قدردانی از زیردستان از مهارتهای مدیریت قرآنی و علوی است
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۱۹۳۴
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سعید رهایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، 29 مهرماه در ادامه مباحث شرح نهجالبلاغه در دانشگاه مفید قم با اشاره به نامه دوم گفت: حضرت(ع) در این نامه به مدیران و سرپرستان امور یاد میدهد که اگر یاران و زیردستان شما حرفتان را گوش کردند و خدمتی کردند از آنان قدردانی و برایشان دعا کنید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: همان طور که در قرآن کریم هم به پیامبر(ص) خطاب شده است که ای پیامبر وقتی مردم به وظیفه مالی خود عمل کرده و زکات دادند از آنان بگیر و برایشان دعا کن، زیرا دعا و تمجید از نیکوکاران موجب آرامش آنان میشود، ولی متأسفانه برخی از مدیران امروز این موضوعات را فراموش میکنند.
قاعده قرآنی بر خیرخواهی و تشکر از مردم
وی افزود: حضرت براساس این قاعده قرآنی بر خیرخواهی و تشکر از مردم در انجام کارهای خیر تأکید دارد و خودشان خطاب به پیروانش در قضیه جمل فرمودهاند: «جزاکم الله خیراً»؛ لذا وقتی مردم وظیفه مالی خود را انجام دادند نگوییم وظیفه تو بوده و اگر این کار را نمیکردی به جهنم میرفتی.
رهایی با بیان اینکه طاعت الهی در گرو اطاعت از معصومین(ع) است، تصریح کرد: تبعیت از امیرمؤمنان(ع) و اولاد او بزرگترین نعمت الهی است و اگر میخواهیم شاکر باشیم باید این اطاعت را داشته باشیم و اگر تبعیت نکنیم کافر این نعمت خواهیم بود، لذا امام علی(ع) در این نامه خطاب به مخاطبانش میگوید که اگر از من تبعیت کنی شاکر نعمت الهی بودهاید و شکر نعمت باعث افزایش نعمت انسان میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با اشاره به فتنه عایشه در جمل تصریح کرد: عایشه و حامیان وی به بصره رفتند و آنجا را تصرف کردند و امیر بصره را که از سوی امام علی(ع) انتخاب شده دستگیر کردند و منجر به نامه امام(ع) به کوفه و ابوموسی اشعری شد. امام(ع) متعاقب آن از مردم کوفه خواست تا در جمله به ایشان بپیوندند.
رهایی بیان کرد: مرحوم رضی در بخشی نامه دوم آورده است، ولی شیخ مفید کامل آن را ذکر کرده است؛ امام(ع) در این نامه از کسانی که در رکاب ایشان در جمل جنگیدند تشکر کرده و این تبعیت را از نعمتهای الهی دانسته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید بیان کرد: ابن ابیالحدید و برخی معتزله گفتهاند که طلحه، زبیر و ... چون در برابر امام علی(ع) ایستادهاند، قطعاً گناه کبیره کردهاند، ولی در توجیه رفتار آنان آوردهاند که چون توبه کردند، از دید علم رجال عادل محسوب میشوند، ولی مرحوم مفید برای ابطال این دیدگاه کتاب نوشته است و نتیجه گرفته که توبه آنان پذیرفته نیست.
وی اضافه کرد: مرحوم مفید، رضی، مرتضی و شیخ طوسی از عالمان دوره خود بودند که علاوه بر تحقیق، زمانشناس هم بودند؛ یعنی شبهات و انحرافات را پاسخ میدادند و صرفاً نویسنده کتب نبودند و به وقایع عصر خود توجه داشتند، چنانچه امروز هم مرحوم مطهری و برخی افراد دیگر این گونه بودند.
وی تاکید کرد: آیتالله موسوی اردبیلی مرحوم مطهری حوزه را خوب شناخته بود و دغدغه زمان داشت؛ گاهی میشد هنوز شبههای به فضلای قم نرسیده بود، ولی مطهری کتاب و مقاله نوشته بود و یا در حال نوشتن بود. این شیوه کسانی مانند مرحوم مفید است که امروز هم دانشگاه مفید به همین منظور تأسیس شده است.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا قم نامه نهج البلاغه ابن ابی الحدید جمل زکات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۱۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
به گزارش خبرگزاری مهر، بهمنظور توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی، گسترش و تقویت فرهنگ و تنوعبخشی به روشهای سوادآموزی، تفاهمنامه مشترک بین سازمان نهضت سوادآموزی به نمایندگی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سرپرست این معاونت منعقد شد.
شبیر فیروزیان در ابتدای مراسم انعقاد تفاهمنامه مشترک سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در معاونت قرآن و عترت برگزار شد گفت: در دههٔ ۶۰ موج قرآنی گستردهای در کشور اتفاق افتاد و بعد از آن بنا به اتفاقاتی دچار نوسان گردید و به لطف خداوند این موج در عصر حاضر دوباره در حال شکلگیری است و جای بسی خشنودی است که تمام سازمانهای مردمنهاد چون نهضت سوادآموزی قدم در ماندگاری آن برداشته و از این جریان بهرهبرداری به نحو مطلوب مینماید.
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت مشترک با سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: این معاونت میکوشد با پایبندی به تعهدات این تفاهمنامه در جهت معرفی افراد علاقهمند، روحانیون، مبلغان، معلمان مربیان و مدرسان قرآن، فعالان فرهنگی داوطلب و خیرین جهت بهرهگیری از توانمندیهای آنها بهویژه در امر شناسایی، جذب نگه داشت و آموزش سواد به جامعه هدف همکاری لازم را با سازمان نهضت سواد آموزی داشته باشد و در راه تحقق اهداف وتوافقات مشترک با درایت و برنامه ریزی به نتیجه مطلوب دستیابد.
وی افزود: راهبری و کمک در تبلیغ و ترویج و حمایتهای ستادی از دفاتر استانی و همچنین نظارت کلان بر عملکرد آنها در این معاونت انجام خواهد گرفت.
شبیر فیروزیان بیان کرد: تشکیل کمیتههای راهبری و عملیاتی، انتخاب و سازماندهی افراد واجدالشرایط و صدور ابلاغ برای آنان جهت فعالیت در واحدهای زیر مجموعه، برنامهریزی جهت توانمندسازی، نظارت وارزیابی مستمر برحسن اجرای برنامهها و تهیه و تولید محتواهای تبلیغی، ترویجی و فرهنگی ویژه گروه هدف با رویکرد مفاهیم قرآنی از جمله فعالیتهای این مدیریت در تحقق اهداف تفاهمنامه میباشد.
در ادامه رییس سازمان نهضت سوادآموزی موضوع انعقاد این تفاهمنامه را شناسایی و تهیه بانک اطلاعات افراد باسواد قرآنی فاقد مدرک تحصیلی و بیسوادان علاقهمند به باسوادی از مسیر قرآنآموزی و جذب آنان باهدف باسوادی عنوان نمود.
علیرضا عبدی گفت: از جمله اهداف این تفاهمنامه تنوعبخشی به روشهای سوادآموزی از مسیر قرآنآموزی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و همافزایی فعالان و خیرین قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمنهاد در کاهش بیسوادان کشور میباشد.
معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به روش مکتبخانهای و کاربردهای این نوع آموزش در زمانهای گذشته دررابطهبا طرح سواد قرآنی بیان کرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است. سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا میکرد و گوشهای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود.
وی ادامه داد: افراد بسیاری را در سنین مختلف داریم که تا کنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نگردیده است؛ ولی از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموختهاند بسیاری از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشدهاند و به همین دلیل سالها مسیر رشد آنها مسدود مانده است. با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی میکوشد تا افرادی که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندیهایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت نموده تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مورد دیگر در اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیرهای رسمی موجود، آموزش ببینند.
وی افزود: نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکلگرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند اما نمیخواهند بهصورت کلاسی درس بخوانند؛ زیرا فقط تمایل دارند؛ قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند؛ بنابراین سواد قرآنی یک ظرفیت است که برای این افراد فراهم میآید و افراد داوطلب میتواند از این مسیر باسواد شود و مدرک تحصیلی دریافت کنند. علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار میشود.
علیرضا عبدی در پایان مراسم انعقاد این تفاهمنامه گفت: امید است با اجرای توافقات مشترک گام بزرگی در جهت اهداف هر دو سازمان برداشته شود.
شایان ذکر است؛ این تفاهمنامه مشتمل بر ۷ ماده و در دو نسخه تنظیم و در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۴ به امضاء طرفین رسید و مدت و زمان اعتبار این تفاهمنامه به مدت ۲ سال است که در صورت توافق طرفین، قابلتمدید است.
کد خبر 6087762 سمانه نوری زاده قصری