Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شهرستان دهگلان از مسیر جاده اصلی سنندج به قروه چادرهایی برپاست که رهگذران را به تامل می اندازد، آری این چادرها همان خانواده های هستند که مجبورند صدها کیلومتر دور از خانه و کاشانه و زادگاهشان و در سرمای پاییز بدون سوخت بگذرانند تاشاید بتوانند کسب در آمدی برای تامین زندگیشان داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، دیگرتعجبی را برنمی انگیزد و کم کم به یکی از نشانه های شهری بدل شده است، معضلی که تنها منحصر به شهرهای بزرگ نیست و درشهرستانها و حتی روستاها نیز دیده می‌شود اگرچه کارکردن کودکان در روستا در مقام کمک کردن به والدینشان ومخصوصا در فصول برداشت محصول که همه اعضای خانواده در آن مشارکت میکنند از گذشته وجود داشته و کمتر کسی آن را مصداقی برای کار کودک در نظر میگیرد، اما در همین جوامع هم، در دوره هایی که وضعیت اقتصادی نابسامان می شود، کودکان بیشتر درگیر مسائل معیشتی شده و بخشی از مسؤولیت های تامین مایحتاج خانواده بر دوش آنهامی افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست شبیه آن چیزی که این روزها در استان کردستان دیده می شود: کودکانی که درس وکلاس و مدرسه را رها کرده و همراه بزرگترهای خود در مزارع سیب زمینی، در حال برداشت این محصولند: با دستهایی گل آلودشده از خاک زمینی که قرار بود گهواره آنها باشد و زمین بازی شان.

امروزه عدم اشتغال و درآمد پایدار در جامعه باعث شده که خانواده ها کیلومترها راه را طی کنند تا برا ی گذران زندگی خود در آمد داشته باشند و اینکار باعث شده بچه های دانش آموز این خانواده ها درس و مدرسه را رها کنند و همراه با خانواده کارگری نمایند.

 در شهرستان دهگلان از مسیر جاده اصلی سنندج به قروه  چادرهایی برپاست که رهگذران را به تامل می اندازد آری این چادرها همان خانواده های هستند که مجبورند صدها کیلومتر دور از خانه و کاشانه و زادگاهشان و در سرمای پاییز بدون سوخت بگذرانند تاشاید بتوانند کسب در آمدی برای تامین زندگیشان داشته باشند.

 شبهای سرد پاییزی منطقه لیلاخ به راستی باعث رنج و آزار خانوادهای کار گر مهاجر کرمانشاهی است که مساعدت دستگاههای ذیربط شهرستان دهگلان جهت تامین سوخت لازم وضروری می باشد. 

 درد دل دانش آموزانی که درس و مدرسه را رها کرده و با خانواده هایشان در به در دنبال لقمه نانی هستند تا آنان نیز بتوانند در این جامعه که هزاران آرزو دارند زندگی کنند.

   با ورود به میان چادرها و روبرو شدن با زنان، مردان و فرزندانشان با چهره محزون و غریبانه و آهی سرد از فقر و نداری خودشان و از درس و مدرسه رها شده فرزندانشان به امید به دست آوردن نان گفتند.

 آغه جان عزیزی اهل روستا گردکان کوره بخش گهواره شهرستان دالاهو استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: ما بر اثرفقر و نداری خانه و کاشانه خود را رها نموده و به امید به دست آوردن لقمه نانی راهی این منطقه شدیم و بچه هایمان نیز درس و مدرسه را رها کرده و در اینجا سرگردان هستند.

 وی افزود: خانواده های ما به علت سرما و نداشتن نفت و سوخت بسیار در رنج و عذابند و شب تا صبح بچه هایمان از سرما به خود می پیچند که از فرمانداری و شرکت نفت دهگلان استدعا داریم که برای حل این مشکل چاره بیندیشند.

وی ضمن ابزار نگرانی از مشکلات عدیده بیان داشت: براثر زلزله خانه ما ویران شده است دوست ندارم به منطقه خودم برگردم زیرا خیلی مشکلات داریم که کسی به حرف ما گوش نمیدهد.

 تیمور عزیزی یکی دیگر از کارگران مهاجر کرمانشاهی روستای گردکان کوره شهرستان دالاهو گفت: ما هیچگونه درآمدی نداریم و مجبوریم صدها کیلومتر راه طی کنیم تا شاید بتوانیم در آمدی داشته باشیم. 

 یکی از بانوان افزود: ما در این شهرستان غریب هستیم و از مسئولین ذیربط شهرستان دهگلان در خواست مساعدت داریم سوخت ما را تا آخر کار تامین نمایند.

وی افزود: امیدوارم درد دل این خانواده ها و دانش آموزان بی بضاعت به گوش مسئولین برسد و درصدد حل مشکل تمام خانوادهای مهاجر بی بضاعت کرمانشاه برآیند. 

علیرضا عزیزی ساکن روستا شهرستان ثلاث باباجانی کرمانشاه که به علت نبود شغل و در آمد در شهرهای همدان و دهگلان در فصل جمع آوری محصول سیب زمینی کارگری می کند می گوید: در زلزله پارسال که خانه های ما ویران شد و وام 45 میلیون تومانی به ما واگذار کردند که با این وام نتوانستیم خانه را تکمیل کنیم باید در سرما زیر چادر کار کنیم تا بتوانیم قسط وام 45 میلیونی را پرداخت نمایم.

وی با بیان اینکه توان پرداخت این وام را نداریم از مسئولان خواست که فرصت یک ساله به آنان داده شود تا بتوانند ازعهده پرداخت قسط وامها برآیند.

 

 

عزیزی گفت: بخاطر فقر و نبود در آمد که دنبال کار هستیم پسرم که پایه اول ابتدایی است اینجا پیش ماست و هنوز مدرسه نرفته است.

گلبانو عزیزی مادرناصر، نامق و صابرعزیزی کیش که هر سه فرزندش دانش آموز پایه پنجم ابتدایی و متوسطه اول هستند گفت: پسرانم بخاطر فقر مالی هنوز به مدرسه نرفته اند و در اینجا بجای مدرسه کارگری می کنند.

 

وی افزود: یکی از پسرانم براثر زلزله پارسال چشمش دچار مشکل شده که 2 میلیون هزینه دارد که با این کار سخت و سرمای طاقت فرسای چادر باید این هزینه چشم پسرم را تامین کنیم.

ناصر عزیزی کیش ساکن روستای چم زرشک کرمانشاه پدر سه دانش آموز که هنوز به مدرسه نرفته اند و در دهگلان کارگری می کنند گفت: خانه های ما ویران شده و هنوز تکمیل نشده است و ما وقتی به روستای خود برگردیم در زیر همین چادر زندگی می کنیم.

کارو عزیزی دانش آموز پایه چهارم ابتدایی که بنا به گفته خودش با پدر و مادرش به کار گری آمده است خواستار مجوز به مدرسه بعد از برگشتن به روستای خودش شد.

عزیزالله عزیزی دیگر دانش آموز ساکن روستای چم زرشک علیای با بیان اینکه به علت فقرمالی هنوز نتوانسته در مدرسه و کلاس درس حضور یابد گفت: مشکل ما اینجا کمبود نفت است که شبها چادر مان خیلی سرد است

اختر نظری ساکن روستای مرزه لان کرمانشاه گفتت: زلزله و فقر مالی برای کسب درآمد ما را آواره این مناطق نموده است ما نه در آمد و نه کشاورزی داریم و خانه های که بر اثر زلزله تخریب شد بعد از احداث هنوز گاز کشی نشده از مسئولان در خواست داریم مشکل ما حل شود که به منطقه خود برگردیم.

تهمینه نظری فرد ساکن روستای چم زرشک سرپل کرمانشاه است می گوید: بر اثر زلزله پشتم شکسته است و فرزندانم که دانشجو و دانش آموز هستند کارگری می کنند خودم نمی توانم کار کنم فقط با فرزندانم اینجا هستم که مشکل ما اینجا کمبود نفت است زیرا چادرها بسیار سرد است.

وی افزود: 6 بچه دارم و خانه ما تخریب شده ونیاز به یک کانکس دارم.

گلزار عزیزی دانش آموز پایه دوم دبیرستان روستای چم زرشک علیا می گوید: به علت فقر و نداری اینجا کارگری می کنم زیرا هزینه تحصیل نداشتم. 

 

وی یکی از مشکلاتش را ضعیف بودن چشم و نبود عینک عنوان کرد و گفت: در زلزله پارسال عینکم شکست و دیگر نتوانستم عینک بخرم.

وی افزود: صبح تا غروب 60هزار تومان با هزار بدبختی کار می کنم که نصفش هزینه خوراک ماست.

زینب یکی از بانوان کارگر مهاجر هم می گوید: مشکل اینجا نبود نفت و سردی چادرهایمان است و مشکلی که در منطقه خودم دارم تکمیل نشدن خانه ها بر اثر زلزله و ترک تحصیل دو فرزندم که به علت فقر مالی  در دهگلان کارگری می کنند.

یکی از دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه که برای کار گری به دهگلان آمده است میگوید در این محوطه که 20 چادر برپاست بیشتراز  20 دانش آموز از ابتدایی تا دبیرستان به علت فقر و نیاز مالی درس و مدرسه را رها کرده و مجبور به کارگری در این چادرهای سرد هستیم.

شاهوعزیزی دیگر دانش آموز مهاجر که درس و مدرسه را رها کرده و با خانواده اش برای امرار معاش سیب زمینی جمع می کند خواستار مساعدت آموزش وپرورش برای مجوز به مدرسه شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۹۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد

حمید طریفی حسینی اظهار کرد: ما امسال موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان دریافت کردیم. یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت دارد، اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی ادامه داد: برای نخستین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مدارس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهر حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند.

به گفته طریفی حسینی این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و کاملا استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که گاه به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا ‌بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد:ان شالله از مهربرای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم و ... که باید تامین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

منبع: پانا

دیگر خبرها

  • حمله سگ‌های ولگرد به یک دختر دانش‌آموز+ عکس
  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی
  • ۷ افسانه و سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن
  • ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • داد و بیداد خنده‌دار پدر دانش آموز بخاطر تکلیف سخت معلم
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد