Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند ترامپ در ظاهر نشان داده که تمایل دارد غائله افغانستان هر چه سریعتر به پایان برسد اما وضعیت موجود در این کشور بیانگر آن است که آمریکا راهی دراز برای خارج شدن از باتلاق خود ساخته دارد.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، از سال ۲۰۰۱ میلادی که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و با ائتلاف چند کشور به افغانستان لشکرکشی کرد، تا امروز واشنگتن هزینه های مالی و جانی زیادی را در این کشور متحمل شده اما با وجود صرف این هزینه ها وضعیت موجود در افغانستان به هیچ وجه به نفع آمریکا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر تاثیرات داخلی گسترده ای که حملات ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان داشته، این جنگ تاثیرات منطقه ای و بین المللی متعددی را نیز در بر داشته و دولت های آمریکایی را بطور مرتب درگیر خود کرده است. 

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز بطور گسترده ای درگیر غائله افغانستان بوده و آغاز مذاکرات رو در رو با طالبان نیز با هدف کمک کردن به خروج ایالات متحده از باتلاق خودساخته افغانستان بوده است. 

اهمیت افغانستان برای آمریکا 

افغانستان از جهات مختلفی برای آمریکا اهمیت دارد که مهمترین مورد آن هم مرز بودن با رقیبان اصلی ایالات متحده یعنی چین و ایران و نزدیکی به حریم خلوت روسیه است. علاوه بر این، افغانستان دارای مرزی نسبتا طولانی با ایران است و حضور نظامی آمریکا در این کشور به معنای آن است که ایالات متحده در کنار رقیبان و دشمنان سنتی خود حضوری همیشگی دارد.

علاوه بر این موارد، افغانستان دارای منابع عظیم زیرزمینی است و هر چند تا کنون فرصت مناسبی برای بهره برداری از این منابع وجود نداشته اما به هر حال سود موجود در این منابع به حدی است که آمریکا نمی تواند به راحتی از آن چشم بپوشد. 

بر همین اساس شاید ترامپ در ظاهر بگوید که قصد خروج نظامی از افغانستان را دارد اما حقیقت موجود در افغانستان حکایت دیگری را بازگو می کند. 

این موضوع وقتی نمود بیشتری پیدا می کند که به نحوه رفتار آمریکا با دولت های افغانستان و روند تشکیل دولت های جدید در این کشور توجه کنیم. اینکه ترکیب دولت مستقر در کابل به گونه ای باشد که منافع آمریکا در افغانستان با کوچکترین چالش ممکن مواجه شود بخشی از اهداف پنهان واشنگتن در خصوص افغانستان را به تصویر می کشد. 

سفرهای متعدد دستاورد اندک 

شاید به دلیل همین اهمیت باشد که مقامات مختلف آمریکایی بطور مرتب با سفر به کابل تلاش می کنند تا به هر نحو ممکن حضور ایالات متحده در امور جاری افغانستان را به تصویر بکشند. 

در همین رابطه دیروز یکشنبه البته در سفرهایی جداگانه وزیر دفاع و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کابل سفر کرده و با مقامات بلندپایه افغانستان دیدار کردند. 

این سفرها در حالی انجام می شود که دولت آمریکا به دلیل انجام مذاکراه با طالبان در حالیکه دولت افغانستان در آن حضور ندارد، بخشی از جمعیت این کشور را به خود بدبین کرده است. 

پیش از ترامپ، باراک اوباما نیز قصد داشت تا با خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان هزینه های نظامی حضور در این کشور را برای ایالت متحده به حداقل برساند که البته توفیق چندانی در این رابطه نداشت. 

اکنون ترامپ نیز با شعار کم کردن هزینه های خارجی، نظامیان آمریکایی را از این کشور روانه آن کشور می کند و با گروه های مختلف تاثیر گذار در روند کشورها وارد مذاکره می شود و همچنین با انتخاب نمایندگان ویژه در امور کشورها سعی در پیشبرد سیاست های خود دارد؛ نمونه های کره شمالی و افغانستان مثال هایی روشن در این رابطه هستند. 

در این میان افغانستان اما حکایتی متفاوت دارد؛ آمریکا با اقدام سال ۲۰۰۱ خود تحولات افغانستان را به سمتی پیش برد که خود تبدیل به یکی از قربانیان آن گردید، انفجارهای تروریستی پی در پی و درگیری های مسلحانه روزانه تنها دو مورد از مشکلات ناتمامی هستند که سیاستگذاران آمریکایی نقشی پر رنگ در بروز آنها داشته اند. 

حضور پرتعداد فرستاده های واشنگتن در افغانستان کمکی به بهبود اوضاع این کشور جنگ زده نمی کند. حضور آمریکا در افغانستان تا اینجای کار دستاورد چندانی را برای کاخ سفید نداشته و شاید رهایی از باتلاق افغانستان نیازمند آن باشد که تصمیم گیرندگان اصلی در آمریکا با عبرت گرفتن از تجربیاتی که از سال ۲۰۰۱ تا کنون بدست آورده اند طرحی نو را برای رهایی خود و پایان دادن به رنج مردم افغانستان دربیندازند.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مبارزه با تروریسم افغانستان دولت آمریکا جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۳۰ شهروند خود را از هائیتی خارج کرد

وزارت ‌خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن بیش از ۳۰ شهروند آمریکایی را که در نتیجه خشونت‌ها در هائیتی در این کشور‌ گرفتار شده بودند، با هواپیمای چارتری ارائه شده توسط دولت ‌‌تخلیه کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت ‌خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن بیش از ۳۰ شهروند آمریکایی را که در نتیجه خشونت‌ها در هائیتی در این کشور‌ گرفتار شده بودند، با هواپیمای چارتری ارائه شده توسط دولت ‌‌تخلیه کرد.

سخنگوی وزارت ‌خارجه آمریکا شامگاه گذشته -یکشنبه- به خبرگزاری فرانسه گفت: «وزارت ‌خارجه امکان خروج ایمن بیش از ۳۰ شهروند آمریکایی از کپ هایتین را با یک پرواز چارتر برای دولت ایالات متحده فراهم کرد».

وی افزود: «مسافران اکنون در میامی فلوریدا در امان هستند و نمایندگان دولت آمریکا در مراحل بعدی به آنها کمک می‌کنند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پنتاگون: نگرانی خود نسبت به روابط نیجر با ایران را به این کشور اعلام کردیم
  • اگر آمریکا تیک‌تاک را ممنوع کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
  • اسرائیل به پیمانکاران نظامی خصوصی برای ساخت اسکله مرموز آمریکا در غزه چشم دوخته است
  • آمریکا ۳۰ شهروند خود را از هائیتی خارج کرد
  • درخواست کرزی از طالبان
  • گسترده‌تر شدن اختلافات بین نتانیاهو و مقامات ارشد آمریکا درباره جنگ غزه
  • اخراج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • دولت نیجر به همکاری نظامی با آمریکا پایان داد
  • نهاد آمریکایی: طالبان دلیل کمی برای پذیرفتن خواسته‌های غرب دارد
  • ان‌بی‌سی: تل‌آویو پیمانکاران امنیتی خصوصی را برای محافظت از کمک‌ها به غزه در نظر دارد