Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:02:18 GMT

نقاط ضعف ساختمان‌ها با بهسازی لرزه‌ای رفع می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۳۴۱۶

نقاط ضعف ساختمان‌ها با بهسازی لرزه‌ای رفع می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا کرمی محمدی در نشست تخصصی تدوین دستورالعمل ساده بهسازی لرزه ای نسبی ساختمان های متداول شهر تهران گفت: با اجرای این دستورالعمل هزینه های مقاوم سازی ساختمان ها کاهش می یابد و می تواند با استقبال شهروندان مواجه شود.

وی با اشاره به تفاوت بهسازی و نوسازی ساختمان‌ها گفت: در بهسازی تلاش می‌شود تا نقاط ضعف ساختمان‌ها با هزینه کم تر و سرعت بیشتر برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرمی محمدی افزود: در این دستورالعمل صرفا با اجرای تمهیدات کم هزینه، ساده و کارآمد می توان تاحد قابل توجهی از تخریب کامل ساختمان های متداول شهر تهران در هنگام وقوع زلزله جلوگیری کرد و به نوعی بدون هزینه های سنگین تخریب و نوسازی تا حد زیادی مقاومت این قبیل ساختمان ها برای حفظ جان شهروندان افزایش می یابد.

وی گفت: همانطور که از اسم نوسازی مشخص است در این موضوع ساختمان به طور کامل تخریب شده و از نو ساخته می‌شود اما بهسازی یعنی اینکه چون امکان تخریب و ساخت مجدد فراهم نیست ساختمان مقاوم سازی می‌شود.

کرمی محمدی گفت: در موضوع بهسازی تلاش می‌شود تا نقاط ضعفش ساختمان مورد نظر شناسایی شده و سپس به رفع نواقص اقدام شود تا ساختمان ایمن شود.

وی درخصوص اهمیت بهسازی گفت: بهسازی هزینه کمتری دارد و سرعت بیشتری هم دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ما نقاط ضعف در ساختمان‌سازی در تهران و کل کشور فراوان داریم و بجز بافت فرسوده در باقی ساختمان‌ها هم به دلایل مختلف ضعف زیاد داریم.

کرمی محمدی خاطرنشان کرد: البته ما نمی‌گوییم لزوما ساختمان‌ها فرو می‌ریزد اما شاید بعد از وقوع یک زلزله ۶.۵ ریشتری دیگر قابل استفاده نباشد.

وی گفت: فقط شهرداری مسؤول ساخت و ساز نیست بلکه یک بخشی از صدور مجوزها دست شهرداری است اما سازمان متولی در این امر نظام مهندسی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: از سوی دیگر کیفیت مصالح و سیمان و بتن ساخته شده و استفاده شده هم دست شهرداری و نظام مهندسی نیست و مسؤول آن سازمان استاندارد است.

کرمی محمدی گفت: امروز شاهد آن هستیم که بتنی که باید به وسیله دستگاه میکسر در ستون ساختمان ریخته شود با بیل و فرغون ریخته می شود و این ساختمان در زمان وقوع زلزله تاب نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ی درباره اولویت نوسازی یا بهسازی گفت: اولویت اصلی و اساسی نوسازی است و بررسی پوشیده نیست که نوسازی بهتر است اما به شرطی که بودجه لازم برای نوسازی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: وقتی بودجه لازم برای نوسازی اختصاص پیدا نکرده است انجام بهسازی اولویت پیدا می‌کند.

کرمی محمدی افزود: البته این یک راه حل مقطعی است برای اینکه اگر در سال‌های پیش رو قرار شد زلزله ای رخ بدهد حداقل سقف بر سر مردم خراب نشود؛ البته حتما در طول سال‌های متمادی و طولانی این راه حل مناسب نیست.

وی درباره اینکه گفته شده است ۲۲ هزار پلاک ناایمن در تهران وجود دارد آیا اطلاعات آن به دست شما رسیده است، گفت : اطلاعات ساختمان‌های ناایمن و پلاک‌های ناایمن موجود است اما اعلام مشخصات این ساختمان‌ها فقط تشویش ایجاد می‌کند و به همین دلیل ما باید دنبال راه حل باشیم برای ایمن سازی آنها.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درخصوص نصب شتاب نگاشت در اطراف شهر تهران نیز گفت: ما ۲۲ شتاب نگاشت خریداری کردیم و این ۲۲ عدد تا پایان سال حتما نصب خواهد شد البته ۴ شتاب نگاشت هم در سمت جاده فیروزکوه نصب شده است.

کرمی محمدی خاطرنشان کرد: البته اطلاعات شتاب نگاشت به مردم داده نمی‌شود بلکه قرار است به اداره گاز هشدار دهد تا به موقع شیرهای گاز بسته شود و از وقوع انفجار جلوگیری کند.

وی افزود: در کنار این موضوع ۱۰۰ شتاب نگاشت هم در سطح شهر نصب می‌شود تا وقتی زلزله رخ داد براساس نوع خاک منطقه وقوع زلزله به ما بگوید که چقدر تلفات داریم و چقدر تخریب خواهیم داشت.

کد خبر 4752529 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: زلزله شهر تهران اربعین 98 اربعین حسینی شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش نیروی انتظامی محسن هاشمی قوه قضاییه سازمان حج و زیارت کمیته امداد امام خمینی شورای شهر نجف اشرف هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پیروز حناچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۳۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی و بازگشایی مسیر اصلی آبشار یاسوج تا دو روز آینده


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، آشنا افزود: در حال حاضر مسیر ابوذر یک برای عبور و مرور گردشگران در نظر گرفته شده است.
وی به دلیل تاخیر در بازگشایی مسیر اصلی آبشار اشاره و اضافه کرد: برای بازسازی این مسیر نیاز به همکاری دستگاه‌های خدمات رسان است که هیچکدام همکاری لازم با شهرداری را نداشته اند و این موضوع سبب تاخیر در بهسازی این مسیر شده است.

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه‌های موضعگیری اخیر علی مطهری درباره نوروز
  • بهسازی و بازگشایی مسیر اصلی آبشار یاسوج تا دو روز آینده
  • بهسازی و شاداب سازی یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس
  • رفع خطر یکی از نقاط سیلابی شهر تهران/ پارکینگ ساخته شده روی سیل برگردان غرب برچیده شد
  • ابلاغ آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • رفع خطر یکی از نقاط سیلابی شهر تهران
  • رفع خطر یکی از نقاط سیلابی غرب تهران/ پارکینگ غیرمجاز پارک ارم جمع‌آوری شد
  • ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • ایران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۸۶۹۲ بار لرزید/نقشه زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۲ ونیم
  • وقوع زمین لرزه در کرمانشاه