Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص چالش های بودجه بدون نفت گفت: در سال ۹۸ وابستگی بودجه به نفت به ۳۴.۱ درصد رسیده در حالیکه این  رقم در بودجه ۲۶ درصد پیش بینی شده بود.

او افزود: در برنامه ششم  مقرر شده تا پایان این برنامه باید وابستگی به نفت در بودجه جاری و هزینه ای به صفر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی بابایی تصریح کرد: اگر بودجه شفاف داشته باشیم و درآمد و هزینه ها مشخص شود، به راحتی می توانیم از سد نفت بگذریم و در بودجه جاری در درآمد های نفتی استفاده نکنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: درآمد دولت یا نفت است یا مالیات نفت که طبق برنامه ششم  درامد نفتی دولت باید به صفر برسد یعنی درآمدی نفتی باید در جای درست هزینه شود نه در بودجه جاری دولت. این کار با شفاف سازی بخش های مختلف همچون  پتروشیمی ها، پخش و پالاش، نفت و گاز محقق می شود.

وی در باره دیگر راهکارهای کاهش وابستگی بودجه به نفت گفت: باید گستره مالیات ها افزایش و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود در واقع باید عدالت در پرداخت مالیات ایجاد شود.

در ادامه سبحانیان کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تاکنون صحبت های زیادی درباره کاهش وابستگی بودجه به نفت شده اما در عمل در راستای اصلاح ساختاری بودجه و کاهش وابستگی  اقدام مناسبی صورت نگرفته است. علت اینست که چه در دولت و چه در مجلس توجه کافی به نظرات کارشناسانه و علمی نمی شود.

 او افزود: در حوزه مالیات ها همه اذعان دارند نظام مالیاتی به درستی اعمال نمی شود اما اقدام عملی در حوزه معافیت های مالیاتی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده یا در حوزه فرارهای مالیاتی انجام نمی شود. حجم زیاد فرارهای مالیاتی دلالت بر این دارد که ما نتوانستیم مبادلات اقتصادی را شفاف کنیم و نگاه کوتاه مدت و سیاسی باعث شده در عمل موفق نباشیم.

این کارشناس اقتصادی درباره راهکارهای کاهش وابستگی بودجه به نفت گفت: باید در شورای عالی سران ۳ قوه، اجماعی صورت می گیرد  تا خروجی مناسبی داشته باشد. تا کنون قدم های خیلی بزرگی در این شورا برداشته نشده است.

وی افزود: باید در حوزه ساماندهی معافیت ها، مبارزه با فرار مالیاتی و تغییر نحوه مدیریت دولتی اقداماتی انجام گیرد.

 بیشتر بخوانید: جمع بندی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه پیش از بررسی بودجه ۹۹

در ادامه لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص تصریح کرد: ابتدای انقلاب۷۰ درصد بودجه وابسته به نفت بود الان روی کاغد ۳۶ درصد است و کاهش وابستگی به درامد نفتی بحث جدیدی نیست و دولت و مجلس همواره در این خصوص برنامه داشته است .

لاهوتی در خصوص راهکارهایی کاهش وابستگی بودجه به نفت گفت: حذف دهک های پردرآمد یکی از این راهکارهاست در حال حاضر  ۹۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می دهیم و باید در این بخش جراحی بزرگی انجام شود.

وی افزود: قطع وابستگی کامل به نفت  وجود ندارد چراکه هر سال هزینه جاری دولت افزایش می یابد. ما می توانیم بخشی از وابستگی به درآمد نفت را کمتر کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: کوچک کردن دولت و مدیریت هزینه ها، اصلاح صندوق های بازنشستگی و لشگری، حذف معافیت های مالیاتی و وصول معوقه ها، حذف یارانه پردرآمدها و حذف هزینه های مازاد از دیگر راهکارهای کاهش وابستگی ب.دجه به درآمد نفتی محسوب می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۶۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی درنشست حل مشکلات و چالش های تالاب انزلی با تاکید بر اینکه مسائل زیست محیطی با محوریت تالاب بین المللی انزلی باید دستور کار دائم شورای اداری شهرستان انزلی باشد افزود: اختلافات مالکیت افراد ساکن در حاشیه تالاب انزلی از معضلاتی است که سالیان متمادی مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد:مسئولان باید با جرات و شجاعت به این مسئله ورود کرده و راهکارهای لازم را برای حل این مشکل ارائه دهند.
رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به معضلات زیست محیطی شهرستان انزلی افزود: دفع ناصحیح پسماند اطراف تالاب مشکلات عدیده ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

رئیس شورای قضایی گیلان همچنین به رسوبات تالاب و گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: برای رفع معضلات کنونی تالاب باید راهکارهای مناسب و کارشناسی ارائه شود.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه برای لایروبی تالاب انزلی باید دستورات انقلابی و قاطع هرچه زودتر صادر شود ،افزود: مشکلات شهرستان ساحلی انزلی باید اولویت بندی و از تمام ظرفیت شهرستان برای لایروبی تالاب استفاده شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • سیر تا پیاز بند بورسی
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • هدفمندی معافیت‌های مالیاتی با سقف گذاری معافیت‌ها
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟
  • تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی