Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@21:36:03 GMT

سود ۳۶ تومانی برای هر سهم

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۲۴۳۳

سود ۳۶ تومانی برای هر سهم

مجمع عادی عمومی سالیانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس امروز با حضور ۹۵.۶۵ درصد از سهامداران تشکیل و مقرر شد که به ازای هر سهم ۳۶ تومان سود تقسیم شود.

به گزارش ایسنا، امروز (دوشنبه) مجمع عادی عمومی سالانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مرکز همایش های برج میلاد با حضور ۹۵.۶۵ برگزار شد. در این مجمع تصویب صورت های مالی به تصویب رسید و مقرر شد به ازای هر سهم ۳۶ تومان سود توزیع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی منتهی به خرداد ۹۸ و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت های مالی تصویب و بنا به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۱۰۷ تومان و ۸ ریال سود محقق شده هر سهم، ۳۶ تومان معادل ۳۳.۴ درصد سود برای هر سهم توزیع شود و مابقی به حساب سود انباشته منظور شود تا پس از افزایش سرمایه ۶۳ تومان معادل مجموع ۹۲ درصد به سهامداران تعلق گیرد.

به این ترتیب سهامداران حقیقی از ۱۱ آبان ماه سال جاری می توانند با مراجعه به شعب بانک تجارت و ارائه اصل و تصویر کارت ملی و اعلام کد بورسی نسبت به دریافت سود اقدام کنند.

علاوه بر این سود سهام صندوق ها و سبدگردان ها نیز از ۱۱ آبان پرداخت می شود  و سهامداران حقوقی دارای یک تا پنج میلیون سهم از یک دی ماه و از پنج میلیون و یک سهم به بالا نیز از یک خرداد سال آینده می توانند  سود خود را دریافت کنند.

همچنین در این مجمع عنوان شد که قرار است تا پایان سال ۱۳۹۸ دو شرکت از زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران عرضه شود. این طور که مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد حداقل دو شرکت از شرکت های "آریا ساسول"، "تند گویان" و "بوعلی سینا" تا کمتر از پنج ماه دیگر عرضه اولیه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پرداخت سود سهام مجمع هلدینگ خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

به ‌گزارش همشهری آنلاین، ماجرای واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به سال‌ها قبل و اواخر دهه۷۰ بازمی‌گردد؛ از آن زمان تاکنون بحث بر سر واگذاری سهام این دو باشگاه مطرح بود، اما هر بار این واگذاری به دلایل مختلف به در بسته می‌خورد. به ‌طور کلی می‌توان گفت در طول دهه ۸۰ و ۹۰به ‌دلیل نبود عزم جدی در دولت‌ها این واگذاری‌ها انجام نشد، اما در طول ۲ سال گذشته دولت نشان داد که عزم جدی برای فروش سهام این دو باشگاه و حل مشکلات آنها دارد.

تلاش برای واگذاری از اواخر دهه۷۰

مروری به سوابق گذشته نشان می‌دهد، بحث‌های اولیه درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به اواخر دهه۷۰ باز می‌گردد که ضرورت‌های خصوصی‌سازی‌ در باشگاه‌های فوتبال برای کسب نتایج بهتر مشخص شده بود، اما در این دهه تا اوایل دهه۸۰ موضوع واگذاری سهام سرخابی‌ها در حد حرف و تصمیم‌گیری‌های اولیه باقی ماند.

از اواسط دهه۸۰ و به‌ویژه بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل۴۴ ماجرا جدی‌تر شد، اما در این دوره هم مشکلات بزرگی وجود داشت؛ مشکل اصلی امنیتی فرض کردن فعالیت این دو باشگاه بود که مانع بزرگی بر سر واگذاری سهام بود؛ به همین دلیل تصمیم بر این شد که سهام این دو باشگاه به شرکت‌های بزرگی همچون شرکت‌های خودروسازی‌ واگذار شود؛ بر همین اساس رایزنی‌هایی با دوقلوهای خودروسازی‌ ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا انجام شد، اما این رایزنی‌ها هم به دلایل نامشخصی مسکوت باقی ماند.

در دهه۹۰ نیز سازمان خصوصی‌سازی‌ بارها برای فروش سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی خیز برداشت که همه آنها ناکام ماند. در اواخر دهه۹۰ نیز بحث بر سر واگذاری سهام سرخابی‌ها به شرکت‌های همراه اول و ایرانسل داغ شد.

این رویه تا سال۱۴۰۰ ادامه داشت و در این دوره به ‌دلیل فشارهای کنفدراسیون آسیا برای تغییر مالکیت سرخابی‌ها طرح واگذاری سهام این دو باشگاه جدی‌تر شد. در این دوره بار دیگر نام‌های زیادی به ‌عنوان مالکان سهام سرخابی‌ها مطرح شد و حتی بار دیگر نام همراه اول و ایرانسل به صدر اخبار آمد، اما پس از مدتی مشخص شد این شرکت‌ها تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارند.

در این دوره حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره واگذاری سهام به آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان نیز مطرح شد، اما این شایعات نیز هرگز جنبه رسمی پیدا نکرد. در آخرین تلاش، سال قبل وزارت اقتصاد تلاش کرد تا سهام پرسپولیس و استقلال را در قالب بدهی‌های دولتی به تامین اجتماعی واگذار کند که با مخالفت تامین اجتماعی مواجه شد.

پس از طی این مراحل از اواخر سال قبل، موضوع واگذاری سهام پرسپولیس به بانک‌ها و استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس جدی شد و در نهایت با رایزنی‌های وزارت اقتصاد این واگذاری روز گذشته انجام شد.

بیشتر بخوانید

واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟

واکنش جدید علی دایی به مذاکره با باشگاه پرسپولیس سهام باشگاه استقلال و باشگاه پرسپولیس قیمت‌گذاری شد + فیلم فروش سهام به مالکان جدید

روز گذشته بالاخره بعد از ۲ دهه تلاش ۸۵ درصد از سهام پرسپولیس به کنسرسیومی متشکل از ۶ بانک و سهام استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد.

در این واگذاری کنسرسیومی متشکل از بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، شهر، اقتصاد نوین و رفاه کارگران ۸.۹میلیارد سهام پرسپولیس را به ارزش ۳.۲هزار میلیارد تومان خریداری کردند.

از این میزان سهام، ۳۰درصد به بانک شهر، ۲۰درصد به بانک ملت، ۲۰درصد به بانک تجارت، ۵درصد به بانک صادرات، ۵درصد به بانک رفاه کارگران و ۵درصد به بانک اقتصاد نوین اختصاص یافت. این به‌معنای آن است که در حال حاضر بانک‌ها و در رأس آنها بانک شهر سهامدار عمده سهام پرسپولیس است.

دیروز همچنین هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام جمعا ۹.۱۷میلیارد سهم استقلال را به ارزش ۲.۷۹هزار میلیارد تومان خریداری کردند.

معامله قطعی نیست

با وجود انجام شدن معامله سهام پرسپولیس و استقلال در مبادلات روز گذشته در فرابورس باید توجه کرد که این معامله هنوز به‌طور کامل قطعی نیست و از نظر قانونی قطعیت این معامله منوط به تأیید آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی‌ است.

برای تأیید این معامله باید مفاد قانونی واگذاری و اهلیت خریداران بررسی شود که با توجه به آنکه وزارت اقتصاد تأکید زیادی بر این واگذاری‌ها دارد، احتمال می‌رود این معامله ظرف روزهای آینده قطعی شود.

محمد عنبری، مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد روز گذشته در همین باره گفت: واگذاری سهام سرخابی‌ها قطعی است و به نهادهای دولتی هم واگذار نشد.

او افزود: شرکت‌هایی که پرسپولیس و استقلال را در اختیار گرفتند، دولتی نیستند و اثر مدیریتی آنها به‌طور جدی تغییر می‌کند. سیاستگذاری نیز به‌طور کلی متفاوت می‌شود.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در طول سال‌های گذشته مالک اصلی ۲باشگاه، وزارت ورزش و جوانان یا دولت بود. این موضوع منجر شده بود که انتصابات در این ۲باشگاه از سوی دولت انجام شود.

با واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس و کنسرسیومی متشکل از ۶بانک اکنون ساختار مدیریت این دو باشگاه با تغییرات معناداری مواجه خواهد شد. به این معنا که نظام تصمیم‌گیری در این دو باشگاه متمرکز خواهد شد و چون مالک سهام این دو باشگاه دیگر دولت نیست و مالک جدید باید منافع خود را تامین کند تلاش خواهد کرد تا از طریق بهبود عملکرد این دو باشگاه زمینه سودآوری خود را مهیا کند.

این مهم‌ترین تغییر در ساختار عملکرد این دو باشگاه است که انتظار می‌رود حداکثر ظرف یک سال آینده نمایان شود و منجر به بهبود عملکرد این دو باشگاه، هم از جنبه‌های مالی و هم از جنبه عملکرد آنها در مسابقات ورزشی شود.

به‌طور طبیعی زمانی که مالک یک مجموعه یا بنگاه اقتصادی در سود و زیان آن مجموعه چندان ذی‌نفع نباشد، فرایندهای تصمیم‌گیری در هیأت مدیره نیز می‌تواند درصد خطای بالایی داشته باشد، اما زمانی که اثرات تصمیمات هیأت مدیره منجر به نفع یا ضرر مالکان یک مجموعه اقتصادی شود که دولتی نیستند، فرایند مدیریت و تصمیم‌گیری بهبود پیدا می‌کند.

در شرایط فعلی با تغییر مالکیت در سهام سرخابی‌ها مالکان جدید مجبورند برای تامین منافع خود و پاسخ به مجمع عمومی سهامداران، عملکرد مطلوبی از خود به نمایش بگذارند که اثرات آن نیز به‌زودی در مسابقات، قابل مشاهده خواهد بود.

به‌طور کلی شرکت‌هایی مانند هلدینگ خلیج‌فارس یا بانک‌ها در یک ساختار نظام‌مند مالی فعالیت می‌کنند و سرمایه‌گذاری آنها در هر دارایی باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد. ضمن اینکه همه این شرکت‌ها ازجمله شرکت‌هایی هستند که سهامشان در بورس داد و ستد می‌شوند و به‌صورت مستمر و سالانه باید به سهامداران توضیح دهند که هدفشان از خرید یک شرکت و در اینجا به‌طور مثال پرسپولیس و استقلال چه بوده است؟

چنانچه عملکرد این دو باشگاه بعد از چندین فصل از نظر مالی و نتایج ورزشی بهبود نیابد مالکیت آنها بر سهام این دو باشگاه توجیه خود را از دست می‌دهد و ادامه مالکیت آنها با پرسش سهامداران و چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

این موضوعات منجر خواهد شد خریداران سهام پرسپولیس و استقلال حداکثر تلاش خود را برای بهبود عملکرد این دو باشگاه و کسب نتایج بهتر در لیگ برتر و باشگاه‌های آسیا انجام دهند، چراکه هر نوع افزایش سودآوری، منوط به کسب نتایج بهتر از سوی این دو باشگاه در مسابقات ورزشی است.

اثر مهم دیگری که واگذاری این دو باشگاه دارد، تزریق منابع جدید مالی، تغییر در نظام بودجه‌ریزی و انضباط بیشتر مالی است.

سوابق هلدینگ خلیج‌فارس و بانک‌هایی که سهام سرخابی‌ها را خریداری کرده‌اند، نشان می‌دهد که این شرکت‌ها از یک طرف به‌دلیل الزاماتی که برای انتشار گزارش‌های مالی در بورس دارند و همینطور نوع فعالیتشان از یک انضباط مالی برخوردارند.

ضمن اینکه باید توجه کرد شرکت هلدینگ خلیج‌فارس با ارزشی معادل ۶۰۳هزار میلیارد تومان، بانک ملت با ارزشی معادل ۱۷۸همت، بانک تجارت ۵۰همت، بانک صادرات ۴۲همت، بانک شهر ۲۰همت و اقتصاد نوین با ارزشی معادل ۱۹.۵همت در زمره بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هستند و از توانایی مالی برای تزریق منابع مالی به این دو باشگاه و حل مشکلات آنها برخوردارند.

کد خبر 846468 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بورس تهران بورس - فرا بورس فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال سهام شرکت‌ها باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است
  • لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از ورزش در محیط پیرامونی
  • پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟
  • چرا از هلدینگ خلیج فارس سهمی به بچه‌های خلیج فارس نرسد؟
  • اولین واکنش پتروشیمی خلیج فارس به خرید استقلال
  • انتقاد نماینده مجلس از واگذاری سهام استقلال به هلدینگ خلیج فارس
  • واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس غیرقانونی است
  • عکس| استوری معنادار هلدینگ خلیج فارس درباره مالکیت استقلال
  • جزییاتی از واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس