Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:47:14 GMT

اتمام مرمت مقبره چهارمنار تبریز، تابستان آینده

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۸۴۱۸

اتمام مرمت مقبره چهارمنار تبریز، تابستان آینده

"مرتضی آبدار" روز دوشنبه با اشاره به اهمیت تاریخی این اثر تاریخی و اینکه ارزش این اثر تاریخی موجب شده است تا نام محله ای در ادوار پیشین به چهار منار نام گذاری شود، اظهار کرد: ساخت این اثر همزمان با انتقال مرکز حکومت وقت به تبریز بوده و با توجه به ویژگی های فاخر آن، تقریبا در تمام نقشه های قدیمی این شهر نام چهار منار وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی و صیانت از آثار تاریخی ادامه داد: در سال های اخیر مرمت و ساماندهی این اثر در دستور کار اداره کل قرار گرفته است و در سال جاری با اعتباری افزون بر ۶ میلیارد ریال در قالب اقداماتی نظیر؛ بازسازی دیوارها و اجرای پایه های آجری، حفر چاه و شمع بندی و استحکام بخشی دیواره ها، ایجاد سرویس بهداشتی و غیره تداوم یافته و تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در نیمه اول سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، در قسمت پایینی این بنای فاخر که در دوره های تاریخی مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است بقایای مربوط به دوره سلجوقی و در بخش فوقانی تزئینات دوره ایلخانی قابل مشاهده است، این بنا همچنین در دوره صفوی به طور کامل و در دوره قاجار بخش فوقانی گنبد آن مرمت و بازسازی شده است.  

مقبره چهارمنار تبریز به شماره ۱۶۵۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز آذربایجان شرقی مرمت میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۸۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: پارسال این کمیسیون بیش از ۱۳ میلیارد ریال برای مرمت و بازپیرایی آثار تاریخی شهرستان شامل "مسجد عماد و رباط لاری" و همچنین راه‌اندازی نگارخانه "قطب‌الدین‌حیدر" هزینه کرد.

مهدی زاهدی در آیین رونمایی از لوح ثبت ملی ساختمان‌های اداره نوغانداری خراسان رضوی (تربت‌حیدریه) افزود: در حد توان خود، همیار دستگاه‌ها برای مرمت سازی آثار تاریخی هستیم.

وی گفت: با این حال برای ثبت ملی این اثر تاریخی شورای شهر هیچ هزینه‌ای نکرده و تنها در حد پیگیری امور فعالیت داشته ایم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه افزود: ثبت ساختمان تاریخی اداره نوغان‌داری این شهرستان به شماره ۳۳۹۶۴ در تاریخ ۱۱ مردادماه پارسال در فهرست آثار ملی ایران انجام شد.

علی محمدی گفت: این مرکز اکنون به عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور، ارایه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در سطح استان‌های شرق کشور نظیر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و نیز سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی نوغان‌داری شهرستان تربت حیدریه افزود: این شهرستان از دیرباز به دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان‌داری در ایران است.

رییس میراث فرهنگی تربت‌حیدریه گفت: در زمین‌های پیرامون این ساختمان نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده‌است.

وی همچنین گفت: رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه و همچنین شرکت سفیدرود رشت، در تکمیل فرایند ثبت ملی ساختمان تاریخی اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه تلاش بسیاری داشته که جای قدردانی دارد.

 

دیگر خبرها

  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم
  • مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد