Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@13:03:36 GMT

طلاق توافقی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۰۸۰۴

اختیار طلاق و پایانِ­ دادن به پیوندِ نکاح در شرع و حقوق ایران اصولاً با مرد است. یعنی مرد است که تصمیم می­گیرد که به این پیوند پایان دهد یا نه؛ از همین روست که طلاق اصطلاحاً یک «ایقاع» است و نه عقد یا قرارداد. اما هم شرع و هم قانونِ امروزِ ایران امکانِ طلاق توافقی را پذیرفته­ اند. یعنی پذیرفته­ اند که طرفین با یک مبادله و از راه توافق با یکدیگر (طلاق توافقی) به این پیوند پایان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند باید توجه داشت که  طرفین را نمی­توان مجبور به انجام طلاق توافقی نمود.

چنان­که از واژه­ ی توافق در طلاق توافقی مشخص است در این نوع از طلاق همه چیز تابعِ توافق طرفین (زوجین) است و در واقع آنها هستند که مشخص می­کنند با چه شرایطی به پیوندِ نکاح پایان دهند. پس در طلاق توافقی نمی­توان شرایط مشخص و معینی را برای زوجین از پیش بیان نمود. بنابراین، باید گفت که ویژگی مثبتِ طلاق توافقی همین جاست. یعنی در این نوع از طلاق اصولاً تنش و درگیریِ کمتری بین زوجین وجود دارد و طرفین در تصمیم ­گیری در مورد مهریه، جهیزیه، حضانت اطفال و دیدار با اطفال پس از طلاق راحت­تر به نتیجه می­رسند. بر خلاف طلاق یک­جانبه که تصمیم­ گیری در مورد این مورد یک­سویه، قاهرانه بوده و با دادگاه است. خلاصه آنکه در طلاق توافقی هر توافقی که زوجین در مورد مهریه، جهیزیه، حضانت اطفال و دیدار با اطفال بکنند (و خلاف قواعد آمره نباشد) برای دادگاه محترم است و دادگاه آن را می­پذیرد.

وکیل طلاق توافقی

در هر حال باید توجه داشت که تحققِ طلاق توافقی نیز مستلزم مراجعه به دادگاه به عنوان مرجع قضایی است و مراجعه به دادگاه نیز اصولاً مستلزم تنظیم و تقدیم دادخواست است. بنابراین خواهان در طلاق توافقی نیز باید دادخواست را تکمیل و سپس به مرجع قضایی تقدیم کند. امروز با ایجاد و گسترش دفاتر خدمات الکترونیکِ قضایی اصولاً دادخواستِ طلاقِ توافقی را باید به یکی از این دفاتر تقدیم کرد تا پس از ثبت دادخواست نسبت به ارسال آن برای یکی مجتمع­ هایی قضایی در تهران یا یکی از دادگاه­ها در سایر شهرستان­ها اقدام شود. پس از ارسال دادخواست به دادگاه، پرونده به یکی از شعبِ آن مرجع قضایی ارجاع می­گردد و به این شکل رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی آغاز می­شود، به دلیل پیچیدگی های خاص این موضوع معمولا زوجین تصمیم میگیرند این کار را به وکیل طلاق توافقی بسپارند زیرا وکیل طلاق توافقی به خوبی این مسیر را طی میکند و زوجین درگیر دادگاه ها نمی شوند .

آیا طلاق توافقی قابل رجوع است ؟

آنچه در ارتباط با طلاق توافقی مهم است و ممکن است برای زوجین مسأله ­ساز شود امکان «رجوع زوجه به بذل» است. اصولاً در صورتی که زن در زمان طلاق مدخوله نباشد (یعنی دوشیزه یا باکره باشد) و یا این­که به دوره­ی یائسگی وارد شده باشد طلاق قابل رجوع نیست یعنی مرد نمی­تواند در مدت عده به زوجه رجوع کند. اما طلاق­های توافقی از این نوع نیست و اصطلاحاً «طلاق خُلعی» هستند. در این نوع از طلاق زن تمام مهریه یا بخشی از آن را یا حتی چیزی غیر از مهریه را به مرد می­بخشد (به همین دلیل به آنچه بخشیده شده بذل یا فدیه می­گویند) و مرد نیز در مقابل او را طلاق می­دهد. در این حالت، اگر زن باکره یا یائسه نباشد می­تواند در مدت عده به آنچه بخشیده است (بذل یا فدیه) رجوع کند. پس از رجوع زن طلاق به نوع دیگری از طلاق یعنی طلاق رُجعی تبدیل می­گردد و پس از آن شوهر هم می­تواند به پیوند نکاح و زوجیت رجوع کند و دوباره رابطه­ ی زن و شوهری برقرار گردد. چنین واقعه­ ای (یعنی بازگشت زن به ازدواج) ممکن است برای بسیاری مطلوب نباشد و نخواهند که خود را درگیر چنین رفت و برگشتی کنند و مجبور به پرداخت مهریه شوند. جلوگیری از بازگشت زن به بذل امکان­ پذیر است ولی شرایط خاصی دارد. طلاق­های توافقی­ ای که در گروه وکلای ره جویان عدالت توسط وکیل طلاق توافقی صورت می­گیرند در صورت تمایل طرفین می­تواند به شکل تنظیم و انجام شود تا از رجوع زوجه به آنچه بخشیده است جلوگیری شود.

 

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: طلاق طلاق توافقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸ هزار متقاضی وام‌ازدواج در آذربایجان‌غربی در صف انتظار

سجاد بیرامی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۳۰۱ متقاضی وام‌ازدواج در استان در صف انتظار هستند، گفت: پارسال ۳۹ هزار و ۳۸۲ فقره وام ازدواج به زوج‌ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه از اهداف دولت تسهیل در پرداخت تسهیلات‌ازدواج به زوجین است، اضافه کرد: پارسال بیش از ۷۹ میلیارد و ۹۴۴ میلیون ریال وام ازدواج به زوجین متقاضی پرداخت شده است.

بیرامی با اشاره به اینکه دولت در تلاش است با پرداخت به موقع تسهیلات ازدواج، تعداد متقاضیان پشت نوبت را به صفر برساند، افزود: پارسال مجموع تعداد کل متقاضیان وام ازدواج ۴۷ هزار و ۶۸۳ نفر است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: پارسال بیش از ۸۲ درصد از متقاضیان وام‌ازدواج موفق به دریافت وام شدند.

در اسفند ماه پارسال تعداد ۲۷۳۴ فقره وام ازدواج به مبلغ بیش از ۵ میلیارد و ۵۶۳ میلیون ریال پرداخت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۳هزار ۳۳۷ دادخواست در مراجع حل اختلاف کار سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد
  • بیش از ۵ هزار عنوان خدمت در دستگاههای اجرایی ارایه می شود
  • کاهش بی سابقه موجودی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر ایلام
  • بیش از ۸ هزار متقاضی وام‌ازدواج در آذربایجان‌غربی در صف انتظار
  • همسر سابق کاکا: مصاحبه منتسب به من کاملا جعلی است؛ طلاق ما توافقی بود
  • توافقی که رد شد؛ پاسخ حماس که موجب عصبانیت مصر، آمریکا و حتی قطر شد + جزئیات
  • ۸ هزار و ۳۰۱ نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج