Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@06:34:54 GMT

دغدغه‌های زیست‌محیطی انتقال آب خزر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۹۲۲۸

دغدغه‌های زیست‌محیطی انتقال آب خزر چیست؟

معاون سازمان محیط زیست گفت: از نظر علمی، دغدغه‌های زیست‌محیطی در خصوص سیستم‌های شیرین‌سازی برای انتقال آب خزر به فلات مرکزی وجود دارد که متخصصان برای برطرف کردن دغدغه‌ها اقداماتی در نظر گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، احمد رضا لاهیجان‌زاده در تماس تلفنی با برنامه تیتر امشب که با موضوع انتقال آب خزر به فلات مرکزی پخش شد با اشاره به اینکه گفت: از نظر علمی دغدغه‌هایی که از بابت انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مطرح می‌شود، مثل سیستم‌های شیرین‌سازی وجود دارد، بنابراین تمام متخصصان فن برای برطرف کردن این دغدغه‌ها اقداماتی را مدنظر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:سازمان محیط‌زیست به این موضوع به عنوان یکی از موضوعات مهم ورود کرده است، یعنی درباره محل تخلیه و محل برداشت آب و تأثیر شوری ورود کرده‌ایم؛ وقتی درباره محل تخلیه صحبت می‌شود باید نقطه‌ای انتخاب شود که مناسب‌ترین نقطه برای تخلیه پساب باشد و کمترین اثر را بر روی سیستم قرار دهد.

بیشتر بخوانید: سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار دریای خزر انتقال آب خزر به سمنان؛ طرحی برای خودشیرینی

لاهیجان زاده اضافه کرد:یکی از روش‌ها، روش مدل‌سازی است که از روش‌های مختلف مدل‌سازی در دنیا استفاده می‌شود. در این خصوص هم وزارت نیرو یک مدل‌سازی برای این کار انجام داده است.  اما هنوز مدل‌سازی مراحل کارشناسی خود را طی می‌کند.

معاون دریایی سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: بحث‌های مفصلی در سازمان محیط زیست صورت گرفته است که آن محدوده‌ای که کمترین اثر را بگذارد و شاخص‌هایی که برای این مدل انتخاب شده است چه شاخص‌هایی باشند که کمترین اثر را داشته باشند. 

وی در خصوص تأثیر شوری نیز گفت: مطالعات اولیه بر این اساس بوده است که در فاصله 200 متری 10 درصد بیشتر این شوری را تغییر ندهد که این اثرگذاری در حال حاضر 1.2 درصد است، بنابراین برای اینکه این تاثیر را به حداقل ممکن برساند از مشاور وزارت نیرو خواستیم که به بیشترین عمق ممکن ورود کند.

به گفته وی، در حال حاضر محیط زیست عمق بالای 30 متر برای تخلیه را انتخاب کرده‌ است و برای این عمق کار کارشناسی در حال انجام است و محلی باید انتخاب شود که جریان‌های دریایی این اثر را به حداقل ممکن برساند.

لاهیجان زاده ادامه داد: برای نهایی کردن محل برداشت آب و تعیین مناسب‌ترین عمق ممکن برای به حداقل رساندن اثراتی که می‌تواند بر روی محیط زیست منطقه داشته باشد مطالعات ادامه دارد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اربعین تحولات عراق تحولات یمن سازمان محیط زیست دریای خزر وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام قاسم روانبخش، در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک» اظهار داشت: محیط زیست دارای جایگاه بسیار متعالی و ارزشمند در فرهنگ ایرانی و اسلامی است، اما آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست، امنیت و سلامت مردم را به مخاطره انداخته و مرگ و میر و بیماری‌های صعب العلاج به دنبال داشته است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در جامعه ترویج شود.

منتخب مجلس شورای اسلامی با اشاره به احادیث و روایاتی در حوزه محیط زیست، ایجاد آلودگی و از بین بردن طبیعت و محیط زیست را از منکرات قطعی و بسیار مذموم دانست و گفت: باید نگاه به سازمان محیط زیست در میان برخی از مردم و مسؤولان تغییر یافته و نسبت به قوانین و ضوابط آن متعهد باشند.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست به تنهایی امکان پذیر نیست و همه باید در این مسیر همکاری و مشارکت داشته باشند، گفت: هیچ اقدامی به ویژه در حوزه صنعت بدون پیوست زیست محیطی معنا نداشته و در آینده موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.

روانبخش بر ضرورت تشکیل هیأت اندیشه ورز در حوزه محیط زیست با حضور صاحبنظران علمی و اجرایی تأکید کرد و گفت: امیدواریم با رایزنی با دولت و دیگر نمایندگان مجلس، بتوانیم در جهت رفع مشکلات زیست محیطی در حوزه تقنین اقدامات خوبی صورت بپذیرد.

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی