Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر چه آمار دقیق و روشنی از  میزان گستره اراضی فاقد مالکیت مردم متعلق به بنیاد علوی در مازندران خصوصا غرب استان وجود ندارد ، اما چنین وضیعتی بنا به اظهار نظر شماری از مسئولان دردسرهای فراوانی را در زمینه دریافت سند مالکیت و در پی آن خرید و فروش، ساخت وساز و مهم تر از همه این مسائل سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه گردشگری در این استان برای مردم فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 زمین های بنیاد علوی،  زمین هایی است که در دوره پهلوی اول و دوم از مالکان آن گرفته شده و به نام بنیاد پهلوی سند خورده بود. این زمین ها پس از انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و با تاسیس بنیاد علوی به این بنیاد رسید.
بنیاد علوی آذر ماه سال ۶۶ به عنوان یک شرکت و موسسه غیرتجاری ثبت شد و در سال ۸۴ همزمان با تغییر مدیریت به عنوان بازوی بنیاد مستضعفان، فعالیت خود را در امور خیریه و عام المنفعه آغاز کرد.

یکی از شهروندان رامسری در این باره می گوید : اغلب مردم این شهر به خاطر آنکه بخشی از زمین های آن ها متعلق به بنیاد علوی است برای دریافت شناسنامه زمین بویژه سند مالکیت دچار مشکل شده اند چرا که اگر فردی بخواهد سند مالکیت دریافت کند باید برابر نرخ روز کارشناسی از شش دانگ زمین به هر اندازه ای که متعلق به بنیاد علوی است  حق سهم  این نهاد را نقدا پرداخت کند.

طبق بند الف ماده ۴۶ محاسبه بهای املاک اعم از مسکونی، تجاری، زراعی و غیره در داخل یا خارج از حریم شهرها ، صرف نظر از آنکه فرد مدعی دارای سند عادی خرید اعیانی باشد یا نباشد ، بر اساس تشخیص کمیسیون معاملاتی این فرد باید حداکثر تا ۲۵ درصد پائین تر از نرخ کارشناسی روز سهم بنیاد را بپردازد.

در بند ب ماده ۴۶ نیز آمده محاسبه املاک بنیاد علوی حداکثر تا ۵۰ درصد پائین تر از نرخ کارشناسی روز برای متصرفانی که پیشینه تصرف آن ها به قبل از تاریخ املاک تجاری تیرماه سال ۵۸ برمی گردد برای املاک تجاری تا ۲۵ متر و برای املاک مسکونی تا ۲۵۰ متر مربع باید سهم بنیاد را پرداخت کند.  

علی دیلمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : قطعه زمینی به مساحت حدود ۴۰۰ متر که به عنوان ارث به من رسیده است  برای دریافت سند مالکیت آن به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مراجعه کردم که مسئولان و کارشناسان این نهاد اعلام کردند که بخشی از این زمین متعلق به بنیاد علوی است و تا زمانی که حق سهم این نهاد پرداخت نشود سندی صادر نخواهد شد.

وی ادامه داد : پس از ماه ها پیگیری برای دریافت سند مالکیت ، پاسخی که از مسئولان اداره ثبت اسناد این شهر دریافت شد آن اینکه باید براساس قیمت گذاری کارشناسی حدود ۵۰ درصد نرخ روز بهای این زمین را به بنیاد علوی پرداخت کنم و متاسفانه از دریافت سند مالکیت منصرف شدم.

این شهروند رامسری گفت: موضوعی که جای تردید دارد آن اینکه چطور می شود زمینی که حدود یک قرن روی آن کشت و کار شده هم اینک مالک دیگری برای آن پیدا شده باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر رویان شهرستان نور نیز گفت: امروز یکی از مسائلی که شهر را دچار بن بست، چالش و مانع بزرگی برای هرگونه سرمایه گذاری است، زمین هایی است که بنیاد علوی آن را مصادره کرده است .    

محمدرضا بابایی روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست شورای اداری که با حضور استاندار مازندران در شهر رویان نور برگزار شد ، افزود: هر سرمایه گذاری که قصد سرمایه گذاری در این شهر به ویژه در حوزه گردشگری را داشته باشد، در نخستین گام شناسنامه زمین برای او خیلی مهم است ولی متاسفانه بخش عمده ای از اراضی این شهر متعلق به این بنیاد بوده و با وضع موجود هیچ سرمایه گذاری قادر نیست در این شهر سرمایه گذاری کند و دود آن به چشم شهروندان این شهر می رود.

وی اظهار داشت: با پی گیری های فراوانی که از سوی مسئولان ، کارشناسان و وکلا انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که بنیاد علوی هیچ مالکیتی بر این اراضی در محدوده ، حریم و خارج از حریم شهری را ندارد و از مسئولان استانی بویژه استاندار مازندران انتظار می رود که برای رفع این مشکل چندین ساله مردم این شهر تدابیری بیندیشند.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان نوشهر نیز گفت : رسیدگی به پرونده های آن دسته از متقاضیان سند مالکیت که شش دانگ اراضی آن ها متعلق به بنیاد علوی است نزدیک به ۲ سال به طول می انجامد تا پاسخ دریافت کنند و چنین وضعیتی به نوعی با نارضایتی آن ها همراه بوده است.  

فرامرز کلبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : رسیدگی به این پرونده ها برای پاسخ دهی در کمیسیون هایی که در تهران تشکیل می شود ، مورد بررسی و پی گیری قرار می گیرد و مردم زمانبر شدن رسیدگی به پرونده های برای دریافت سند را  از چشم مسئولان این نهاد می بینند.

وی بدون ارائه آمار پرونده های این دسته از افراد متقاضی سند مالکیت در این شهرستان گفت که گستره زیادی از زمین های این منطقه متعلق به بنیاد علوی است و چنین وضعیتی دردسرهای فراوانی برای مردم ایجاد کرده و هر روز شمار زیادی از مراجعان به این نهاد این دسته از افراد تشکیل می دهند.

نماینده مردم شهرستان های رامسر ،تنکاین و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت : تعیین تکلیف زمین های بنیاد علوی که بخشی از آن ها مردم مالک آن هستند ، جزو مطالبات بحق آن ها است اگرچه از سال ها گذشته بویژه در دوران مسئولیت رئیس اسبق بنیاد مستضعفان این موضوع به طور جد مورد پی گیری و حتی در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد ولی کماکان این مشکلات وجود دارد و چنین وضعیتی مردم را رنج می دهد.

شمس الله شریعت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : البته مقام معظم رهبری هم  به دنیال پی گیری های نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستور فرمودند و اصلاحاتی روی آئین نامه اجرایی بنیاد علوی انجام شود که در نهایت یک بند به دیگر بندهای این آئین نامه اضافه شد.

وی توضیح داد : طبق بند ج این آئین نامه مقرر شد املاک به مساحت حدود  ۲۵۰ متر در داخل شهر و ۴۰۰ متر با کاربری مسکونی در روستاها  و همچنین ۴ هزار متر باغ و زراعت در روستاها برای افرادی که توانایی مالی ندارند  و همچنین افرادی که زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، به صورت رایگان سند مالکیت برای آنان صادر شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت: چنین اقداماتی رضایت مردم را به دنبال نداشته و نکته مهم تر آنکه شواهدی وجود دارد که به استناد آن ادعای بنیاد علوی در زمینه مالکیت بر این اراضی  غیرقانونی است.

شریعت نژاد افزود : به عنوان مثال طبق آخرین آمار در تنکابن حدود هزار و ۶۰۰ فقره سند مالکیت به شکل رایگان طبق بند ج آئین نامه اصلاحی ، به مردم این شهرستان ارائه شد اما آنچه که جای بحث دارد آن اینکه آیا مگر بنیاد علوی مالک این اراضی بوده که حالا می خواهد دوباره این زمین ها را به آن ها واگذار نماید. 

وی اظهار داشت : ماه پیش نیز بازدیدی که از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان رامسر انجام گرفت سند مالکیت یک بانویی در دهستان رامسر دیده شد که با کلیه قراء ، اراضی ، باغات کشاورزی، باغ چای و مرکبات ،خانه های روستایی، هتل و هر انچه در انها است در سال ۱۳۱۹ سند آن به نام رضا شاه پهلوی ثبت شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که این موضوع با رئیس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته شده و ضمن آنکه در نامه ای به مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه بنیاد علوی در حالی ادعای مالکیت  اراضی  شامل جنگل ، مرتع و  اراضی اصلاحات ارضی را دارد که در گذشته یعنی تا سال  ۱۳۸۵ تکلیف این اراضی مشخص بوده و چنین ادعایی وجود نداشته است. 

نماینده مردم شهرستان های نور و محمودآباد هم گفت : موضوع روشن شدن بخشی از زمین های متعلق به بنیاد علوی در حقیقت جزو آرزوها و انتظارات مردم این شهرستان ها است و باید مسئولان ذیربط در این حوزه اهتمام ویژه ای داشته باشند.         

علی اسماعیلی در نشست شورای اداری که به تازگی با استاندار مازندران در شهر رویان برگزار شد ، از بالاترین مقام اجرایی این استان خواست تا هرچه زودتر نشست اضطراری برای بررسی این مشکل و ارائه راهکارهای لازم با حضور مسئولان و مدیران استانی برگزار کند.

استاندار مازندران نیز در این نشست وعده داد ماه جاری با حضور مسئولان ذیربط نشست اضطراری در همین خصوص برگزار تا بلکه بتوان با بهره گیری از دیدگاه ها و ایده های دست اندرکاران ذیربط راهکار اساسی برای رفع این مشکل در این استان ارائه داد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت اطلاعات بیشتر از مدیرکل اموال و املاک استان مازندران مستقر در نوشهر بی نتیجه ماند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد مستضعفان مازندران بنیاد علوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی از سنددار شدن اراضی برکه پریان با ورود این سازمان خبر داد و گفت: پیرو اطلاعیه واصله برخی افراد درخواست صدور سند مالکیت برای زمین موسوم به برکه پریان، در یک موقعیت مطلوب و بهترین نقطه شهر آستارا و در مجاورت دریا (مجاور بازارچه مرزی) به مساحت ۸۳۴۰۹ مترمربع را کردند و دستگاه‌های متولی نیز صدور سند مالکیت را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: پس از ورود بازرسی کل استان گیلان و با اخذ اصل پرونده‌های ثبتی، مطالعه و مداقه فنی مستندات و نیز شنیدن توضیحات نمایندگان ادارات متعدد مشخص شد اراضی مذکور ملی است.

خدائیان تصریح کرد: با توجه به مستندات موجود، از صدور سند مالکیت بنام شخص مدعی جلوگیری و همزمان اقدام لازم جهت هماهنگی و همکاری و تهیه نقشه‌های حدنگاری (کاداستر) از سوی دستگاه‌های متولی به ویژه ادارات منابع طبیعی، شهرداری، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای و ثبت اسناد و املاک در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: پس از تشکیل جلسات متعدد با حضور مدیران کل دستگاه‌های ذیربط در بازرسی کل استان گیلان نهایتاً دو فقره سند مالکیت تک برگی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جمعاً به مساحت بیش از ۲۸ هکتار من جمله زمین مربوط به برکه پریان صادر شد.

وی یادآور شد: بر اساس نقشه و مشخصات موجود، مساحت دقیق عرصه مربوط به برکه پریان به میزان ۸۳۴۰۹ مترمربع است که در شرایط موجود و بر اساس حداقل قیمت کارشناس رسمی دادگستری ارزش حداقل ۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون زمین شهری، و به دنبال پیگیری‌های بعدی سازمان بازرسی، سند مالکیت برکه پریان به نام سازمان ملی زمین و مسکن منتقل و مقرر است در راستای حقوق عامه به عنوان فضای سبز، احداث پارک و پارکینگ عمومی بازارچه مرزی آستارا در اختیار شهرداری و برای استفاده مردم عزیز آستارا قرار گیرد.

کد خبر 6064065

دیگر خبرها

  • ضرورت هدایت صحیح موقوفات در مازندران
  • مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان
  • آغاز به کار ستاد حکمرانی مردم در البرز با محوریت شعار سال
  • کشف زمین‌خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان
  • خسارت سیل به منازل مسکونی و مزارع بخش محروم لوداب
  • مقابله با زمین‌خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان
  • سازمان بازرسی مقابل زمین‌خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان ایستاد
  • ماجرای زمین خواری ۳۰۰۰میلیارد تومانی + فیلم | جزئیات بازگشت برکه پریان به مردم
  • مقابله با زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان
  • مقابله زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان