Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کاوشگر "سونار" موفق شد برای اولین بار یک ناو هواپیمابر متعلق به دوران جنگ جهانی دوم را در اعماق اقیانوس بیابد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، ربات‌های زیر آبی شرکت "ولکان"(Vulcan) که توسط پل آلن فقید (همکار بیل گیتس که با همدیگر مایکروسافت را تاسیس کردند) بنیان نهاده شده است، هنوز هم به کشف کشتی‌های جنگی می‌پردازند که مدت‌هاست غرق شده و از دست رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتی تحقیقاتی "پترل"(Petrel) و دو ربات کاوشگر سونار آن به تازگی موفق شده‌اند "کاگا"(Kaga) را که یک ناو هواپیمابر ژاپنی غرق شده در جنگ جهانی دوم است، کشف کنند.

"سونار"(Sonar) یا ناوبری و فاصله‌یابی صوتی، دستگاه ردیاب زیردریایی است که طرز کار آن استفاده از انتشار امواج صوتی است. این روش علاوه بر ردیابی معمولاً به منظور ناوبری و ارتباط با دیگر یگان‌های شناور و زیرآبی نیز استفاده می‌شود.

"ولکان" می‌گوید این اولین بار است که کسی یک ناو ژاپنی را پیدا می‌کند و همچنین این جستجو گسترده‌ترین جستجوی تیم ما بود. این تیم چندین هفته را برای جستجوی همه این میدان نبرد با مساحتی بیش از ۵۰۰ مایل مربع دریایی سپری کرد.

یک کاوشگر بدون سرنشین خودران زیر آبی(AUV) با معیارهای از پیش تعیین شده به مدت ۲۰ ساعت زیر آب به جستجو پرداخت و با داده‌هایی که می‌توانست نشان دهنده کشتی‌های غرق شده یا سایر ویژگی‌های غیرمعمول در زیر آب باشد، بازگشت.

پس از آن، یک وسیله نقلیه دریایی که از راه دور کنترل می‌شود برای بررسی نقاط مشکوک فرستاده شد تا از این مناطق تصاویر زنده به کشتی مخابره کند. این یک فرآیند کند و آهسته است، اما به مراتب عملی‌تر از استفاده از یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور آن هم در چنین شرایطی است.

این کشف نشان می‌دهد که تکنیک‌هایی از این دست می‌توانند برای پر کردن شکاف‌های تاریخی در تاریخ نبردهای دریایی بسیار مهم باشند.

تا زمانی که از این ناوها و کشتی‌های غرق شده و مرموز وجود داشته باشد باید زمان لازم برای جستجوی مناطق مختلف و حل رمز و راز آنها به کاشفان رباتیک داده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ناو هواپیمابر جنگ جهانی دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۳۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات انسان‌نمای تسلا سال آینده آماده فروش می‌شود

به گزارش علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا گفت، ربات انسان‌نمای تسلا هنوز در آزمایشگاه است، اما ممکن است تا پایان سال آینده آماده فروش شود.

چندین شرکت روی ربات‌های انسان‌نما شرط‌بندی کرده‌اند تا کمبود نیروی کار احتمالی را برآورده کنند و کار‌های تکراری صنایعی مانند لجستیک، انبارداری، خرده‌فروشی و تولید خطرناک یا خسته‌کننده را انجام دهند.

ماسک در یک کنفرانس تلفنی به سرمایه گذاران گفت: حدس می‌زنم ربات تسلا به نام «اوپتیموس» (Optimus) بتواند تا پایان سال جاری وظایف خود را در کارخانه انجام دهد.

ربات‌های انسان نما برای چندین سال توسط هوندا ژاپن و هیوندای موتور بوستون داینامیکس در حال توسعه بوده اند.

امسال، استارت‌آپ «فیگور» Figure تحت حمایت مایکروسافت و انویدیا اعلام کرد که با شرکت خودروسازی آلمانی «بی ام و» (BMW) برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در تأسیسات این خودروساز در ایالات متحده، همکاری امضا کرده است.

میلیاردر ماسک قبلاً گفته بود که فروش ربات‌ها می‌تواند بخش بزرگ‌تری از تجارت تسلا نسبت به سایر بخش‌ها از جمله خودروسازی باشد.

ماسک با اشاره به توانایی‌های هوش مصنوعی گفت: «فکر می‌کنم تسلا در بین هر سازنده ربات‌های انسان‌نما بهترین موقعیت را دارد تا بتواند با استنباط کارآمد از خود ربات به تولید حجم برسد.»

ماسک سابقه ناکامی در تحقق وعده‌های جسورانه دارد. در سال ۲۰۱۹، او به سرمایه گذاران گفت که تسلا تا سال ۲۰۲۰ شبکه‌ای از خودرو‌های خودران روباتاکسی را راه اندازی خواهد کرد.

تسلا اولین نسل ربات «اوپتیموس» خود را با نام «بامبل بی» (Bumblebee) در سپتامبر ۲۰۲۲ عرضه کرد. امسال، این شرکت ویدیویی از نسل دوم ربات دوپا که یک تی شرت را در محل شرکت تا می‌کند، منتشر کرد.

ویدئوی فیگور که در فوریه از ربات «۰۱» خود منتشر شد، آن را در حال ساخت قهوه نشان می‌دهد، در حالی که بوستون داینامیک هفته گذشته از یک پلت‌فرم الکتریکی برای ربات انسان‌نما اطلس خود رونمایی کرد که در حال چرخش و تغییر از حالت خوابیده به حالت ایستاده و راه رفتن دیده می‌شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ربات انسان‌نمای تسلا سال آینده آماده فروش می‌شود
  • (ویدئو) ربات سگ با قابلیت شعله‌افکنی وارد بازار شد
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • ضبط ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه
  • عملکرد وحشتناک ربات شعله افکن
  • (ویدیو) فوجیان؛ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی چین
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • جزئیات کشف ۹۰ خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها
  • فوجیان؛ بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشتی جنگی چین (+فیلم و عکس)
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان