Web Analytics Made Easy - Statcounter

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد با تمهیداتی که امسال صورت گرفته، حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین با افزایش چشمگیری مواجه شد و در این میان خوزستان به رکورد جدیدی دست‌ یافت.


جنوب نیوز: حماسه بزرگ اربعین حسینی امسال، به‌نوعی پایان یافت هرچند هنوز برخی زائران در عراق حضور دارند تا بتوانند از فرصت پیش‌آمده در قالب سفر اربعین حسینی در اماکن زیارتی بیشتری حاضر شوند ولی در کل می‌توان گفت عملیات بزرگ تردد زائران اربعین حسینی از مرزهای کشور پایان‌یافته است و تب‌وتاب بالای زائران در روزهای اخیر در مرزها فروکش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال با توجه به تمهیدات صورت گرفته، شاهد افزایش خیره‌کننده زائران اربعین حسینی در عراق بودیم و مرزهای چهارگانه کشور شاهد ترددهای پرحجمی بودند به‌گونه‌ای که در برخی روزها امکانات و زیرساخت‌های کشور عراق در مقابل حجم بالای تردد زائران اربعین از کار افتادند و مرزهای ایران را قفل کردند.

برای حل این مشکل نیز مسئولان ایرانی وارد کار شدند و با اعزام اتوبوس توانستند مشکل تردد زائران ایرانی در خاک عراق را رفع کنند.

باوجوداینکه سال قبل حدود یک‌میلیون نفر زائر اربعین از مرزهای خوزستان به کشور عراق عازم شده بودند ولی امسال با یک رکوردشکنی قابل‌توجه این امر تا روز گذشته به حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید.

طی ۲۰ روز گذشته بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه و چذابه تردد داشتنددر همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفت: طی ۲۰ روز گذشته بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه و چذابه تردد داشتند.

غلام عباس بهرامی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از اول ماه صفر مصادف با هشتم مهرماه تا اربعین حسینی، یک‌میلیون و ۹۵۳ هزار و ۴۱۲ زائر ایرانی و ۲۶۰ هزار و ۳۲۶ تبعه خارجی از مرزهای شلمچه و چذابه تردد کردند.

وی افزود: کل تردد ثبت‌شده برای پایانه مرزی شلمچه یک‌میلیون و ۵۵۳ هزار و ۶۸۲ است که این رقم شامل تردد یک‌میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۸۶ زائر ایرانی و ۱۹۹ هزار و ۴۹۶ تبعه خارجی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: در پایانه مرزی چذابه نیز تردد ۵۹۹ هزار و ۲۲۶ زائر ایرانی و ۱۲ هزار و ۸۸۱ تبعه خارجی از اول ماه صفر تا اربعین حسینی به ثبت رسید.

بهرامی نیا ادامه داد: در مجموع از اول ماه محرم تا اربعین حسینی بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از گذرگاه‌های مرزی خوزستان تردد کردند.

وی اظهار کرد: از ۲۰ مهرماه تا ۲۷ مهرماه تردد ۶ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۱۸۱ خودرو در محورهای مواصلاتی خوزستان ثبت شد که ساعت اوج تردد بین ۱۷ تا ۱۹ بود.

بهرامی نیا افزود: بیشترین حجم تردد در محور ماهشهر - بندر امام خمینی (ره) و بالعکس با ثبت بیش از ۴۰۰ هزار تردد و بهبهان به سه‌راهی آغاجاری با تردد بیش از ۱۴۸ هزار دستگاه خودرو به ثبت رسید.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: وسایل نقلیه سنگین با بیش از ۹۶۰ هزار خودرو، ۱۵ درصد ترددهای صورت گرفته را به خود اختصاص دادند.

بهرامی نیا بیان کرد: در این مدت تردد ۱۴۴ هزار و ۲۰۵ خودرو در محور بستان به چذابه و بالعکس ثبت شد که نسبت به هفته قبل خود افزایش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش پنج‌درصدی تردد در محور خرمشهر به شلمچه و بالعکس نسبت به هفته قبل، بیان کرد: در محور یادشده تردد ۲۳۰ هزار و ۶۲۰ خودرو به ثبت رسید.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان تصریح کرد: به‌رغم افزایش تعداد خودروها، شاهد تردد روان در محورهای مواصلاتی استان بودیم.

مسئله تصادف‌ها

یکی از مشکلاتی که امسال بسیار به چشم آمد افزایش آمار تصادف‌ها در خوزستان بود که نشان می‌دهد برای این امر هم باید چاره‌اندیشی کرد، این در حالی است که به گفته مسئولان با توجه به افزایش قابل‌توجه زائران، به نسبت این تعداد زائر، تصادفات کاهش هم داشته است.

در همین زمینه رئیس پلیس‌راه خوزستان با بیان این‌که از ابتدای صفر تا ۲۶ مهرماه بیش از ۵۰ نفر در تصادفات رانندگی در استان خوزستان کشته‌شده‌اند، گفت: این آمار در مقایسه با سنوات قبل قابل قیاس نیست.

عموماً خستگی، سرعت غیرمجاز، عجله و شتاب کردن باعث بروز تصادفات شده استسرهنگ رضا دولتشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ترافیک جاده‌های منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه اظهار کرد: عموماً خستگی، سرعت غیرمجاز، عجله و شتاب کردن باعث بروز چنین تصادفاتی شده است؛ زائران پیاده‌روی زیادی داشته و بعد از برگشت با خستگی زیاد و بدون استراحت قصد عزیمت به سمت استان‌های خود را دارند.

رئیس پلیس‌راه خوزستان با اشاره به اینکه بسیاری از کشته‌ها مربوط به اهواز ـ خرمشهر و بالعکس و همچنین جاده آبادان به ماهشهر بوده است، بیان کرد: زائران چون سریع قصد برگشت دارند، کوچک‌ترین استراحتی نمی‌کنند و هنوز ۵۰ کیلومتر طی نکرده دچار تصادف می‌شوند ولی تقاضا داریم که حتماً به درخواست پلیس‌راه توجه و بدون استراحت از مرز خارج نشده و رانندگی نکنند.

جنجال سرقت‌ها

یکی از مواردی که امسال بسیار در جریان تردد زائران اربعین حسینی بازتاب داشت، مسئله سرقت‌ها بود که این امر به‌خصوص در مورد پارکینگ چذابه نمود بیشتری داشت. در شبکه‌های اجتماعی این‌گونه مسئله طرح شده بود که اغلب خودروهای مستقر در چذابه مورد دستبرد قرار گرفته‌اند ولی مسئله چیز دیگری بود.

در همین خصوص استانداری خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای به این خبر واکنش نشان داد و اعلام کرد: پیرو انتشار خبری مبنی بر سرقت از ۳۰ هزار خودرو در پارکینگ چذابه به اطلاع می‌رساند؛ تعداد کل خودروهای پارکینگ چذابه ۲۸ هزار دستگاه بوده است و سرقت از خودروهای مذکور در حد کمتر از انگشتان دست (سرقت لاستیک، ضبط‌صوت و وسایل داخل ۹ خودرو) بوده است که بلافاصله سارقان شناسایی و دستگیر شدند و اموال سرقتی نیز از آنان کشف و ضبط شد.

در این اطلاعیه تأکید شده است: ضمناً خودروی سرقتی هم متعلق به سارقان بوده است که برای پوشش سرقت لوازم خودروهای داخل پارکینگ استفاده می‌شد. گفتنی است که تعداد ناچیز سرقت در مقابل تعداد کل خودروهای مستقر در پارکینگ و دستگیری سریع عاملان سرقت‌ها، نشان‌دهنده توجه به حفظ اموال زائران اربعین است.

 دستگیری زن سارق

از سوی دیگر فرمانده انتظامی استان خوزستان از دستگیری یک زن سارق با ۹۶ دستگاه تلفن همراه سرقتی در پایانه مرزی شلمچه خبر داد.

سردار حیدر عباس زاده اظهار کرد: در راستای تأمین امنیت زائران اربعین حسینی، پلیس آگاهی و مأموران یگان ویژه در عملیاتی مشترک خانمی که تعداد ۹۶ دستگاه تلفن همراه زائران را در کشور عراق سرقت کرده بودند، شناسایی و هنگام ورود به کشور دستگیر کردند.

وی بیان کرد: مأموران پلیس در بازرسی از وسایل ۹۶ دستگاه تلفن همراه که از زائران ایرانی در کشور عراق سرقت کرده بود و قصد فروش آن‌ها در کشور داشته را کشف کردند.

سردار عباس زاده با بیان اینکه متهم سابقه ۳۰ فقره سرقت در پرونده خود داشت، تصریح کرد: نیروی انتظامی برای برقراری امنیت زائران با به‌کارگیری تمام توان و تجهیزات تا بازگشت آخرین زائر به کشور تمهیدات لازم را اندیشیده و اجازه نخواهیم داد افراد سودجو و فرصت‌طلب اهداف خود را اجرایی کنند.

فرمانده انتظامی استان خوزستان خاطرنشان کرد: تدابیر لازم به رئیس پلیس آگاهی شهرستان خرمشهر ابلاغ‌شده همه مالباختگان که در کشور عراق توسط این خانم تلفن همراه آن‌ها سرقت شده، شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی گوشی‌ها تحویل آنان شود.

با تمام این شرایط، اربعین حسینی امسال برگ زرینی در تاریخ شیعه رقم زد و حضور این تعداد مسلمان در یک مراسم مذهبی همه را انگشتان به دهان گذاشت.

مغناطیس خدایی

ناصر حویزاوی مدیرکل حج و زیارت خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ابعاد حماسه بزرگ اربعین امسال اظهار کرد: به‌یقین کسانی که چشم دیدن وحدت بین مسلمانان را ندارند ازجمله استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و کسانی که از وحدت متضرر می‌شوند که در خاورمیانه کم نیستند، خواستار تفرقه بین مسلمانان هستند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان بیان کرد: دشمنان چشم دیدن حضور میلیونی زائران اربعین و باز شدن مرزهای کشورهای اسلامی به روی همدیگر را ندارند اما ملت‌های ایران و عراق به‌ویژه جوانان این دو کشور اسلامی، با شعار «حب الحسین یجمعنا» این نقشه‌ها را نقش بر آب کردند. پیامی که برای زائران اربعین دارم این است که کشور عراق یکپارچه موکب امام حسین (ع) است؛ بنابراین هیچ فرقی بین مواکب ایرانی و عراقی وجود ندارد.

وی گفت: امیدوارم همان‌طور که هم‌وطنان در ایام اربعین به خانه‌های مردم عراق می‌روند و عراقی‌ها با روی باز از برادران خودشان پذیرایی می‌کنند، این فرهنگ در ۲۸صفر و در مشهد نیز برگزار شود، تا ارتباط تنگاتنگ و این حرکت جهانی و به بزرگ‌ترین کنگره بشری تبدیل شود.

امروز اتفاقی رخ‌داده است که سال‌ها پیش رزمندگان ما نوید آن را داده بودندمدیرکل حج و زیارت خوزستان بیان کرد: شیعیان هم‌صدا و همدل باید زمینه را برای ظهور منجی فراهم کنند. امروز اتفاقی رخ‌داده است که سال‌ها پیش رزمندگان ما نوید آن را داده بودند.

وی گفت: به‌طورقطع این گردهمایی میلیونی که در اربعین شکل گرفت، خرده‌فرهنگ‌ها را در خود حل کرد و دیگر کسی به نژاد و ملیت نگاه نمی‌کند بلکه همه به ما به چشم مسلمان نگاه می‌کنند.

حویزاوی افزود: امیدوارم در تلاقی دو فرهنگ عظیم ایرانی، اسلامی و فرهنگ غنی عراق، فرهنگ شیعه یک‌بار دیگر در جهان عرضه اندام کند و بتوانیم الگوی مناسب همزیستی مسالمت‌آمیز و تعامل را در قالب عملیاتی که اربعین نمونه بارز آن است، به جهان ارائه دهیم.

وی بیان کرد: خداوند این راز را در این حرکت عاشورا قرار داده است که بعد از گذشت بیش از هزار سال از قیام کربلا و واقعه عاشورا حرارت شهادت امام حسین در دل‌هاست و دل‌ها نسبت به داغ امام حسین هرگز سرد نشده است و نسل‌ها بعد از او آن‌چنان به زیارت امام حسین می‌روند که گویا امروز ظهر عاشورا است.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان ادامه داد: به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی این «مغناطیس خدایی» است که این حرکت را ایجاد کرده و واقعاً انسان از این حرکت مدهوش می‌شود.

حویزاوی گفت: هیچ تهدیدی حتی به بزرگی داعش نتوانسته است مانع حرکت مردم در اربعین حسینی شود و هرگز هم نخواهد شد.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان بیان کرد: بدون شک پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی در سال‌های آینده جهانی‌تر می‌شود و بشریت حول محور اربعین گرد هم جمع خواهند شد و بزرگ‌ترین کنگره بشری را رقم خواهند زد.

به نظر می‌رسد سال آینده هم بر تعداد زائران اربعین حسینی افزوده شود به همین دلیل از هم‌اکنون باید به فکر توسعه زیرساخت‌های تردد زائران اربعین حسینی به‌خصوص در بخش حمل‌ونقل بود؛ ضمن اینکه اربعین سال آینده و سال‌های بعدازآن مصادف با گرمای شدید کشورهای عراق و ایران خواهد بود و از هم‌اکنون باید برای تأمین وسایل سرمایشی به‌خصوص برای موکب‌های مرزی برنامه‌ریزی کرد.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۱۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار خوزستان شخصا مدیریت امور مناطق و سازمان های شهرداری اهواز را در دست گرفت

علی اکبر حسینی‌محراب بامداد دوشنبه در نشست بررسی روند عملیات دفع آب‌های سطحی که در محل شهرداری اهواز برگزار شد اظهار کرد: تمام امکانات و تجهیزات ارگان ها و شرکت ها باید در جهت رفع آب های سطحی مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی محراب گفت: انتظار داریم که از قبل کار اطلاع رسانی به مردم انجام شود تا آنها با مشکل مواجه نشوند. باید با مردم به صراحت صحبت کرد و اطلاعیه لازم را صادر کرد تا متوجه خطر شوند.

استاندار خوزستان گفت: در مواقع بحران همه مسئولان باید در یک راستا حرکت کنند و با تشکیل ستاد بحران جریان همدلی را تقویت و آسیب شناسی لازم را انجام داد و در این مواقع باید با جدیت از اقدامات جزیره‌ای پرهیز کرد.

مدیریت در کارها برای رفع آب گرفتگی ها بسیار مهم است

استاندار خوزستان ادامه داد: مدیریت در کارها بسیار مهم است و باید با همفکری و همدلی نسبت به رفع آب گرفتگی ها اقدام کرد تا تلاش‌ها به موفقیت ختم شود. باید هماهنگی ها و تقسیم کار به وضوح روشن باشد تا با مشکل مواجه نشویم.

وی افزود: اولویت دستگاه های خدمات رسان جلوگیری از ورود آب باران به منازل باشد تا مردم به زحمت نیافتند.

حسینی محراب گفت: قصور و کوتاهی از هیچ ارگانی پذیرفتنی نیست و همه باید در خدمت مردم باشند.

بارش باران از روز یکشنبه در اهواز و دیگر نقاط خوزستان آغاز و به مدت سه ساعت ادامه داشت. همچنین برابر اعلام اداره کل‌ هواشناسی خوزستان، بیشترین میزان بارش باران استان در اهواز با ۳۸.۵ میلیمتر ثبت شد.

هم‌اینک با تلاش عوامل شهرداری و آبفا، روند دفع اب‌های سطحی و رفع آبگرفتگی ها در کلانشهر اهواز ادامه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888030

دیگر خبرها

  • بازرگانی از مهمترین راه‌های افزایش تولید است
  • یاد شهدا همواره موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان شده است
  • تردد ۱۸۱ هزار نفر از مرز مهران
  • مسافران شمال از فیروزکوه و آزادراه قزوین -رشت تردد کنند
  • کاهش ۲۶ درصدی ترددها در محورهای فارس
  • استاندار خوزستان شخصا مدیریت امور مناطق و سازمان های شهرداری اهواز را در دست گرفت
  • تجلیل از رانندگان فعال اربعین حسینی در بام ایران + تصاویر
  • محصولات خوزستان به بازارهای خارجی و داخلی عرضه شود
  • توجه ویژه دولت سیزدهم در طرح فاضلاب استان خوزستان
  • آبگرفتگی در بیشتر نقاط اهواز فروکش کرده است