Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:07:34 GMT

مرز مهران و لزوم گشودن فصلی جدید برای اربعین ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۰۹۹۷

مرز مهران و لزوم گشودن فصلی جدید برای اربعین ۹۹

به گزارش ایرنا، مرز مهران و مردمان این دیار، مهربانی و مهمان‌نوازی خود را دوباره در تاریخ ثبت کردند و شور و مشتاقی برای حضور، هیجان برای خدمتگذاری و برپایی موکب، فراهم کردن زمینه برای این حضور و تلاش شبانه‌روزی همه مسئولان و دست‌اندرکاران با سرافرازی از این آزمون بزرگ به اتمام رسید.

تکاپو و تلاش مجموعه دست‌اندرکاران درمانی، نظامی و انتظامی، هلال احمر و راهداری، مرزبانان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. آنچنان این حرکت بزرگ و پر افتخار را به آرامش و امنیت کامل مدیریت کرد که موجب شد بدون کمترین مشکلی اربعین امسال هم با افتخار به اتمام برسد و عزاداران مشتاق به وصال یار برسند.

بی‌گمان اگر تکاپو و تلاش تک‌تک اعضا و گروه‌های مختلف نبود ممکن بود با وجود این حجم زائران خللی در امنیت و تسهیل تردد آنان ایجاد شود اما آنچنان نظم خاصی حاکم شد که امسال بهتر از سال‌های قبل این آیین معنوی به ویژه در مرز بین‌المللی مهران به رغم شمار چشمگیر زوار به اتمام رسید.

حضور پرشور زنان، مردان و افراد مختلف در کاروان‌های خانوادگی، دانشجویی، محله و دوستان، قطار خودروهای شخصی، هزاران اتوبوس و انجام ده‌ها پرواز به نجف، برپایی ده‌ها موکب در مسیر راه زوار و پذیرایی عاشقانه مشتاقان کربلا از زائران امام حسین(ع)، تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی، هنگ مرزی و مرزبانی، تکاپوی ارزنده نیروهای سپاه و ارتش، تقلا و تلاش مجموعه بخش‌های خصوصی و دولتی، رفت و آمد و سرکشی مقامات ارشد کشوری از مرز مهران، تلاش شبانه‌روزی مسئولان استانی و حضور بی‌منت پاکبانان و نیروهای خدمات‌رسان و ...آهنگی موزون برای برگزاری این سمفونی ماندگار اربعین بود که موجب شد این تصویر برای همیشه در تاریخ اسلام ثبت شود و پس از یک هزار و ۴۰۰ سال ندای مظلومیت و آزادی‌خواهی امام شهدا به گوش همه جهان برسد.

با وجود همه تلاش‌ها برای بایکوت خبری کنگره و همایش بزرگ اربعین که با حضور میلیونی مسلمانان جهان در عراق شکل گرفت اما بیشترین حجم هشتگ‌ها در فضای مجازی مربوط به جمله "حب الحسین یجمعنا" بود تا به همه ثابت کند که این مغناطیس پرجاذبه عشق حسین(ع) است که عالم و آدم را در عزای خویش غمگین می‌کند و همه روزها را عاشورا و همه زمین را کربلا کرده است.

با این حال نباید اربعین فراموش و پرونده آن تا سال آینده بسته شود، بلکه اتمام اربعین امروز  از فردا دریچه‌ای باشد برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات سال آینده تا زائر گرامی امام حسین(ع) آنچنان که شایسته است این مسیر عاشقی را بپیماید.

با حرکت قمری ماه‌ها و تغییر زمان اربعین در فصل گرما بدون شک مناطق مرزی در مهران و عراق نیاز دارند که از هم اکنون به فکر چاره‌ای برای تسهیل تردد و خدمات‌رسانی مناسب به زوار برای سال آینده باشند.

بی‌گمان تردد بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کامیون از جاده‌های مواصلاتی ایلام در بازه زمانی ۱۴ روزه فشاری چند برابری به زیرساخت‌ها و جاده‌های این استان وارد می‌کند و موجب تخریب بخش‌هایی از آن می‌شود که این امر نیازمند توجه و تعمیر و باسازی مجدد است.

مردم نجیب و قانع و صبور ایلام خواهان ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و بهبود شرایط‌ هستند تا بتوانند در کنار ایجاد پارکینگ‌های خصوصی، راه‌آهن، فروشگاه‌ها و مراکز بزرگ تجاری و تفریحی، اماکن اقامتی و...در اقتصاد اربعین نیز بهره‌ای ببرند.

وقتی مرز بین المللی مهران هر ساله با شور و استقبال میلیونی زائران برای تردد مواجه است و همه چه در رفت و برگشت گزینه اول انتخاب خود را این مرز تعیین می‌کنند چرا راهکاری برای تسهیل، تجهیز و فراهم شدن زیرساخت‌ها اندیشیده نمی‌شود تا مردم از قبل این ترددها بتوانند سهم مرزبانی و فداکاری هشت ساله خود از ژرفای نارسایی‌ها و کمبودها را تا حدی جبران کنند.

احداث چشمه‌های بهداشتی، حمام، ایجاد موکب‌های چندمنظوره صلواتی و دائمی، اماکن استراحتی، تعبیه سطل زباله در مسیر پیاده‌روی زوار، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های ترافیکی، پایگاه‌های امداد جاده‌ای مناسب و ده‌ها خدمات مناسب دیگر موجب خواهد شد که علاوه بر تسهیل تردد زائران، ‌مینه ساز تسهیل تردد مردم در سایر مناسبت‌های سال و سفرهای نوروزی و تابستانی باشد تا دیگر شاهد سوانح جاده‌ای و به بار آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی برای افراد نباشیم.

بیش از یک هزار نفر در مسیر جاده‌ای ایلام تا پایانه مرزی دچار سوانح رانندگی شدند و ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند که بی‌گمان اضافه شدن سوانح جاده‌ای در سایر استان‌های مرزی خوزستان و کرمانشاه و اتفاقات رانندگی که برای زائران در مسیرهای رفت و برگشت رخ داده آمار قابل توجهی را عرضه می‌دارد که تعامل و اندیشه‌ای برای رفع، کاهش  و پیشگیری این معضل را از سوی مسئولان نیازمند است.

با امید به اینکه بستن پرونده اربعین امسال گشودن فصل جدیدی برای پیشواز اربعین سال آینده باشد تا مشتاقان و زائران امام حسین(ع) آنچنان که شایسته است به این سفر معنوی بروند.

بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

ایام اربعین ۹۸ بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند که معادل بیش از ۶۰ درصد تردد زائران از مرزهای چهارگانه بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام زائران اربعین اربعین ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و ‌مسیرهای منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی ۱۴۰۳ خبر داد.

ایرج دست نشان امروز، ۵ اردیبهشت در نشست تسهیل در تردد زائران اربعین با اشاره به تردد بیش از ۱۳۲هزار مسافر از پایانه مرزی تمرچین در مدت زمان اجرای طرح اربعین حسینی سال گذشته تصریح کرد: در این مدت ۱۵هزار زائر نیز از پایانه برکت به آذربایجان غربی توسط ناوگان حمل ونقل عمومی جابجا شدند که افزایش ۳۸درصدی را شاهد بودیم و در این خصوص چالش ها احصا شده که رفع آن‌ها جهت تسهیل تردد زایران ضروری است.

وی اظهار کرد: تعیین مرز برای ورود و خروج زوار در زمان ثبت نام در سامانه اربعین بر اساس استان محل سکونت یا تمایل شخص در جهت برنامه ریزی براساس آمار دقیق در هر دو مرز، تردد مستقیم زائرین از داخل کشور به داخل خاک عراق و کربلا توسط ناوگان مسافربری ایرانی و درصورت کمبود ناوگان ایرانی انتقال مسافران به مرز حاج عمران و سپس استفاده از اتوبوس های عراقی تا عتبات عالیات از پیشنهادات اداره کل درجهت حل چالش‌های مطرح شده در سال گذشته است.

دست نشان خاطر نشان کرد: تعیین مسیر اتوبوس‌ها و هدایت آن‌ها به سکوها، قرار گیری کانکس ابطال قبض پارکینگ در محل مناسب، ارائه بلیط به ازای دریافت پاسپورت برای جلوگیری از ازدحام، نصب تابلوهای مشخص کننده مسیر و بنرهای راهنمایی، ارائه نرخ کرایه منصف و تهیه نرم افزار پلاک خوان از پیشنهادات اداره کل در جهت خدمات بهتر در پایانه برکت است.

وی درخصوص اهم اقدامات انجام شده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در اربعین ۱۴۰۲ در محورهای منتهی به مرز تمرچین نیز افزود: لکه گیری و روکش آسفالت با اعتبار ۱۵۷میلیارد تومان و به طول ۴۵کیلومتر، اجرای خط کشی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر و با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، اجرای روشنایی به طول ۱۰کیلومتر و اعتبار ۲۰میلیارد تومان، تهیه و نصب تابلو و علایم به تعداد ۹هزارو ۷۵۰عدد و اعتبار ۲۰میلیارد تومان، افزایش گیت‌های گذرنامه در محل پایانه مرزی تمرچین به تعداد ۳۸مورد، مرمت و بهسازی سالن‌های مسافربری و تجاری پایانه بااعتبار ۲میلیارد تومان، تهیه ونصب ۱۶دستگاه کولر و ۵ دستگاه آب سرد کن با اعتبار ۳ونیم میلیارد تومان ازجمله اقدامات اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی در اربعین ۱۴۰۲بود.

مدیرکل راهداری استان تصریح کرد: اورهال روشنایی محور پیرانشهر_ تمرچین به طول ۵ کیلومتر با اعتبار مورد نیاز ۱۰ میلیارد تومان، خاک برداری و خاکریزی در مسیر تمرچین به طول ۳۰هزار مترمربع با اعتبار مورد نیاز ۵میلیارد تومان، تعمیر تابلو و گاردریل به طول ۱۵۰ کیلومتر با اعتبار مورد نیاز ۲۰میلیارد تومان و اجرای خط کشی محور منتهی به تمرچین به طول ۱۵۰۰کیلومتر با اعتبار مورد نیاز ۲۰میلیارد تومان از برنامه های پیش رو در اجرای طرح اربعین حسینی ۱۴۰۳ است.

این مسئول یاد آور شد: فعال سازی اتاق پایش تصویری مستقر در پایانه مرزی تمرچین جهت بهره برداری از سامانه های تردد شمار و نظارت تصویری، استقرار همکاران مرکز مدیریت راه ها بصورت شیفت های ۲۴ساعته در اتاق پایش تصویری پایانه مرزی تمرچین، اخذمجوز نصب دوربین های نظارتی در محوطه پایانه مرزی تمرچین جهت پایش زائرین با اعتبار مورد نیاز ۱۸۰ میلیارد ریال و اخذ مجوز نصب ۲سامانه ثبت تخلف در کریدور اربعین از دیگر برنامه‌های اجرایی اداره کل برای اربعین ۱۴۰۳ است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • اختصاص ۱۴ هزار میلیارد به زیرساخت‌های اربعین
  • جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود
  • احداث ۱۰ هزار مترمربع سایبان در مرز مهران
  • کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند