Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@20:35:09 GMT

خروج ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۶۲۲۶

خروج ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن

نایب‌رئیس اتحادیه املاک با اشاره به خروج ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن، یکی از دلایل کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن را ظرفیت بسیار پایین خریداران اعلام کرد.

حسام عقبایی اظهار کرد:‌ رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا تقاضاهای سرمایه‌ای از این بخش خارج شود. وی ادامه داد: تا پیش از ورود بازار مسکنبه دوره رکود غیرتورمی، ۸۰ درصد تقاضاها در این بخش سرمایه‌ای و فقط ۲۰ درصد مصرفی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عقبایی بیان کرد: این در حالی است که به دلیل افت شدید معاملات مسکن،‌ حدود ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن خارج شده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در عین حال گفت: البته از ۲۰ درصد تقاضای مصرفی نیز هم‌اکنون حدود ۱۲ درصد به واسطه گرانی‌های یک سال اخیر، قدرت خرید در بازار مسکن را ندارند. وی اضافه کرد:‌ یکی از دلایل کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر، ظرفیت بسیار بسیار پایین خریداران بوده است.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش‌تر با یادآوری اینکه از ابتدای سال گذشته تا اواسط تیرماه امسال بازار مسکن درگیر رکود تورمی بود، گفته بود: افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها در بازه مورد اشاره به میزانی پیشرفت کرد که در نهایت باعث کاهش ۸۰ درصدی معاملات در تابستان امسال شد. اتفاقی که در ربع قرن اخیر در بازار مسکن ایران سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه قیمت واحدهای متراژ بالا حدود ۴۰ درصد در شهرهای بزرگ کاهش یافته است، افزود: پیش‌بینی ما این بود که روند کاهش قیمت‌ها از نیمه دوم سال آغاز شود اما از اوایل شهریور امسال کاهش نرخ‌ها در بازار مسکن شروع شد.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: در واحدهای مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل ۳۰ درصد قیمت‌ها بوده‌ایم؛ به‌ عنوان مثال قیمت واحدی که تا پیش از تیرماه ۷۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد الان به حدود ۵۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

عقبایی با تاکید بر اینکه روند نزولی قیمت‌ها در بازار مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده‌ایم، گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر نیز را در این بخش داریم.

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مسکن بازار مسکن معاملات مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۶۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس

بر اساس اظهارات مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن، در بازار سرمایه، علاوه بر بخش‌های دیگر، سرمایه‌گذاری در املاک ساخته‌شده نیز وجود دارد. برای این منظور، صندوق‌های املاک و مستغلات راه‌اندازی شده‌اند که مختص این حوزه سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش صدای بورس، بر اساس گزارش، نشست خبری ویژه پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن با حضور مدیران این صندوق در فرابورس ایران برگزار شد. پذیره‌نویسی این صندوق از فردا، چهارم اردیبهشت‌ماه، آغاز خواهد شد.

در ابتدای نشست پذیره‌نویسی چهارمین صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه، شهاب‌الدین شمس، مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه مجموعه تأمین سرمایه مسکن، تنها تأمین سرمایه کاملا تخصصی صنعت ساختمان در کشور است، گفت: صنعت ساختمان به عنوان لوکوموتیو رشد اقتصادی شناخته می‌شود چرا که صنایع وابسته بسیار گسترده‌ای دارد و اشتغال‌زایی بالایی ایجاد می‌کند.

به گفته وی مسکن به عنوان بخشی از صنعت ساختمان، جزو نیاز‌های اصلی افراد به شمار رفته و سیاست‌گذاران کشور نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند. تأمین سرمایه مسکن نیز با نگاه ویژه به این صنعت راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان در بازار سرمایه گفت: این صندوق‌ها برای تأمین سرمایه مسکن و تأمین مالی این صنعت، در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند تا سرمایه‌گذاران این بخش از ارزش‌افزوده اقتصادی بخش ساخت استفاده کنند.

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه در بازار سرمایه بخش دیگری هم وجود دارد که سرمایه‌گذاری در املاکِ ساخته‌شده است، افزود: صندوق‌های املاک و مستغلات مختص این حوزه راه‌اندازی شده‌اند.

شمس با اشاره به اینکه صندوق آتیه مسکن، چهارمین صندوق املاک و مستغلاتی است که پذیره‌نویسی آن در بازار سرمایه از فردا آغاز خواهد شد، ادامه داد: عملکرد صندوق‌های املاک و مستغلات به این‌گونه است که املاک را بعد از بهسازی، اجاره می‌دهند که در این روش، افراد با سرمایه‌های خرد که امکان خرید املاک با هدف سرمایه‌گذاری را ندارند، می‌توانند از طریق این صندوق‌ها در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های املاک و مستغلات در بازار سرمایه کشور ما نوپا هستند، افزود: این صندوق‌ها در اقتصاد‌های بزرگ دنیا معمولا صندوق‌های بزرگی هستند و سهم ۳ تا ۷ درصدی در GDP دارند.

وی با اشاره به اینکه صندوق آتیه مسکن دارای سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی است، گفت: هدف ما افزایش سقف این صندوق است.

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق، گفت: سرمایه‌گذاری در صندوق آتیه مسکن به دلیل قابل معامله بودن در فرابورس، بسیار ساده است و هر فردی با حداقل سرمایه می‌تواند در این صندوق وارد شود.

وی در ادامه به مزیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در آتیه مسکن اشاره کرد و گفت: در این صندوق، کف سود توسط بازار گردان برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌شده و نقدشوندگی صندوق نیز تضمین شده است. همچنین هر ۶ ماه یک‌بار ارزش هر یونیت به‌روزرسانی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این صنعت پوشش‌دهنده تورم است و ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاران خود دارد، افزود: نکته مهم در خصوص این صندوق‌ها، حضور سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر است که باعث می‌شود معاملات به‌صورت شفاف، افشا شود. گزارش‌های دوره‌ای نیز در کدال منتشر و همه فرایند‌ها کاملا شفاف و تحت نظارت قانون انجام می‌شود.

شمس تأکید کرد: ترکیب نهاد ناظر سازمان بورس و یک مجری تخصصی می‌تواند باعث اعتماد بیشتر و جذب سرمایه‌گذاران خرد بیشتری شود.

وی در ادامه به تشریح سیاست‌های کلی این صندوق پرداخت و گفت: در قدم اول سیاست کلی صندوق این است که املاک خریداری‌شده در این صندوق در حوزه تهران و حاشیه تهران و ترکیبی از مسکونی و اداری باشد.

این گزارش حاکی است پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری «املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن» از روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه به مدت ۶ روز کاری تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه در فرابورس ایران انجام خواهد شد. گفتنی است این صندوق با نماد مالک آتیه، به عنوان صندوق قابل معامله در فرابورس ایران است.

شرکت‌های تأمین سرمایه بانک مسکن، گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی و سرمایه‌گذاری تأمین آتیه مسکن، مؤسسین این صندوق هستند.

همچنین شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن مدیریت، بازار گردانی و متعهد پذیره‌نویسی صندوق را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • قیمت حواله سهند در بازار چقدر است؟
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس
  • کف قیمت دلار به کجا می‌رسد؟
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • تقاضای چین؛ عامل اصلی رکوردزنی قیمت جهانی طلا؟
  • درخشش طلا در سبد سرمایه‌گذاران ایرانی
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟
  • باارزش‌ترین خودروساز جهان بازار را غافلگیر کرد