه عشایر كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج ایران از ایکوموس کذب است

 

به گزارش تابناک، عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: سی‌ام فروردین روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی است که این روز را به فعالان فرهنگی تبریک می‌گویم. روز گذشته جلسه کارشناسی خوبی در این زمینه برگزار شد و از هنرمندان، نخبگان و فعالان این حوزه تقدیر صورت گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی در ادامه بیان‌ کرد: اخبار کذبی منتشر شد مبنی بر خروج ایران از ایکوموس (شورای بین المللی محوطه ها و بناهای تاریخی) که این خبر صحت ندارد.

"سازمان آموزشی، علمی، و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در راستای عمل به وظایف فرهنگی خود در زمینه صیانت از میراث فرهنگی، در سال ۱۹۶۴ در «دومین کنگره معماران و متخصصان بناهای تاریخی» که در شهر ونیز ایتالیا برگزار و به انتشار یکی از مهم‌ترین اسناد جهانی حفاظت از میراث فرهنگی به نام «منشور ونیز» منجر شد، نهادی غیردولتی را تحت عنوان «شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها» (International Council on Monuments and Sites) بنیاد نهاد که اختصاراً ایکوموس (ICOMOS) نامیده می‌شود. ایکوموس تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش‌شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند."

ضرغامی یادآورشد: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی گسترده تر از قبل ادامه دارد و این حوزه ماهیتی غیر دولتی دارد و از سال‌ها قبل به دلیل ماهیت غیردولتی پرداخت حق عضویت آن‌ها توسط افراد حقیقی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است، اظهار داشت: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند.

ضرغامی تصریح کرد: از نظر اقامت در اقامتگاه‌های غیر رسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۷۶۴ چادر عشایری داشتیم که بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: چادرهای عشایری هم سوغات و خوراکی های سنتی را ارائه کردند و هم فرهنگ ناملموس را ارائه می‌کنند.

ضرغامی اضافه کرد: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادرهای عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند. روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم داشته است همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • اخراج ایران از ایکوموس کذب است
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • ایران از ایکوموس خارج نشده است
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند در کرمانشاه
  • بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری در هرمزگان
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری
  • آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری