Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@04:28:08 GMT

بررسی علمی و کارشناسی طرح‌ انتقال آب از دریای خزر

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۶۸۲۸

بررسی علمی و کارشناسی طرح‌ انتقال آب از دریای خزر

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که بحث انتقال آب از دریای خزر یا خلیج فارس به فلات مرکزی موضوعی نیست که منجر به خشکیدن این دریاها شود.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه شیرین سازی و نمک زدایی از آب دریا  به عنوان یکی از راهکارهای تامین آب برای مناطق خشک پیش بینی شده است و تا پایان این برنامه باید یک میلیارد مترمکعب آب دریا شیرین شده و به مناطق خشک و نیمه خشک منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اظهار کرد: در این رابطه جلساتی در دانشگاه صنعتی شریف با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شده است تا از جنبه علمی بحث انتقال آب مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بر اساس آمارها کشور عربستان روزانه حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب آب دریا را شیرین کرده و از آن مصرف می کند. بحث کمبود آب تا حد زیادی با شیرین سازی آب دریاها قابل حل است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه «چند سالی است که اجرای طرح انتقال آب چه از  خلیج فارس و چه از دریای خزر با چالش هایی روبه رو شده است» گفت: بحث انتقال آب از دریای خزر یا خلیج فارس به فلات مرکزی موضوعی نیست که منجر به خشکیدن این دریاها شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: بر روی مسائل زیست محیطی انتقال آب کارعلمی انجام شده است. اینکه هر منطقه یا استانی بخواهد با تکیه بر اظهار نظرهای غیر کارشناسی مانع این موضوع شود، با منافع ملی در تضاد است. یکی از دلایلی که امروز مسئله بحران آب در کشور حل نشده باقی مانده است، نگرش های غیر کارشناسی است.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس افزود: در گذشته مسئله آب به صورت حوزه ای در کشور مدیریت می شد اما امروز مدیریت به صورت استانی بوده و هر استان نگران تامین آب منطقه خود است. در حالی که باید منافع همه مردم در نظر گرفته شود. نباید اجازه دهیم که منافع منطقه ای مانع توسعه و آبادانی کشور در سطح ملی شود.

بختیار در ادامه با تاکید بر اینکه «با امنیتی کردن مسئله آب، بحران آن در کشور حل نمی شود»، تاکید کرد: باید اظهار نظرها در زمینه طرح های انتقال آب بر پایه نگرش علمی و کارهای کارشناسی باشد چراکه اظهار نظر های غیر کارشناسی مانع حل مشکلات می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتقال آب دریای خزر به سمنان انتقال آب خزر به فلات مرکزی استانی سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش یک متری تراز دریای خزر


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «علی جاویدانه» امروز (یکشنبه) در سومین نشست سیاستگذاری بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی ژئوماتیک ۱۴۰۳ اظهار داشت: ۲۲ ایستگاه در سواحل شمالی و جنوبی فعال است که وضعیت جزر و مد و تراز دریا را برای یک سال آینده پیش بینی می‌کند.

وی ادامه داد: تراز دریای خزر در حال کاهش است که عوامل مختلفی از جمله تغییر اقلیم داریم، بیش از یک متر نسبت به ۱۰ سال گذشته کاهش داشته است با توجه به وضعیت توپوگرافی بیشتر در سواحل دریای شمالی نشان خواهد داد.

تصویربرداری از ۱۵۰ شهر

رییس سازمان نقشه برداری کشور گفت: در ۲ سال گذشته با سرمایه گذاری های سازمان برنامه و بودجه و هماهنگی بین نهادهای مختلف، اقدام به توسعه زیرساخت ها، بازسازی شبکه ها و دستگاه های تصویر برداری کرده ایم و استان ها هدفمند فعالیت کردند.

وی عنوان کرد: ۲ هزار و ۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۳۵۰ شهر فاقد نقشه است، این شهرها در گذشته روستا بودند که تبدیل به شهر شدند و اکنون برای ۱۵۰ شهر نقشه تهیه شده است.

جاویدانه اضافه‌کرد: تصویربرداری با پهپاد در سال ۱۴۰۱ از ۵۰ شهر و سال گذشته از ۱۰۰ شهر با همکاری شرکت های دانش بنیان انجام شد. همچنین در اواخر سال گذشته از ظرفیت بخش خصوصی با عکس برداری هوایی و تیم تخصصی عکسبرداری با هواپیمای سرنشین دار استفاده شد.

کرمان دارای بیشترین فرونشست

وی با اشاره به وضعیت فرونشست زمین در کشور، گفت: سازمان نقشه برداری به عنوان مسوول پایش وضعیت فرونشست، به صورت کامل وظایف خود را انجام داده است.

رییس سازمان نقشه برداری کشور بیان‌داشت: فرونشست باید در زمینه کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و کارگروه سازگاری با کم آبی، موضوع فرونشست را پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه استان کرمان دارای بیشترین فرونشست است، گفت: وضعیت فرونشست تک تک استان ها را برای همه مسوولان ملی و استانی ارسال کردیم. وضعیت فرونشست هر استان متفاوت است؛ در همین راستا ۲۵۰ محدوده فرونشست و ۱۰ مورد تا محدوده شهر نزدیک به فرونشست وجود دارد.

این مقام مسوول تاکید کرد: علت عمده فرونشست، برداشت بی رویه آب و نیاز آبی بخش کشاورزی است، ضمن اینکه لازم است تا نقشه های خطر فرونشست تهیه شود، زیرا این امر برای حفظ سازه های قدیمی و سازه های جدید ضروری است.

بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی ژئوماتیک

جاویدانه با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی ژئوماتیک ۱۴۰۳ گفت: این همایش از ۹ تا ۱۰ اردیبهشت و نمایشگاه از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت برگزار می شود.

وی ابراز داشت: امسال ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که نسبت به سال گذشته که ۷۰ مورد بود، رشد چشمگیری داشته است. علاوه برارائه مقاله ها، ۹ کارگاه آموزشی و ۲ نشست تخصصی در حوزه دریامحور و چالش های نقشه برداران برگزار خواهد شد.

به‌روزرسانی سامانه ها و سخت افزارهای تصویربرداری

رییس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به اینکه در سطح سخت افزار و نرم افزار نیازمند به‌روزرسانی هستیم، گفت: ۳۰ ایستگاه و نرم افزار پردازش در حوزه ارسال تصاویر به‌روزرسانی شد.

وی اضافه کرد: سعی کردیم در تعامل با سایر دستگاه ها، توسعه و نگهداری را مورد توجه قرار دهیم و عکس برداری هوایی با استفاده از هواپیماهای سرنشین دار و دوربین های متریک و تصاویر ماهواره ای را انجام دادیم.

جاویدانه اظهار داشت: تولید چارت های دریایی از دیگر اقدامات است که تا پیش از این در انگلستان انجام می شد، این مهم از سال ۲۰۱۶ توسط سازمان نقشه برداری انجام شد و کل خلیج فارس را مورد پایش قرار دادیم.

وی، رونمایی از اطلس های پویا، تکمیل و به‌روزرسانی آرشیو ۷۰ ساله تصاویر، راه اندازی سامانه اصالت سنجی تصاویر، نظارت بر استانداردها، تدوین ۳۰ عنوان دستورالعمل، نیازسنجی و تعامل با دستگاه ها و تصویب آیین نامه جدید شورای عالی نقشه برداری را از دیگر اقدامات در این بخش عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • منتظر اجرای طرح نیمه‌کاره انتقال آب خزر به استان سمنان هستیم/ رؤسای جمهور پیشین برای این پروژه اقدامی نکردند
  • کاهش یک متری تراز دریای خزر
  • «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» نقد و بررسی می‌شود
  • دولت سیزدهم طرح انتقال آب به استان سمنان را اجرا کند
  • مالیات نقل‌و انتقال و شماره‌گذاری خودرو افزایش یافت
  • افزایش مالیات نقل‌و انتقال و شماره‌گذاری خودرو در لایحه بودجه
  • رئیس جمهور انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را پیگیری کند
  • مسؤولان به پروژه انتقال آب خزر توجه ویژه داشته باشد
  • بررسی علمی مهارکننده‌های دارویی در درمان سرطان کولورکتال انجام شد
  • ائتلاف علیه چین