Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:33:45 GMT

اتحاد پوپولیسم سیاسی اروپا علیه اسلام

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۴۷۵۵

اتحاد پوپولیسم سیاسی اروپا علیه اسلام

دکتر ژوزف کارائوس روز دوشنبه در همایشی با عنوان "دین و پوپولیسم سیاسی" در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از کل جمعیت ۷۴۲ میلیون نفری اروپا حدود ۷۵ درصد مسیحی هستند یا می‌گویند پیرو آیین مسیح هستیم و ۶ درصد مسلمان و بقیه پیرو سایر ادیان هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه سیاسی اروپا از گذشته سکولاریزم به شکل افراطی رخ داده و نهاد دین از سیاست تفکیک شده و دین به حوزه شخصی افراد رانده شده است و سیاستمداران کوشیده اند حفره خالی دین را با هویت های دیگر از قبیل ملی گرایی و ارزش های یک جامعه مدرن پر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بعد از جنگ جهانی دوم کمتر از دین چیزی در عرصه های سیاسی اروپا شنیده می شد اما از سال ۲۰۱۰ و تحولات  در خاورمیانه و آفریقا، موج مهاجرت ها به اروپا تاثیر جدی بر چشم اندازهای سیاسی اروپا گذاشت.

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از این مهاجرین مسلمانانی هستند که به دلیل جنگ و سایر مسایل به اروپا مهاجرت کرده و فرهنگ اسلامی خود را نیز منتقل نموده اندکه به همین دلیل جامعه اروپا با یک عدم توازن مواجه شده و در واکنش به آن به ترویج اسلام هراسی و عوام گرایی روی آورده است. 

وی اظهار داشت: پوپولیست ها آنچه را که مردم انتظار دارند می گویند و سیستم را بر اساس قومیت، ملیت و وظیفه اجتماعی تعریف می کنند و ۲ نوع عوام گرایی راست و چپ در اروپا وجود دارد که راست گراها بیشتر بر ارزش های سنتی و کهن ملت تکیه دارند و هراس های مختلفی را نسبت به دیگران ترویج می دهند و گفتمان عوام گرایان چپ نیز توجه به حوزه های اقتصادی، رفاه عمومی و باز توزیع ثروت است.

وی گفت: دسته دیگر پوپولیست های بدون ایدئولوژی یا تکنوکرات های فرصت طلب و منفعت طلب هستند که دغدغه آنها رای آوردن و رسیدن به هدف خود است و هرچه مردم بخواهند همان را می گویند.

کارائوس افزود: پوپولیسم عرضه پاسخ های ساده به سوالات پیچیده مردم است اما آنچه نوظهور و خطرناک است اتحاد همه جناح‌های پوپولیست علیه اسلام است و اسلام را هجومی و تهدید برای جامعه اروپا معرفی می کنند و دنبال این هستند که مهاجرت مسلمانان را متوقف کنند.

وی اظهار داشت: اتفاق شگفت انگیز دیگری که در این مدت افتاده این است که دین از حوزه شخصی وارد سیاست شده و برای مقابله با مهاجران مسلمان ارزش‌های مسیحی برجسته می شود. پوپولیست ها به مردم می گویند برای مقابله با تروریسم باید جلو ساخته شدن مساجد را گرفت و از آموزش علوم دینی در مدارس و مساجد جلوگیری کرد.

رسول اکبری، هماهنگ کننده امور بین الملل دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد نیز هدف از برگزاری این همایش آموزشی را ارتقای سطح دانش بین المللی دانشجویان و استادان اعلام کرد.

در ادامه این همایش میهمان برنامه به پرسش های حاضران پاسخ دادند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد خراسان رضوی دانشگاه فردوسی مشهد همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در ادامه حمایت‌های مردمی در کشورهای مختلف جهان از فلسطین و مردم غزه، هزاران نفر از مردم یونان برای اعتراض به حمایت‌های نظامی و سیاسی آمریکا، ناتو و اروپا از رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه، به خیابان‌ها آمدند خواستار توقف فوری جنگ در غزه شدند.

معترضان در نزدیکی وزارت دفاع یونان در آتن تجمع کردند.


کد خبر 6084951

دیگر خبرها

  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • چین: آلمان دست از فریبکاری سیاسی بردارد
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد
  • بیانیه دفتر سیاسی انصارالله یمن درباره غزه
  • این اقدام غیرقانونی و شرم‌آور در تاریخ اتحادیه اروپا ثبت می شود
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی