Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بین ۳۶ تا ۴۰ درصد کسانی که تاکنون به عراق عزیمت کرده‌اند و دچار بیماری شده‌اند، بیماری آنها با سندرم تنفسی بوده است. بنابراین باید منتظر باشیم که با بازگشت زائران، آنها مبتلا به بیماری تنفسی و از جمله آنفلوآنزا باشند.

محمد مهدی گویا گفت: امسال هنوز شاهد طغیان آنفلوآنزا در کشور نبودیم و طغیان احتمالی این بیماری در کشور زمانی شروع می‌شود که زائران از عراق بازمی‌گردند؛ زیرا در چند سال اخیر نیز شاهد این مساله بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره همه گیری جهانی این بیماری افزود: در وزارت بهداشت در حال تهیه برنامه استقرار واکسیناسیون در حوزه آنفلوآنزا با همکاری یک تیم متخصص و کارشناس هستیم. سازمان جهانی بهداشت به همه کشورها تاکید کرده که پاندمی (همه گیری جهانی) آنفلوآنزا در آینده نه چندان دور رخ خواهد داد. آنفلوآنزا یک بیماری پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان تفاوت‌ها و تشابه‌های هر فصل آنفلوآنزا را با فصل قبل از آن سنجید مگر اینکه فصل به اتمام برسد.

وی بیان کرد: سال ۲۰۰۹ آخرین پاندمی آنفلوآنزا رخ داد. در آن زمان همه تصور می‌کردند که پاندمی ۲۰۰۹ همچون پاندمی مرگبار سال ۱۹۱۸ که حدود ۱۰۰ میلیون کشته در جهان بر جای گذاشت یا پاندمی‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۸ مرگبار خواهد بود، اما پاندمی سال ۲۰۰۹ به آن شدتی که تصور می‌شد نبود و همین موضوع انتقادات زیادی را در جهان برانگیخت و برخی عنوان کردند که پروپاگاندای صورت گرفته در مورد پاندمی آنفلوآنزا بیش از حد بزرگ بوده، در حالی که پاندمی آنفلوآنزا سال ۲۰۰۹ آن‌قدر خفیف بود که حتی برخی اسم پاندمی را هم از سوی آن برداشتند.

گویا ادامه داد: بر اساس تجزیه و تحلیل کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پاندمی سال ۲۰۰۹ اگرچه خفیف بود، اما غیرقابل پیش‌بینی هم بود. همیشه این بدبینی بین صاحب‌نظران و به خصوص پزشکان بوده که آیا نگرانی درباره پاندمی آنفلوآنزا درست است یا خیر. پاسخ آن است که پاندمی آنفلوآنزا در هر شکل خطرناک است و می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به جامعه تحمیل کند. در یک فصل معمولی آنفلوآنزا، حدود ۲۰ درصد مردم مبتلا به آنفلوآنزا می‌شوند که در شرایط پاندمی این رقم بسیار بیشتر خواهد بود و این یعنی بخش زیادی از مردم یک جامعه در معرض آنفلوآنزا قرار می‌گیرند که این وضعیت به خودی خود خطرناک است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت به همه کشورها اعلام کرده که باید خودشان را برای مواجهه دوباره با پاندمی آنفلوآنزا آماده کنند و این پاندمی حتما رخ خواهد داد. به نظر می‌رسد این بار پاندمی آنفلوآنزا حتی زودتر از دوره قبل رخ دهد و شرایط ویروس آنفلوآنزا چنین موضوعی را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود کشورهای جهان نیز این بار آماده‌تر از گذشته باشند، البته این نگرانی هم وجود دارد که برخی کشورها به دلیل خفیف بودن پاندمی سال ۲۰۰۹ بیماری آنفلوآنزا را دست‌کم گرفته باشند و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی نکرده باشند. با این حال انتظار می‌رود پاندمی بعدی آنفلوآنزا با شدت بیشتری رخ دهد و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از آن نیز بیشتر باشد. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته تا خودشان را آماده کنند و برنامه ملی پیشگیری خود را در زمینه آنفلوآنزا اعلام کنند. در این برنامه باید به وضوح اعلام شود که چه تعداد از مردم احتملا مبتلا به آنفلوآنزا خواهند شد، چه تعداد بستری خواهند شد و چه تعداد احتمالا جان خود را از دست خواهند داد.

گویا ادامه داد: مجبوریم که تنها با یک یا دو دارو به جنگ ویروسی با پیچیدگی زیاد برویم و بنابراین کوچکترین اشتباه در تصمیم‌گیری پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت. به هر شکلی که نگاه کنیم تامین واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد واجد شرایط با توجه به محدودیت منابع مالی، تقریبا امکان‌پذیر نیست و به ویژه اگر پاندمی آنفلوآنزا به صورت انفجاری و غافلگیرکننده رخ دهد، حتی شرکت‌های واکسن‌سازی هم توانایی تامین واکسن برای همه افراد را نخواهند داشت. به همین دلیل از کشورهای جهان انتظار می‌رود برنامه واکسیناسیون آنفلوآنزای خود را به شکل دقیق تدوین و اجرایی کنند.

وی بیان کرد: در برنامه واکسیناسیون باید به طور دقیق مشخص شود که اگر پاندمی رخ دهد چه کسانی در اولویت دریافت واکسن قرار خواهند داشت و چه کسانی نیاز به زدن واکسن ندارند. همچنین زمان واکسیناسیون چه موقع خواهد بود. اکثر کشورهای پیشرفته جهان این برنامه را تهیه کرده‌اند و اگر این برنامه تهیه شود آمادگی بیشتری برای مقابله با پاندمی آنفلوآنزا وجود خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای افرادی که به مراسم اربعین رفته‌اند و در حال بازگشت هستند، یک نظام مراقبت داریم و به صورت سندرومیک بیماری‌های آنها را ثبت کنیم. بین ۳۶ تا ۴۰ درصد کسانی که تاکنون به عراق عزیمت کرده‌اند و دچار بیماری شده‌اند، بیماری آنها با سندرم تنفسی بوده است. بنابراین باید منتظر باشیم که با بازگشت زائران، آنها مبتلا به بیماری تنفسی و از جمله آنفلوآنزا باشند.

وی افزود: مطالعه امسال ما تاکنون مواردی که تشخیص قطعی داده شده، H۱N۱  بوده و این انتظار را هم داشتیم چون سال قبل اکثر موارد H۳N۲ بود و موارد H۱N۱   کم بود، این انتظار را داشتیم که احتمالا امسال اولین موج آنفلوآنزا در کشور از نوع H۱N۱  باشد. این نوع آنفلوآنزا قدری شدیدتر از نوع H۳N۲ است و بنابراین انتظار داریم موارد آنفلوآنزا در کشور امسال نسبت به سال قبل در مجموع شدیدتر باشد.

گویا اظهار داشت: از پزشکان انتظار داریم با دقت نظر خاصی به مساله واکسیناسیون برای گروه‌های واجد شرایط توجه کنند و آنها را در اولویت قرار دهند. در عین حال باید در مصرف دارو نیز نهایت دقت به عمل بیاید. تلاش کردیم که این دارو فقط توسط متخصصان تجویز شود. البته مقاومت‌های زیادی هم وجود دارد و بسیاری با تفکر ما مخالف هستند و می‌گویند داروی آنفلوآنزا باید در همه جا در دسترس مصرف باشد، اما باید اذعان کرد که پیامدهای مصرف بی‌رویه این دارو موضوع ساده‌ای نیست که بتوان با ساده‌انگاری از کنار آن گذشت، به همین دلیل با تصمیم کمیته فنی کشوری این محدودیت‌ها لحاظ شده است./ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۸۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است

یک نظرسنجی بین‌المللی که بنابر اعلام «گاردین» آخر هفته آینده منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، «جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.

این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آن‌ها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID) فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش، ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند، اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

آن‌ها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدید‌های جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان (سویه اچ۵ان۱ H ۵ N ۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاو‌های اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

«اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاو‌ها تعجب‌آور است، زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده بودند، اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاو‌ها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او، ابتلای گاو‌ها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت‌های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ این‌ها ممکن است ما را پشیمان کنند.

دیگر خبرها

  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی برای افراد در برنامه «سلامت خانواده»
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی در برنامه «سلامت خانواده»
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • دبیرخانه بیماری‌های غیر واگیر راه اندازی می‌شود | عرضه نان کامل در ۱۸۰۰ نانوایی
  • غربالگری بیماری SMA در کشور/ جزئیات برنامه وزارت بهداشت