Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: براساس بیانیه FATF مباحث پیرامون پالرمو و CFT در ایران جدی‌تر می‌شود البته که در موضوع پالرمو بدون توجه به فشارهای خارجی معتقدم که این لایحه سلسله مراتب تصویب را به عنوان قانون در ایران طی کرد و دلیلی وجود ندارد با یکسری رفتارهای سیاسی به گونه‌ای عمل شود که بهانه به دشمنان جمهوری اسلامی ایران در FATF داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به تمدید مهلت چهارماهه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به ایران برای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: شاید تند شدن لحن بیانیه اخیر FATF در مقابل ایران بیشتر از آنکه براساس داده‌های موجود در قبال رفتارهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران با FATF باشد ناشی از ایجاد یک فضای تند سیاسی است. براساس عرف مابین روابط کشورها در مقابل FATF نوع رفتار و تلاش‌های صورت گرفته توسط ایران در پاسخ به سوالات و ابهامات مطرح شده معقول بوده و براساس همین عرف نباید FATF چنین اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کرد. این موضع نشان می‌دهد جریان سیاسی تند و قدرتمندی علیه ایران در FATF شکل گرفته که سعی می‌کند ایران را تهدید نماید.

وی یادآور شد: مقدمات این اتفاق را اخیرا دیدید که به گونه‌ای کم سابقه و برای اولین‌بار پمپئو رسما به FATF اشاره کرد و سعی داشت موضوع ایران را در FATF موضوعی اضطراری نشان دهد. این نشان‌دهنده فشارهای سنگین سیاسی در این سازمان است. 

فلاحت پیشه در توضیح اقدامات ایران در برابر بیانیه FATF، گفت: ایران در قالب اصلاحیه‌ای در قوانین داخلی خود عملا از سوالات و ابهامات FATF ابهام‌زدایی کرده است. اقدامات ما شبیه اقداماتمان در قالب NPT می‌باشد که به دلایلی تلاش شد مقررات و نظارت‌ها و بازرسی‌ها تحت پروتکل الحاقی دوباره به ایران تحمیل شود. ما با انجام این اصلاحیه‌های داخلی عملا از FATF بهانه‌زدایی کردیم اما آنها تحت فشارهای سیاسی موضوعات تازه‌ای را مطرح کردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس بیانیه FATF مباحث پیرامون پالرمو و CFT در ایران جدی‌تر می‌شود البته که در موضوع پالرمو بدون توجه به فشارهای خارجی معتقدم که این لایحه سلسله مراتب تصویب را به عنوان قانون در ایران طی کرد و دلیلی وجود ندارد با یکسری رفتارهای سیاسی به گونه‌ای عمل شود که بهانه به دشمنان جمهوری اسلامی ایران در FATF داده شود.

فلاحت‌پیشه توضیح داد: طبق روند قانونی ابهامات شورای نگهبان در کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی و صحن علنی تصویب شد و علنا دیگر ایرادی باقی نمی‌ماند. ایرادها مربوط به موضوع سیاست‌های کلی است که اخلال در روند پالرمو ایجاد کرد حال این‌که به باور ما پالرمو تبدیل به قانون شده و باید رییس جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کند. در این صورت امکان بهانه‌سازی علیه ایران از FATF هم گرفته می‌شود. البته این به معنی پایان کار نیست، چون جریان قدرتمندی علیه ایران در FATF شکل گرفته که با عدم حضور ایران در این سازمان سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را پیش می‌برند.

وی با اشاره به ایرادهای شورای نگهبان به لایحه CFT گفت: مباحث سیاسی و ایرادهای جدی پیرامون CFT وجود دارد لذا در آینده نزدیک نباید انتظار تصویب CFT را در کشور داشت. واقعیت آن است که بعد از سلسله تحریم‌های تازه و به دنبال آن عملکرد خنثی اتحادیه اروپا عملا در ایران حتی جریانات موافق پالرمو و CFT نوعی بی‌تفاوتی درباره این دو لایحه را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ این جریانات به این نتیجه رسیده که حتی اگر رابطه خوبی با FATF شکل گیرد کمک زیادی به تحریم‌زدایی جمهوری اسلامی نمی‌کند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۹۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده یک ادعا!

گروه هفت به تازگی در بیانیه‌ای تهدید کرده که در صورت ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران برای روسیه، تهران باید آماده اقدامات تقابلی و گسترده اعضای این گروه علیه خود باشد! 

به گزارش ایسنا، به نقل از الف؛ به تازگی اعضای گروه هفت(متشکل از هفت کشور صنعتی جهان) در بیانیه‌ای، از ایران خواسته‌اند که موشک‌های بالستیک و دیگر فناوری‌های مرتبط در این رابطه را به روسیه ارائه نکند. این دسته از کشورها، نسبت به این موضوع به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند و تاکید نموده‌اند که در صورت تحقق این موضوع، اقدامات تقابلی و مهمی را علیه کشورمان به مرحله اجرا می‌گذارند. 

چند روز قبل خبرگزاری رویترز در گزارش مدعی شده بوده بود که ایران اقدام به ارسال ده‌ها موشک بالستیک برای روسیه کرده است. این در حالی است که دولت آمریکا اعلام کرده که هنوز شواهدی دال بر درستی گزارش‌هایی از این قبیل پیدا نکرده است. با این حال، بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان، حامل ۲ نکته مهم و محوری است. 

اولا، اینطور به نظر می‌رسد که این بیانیه بار دیگر با طرح اتهامات ضدایرانی، به نوعی سعی دارد آنچه تهدیدِ ایران در عرصه بین‌المللی خوانده و ادعا می‌شود را برجسته‌سازی کند. نباید فراموش کنیم که قدرت‌های غربی اکنون در قالب جنگ‌های غزه و اوکراین و همچنین تنش‌ها با چین در شرق آسیا، با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب شواهد میدانی حاکی از این هستند که شرایط به هیچ عنوان به نفع آن‌ها پیش نمی‌رود. حال در این فضا، جهان غرب بر آن است تا تقابل خود با طیفِ قدرت‌های نوظهور را در قالب معادله جنگ و نبرد میان دموکراسی ها(که غرب مدعی است نماینده آن‌ها است) و نظام‌های اقتدارگرایی و استبدادی، تصویرسازی کند. 

تصویرسازی که به هیچ عنوان صحیح نیست و حتی در خودِ غرب نیز تحلیل و تفسیرها و افشاگری‌های مختلفی علیه این رویکرد و راهبرد مطرح و منتشر شده است. از این رو، شاهدیم که هر از چندگاهی، ادعاهای تازه‌ای از سوی قدرت‌های غربی و دیگر جریان‌های نزدیک به آن‌ها علیه کشورمان مطرح می‌شود که هدف غایی و نهایی تمامی آن‌ها، ارائه تصویری خطرناک از ایران در محیط بین‌المللی و تلاش برای محدودکردن همکاریهای بین‌المللی این کشور و در عین حال، مشروعیت بخشی به اقدامات و سسیاست‌های ضدایرانی است. 

از این منظر، بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان را نیز بایستی در همین چهارچوب، تحلیل و تفسیر کرد. 

دوم اینکه نکته مهم در مورد بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان این است که این بیانیه در شرایطی به جوسازی علیه کشورمان می‌پردازد که حتی خودِ دولت آمریکا هم اعلام کرده که هیچ شواهد دل بر انتقال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه مشاهده نکرده است. به بیان ساده‌تر، قدرت‌های غربی و متحدان بین‌المللی‌شان وقتی ایران هنوز کاری انجام نداده، سیلی از جنجال را علیه کشورمان به راه می‌اندازند و رسانه‌های آن‌ها نیز مانورهای گسترده‌ای را علیه ایران مدیریت و راهبری می‌کنند. 

با این حال، همین دولت‌ها و جریان‌های رسانه‌ای متحدشان، با گذشت بیش از ۵ ماه از آغاز جنگ غزه و کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی، هنوز به این جمع بندی نرسیده‌اند که بایستی اقدامات قاطعانه‌تری را جهت متوقف کردن ماشین جنگی و نسل کشی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه انجام دهند و متاسفانه حتی کمک‌های تسلیحاتی بیشتری را نیز به این رژیم جهت به خاک و خون کشیدن مردم بیگناه غزه ارئه می‌کنند. معادله‌ای که خود نشان می‌دهد تا چه اندزاه غرب در حوزه سیاست بین‌المللی خود دچار ریا و نفاق است و البته که در تحلیلِ معادلات بین‌المللی نیز نگاهی گزینشی و منفعت طلبانه دارد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مذاکره ایران و آمریکا پیش از انتخابات از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • مذاکره ایران و آمریکا در شرایط انتخاباتی از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • پشت پرده حمام خونِ دونالد ترامپ!
  • سوریه: آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با زبان باج‌خواهی علیه دمشق سخن گفتند
  • فلاحت پیشه: دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد
  • اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات روسیه را به بهانه محدودیت‌های سیاسی زیر سوال برد
  • بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه
  • پشت پرده یک ادعا!
  • افزایش همکاری دانشگاه‌های ایران با دانشگاه پروان
  • رایزن فرهنگی ایران در افغانستان: تاریخ و فرهنگ دو ملت جدا شدنی نیست