Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی میاندورود از کشت تریتیکاله در 105 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درساری، سید اسماعیل علوی از کشت 105 هکتاری تریتیکاله که والد مادری آن گندم و والد پدری آن چاودار است در زمین های کشاورزی شهرستان میاندورود خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود گفت: تریتیكاله غله جدیدی است كه به وسیله انسان و در نتیجه تلاقی ژنوم های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secaie به وجود آمده و نام تریتیكاله از نام علمی گونه های بوجود آورنده آن گرفته شده است.

علوی اضافه کرد: تریتیکاله گیاهی است یكساله یا كمی بیشتر از یكسال و تیپ عمومی آن شبیه گندم است و در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار بوده و نسبت به شرایط آب و هوایی و زمین برای پهنه های نامناسب توصیه شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود بیان کرد: تریتیکاله از طرفی واجد خصوصیات مطلوب چاودار از جمله رشد سریع و قابلیت تولید در اراضی فقیر و کم بازده است و از طرف دیگر دارای خصوصیات برتر کیفی و زراعی گندم است که به علت داشتن ظرفیت بالای تولید و تغذیه در تامین بخشی از نیاز علوفه ای کشور می تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی تصریح کرد: مقاومت به شوری، کاهش مصرف آب نسبت به گندم، عملکرد بالاتر نسبت به جو و حتی گندم، کشت در زمین های سنگلاخی و با حاصلخیزی کم و همچنین سازگاری به دامنه وسیعی از اقلیم اعم از سرد و گرم از مزایای کشت تریتیکاله است که از قدرت رقابت اکولوژیک بیشتر با علف های هرز به دلیل رشد سریع تر برخوردار است و قوه نامیه بیشتر و قدرت استقرار بهتر و امکان استفاده دو منظوره به صورت مصرف دانه ای و علوفه ای از دیگر مزایای این نوع کشت است.

علوی افزود: علف های هرز موجود در مزارع ترتیکاله کاملا مشابه مزارع گندم است، بدین جهت روش های مبارزه نیز همانند روش های مبارزه علیه علف های هرز مزارع گندم است و نسبت به بیماری هایی نظیر کوتولگی جو، زنگ قهوه ای، سفیدک و سیاهک مقاوم بوده و در مقابل آفاتی چون شته روسی و زنبور دارای مقاومت خوبی است.

وی ادامه داد: عملکرد تریتیکاله بین 3 تا 9 تن در هکتار بسته به شرایط کشت متغیر است و تمامی مراحل آماده سازی زمین مانند گندم و جو است و کشت با بذرکارهای غلات صورت می‌پذیرد.

 

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کشت 100 هکتاری میاندورود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست همایش آموزشی چغندر علوفه‌ای گفت: در سال جدید به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان، برنامه ریزی لازم برای در اختیار قرار دادن بذر و نهاده‌های رایگان به کشاورزانی که تمایل به کشت چغندرعلوفه‌ای دارند توزیع خواهد شد.

وی افزود: قزوین پتانسیل مستعدی در کشاورزی دارد و می‌تواند در کشت چغندر علوفه‌ای نیز بعنوان پیشرو و پایلوت باشد.

راه انجام اضافه کرد: کشت چغندرقند علوفه‌ای در مزارع با توجه به نامگذاری شعار سال بایستی با مشارکت مردم در استان برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این استان پراکنش دامداری‌های زیادی دارد بنابراین تامین علوفه مورد نیاز با یونجه و ذرت علوفه‌ای مقدور نیست و بایستی کشت چغندر علوفه‌ای در مزارع استان ترویج شود.

وی گفت: با توجه به اینکه چند سالی است استان قزوین با بحران کم آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی و عدم پراکنش مناسب بارش‌ها روبرو است بنابراین اجرای پیاده سازی الگوی کشت و کشت محصولات گیاهان علوفه‌ای کم آب بر ضرورت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • شهرستان دهلران مهد تولید گندم است
  • حال خوب مزارع گندم به لطف باران
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند