Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی حق به اشتراک گذاشتن اسرار بیمار در فضاهای ناامن و با افرادی که قانون و ضوابط، آنها را تائید نمی‌کند را ندارند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر سیامک سمیعی گفت: فضا برای فعالیت استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا در حوزه سلامت و بخصوص در بخش آزمایشگاه پزشکی فراهم است و نیازهای متعدد و متنوعی در این خصوص وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست وزارت بهداشت نیز حمایت قاطع از مشارکت آنها در پاسخ به نیازهای واقعی نظام سلامت است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه آنلاین و شرکت‌های مشابه از آنجا که یک موسسه پزشکی نیستند، بر اساس قانون و مقررات نمی‌توانند در بسیاری از امور پزشکی و مرتبط با سلامت، که انجام آنها نیازمند مجوز خاص است، فعالیت کنند و تاکنون هیچ مجوز مستقلی به آنها داده نشده است تا بتوانند در امور تشخیصی و درمانی مداخله داشته باشند. این قبیل شرکت‌ها تنها می‌توانند در ارتباط شفاف و قانونی با آزمایشگاه‌های پزشکی و زیر نظر مسئول فنی آزمایشگاه فعالیت‌هایی نظیر معرفی و اطلاع‌رسانی و ایجاد دسترسی به خدمات آزمایشگاهی از طریق مکانیسم‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی داشته باشند. بنابراین اجازه مداخله در فرآیندهای تشخیصی و درمانی نظیر فرستادن نمونه‌بردار برای نمونه‌گیری در خارج از آزمایشگاه مجاز را ندارند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: در صورت عقد قرارداد بین چنین شرکت‌هایی با آزمایشگاه‌های پزشکی، این شرکت‌ها تنها مجاز به برقراری ارتباط بین متقاضی انجام آزمایش و آزمایشگاه می‌باشند. بدیهی است که متقاضی انجام آزمایش در همه حال مختار به انتخاب آزمایشگاه مورد نظر خود است. هم اکنون تعدادی از آزمایشگاه‌های کشور به طور مستقیم در سطح فضای مجازی خود را در معرض دید و انتخاب متقاضیان انجام آزمایش قرار می‌دهند که این اقدام نوعی فعالیت تبلیغاتی محسوب می‌شود و باید مطابق قانون، مجوز سازمان نظام پزشکی را دریافت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد بین شرکت‌های استارتاپی و آزمایشگاه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست، تصریح کرد: در صورتیکه متقاضی انجام آزمایش از طریق چنین شرکت‌هایی با آزمایشگاه موردنظر خود ارتباط برقرار کند، کلیه فرآیندهای مربوط به چرخه انجام آزمایش نظیر پذیرش نسخه آزمایش، اعزام نمونه‌بردار و نمونه‌گیری به محل مورد نظر متقاضی انجام آزمایش و ارسال گزارش آزمایش به او یا پزشک معالجش باید توسط خود آزمایشگاه و زیر نظر مسئول فنی آن انجام شود.

وی با اشاره به به ضرورت حفظ محرمانگی داده‌ها و اطلاعات بیماران و یا متقاضیان انجام آزمایش، گفت: مطابق آئین‌نامه تاسیس و مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی، مسئول آزمایشگاه ملزم به اتخاذ روش‌های متناسب و موثر بوده و حق به اشتراک گذاشتن آنها در فضاهای ناامن و با افرادی که قانون و ضوابط آنها را تائید نمی‌کند را ندارد.

سمیعی در پایان تاکید کرد: معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها، در جهت حفاظت مالی از منابع مالی سلامت و مردم، در ارزیابی‌های نظارتی خود ملزم به کسب اطمینان از عدم اقدام و یا مشارکت آزمایشگاه و ذی‌نفعان آنها در انحرافات و تخلفاتی که به منابع مالی سازمان‌های بیمه‌گر و جیب مردم آسیب وارد می‌کند، هستند.

 

بیشتر بخوانید: کمبود 7 هزار پرسنل اورژانس/راه اندازی پایگاه های اورژانس در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر ارائه خدمات بیمه‌ای درمان به ایرانیان متولد خارج از کشور چه شرایطی دارد

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: درمان سلامت قانون منابع مالی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۶۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنجش سلامت ۶۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آبادان؛ مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: سنجش سلامت دانش‌آموزان از اواسط آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده است و تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ادامه دارد.
سنجش سلامت برای همه نوآموزانی که قصد ورود به پایه اول را دارند در حال انجام است و از خانواده‌ها می‌خواهیم در اسرع وقت نسبت به شرکت در طرح سنجش سلامت فرزنداشان اقدام کنند.
عبدالله حبیبی می‌گوید: ثبت‌نام پایه اول از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و خانواده‌ها باید پیش از آن، اول سنجش سلامت دانش‌آموز را انجام دهند و سپس برای ثبت‌نام در مدارس اقدام کنند.

ثبت‌نام نوآموزان در مدارس منوط به انجام سنجش سلامت است و همه نوآموزانی که در مقطع پیش دبستانی هستند باید از نظر سلامت سنجش شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: تاکنون حدود ۶۰ درصد نوآموزان خوزستانی در طرح سنجش سلامت شرکت کرده‌اند و امیدواریم ۴۰ درصد باقیمانده نیز در این مدت محدود در این طرح شرکت کنند.

دیگر خبرها

  • مراجعه بیش از ۳۳ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز ۱۴۰۳
  • خدمات درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل به بیش از ۳۳ هزار بیمار
  • «کشف خودمختار» چیست؟
  • پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی و لیزر در اردبیل
  • سالانه ۵۰۰ میلیون تست در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌شود
  • ضرورت احراز استطاعت زائران حج ۱۴۰۳
  • وضعیت پزشکی ۸۵ درصد از زائران حج گلستان مشخص شد
  • سنجش سلامت ۶۰ درصد نوآموزان خوزستانی
  • اعزام بیمار از خارگ با یک بالگرد عملیاتی انجام شد
  • سنجش سلامت ۶۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در خوزستان