Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارگردان و نویسنده کودک و نوجوان گفت: متاسفانه بعضی از کارگردانان تلاش دارند با قصه‌های فرعی، موسیقی‌های شاد و حرکات موزن جلب مخاطب کنند و کمتر به سراغ مشکلات نوجوان می‌روند در حالی که نمایش بهترین فرصت برای بیان این مشکلات و یا حتی دادن راه حل به آن‌ها است.

به گزارش قدس آنلاین، امسال از مشهد دو نمایش به بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت به همین مناسبت به سراغ سید جواد رحیم‌زاده یکی از اساتید تئاتر کودک و نوجوان رفتیم تا در رابطه با نمایش نوجوان و وضعیت آن در مشهد گفت‌وگویی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید جواد رحیم‌زاده در خصوص ویژگی‌های نمایش ویژه نوجوانان گفت: مخاطب تئاتر به کودک، خردسال، نوجوان، جوان و بزرگسال تقسیم می‌شود که بخش نوجوان بخشی بین جوان و خردسال است و نه می‌توان آن را دست کم گرفت و نه می‌توان همچون بزرگسال برای او نمایش اجرا کرد.

این کارگردان و نویسنده کودک و نوجوان افزود: نه تنها نوشتن و کار کردن برای نوجوان نیاز به مشاوره و پژوهش دارد بلکه در هرکاری باید با متخصص آن مشاوره کرد اما متاسفانه ما کمتر اهل  مشاوره گرفتن و پژوهش هستیم و کمتر کاری برای این سنین می‌بینیم که نویسنده یا کارگردان در رابطه با نوجوان و مشکلاتش تحقیق کرده باشد، مشکلات نوجوان را بشناسد و بعد برای آن‌ها کار انجام دهد.

وی ابراز کرد: کسی که می خواهد برای نوجوان کار کند باید روزی چند ساعت با نوجوان در ارتباط باشد، مشکلات آن‌ها را بشناسد و اگر کاری برای آن‌ها تولید می‌کند باید نظر نوجوانان را در رابطه با کارش بداند.

رحیم‌زاده عنوان کرد: متاسفانه بعضی از کارگردانان تلاش دارند با قصه‌های فرعی، موسیقی‌های شاد و حرکات موزن  جلب مخاطب کنند و کمتر به سراغ مشکلات نوجوان می‌روند در حالی که نمایش بهترین فرصت برای بیان این مشکلات و یا حتی دادن راه حل به آن‌ها است.

این کارگردان و نویسنده کودک و نوجوان افزود: این درحالی است که بیشتر نمایشنامه‌نویسان کودک و نوجوان در خانه‌ یا جایی که هیچ بچه و نوجوانی نیست می‌خواهند در رابطه با بچه‌ها بنویسند که با این دست نوشته‌ها نمی‌توان کمکی به نوجوان کرد.

وی بیان کرد: یک کارگردان کودک نوجوان باید بازخورد کارش را از کودک و نوجوان بپرسد و از تغییرات نهراسد همان طور که ما در اجرای کار جرات یا حقیقت، نظر بچه‌ها را در این رابطه با این نمایش پرسیدیم و تغییراتی در راستای انتقادات بچه‌ها در نمایش ایجاد کردیم.

 امسال در بخش نوجوان بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، هفت اثر پذیرفته شده است، در بخش نوجوان از میان ۵۱ اثر ارسال شده، آثاری همچون «افسانه ماردوش» به کارگردانی محمد جهانپا از مشهد به همراه «رویای کودکانه» به کارگردانی سیروس سپهری از تهران، «عموی عجیب بزرگ کوچک من» به کارگردانی ناصر آویژه از تهران،   «بیگ بنگ» به کارگردانی فرامرز غلامیان از شاهین‌شهر اصفهان، «پرپر سی‌مرغ‌ پر» به کارگردانی رضا عبدالعلی‌زاده از تهران، «به مرور زمان» به کارگردانی حسین اسدی از جزیره خارک و «افسانه بایبری» به کارگردانی رضا روان از  همدان، آثار راه یافته بخش نوجوان این جشنواره بودند.

 گفتنی است؛ سید جواد رحیم‌زاده در بخش خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان  یکی از داوران بازبینی آثار بود، در این بخش نیز نمایش «مرغ، درخت، گل» به کارگردانی غلامرضا محمدی از مشهد پذیرفته شد.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری مجید قناد با شعار «کودک، طبیعت، تئاتر» از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ در همدان برگزار می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تئاتر نوجوان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۹۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و با بازی بهروز پناهنده از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.

آخرین تولید تازه‌ گروه نمایش «چریکه» که از سال ۱۳۷۷ به سرپرستی حسین کیانی شکل گرفته است، آخرین نمایشنامه به قلم خود او است که به کارگردانی جوان‌ترین عضو گروه و یکی از جوان‌ترین کارگردانان کنونی تئاتر ایران یعنی کارن کیانی به صحنه می‌رود.

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» یک نمایش تک اجراگر به بازیگری بهروز پناهنده است، که بعد از بازی تحسین برانگیز او در نمایش کافه کات دومین تجربه‌ خود با این گروه را این بار با کارگردان دوم گروه «چریکه» به انجام می‌رساند.

طراحی صحنه و لباس این نمایش را حسین کیانی انجام داده است.

کهرام ‌تاراج دستیار اول کارگردان، مدیر تولید و برنامه ریز، اشکان ‌میرچی دستیار دوم کارگردان، کارن کیانی طراح نور، مهدی دوایی طراحی پوستر و بروشور، حامد باقری‌تنها، معصومه کیانی فیلم تئاتر و مستندنگاری، امین جباری موشن گرافیک، الهام حسینی-تئاترآنلاین روابط عمومی و تبلیغات مجازی، اردلان آشناگر عکاس، اشکان میرچی تنبک از دیگر عوامل نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» هستند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: اسماعیل بزاز مقلد معروف و محبوب و محجوب عصر ناصری در تماشاخانه‌ مدرسه‌ مبارکه‌ دارلفنون در شبی تلخ، طولانی و طاقت فرسا، مجبور به نوشتن توبه‌نامه‌ای‌ است ... .

این نمایش از تاریخ پانزدهم فروردین سال ۱۴۰۳ در تالار مولوی، سالن کوچک ساعت ۱۹ به اجرا در می‌آید.

بلیت‌فروشی نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» با ۳۰ درصد تخفیف برای سه روز نخست آغاز شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

کد خبر 6063492 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • مشکلات کشاورزان آب‌پخش رسیدگی شود
  • آغاز پیش فروش نمایش «کمی کمتر بدزدین»
  • آغاز پیش فروش بلیت نمایش «کمی کمتر بدزدین»
  • آثار برگزیده جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی منتشر می شوند
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد