Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:19:43 GMT

روزنامه های استرالیا سیاهپوش شدند

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۰۳۷۱

روزنامه های استرالیا سیاهپوش شدند

فایننشال ریویو با انتشار گزارشی در تارنمای خود در این زمینه؛ از روزنامه استرالیاین، دیلی تلگراف، فایننشال ریویو، سیدنی مورنینگ هرالد و هرالد سان به عنوان روزنامه هایی نام برد که روز دوشنبه صفحات نخست خود را در اعتراض به مداخلات دولت اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا برای ایجاد محدودیت های مختلف علیه آزادی های رسانه ای سیاهرنگ منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه های پرتیراژ استرالیا هدف خود را اعتراض به مداخلات کانبرا و پنهان کاری بیش از حد دولت پس از حمله پلیس به روزنامه نگاران و اعمال قوانین جدیدی که اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه ای را محدود کرده، اعلام کردند.

این اقدام بی سابقه بخشی از کمپین "حق شما برای دانستن"  است که به رهبری بزرگترین گروه های رسانه ای استرالیا  علیه  ۱۸ سال تشدید مقررات فعالیت های رسانه ای در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  با هدف تحکیم آزادی مطبوعات درحال اجراست.

به نوشته فایننشال تایمز این حرکت هماهنگ در استرالیا شاهدی  مبنی بر فرسایش آزادی های رسانه ای حتی در برخی از دموکراسی های لیبرال غربی است.

براساس گزارش سازمان رسانه ای جهانی "خانه آزادی"، حملات عمومی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به مطبوعات در سالهای اخیر بیشترین نگرانی را در توسعه فعالیت های رسانه ای ایجاد کرده است.

"کمپبل راید"  مدیر شرکت چند گروه خبریاسترالیا  در این زمینه گفت : در کشور ما فرهنگ خزنده ای در مورد پنهان کردن وجود داشته است.  این کمپین رسانه ای در استرالیا تعداد زیادی از پرونده های دادگاهها را که با هدف سرکوب رسانه ها و تحکیم قوانینی رازداری که مورد سوء استفاده  بخش دولتی ناشی از ضعف قوانین آزادی اطلاعات بوده،  مورد پیگیری قرار داده است.

فایننشال تایمز نوشت : روزنامه های روز دوشنبه استرالیا خواستار حمایت عمومی از این کمپین شدند.

طبق این گزارش، این کمپین پس از ماه ژوئن سال جاری میلادی هنگامی که پلیس به منزل دو فعال رسانه ای شبکه ای بی سی، و دفتر این شبکه با طرح موضوع تحقیقات در مورد امنیت ملی یورش برد، فعالیت خود را آغاز کرد. این روزنامه نگاران در گزارشی رسانه ای اقدام به انتشاراسنادی در مورد قتل های غیرقانونی نیروهای نظامی استرالیا در افغانستان کرده بودند که دولت انتشار این اسناد را  برخلاف امنیت استرالیا ارزیابی کرد و دستور بازداشت این خبرنگاران صادر شد.

"پیتر فرای" استاد روزنامه نگاری دانشگاه فناوری سیدنی دراین زمینه  گفت که رسانه های استرالیا پس از یازدهم سپتامبر نسبت به فرسایش افزایشی آزادی رسانه ها ناشی از قوانین جدید امنیتی، تحت فشار زیادی قرار داشته اند.

وی گفت: ظهور سیاستمداران پوپولیستی مانند دونالد ترامپ در آمریکا و رودریگو دوترته در فیلیپین که از سانسور حمایت کرده یا منکر فعالیت های رسانه ای هستند، آگاهی دفاع از حقوق روزنامه نگاران برای انجام فعالیت هایشان را ضروری کرده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استرالیا روزنامه نگار دونالد ترامپ اسکات موریسون سانسور روز جهانی آزادی مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل اوضاع غزه بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بورل در سخنانی در پارلمان اروپا، گفت: بیش از ۳۴ هزار نفر در غزه کشته شدند که بیشتر این افراد غیرنظامیان، زنان و کودکان بودند؛ دو برابر این آمار زخمی و ۷۵ درصد از جمعیت غزه آواره شده و در آستانه قحطی هستند.

وی با بیان اینکه جنگ در غزه ۱۹ میلیارد دلار به این منطقه خسارت زده است، افزود: بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌های فیزیکی در این منطقه آسیب دیده و ۳۵ درصد به طور کامل تخریب شده است.

بورل همچنین به آمار تلفات امدادگران در جنگ غزه اشاره کرد و گفت:‌ از هفتم اکتبر (پانزدهم مهر ماه) تاکنون حداقل ۲۴۹ امدادگر کشته شده‌اند که در میان آنها، ۱۸۱ کارمند سازمان ملل متحد بوده‌اند. (رژیم) اسرائیل همچنین به کاروان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی حمله کرد و هفت امدادگر را کشت؛ کسانی که به آسیب پذیرترین افراد در غزه کمک می کردند.

کشتار خبرنگاران در غزه از دیگر مسائلی بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مورد اشاره قرار داد و افزود: ما از شمار روزنامه‌نگارانی که در جریان حملات اسرائیل کشته شده‌اند وحشت زده‌ایم؛ حدود ۱۰۰ روزنامه‌نگار طبق گزارش گزارشگران بدون مرز در کمتر از ۶ ماه کشته شدند. این میزان بی سابقه است.

وی اضافه کرد: ما همچنین نگران قانون جدیدی هستیم که به (رژیم) اسرائیل اختیار می‌دهد تا از فعالیت شبکه‌های رسانه‌ای خارجی جلوگیری کند. این قانون، همراه با عدم دسترسی به فعالیت رسانه‌ها در غزه، مایه نگرانی است.

بورل ادامه داد: ما باید یک بار دیگر تکرار کنیم که (رژیم) اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد، اقدامات موقت دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا و حفاظت از همه غیرنظامیان را تضمین کند.

دیگر خبرها

  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • بورل اوضاع غزه بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی
  • مستند «ابوجهاد» از رسانه ملی
  • ۸۴سالگی صدای دوست‌داشتنی
  • نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • فیلم| اگر جنگ فراگیر شود پدافند اسرائیل از کار می‌افتد