Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-23@19:04:49 GMT

پرنده‌ها دنیا را چگونه می‌بینند؟ + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۷۷۶۰

پرنده‌ها دنیا را چگونه می‌بینند؟ + تصاویر

انسان سال‌ها نمی‌دانست حیوانات دیگر دنیا را چگونه می‌بینند. خوشبختانه تحقیقات علمی اخیر دنیای شگفت انگیز تنوع بینایی حیوانات را به روی ما گشوده است

به گزارش شریان نیوز، انسان سال‌ها نمی‌دانست حیوانات دیگر دنیا را چگونه می‌بینند. خوشبختانه تحقیقات علمی اخیر دنیای شگفت انگیز تنوع بینایی حیوانات را به روی ما گشوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا مغز سنجاقک آن قدر سریع کار می‌کند که حرکات را به صورت حرکت آهسته می‌بیند، مار‌ها سیگنال‌های حرارتی مادون قرمز را از اشیای گرم دریافت کرده و با آن طعمه خود را ردیابی می‌کنند، و فرم چشم اسب‌ها و گورخر‌ها طوری است که بینایی پیرامونی دارند تا در صورت لزوم از خطر فرار مکنند. همچنین، حشرات چشم مرکب دارد که از هزاران لنز ریز تشکیل شده و شبیه کندوی عسل است؛ بنابراین جای تعجب نیست که بینایی حیوانات متفاوت باشد، اما یک گونه از حیوانات از همه متمایزتر هستند: پرندگان.

وقتی به حیوانات نگاه می‌کنید می‌بینید که واقعا موجودات عجیبی هستند. مثلا آیا می‌دانستید که پنگوئن‌ها فقط می‌توانند مزه شور و ترش را تشخیص دهند؟ یا پالیلا، پرنده‌های بومی هاوایی، دانه‌های گیاهی را می‌خورند که حاوی مقادیر بالای سم است و به راحتی هر حیوان کوچک دیگری را می‌کشد؟ یا کبوتر‌ها در تشخیص رنگ از همه حیوانات روی زمین بهتر هستند و در ماموریت‌های نجات و جستجو استفاده می‌شوند؟ پرندگان مختلف قدرت‌های مختلف و روش‌های مختلفی برای کار با حواسشان دارند، اما یک چیز در مورد بیشتر پرندگان مسلم است: برتری آن‌ها در مقایسه با انسان از نظر بینایی.

مقایسه گرافیکی دامنه طیفی انسان با پرندگان. از آنجا که پرندگان تتراکرومات هستند، چهار رنگ را می‌بینند: فرابنفش، آبی، سبز و قرمز. در حالی که ما تریکرومات هستیم و فقط سه رنگ می‌بینیم: آبی، سبز و قرمز.

توجه داشته باشید که رنگ ارغوانی روشن فرابنفش در تصویر نشان داده شده تا آن را برای ما قابل مشاهده کند، این یک رنگ کاذب است، چون طبق تعریف، نور فرابنفش رنگ ندارد.

جو اسمیت، متخصص پرنده شناسی، توضیح می‌دهد که پرندگان توانایی شگفت انگیزی برای دیدن طیف کامل رنگ‌هایی دارند که برای ما انسان‌ها نامرئی هستند. دانشمندان در سال ۲۰۰۷ با استفاده از طیف سنجی نوری، رنگ‌های ۱۶۶ گونه پرنده آوازخوان آمریکایی را تحلیل کردند که از نظر ما هیچ تفاوت ظاهری بین دو جنس نر و ماده آن‌ها وجود نداشت. از دیدگاه انسان، در ۹۲درصد از گونه ها، نر‌ها و ماده‌ها کاملا یکسان بودند. اما تحقیقات نشان داد این پرندگان رنگ‌هایی دارند که چشم ما قادر به دیدن آن نیست، اما جنسیت آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

مثلا پرنده سینه‌زرد نر، سینه زرد دارد، اما پرندگان پر‌های فرابنفشی هم روی سینه آن می‌بینند که نر‌ها را از ماده‌ها متمایز می‌کند. در آزمایش دیگری دانشمندان سینه‌زرد‌های نر و ماده تاکسیدرمی شده را در طبیعت قرار دادند تا ببییند همتایان زنده آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دهند. نر‌ها به سینه‌زرد‌های نر حمله کردند و سعی کردند برای به دست آوردن ماده‌های تاکسیدرمی شده بر نر‌ها پیروز شوند؛ بنابراین بدیهی است که آن‌ها چیزی را می‌توانند ببینند که ما نمی‌بینیم.

 

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،کلاس آموزشی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان میانجلگه در روستای حسین آباد جنگل از توابع شهرستاننیشابور همزمان با هفته سلامت برگزار شد.

دکتر غلامحسن کریمی معاون شبکه دامپزشکی و مدرس این کارگاه آموزشی گفت: این بیماری‌ها به جهت انتقال از حیوانات به انسان و خسارات اقتصادی فراوان برای دامداران و روستائیان دارای اهمیت ویژه‌ای هستند.

کریمی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان برشمرد و پرورش طیور بومی در تراکم‌های بالا را باعث ابتلای پرندگان به بیماری‌های واگیر از جمله آنفلوانزا دانست و افزود: باید دستورالعمل‌های دامپزشکی برای بهره وری بهتر و افزایش ایمنی پرنده و در نتیجه سود اقتصادی بیشتر اجرا گردد.

وی همچنین بیماری‌های تب مالت و تب کریمه کنگو را از بیماری‌های شایع و خطرناک قابل انتقال از دام به انسان دانست وافزود: حتما دام‌های خود را علیه بیماری تب مالت واکسینه و از خوردن شیر خام و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه جداً خودداری کنند همچنین برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز مجاز که گوشت حاصل از کشتار دام در کشتارگاه را عرضه می‌ کنندتهیه کنند.

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • حیوانات وحشی در تهران؛ روباه و شغال و گرگ در پایتخت چه می‌کنند؟
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور
  • رمزگشایی از ویدئوی جنجالی از سه حیوان وحشی در شرق تهران | این حیوانات گرگ هستند؟!
  • «پرنده، دیدنی است» به نمایش در می‌آید
  • معرفی ۵ مدل قفس پرنده لوکس
  • گیاهی از خانوادۀ «آناناس» که ممکن است «پرنده و گوسفند» بخورد! (+عکس)