Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیاء روز گذشته (یکشنبه ۲۸ مهر) میزبان حمیدرضا آذرنگ (بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون و دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر) شد.

آذرنگ در ابتدای این برنامه در خصوص جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، گفت: جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تاکنون در بیست‌ و یک دوره برگزار شده و در ابتدا شکلی محلی داشته ولی امروز با زحمات فراوان تبدیل به جشنواره‌ای ملی شده است و پیش‌بینی می‌شود شکلی بین‌المللی هم پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره در منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر از ۱۵ تا ۱۹ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

در برابر روز آزادسازی خرمشهر باید تعظیم کرد

در ادامه علی ضیاء به دوران بچگی آذرنگ و انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت که چرا به چنین جشنواره‌ای با موضوع جنگ می‌پردازید و آذرنگ هم با اشاره به مشکلات جنگ در طول تاریخ گفت: یکی از مناسبت‌های ملی کشور ایران آزادسازی خرمشهر است که باید در برابر این روز تعظیم کنیم. خاطرم هست که در آن روزها چه خبرهایی که نبود! اتفاقا نگاه من این است که باید به مناسبت آزادسازی خرمشهر، پایکوبی و شادی برقرار شود و یک جشن حماسی هم برگزار کرد.

ضیاء به تغییر زمان برگزاری بیست‌ و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از خرداد به آبان‌ماه اشاره کرد و حمیدرضا آذرنگ تصریح کرد: گرمای بیش از حد هوا را نمی‌شود کنترل کرد و این گرما باعث آزار هنرمندان و مردم حاضر در جشنواره می‌شد و تصمیم ‌گرفتیم تاریخ برگزاری جشنواره را تغییر دهیم ولی برخی از دوستان می‌گفتند مهمانان ما باید گرمای منطقه را تجربه کنند تا بدانند ما چه سختی‌ای می‌کشیم. به اعتقاد من تاریخ مهم نیست و مناسبت اصل است و ما می‌توانیم در تمام روزهای سال این پیروزی حماسی را فریاد بزنیم و با آن عشق کنیم. خدا را شکر که تغییر تاریخ برگزاری جشنواره مورد قبول همه واقع شد.

دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر گفت: مردم خرمشهر ویرانی جنگ را به چشم دیده‌اند و هنوز هم آثار آن موجود است و متاسفانه حال عمومی مردم آن مناطق مساعد نیست و دغدغه‌های مالی آنان را آزار می‌دهد. واقعیت امر این است که جنگ چیز خوبی ندارد و واژه‌ای با عنوان ضد جنگ هم درست کردند تا جلوی برخی از کارهای هنری را بگیرند. این نگاه باعث خلط مبحث شده است. تئاتر قرار است مردم را به سالن‌های نمایش بکشاند و ما اصلا نگاهی مبتنی بر آمار‌ و اعداد را مد نظر نداریم. تئاتر یک رسالت فرهنگی مرتفع بر دوش خود دارد که باید در جشنواره‌های تئاتری اتفاق بیفتد.

میزبانی از ۱۶ استان ایران

حمیدرضا آذرنگ عنوان کرد: من با آموزش و پروش منطقه صحبت کردم تا تئاترهایی برای کودکان اجرا شود. در واقع، اصلا مهم نیست که تئاترها به جنگ بپردازد زیرا که کودکان ما نباید سختی‌های جنگ را ببینند. تمام هم و غم ما این است که در طی برگزاری جشنواره میزبان خوبی باشیم و مردم را شاد کنیم. آبادان و خرمشهر و اروند میزبان ۱۶ استان از ایران هستند که تقریبا نیمی از استان‌های کشور می‌شود. من با نگاه‌هایی مواجه شدم که لبخند را بد می‌دانند و در سوگ زندگی به سر می‌برند. شما وقتی شهرسازی آبادان و خرمشهر را نگاه کنید با خودتان می‌گویید چطور ممکن است اینگونه بشود؟! ما می‌خواهیم آتش‌بازی راه بیندازیم و موسیقی در جریان باشد و در کوچه‌ها شادی کنیم چون شهر خرمشهر ایران آزاد شده است. ما به این نگاه افتخار می‌کنیم.

دبیر بیست ‌و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر تصریح کرد: کار فرهنگی وقتی نتیجه می‌دهد که مداومت داشته باشد. من یک مثالی را همیشه زده‌ام و باز هم تکرار می کنم. اگر در طول برگزاری بیست ‌و یک دوره‌ از جشنواره حداقل یک لامپ ۱۰۰ اضافه می‌کردند تا الآن بیست ‌و یک لامپ ۱۰۰ داشتیم! متاسفانه این جشنواره هیچ چیزی ندارد. تمام امکانات به صورت قرضی به آنجا رفته و پس از پایان جشنواره هم باز‌گشته است. انگار قرار بوده تا آماری داده و مراسمی هم برگزار شود! من عاشق جنوب و سرزمینم هستم. محمد جهان‌آرا و دوستان او برایم مقدس هستند و به هیچ تفکر و اندیشه سیاسی‌ای کاری ندارم، این افراد ایثار و مقاومت کردند ولی گویا قرار نیست یادی از آنان شود! جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر قرار است یاد محمد جهان‌آرا و دوستان او را زنده نگه دارد.

او عنوان کرد: من در شبی به استعفا نزدیک شدم و به دوستی پیام دادم که می‌خواهم فقط از محمد جهان‌آرا و دوستان او عذرخواهی کنم زیرا که وضعیت اقتصادی جشنواره دردناک است.

کل بودجه جشنواره ۲۵۰ میلیون تومان است!

آدرنگ پیرامون بودجه اندک جشنواره تاکید کرد: مسوولان گفتند کل بودجه جشنواره ۲۵۰ میلیون تومان است! من هم گفتم با این پول تئاتری نیمه‌حرفه‌ای اجرا بروید و نام و خاطره محمد جهان‌آرا را ویران نکنید. به هر صورت به من قول دادند که آن بودجه ۲۵۰ میلیونی قرار است به ۳۰۰ میلیون تومان برسد و تلاش بیشتری هم می‌کنند تا به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. من هم گفتم اشکالی ندارد ولی با غروری که دارم حتی اگر شده گدایی می‌کنم تا باقی پول را جور ‌کنم. این گدایی غرورآفرین است. با اینحال، در نهایت، همان ۲۵۰ میلیون تومان را در برآوردها ذکر کردند! متولی این جشنواره ارشاد منطقه آزاد اروند است که حامی آنان هم ارشاد تهران است. آقای شهرام کرمی هم به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی گفتند به همان میزان به ما کمک می‌کنند. به نظرم، جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر بچه یتیمی است که هیچ کس او را نمی‌خواهد. شما باورتان نمی‌شود به کجاها رفتم و به چه افرادی رو زدم! به برخی از مسوولان گفتم عمر میز مدیریت شما کوتاه است و مجیزی هم نخواهم گفت ولی شرایط را به شما انتقال خواهم داد. جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تنها مانده است! همسرم به من گفت که تو برای این جشنواره شاید ماشین زیر پایت را هم بفروشی!

آذرنگ پیرامون مشکلات برگزاری بیست ‌و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر بیان کرد: دنبال تهیه نور سالن‌ها و رنگ‌کردن آنها هستم. باید کمبود امکانات را رفع کنیم البته گویا پیش از این هزینه‌هایی هم شده است ولی کارشناسی نبوده است.

علی ضیاء در ادامه تاکید کرد که تنها ۲ درصد از مردم به تماشای تئاتر می‌روند و آذرنگ هم در واکنش گفت: آن ۲ درصد را هم باید متر و اندازه کنید تا دریابید چه تئاترهایی را می‌بینند!

بیش از ۶۰۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کردند

آذرنگ گفت: جالب است بدانید که بیش از ۶۰۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کردند و در برابر این هنرمندان تعظیم می‌کنم. این آمار برای جشنواره‌ای که خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند خیلی خوب است. با اینکه نهادها و سازمان‌های گوناگون به ما وعده هیچ کمکی نداده‌اند ولی از تمام آنها از جمله مسوولان منطقه آزاد اروند، آبادان، خرمشهر، استان خوزستان، شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، آموزش‌وپروش، اورژانس، آتش‌نشانی، کشتیرانی، جامعه بازار و باقی تشکر می‌کنم و انشاالله به ما کمک کنند. نمایشنامه‌نویسان و نویسندگان مرتبط با ادبیات دراماتیک جنگ خانه‌نشین شده‌اند و حتی خود من هم دیگر دستم به قلم نمی‌رود چون زخم‌های‌مان درمان نشده‌ است. البته باید بگویم ۱۹۰ اثر نمایشی به بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره ارسال شده است و آقای رایانی‌مخصوص هم در تلاش هستند تا آثار برتر را چاپ کنند. علاوه بر این، جلسات نقد و بررسی هم زیر نظر استاد نصرالله قادری برگزار خواهد شد. پیام دهکردی عزیز هم مسوول کارگاه‌های آموزشی هستند. بخشی مربوط به نمایش‌های کوتاه داریم که طول آنها از ۱ دقیقه تا ۲۰ دقیقه است. داوران بخش محیطی و میدانی ما هم مردم هستند و در واقع، آنان آثار را قضاوت خواهند کرد.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در چهار بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های میدانی و محیطی و با حضور شرکت‌کنندگانی از تهران، منطقه آزاد اروند، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی، مازندران، کرمانشاه، گیلان، سیستان و بلوچستان و ایلام به دبیری حمیدرضا آذرنگ آبان‌ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فرمول یک حمیدرضا آذرنگ بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اسب قاتلین» به تهران می‌آید/ اجرا در بهار ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد هادی هاشم‌زاده هنرمند شیرازی که این سال‌ها آثارش در جشنواره‌های تئاتر کشور مورد استقبال قرار گرفته و جوایزی را کسب کرده‌است، پس از ۶۰ اجرا در شهر شیراز و کشور تونس، نمایش «اسب قاتلین» را فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران به صحنه می‌برد.

«اسب قاتلین» عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دست آورد و رتبه اول کارگردانی و جایزه ویژه گروهی بازیگران و بازی‌سازان را نیز از این جشنواره کسب کرد.

این نمایش نوشته رضا گشتاسب و کاری از گروه تئاتر اردی‌بهشت شیراز است که در فضایی اکسپرسیونیستی و با رگه‌هایی از تئاتر وحشت، فضایی وهم‌آلود را در برابر تماشاگران می‌گستراند.

مریم شکری، امیر خواجه میرکی پور، فرزاد پریدار، امید رهبر، ایمان زارع، محمدحسین نعمتی، ندا محمدیان، محمدابراهیم جنتی، نازنین ترنگ، زهرا اکبری و علیرضا اصلاحی در این نمایش بازی می‌کنند و گروه فرم و بازی‌سازان فرناز حیدری، نادیا نوذری، زهرا صادق‌پور، آیدا زارع، روژین رستمی، مبینا رضایی، تینا گندمکار، نعیم فرزام، ماهان حسن‌زاده هستند.

اسامی سایر عوامل اجرایی و اخبار تکمیلی این نمایش به‌زودی اعلام می‌شود.

کد خبر 6057252 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • بالاخره حق عروسک‌ها را می‌دهند؟
  • سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ نمایش روی صحنه تئاتر رفت
  • ارسال فیلم کوتاه از ۲۰ کشور جهان به جشنواره بین‌المللی «پنج»
  • یک گزارش رسمی از تئاتر در سال ۱۴۰۲
  • ارسال فیلم کوتاه از ۲۰ کشور جهان به جشنواره بین المللی فیلم و عکس «پنج»
  • جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند
  • فراخوان نخستین جشنواره «اتقان» منتشر شد
  • ۸ اثر در جشنواره تئاتر کودک و نمایش عروسکی رضوی
  • فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» منتشر شد
  • «اسب قاتلین» به تهران می‌آید/ اجرا در بهار ۱۴۰۳