Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت و دیگر مسوولان عالی رتبه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده اند که تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممانعت از دسترسی مردم ایران به دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی تهدیدی برای سلامت ایرانیان و جنایت علیه بشریت است.هر چند مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که تحریم‌های آن‌ها مردم عادی و بیماران ایرانی را هدف قرار نداده اما  دبیر کل سازمان ملل نیز نسبت به تاثیر تحریم‌ها بر دسترسی بیماران ایرانی به دارو و درمان هشدار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که مقامات آمریکایی، تاثیرگذاری تحریم‌ها بر حوزه بهداشت و سلامت ایران را یک «توهم» اعلام کرده بودند، پنجشنبه  ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۸ آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل سکوت را شکست و در گزارش مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران تصریح کرد: نهادهای حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایران ممکن است به طور غیرقانونی بر تولید، دسترسی و توزیع داروها، تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران تأثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: افزایش چشمگیر قیمت داروها و کاهش سهام موجود، همراه با افزایش خطر فساد و موانع توسعه صنعت داروسازی، همچنان بر بخش بهداشت و درمان ایران تأثیر خواهد گذاشت که این امر می تواند منجر به افزایش مرگ و میر قابل پیشگیری و تأثیر منفی بر بهره‌مند شدن مردم از حق سلامت شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اظهارات مقامات ایران که ۹۷ درصد داروها در ایران تولید می شود اما به مواد اولیه وارداتی متکی است، گفت: داروهای خارجی به ویژه داروهای تخصصی مورد نیاز برای درمان بیماریهای صعب العلاج همچون سرطان، بیماری های قلبی، تالاسمی و ام اس یا بیماری‌های نادر از اوایل سال ۲۰۱۸ در ایران کمیاب شده‌اند.

گوترش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با کمبود ۸۰ مورد دارویی مواجه است و بیمارستان ها کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای مصرفی را تجربه می کنند.

بخشی از مطالعات و پژوهش های دکتر محمود رضا پورکریم، استاد ایرانی مقیم کشور بلژیک نیز به این موضوعات اشاره دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز دوشنبه ، حکم استاد افتخاری بین المللی را به دکتر محمودرضا پورکریم ، استاد ایرانی مقیم کشور بلژیک اعطا کرد.

این محقق ایرانی و اهل شیراز که در حال حاضر در کشور بلژیک در موضوع ویروس ها به ویژه هپاتیت‌های ویروسی در حال تحقیق است، تاکنون ده‌ها مقاله علمی در این زمینه منتشر کرده است.

دکتر پورکریم دربرخی  از مقالات اخیر خود که در مجله Lancet منتشر شد، به موضوع آثار تحریم بر برنامه‌های بهداشتی و در مقاله دیگری به موضوع اثر تحریم بر دسترسی به داروهای شیمی درمانی پرداخته است.

دکتر کامران باقری لنکرانی رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تجلیل از خدمات دکتر محمودرضا پورکریم ، استاد ایرانی مقیم کشور بلژیک به موضوع تاثیر تحریم‌ها بر تامین دارو اشاره کرد و در عین حال بیان داشت: تحریم خارجی نمی‌تواند ما را از تکلیف خود در تامین سلامت مردم باز دارد. همه دست اندرکارن به ویژه بیمه ها؛ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای عبور از این شرایط کمک کنند.

دکتر لنکرانی اضافه کرد: راه عبور از این ایام همدلی است اما باید تدبیر داشت و بهترین تدبیر در این شرایط رفع انحصار در تامین دارو است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علوم پزشکی تحریم های دارویی آمریکا بلژیک کامران باقری لنکرانی بهداشت و درمان شیراز بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۳۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت

عین‌اللهی در دیدار دکتر بلخی از آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت خبر داد و گفت: برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت، باید سلامت را در کشور‌های منطقه ایجاد کرد، زیرا بیماری‌های واگیردار می‌توانند از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر بهرام عین اللهی در این نشست که امروز (دوشنبه ۲۷ فروردین ماه) در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه منطقه مدیترانه شرقی نسبت به سایر نقاط جهان از حساسیت بیشتری برخوردار است، افزود: در منطقه خاصی از جهان قرار داریم که از لحاظ جغرافیایی حادثه خیز بوده و از بُعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز رویداد‌های متعدد و متنوعی در آن رقم می‌خورد که همگی بر حوزه سلامت موثرند.

وی با اشاره به جنایات رخ داده در غزه از سوی رژیم صهیونیستی افزود: در یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه، اعتماد مردم و کشور‌ها نسبت به سازمان‌های بین المللی کاهش یافت، چراکه این سازمان‌ها جز اظهار همدردی، هیچ اقدام موثری در جلوگیری از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی انجام نمی‌دهند. دکتر عین اللهی با اشاره به اعلام آمادگی جمع کثیری از کادر سلامت کشورمان برای کمک به مردم مظلوم غزه، یادآور شد: متأسفانه راه‌های کمک به مردم مظلوم غزه مسدود است و امیدواریم سازمان جهانی بهداشت بتواند راهکار موثری برای این موضوع پیدا کند، زیرا در غیر این صورت چه بسا کشور‌ها ساختار جدیدی را برای حل مشکلات منطقه ایجاد کنند. 

وی گفت: همکاری ایران و سازمان جهانی بهداشت سابقه‌ای دیرینه دارد و هدف این است که همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش دهیم؛ زیرا برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت، باید سلامت را در کشور‌های منطقه نیز ایجاد کرد. سلامت باید همه جانبه باشد؛ زیرا بیماری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند. 

وی با اشاره به احیای ساختار گروه ۵ از سوی ایران و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در این گروه و در حوزه سلامت، بیان کرد: این گروه متشکل از ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان است که تاکنون ۸ جلسه برگزار و در موضوعات سلامت محور همکاری‌هایی را تعریف و آغاز کرده اند. 

دکتر عین اللهی، دستیابی به شعار «سلامت برای همه» را نیازمند توسعه همکاری بین کشور‌های منطقه دانست و گفت: دفتر شرقی مدیترانه سازمان جهانی بهداشت برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود در منطقه می‌تواند از تجارب و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت استفاده کند.

** اجرای دو پویش ملی تا پایان سال 

دکتر عین اللهی با اشاره به دستاورد‌های وزارت بهداشت در دولت مردمی و برگزاری پویش ملی سلامت در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در پویش ملی سلامت، فشار و قندخون ۴۶ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال سنجیده شد و در سال جاری نیز پویش ملی سلامت کودکان و پویش ملی غربالگری سرطان تا پایان سال اجرایی می‌شود. 

وزیر بهداشت از آغاز اجرای برنامه ملی سلامت خانواده از سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: این طرح در حال حاضر در ۱۹۵ شهرستان کشور اجرایی شده و تا پایان دولت تمام شهر‌ها وارد این طرح می‌شوند. 

دکتر عین اللهی از تاسیس شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق با نام «سبطین» به عنوان گامی در جهت توسعه و بین المللی سازی آموزش پزشکی ایران یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با کمک دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، در کشور‌های همسایه دوره‌های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی در حوزه علوم پزشکی برگزار کند.

وی به تحصیل ۷ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: با ادغام آموزش علوم پزشکی در خدمات بهداشتی و درمانی شاهد ارتقای خدمات و آموزش در حوزه سلامت هستیم و در این زمینه تجارب ارزنده‌ای داریم که می‌توانیم آن را در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهیم.

** دکتر حنان بلخی: ایران در حوزه سلامت از برترین هاست

دکتر حنان حسن بلخی، مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران در حوزه سلامت از برترین‌های منطقه است، گفت: ساخت و تولید واکسن از جمله موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مهار کرونا است. 

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، گفت: سازمان جهانی بهداشت درتلاش است تا آثار سوء تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.
دکتر حنان بلخی با بیان این که ایران در دوران همه گیری کرونا توانست برای تشخیص زودهنگام این بیماری به سرعت ظرفیت سازی کند، گفت: دسترسی همگانی به خدمات و اقلام بهداشتی و درمانی از جمله اهداف و اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت است. 

وی گفت: در دوران کرونا به دلیل تحریم‌ها خرید اقلام مربوط به سلامت و توزیع آن‌ها با محدودیت مواجه شد، بنابراین برابری در توزیع اقلام سلامت محور حاصل نشد، در سازمان جهانی بهداشت با کشور‌های عضو نامه نگاری کردیم تا اقلام بهداشتی را به اشتراک بگذاریم، اما در نهایت موفقیت چندانی حاصل نشد. دکتر حنان بلخی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت، تصریح کرد: ایران در زمینه بیمه همگانی، سلامت خانواده و ادغام آموزش پزشکی در خدمات سلامت، به الگویی مثال زدنی تبدیل شده است و در زمینه علوم پایه و توانایی‌های درمانی پیشرفت مناسبی داشته است.

 مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در پایان با اشاره به سفر اخیر خود به استان اصفهان گفت: مهمترین موضوعی که در اصفهان توجهم را جلب کرد، تلفیق آموزش پزشکی و نظام ارائه خدمات ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ایجاد دسترسی به خدمات سلامت در مناطق دور افتاده و روستایی بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • هشدار کارشناس سازمان غذا و دارو؛ خانم ها، مراقب سربی که می بلعید باشید
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت
  • پیشگیری از دیابت با این میوه
  • وداع با پیکر زنده‌یاد پروفسور هاشم شرقی در شیراز
  • آیین وداع با پروفسور هاشم شرقی در دانشگاه شیراز برگزار شد
  • برگزاری همایش عطارشناسی «آواز به عشق در جهان خواهم داد» در نیشابور
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • وزیر خارجه بلژیک بر نقش مهم ایران در منطقه تصریح کرد