Web Analytics Made Easy - Statcounter

احیا و فعال شدن تعاونی‌های مرزی راهکاری اثرگذار و ضروری برای بهبود و تأمین پایدار معیشت مردم و رونق اقتصادی ساکنان مناطق مرزی است.

به گزارش ایسنا، مرزنشینان خراسان شمالی به‌واسطه سکونت در جوار خط مرزی این استان با ترکمنستان بدون هیچ مزدی از کیان و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی حراست می‌کنند و انتظار دارند که دولتمردان خدمات و امتیازاتی که حقشان است را به آنان ارایه دهند که احیای تعاونی‌های مرزی می‌تواند یکی از این مزایا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعاونی‌های مرزنشین از جمله تعاونی‌های پرجمعیت هستند که با هدف افزایش سطح رفاه و توان اقتصادی مردم مرزنشین ایجاد شدند و باتوجه به شکننده‌ بودن وضعیت اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی مناطق مرزی، نیازمند حمایت‌های دوچندان هستند.

تعاونی‌های مرزنشین که باهدف ارتقا و بهبود وضعیت معیشتی در دهه 70 با مشارکت خود مردم شکل گرفتند تا امر صادرات و واردات توسط این تعاونی‌ها صورت گیرد اما اکنون برخی چرخه فعالیت بازمانده و یا به‌علت بروز برخی مشکلات رمقی برای ادامه فعالیت ندارند و عوامل مختلفی موجب شده تا فعالیت در این تعاونی‌ها با مشکلات متعددی مواجه شود.

چالش تعاونی های مرزنشین خراسان شمالی با اختصاص نیافتن ارز دولتی

سعید ملایی مدیر امور تعاونی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا گفت: اختصاص ندادن سهمیه ارزی به تعاونی های مرزنشین، یکی از مشکلات اساسی این تعاونی ها در این استان است.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سال است که این سهمیه به تعاونی های مرزنشنین استان اختصاص نیافته است، افزود: مشکل مذکور سبب شده تا تعاونی ها نتوانند واردات کالا داشته باشند.

ملایی ادامه داد: در گذشته به تعاونی های مرزنشین ارز دولتی اختصاص می یافت و تعاونی ها می توانستند با این ارز محصولاتی همچون برنج را وارد کنند.

وی اظهار کرد: اما واردات برنج با ارز آزاد و فروش آن فقط در داخل استان به هیچ عنوان برای این تعاونی ها مقرون به صرفه نیست.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اختصاص نیافتن ارز دولتی موجب شده تا طی دو سال اخیر فعالیت تعاونی های مرزنشین به شدت کاهش یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجاییکه تعاونی های مرزنشین بعد از صادرات کالا باید ارز را به سامانه نیما بازگردانند همین امر نیز موجب شده تا امر صادرات کالا نیز برای آن ها مقرون به صرفه نباشد.

مدیر امور تعاونی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه به کارت های بازرگانی تعاونی های مرزنشین استان نیز اشاره کرد و گفت: کارت های بازرگانی که از سوی سازمان صمت استان از سال 91 برای اعضای تعاونی های مرزنشین صادر شده، تمدید نشده اند.

وی با بیان اینکه هر مرزنشین باید بابت تمدید هر کارت مبلغ 17 هزار و 500 تومان را پرداخت کنند، اظهار کرد: 112 هزار مرزنشین در خراسان شمالی زندگی می کنند که پرداخت مبلغ مذکور برای تمدید این کارت ها برای چندین شرکت تعاونی مرزنشین این استان امکان پذیر نیست.

ملایی تعداد تعاونی های مرزنشین خراسان شمالی را 11 تعاونی اعلام کرد.

معامله های تجاری در تعاونی های مرزنشین استان با سود چندانی همراه نیست

نوروز محمد درخشان عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مرزنشیان جرگلان در ادامه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی این تعاونی بدهی مالیاتی است، افزود: هر سال بر اساس سود حاصل از امر واردات و صادرات کالا، مالیات ها پرداخت می شد.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان برای تعاونی مرزنشین صرفه اقتصادی ندارد که با دلار 15 هزار تومان معامله کند، ادامه داد: این شرکت تعاونی دو سال است که معامله بزرگی نداشته ونتوانسته مالیاتی را نیز پرداخت کند.

درخشان در ادامه تصریح کرد: حدود 99 درصد از کارت های اعضای این تعاونی تمدید نشده است و اعضا معتقد هستند وقتیکه فعالیت در این تعاونی برای آن ها سودی ندارد، چرا باید هزینه ای را متحمل شوند و کارت ها را تمدید کنند.

وی با تصریح بر اینکه فعالیت تعاونی ها رو به افول رفته است، تاکید کرد: حداقل مشکل تمدید این کارت ها از سوی دولت حل شود تا تعاونی ها بتوانند فعالیت خود را از نو آغاز کنند، تا بتوانند مالیات خود را پرداخت کنند.

درخشان خاطرنشان کرد: این تعاونی واردات و صادرات 70 قلم کالا را انجام می داد اما اکنون این تعداد به 30 قلم رسیده است.

وی گفت: اکنون این شرکت تعاونی معامله اقتصادی دارد اما معامله های ضعیفی که سود چندانی را به همراه ندارد.

امر صادرات در تعاونی های مرزنشین خراسان شمالی متبلور نشده است

حبیب الله مظفری یکی از صادرکنندگان فعال خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: یکی از فرصت های ویژه ای که در فرایند تجارت خارجی وجود دارد تعاونی های مرزنشین است و در حقیقت این تعاونی ها  فرصت ایده آلی برای رونق بخشیدن به فضای تجارت خارجی است.

وی گفت: گاهی اوقات با نگاه منفی به امر واردات نگریسته می شود اما با توجه به شرایط کشور و در شرایط تحریم، واردات نیز اگر توسط مرزنشینان به خصوص در تامین مواد اولیه تسهیل گری شود به طور قطع می تواند یک عامل جهشی و کمک کننده برای رفع موانع تولید باشد.

مظفری افزود: تعاونی های مرزنشنین در امر صادرات با توجه به اشتراکات فرهنگی و متعددی که دارند و همچنین وجود مرزمشترک و هزینه حمل و نقل که تقریبا صفر است، می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه امر صادرات در تعاونی های مرزنشین خراسان شمالی به دلیل هم‌جواری با ترکمستان و سخت گیری های این کشور، خیلی متبلور نشده است و تعاونی های ما نگاه صادرات محور ندارند.

این صادرکننده اظهار کرد: البته موافق هستیم که اگر تعاونی های مرزنشنین خود را توانمند کنیم حتی آن ها امکان صادرات محصول را به کشور غیر از ترکمنستان و حتی به کشور غیر از آسیای میانه را خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی تعاونی مرزنشینان صادرات و واردات ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ محمد رضا حسین نژاد در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، هدف گذاری واولویت اصلی امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر استان را جدیت بیش از پیش همه دستگاه‌ها در پیشگیری دانست و بر اجرای قوی‌تر طرح یاریگران زندگی در روستا‌ها و تقویت انجمن خیرین در حوزه آموزشی و نیز عمومی با هدف جلوگیری از انحراف تاکید کرد.
وی افزود: تصمیم بر آن شد، در ورودی‌های استان با تهیه کانکس و دیوارکشی در ایست و بازرسی‌ها، گام مهمترین برای پیشگیری از توزیع مواد مخدر برداریم.
استاندار همچنین در خصوص حوزه درمان اضافه کرد: در این هدف گذاری، مقرر شد، ۱۰۰ مرکز ترک اعتیاد به ۱۲۷ مرکز فعلی افزوده شود.

دیگر خبرها

  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • کسب مهارت ۲۰ هزار و ۷۲۰ نفر در خراسان شمالی
  • رقابت ۱۲۰۵ نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی
  • تجدید پیمان با آرمان شهدا
  • رقابت ۲۷۰ چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • اصلاح ۳۲۸ کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی
  • شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر