Web Analytics Made Easy - Statcounter

دفن غیراصولی و آتش زدن پسماندهای شهری مشکلات زیست محیطی و بهداشتی فراوانی ایجاد می‌کند که آلودگی آب‌های زیرزمینی، آلودگی خاک و هوا و در نهایت شیوع بیماری‌های مختلف انسانی را به همراه دارد. مدیریت شهری به عنوان یکی از متولیان جمع‌آوری و دفن پسماند، موظف به رعایت ضوابط قانونی در این زمینه است.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، پسماند موادی است که در نتیجه فعالیت انسان در بخش‌ها و مناطق مختلف به صورت‌های جامد، مایع یا گاز تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینگونه مواد از نظر تولیدکننده زائد تلقی می‌شود. یافته‌های علوم طبیعی نشان می‌دهد رهاسازی و جمع‌آوری نشدن زباله‌ها عوارض ناگواری برای انسان، محیط زیست او و سایر جانداران به همراه دارد که گاه غیرقابل جبران است به همین دلیل کشورهای مختلف با وضع قوانین و پیش‌بینی ساز و کارهایی برای ساماندهی حمل، انتقال و دفن پسماندها اقدام کرده‌اند. «قانون مدیریت پسماند» در کشور ایران با ارایه تعریف جامعی از پسماند و انواع مختلف آن، نهادهای متولی نظارتی و اجرایی این بخش را تعیین کرده است. مطابق بند «ج» ماده (۲) و ماده (۷) این قانون شهرداری‌ها مسئول جمع‌آوری، دفن و تفکیک پسماندهای شهری هستند.

در شهر بادرود نیز بر اساس این سند قانونی اقداماتی انجام شده، اما فعالیت‌های انجام شده در مراحل ابتدایی قرار دارد و تکمیل نشده است. این مسئله باعث شده تا مشکلاتی در سایت دفن زباله این شهر ایجاد شود که احتمال بروز مشکلات زیست‌محیطی نظیر شیوع بیماری‌ها و آلودگی آب و هوایی را افزایش داده است.

آتش‌زدن زباله‌ها، اقدامی خلاف قانون

علیرضا غلامی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نطنز با انتقاد از مسئولان بادرود برای دفن زباله‌های شهری در محل سایت زباله بادرود می‌گوید: باوجود تذکرات فراوان و اخطارهای کتبی و شفاهی تاکنون اقدام عملی برای رفع این مشکل انجام نشده است به همین خاطر ناگزیر به طرح دعوا در دادگاه شدیم.

وی می‌افزاید: بهترین راهکار برای جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی، ریختن خاک و آهک بر روی زباله‌ها و دفن آن‌ها برای مدت زمان معینی است تا از بروز مشکلات بهداشتی و آلایندگی محیطی جلوگیری شود.

عبدالله ساعتی، کارشناس اداره محیط زیست نطنز نیز آتش‌زدن زباله‌ها در محدوده شهرها را تهدیدی علیه سلامتی شهروندان می‌داند و می‌گوید: تولید گازهای سمی دی‌اکسید یکی از پیامدهای ناگوار ناشی از آتش زدن زباله‌ها است که می‌تواند منجر به افزایش سرطان و بیماری‌های مختلف شود.

وی تاکید می‌کند: گاز دی‌اکسید خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین گازها در دنیاست و برای تولید بمب‌های شیمیایی از آن استفاده می‌شود.

کارشناس اداره محیط زیست نطنز می‌گوید: اغلب مسئولان و حتی شهروندان فکر می‌کنند که با آتش زدن، زباله‌ها از بین می‌رود در حالی‌که دود و گازهای سمی  ناشی از سوزاندن زباله‌ها وارد هوا شده و فقط نوع آلودگی فضای شهری به آلودگی هوا تغییر می‌کند.

بخشی از زباله‌ها متعلق به سایت هسته‌ای است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که عبدالعظیم شکاری، رئیس انجمن حافظان محیط‌زیست بادرود با بیان اینکه تا حدود ۳۰ سال قبل چاله زباله بادرود در قسمت بالادست منطقه صنعتی سراسیاب قرار داشت، خاطرنشان می‌کند: بعد از آن مکان چاله زباله فعلی در پنج کیلومتری جاده بادرود - کاشان انتخاب شد و زباله‌های بادرود در این چاله ریخته و توسط شهرداری دفن می‌شدتا اینکه چند سال پیش قرارداد معینی از طرف شهرداری با یکی از پیمانکاران منعقد و به دنبال آن تفکیک و دفن زباله به بخش خصوصی واگذار شد.

شکاری تاکید می‌کند: میزان زباله‌ای که روزانه در چاله زباله بادرود وارد می‌شود بالغ بر ۲۰ تن است که ۱۲ تن مربوط به منطقه بادرود و مابقی متعلق به سایت هسته‌ای و دهیاری روستاها است که این حجم از زباله مشکلاتی را به دنبال دارد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به گسترش شهر بادرود و وجود دانشگاه آزاد و روستای سراسیاب در جوار این چاله زباله، انتخاب محل فعلی برای دفن زباله اشتباه و غیر اصولی است.

رئیس انجمن حافظان محیط‌زیست بادرود می‌افزاید: دفن کردن ته‌مانده زباله‌ها بعد از تفکیک زباله و باز شدن و پخش مجدد آن‌ها از دیگر مشکلات این محل است که ظاهراً این کار بر عهده شهرداری است، اما شهرداری به جای آنکه هر ماه اقدام به این کار کند، شش ماه یک بار این کار را انجام می‌دهد.

شکاری می‌گوید: آتش زدن زباله‌ها را اقدامی اشتباه، خطرناک و غیراصولی است، زیرا این اقدام پس از تفکیک دارای عواقب خطرناکی است که منجر به آلودگی هوا و گسترش هوای آلوده و دود غلیظ در منطقه و تشدید بیماری‌های ریوی و قلبی به ویژه آسم برای گروه‌های حساس از جمله کودکان سالمندان و بانوان باردار  می‌شود و تاثیرات منفی بر میوه‌های درختی و سبزیجات و خاک منطقه دارد.

وی ادامه می‌دهد: این اقدام سبب ورود گازهای خطرناک به جو و آلودگی آب‌های سطحی، افزایش ریزگردها و غبار محلی، نفوذ شیرابه آلوده به اراضی کشاورزی و پخش زباله در محدوده چاله زباله و تبعات زیست محیطی ناشی از آن می‌شود.

رئیس انجمن حافظان محیط‌زیست بادرود از برگزاری جلسات متعدد با شهرداران بادرود و خالداباد، بخشدار و مسئولان مختلف محلی و استانی در ۱۰ سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه تاکنون اقدام مهمی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

شکاری با بیان اینکه راهکارهایی برای کاهش اثرات سوء این وضعیت وجود دارد، تصریح می‌کند: گماردن نگهبان شبانه‌روزی از سوی پیمانکار در محله چاله زباله برای جلوگیری از آتش زدن عمدی، فنس‌کشی دیواره‌های چاله زباله به ارتفاع دو متر جهت جلوگیری از پخش زباله در محیط پیرامونی، دپو کردن ته‌مانده زباله تفکیک شده توسط شهرداری در بازه زمانی یک بار در ماه و افزایش نظارت و کنترل و اجرای دستورالعمل‌های زیست محیطی و بهداشتی از راهکارهای کاهش اثرات مخرب این مشکل است.

نارضایتی ساکنان مناطق اطراف از انتشار بوی نامطبوع

اما علی سلمانیان، پیمانکار پروژه سایت دفن زباله شهری بادرود مدعی است در دو سال اخیر با مسئولان شهرداری بادرود پیرامون رفع مشکلات زیست‌محیطی و رفع آلودگی این مکان جلساتی را برگزار کرده، ولی نبود زیرساخت‌های مناسب و کمبود امکانات مانع تحقق نتیجه مطلوب شده است.

وی تاکید می‌کند: وضعیت موجود باعث شده تا شاهد بروز مشکلات و نارضایتی اهالی خالدآباد و روستای سراسیاب به جهت نزدیکی به سایت زباله و ایجاد بوی نامطبوع ناشی از سوزاندن زباله‌ها توسط افراد غریبه باشیم. 

پیمانکار پروژه سایت دفن زباله شهری بادرود آتش‌سوزی‌های اخیر در این مکان  را غیر عمدی می‌داند و می‌گوید: عمدی یا سهوی بودن این اقدام مجوزی برای بی‌توجهی به پیامدهای ناگوار این پدیده نیست.

سلمانیان خاطرنشان می‌کند: لازم است مسئولان شهری در تعامل با سایر نهادهای مرتبط شهری چاره‌ای برای رفع این معضل زیست‌محیطی و خطرناک بیابند.

قانون مشکل را رفع می‌کند

علی شجاعی، کارشناس ارشد حقوق محیط‌زیست با اشاره به قواعد حقوقی مترتب بر این مشکل، می‌گوید: ساده‌ترین راه برای رفع مشکل زباله‌ها آتش زدن است که این کار بر خلاف قانون است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس قانون یکی از دلایل آلودگی هوا در محیط‌های شهری سوزاندن زباله‌ها است در حالی که به استناد ماده ۹ «قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست» مواد ۲۲ و ۳۲ «قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» و ماده ۶۸۸ «قانون مجازات اسلامی»، برخورد قانونی با آلوده‌کنندگان هوا اجتناب‌ناپذیر است.

شجاعی تصریح می‌کند: مطابق «قانون مدیریت پسماند» متولی جلوگیری از بروز این مشکلات در حوزه شهری بر عهده شهرداری‌ها و در روستاها و بخش‌ها بر عهده دهیاری و بخشداری است.

ضرورت تاسیس کارخانه بازیافت در بادرود

اما مجید صفاری، شهردار بادرود چاره رفع این مشکل را تاسیس کارخانه بازیافت می‌داند و یادآور می‌شود: چاله زباله‌ای که در شرایط کنونی از آن استفاده می‌شود در زمینی به مساحت حدود ۱۳ هکتار و در  فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهر ایجاد شده است که گودبرداری آن انجام و  زباله‌ها توسط شهرداری در طول روز در این مکان جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری این کار را به پیمانکار واگذار کرده است، تفکیک زباله‌ از مبدأ هم انجام می‌شود که در نتیجه آن شیشه، کارتن و کاغذ و سایر پسماندها به شکل مجزا  دسته‌بندی و فلزاتی مانند حلبی که قابل بازگشت به چرخه مصرف است، دوباره استفاده می‌شود.

شهردار بادرود می‌گوید: سایت دفن زباله این شهر از حدود سال ۶۳ جهت تخلیه زباله‌های شهری راه‌اندازی شده است و در حال حاضر جهت ساماندهی سایت هر سال در چند نوبت  به منظور افزایش حجم زباله‌ها و محل دفن آن‌ها خاک‌ریزی و تسطیح می‌شود.

شهردار بادرود اضافه می‌کند: سالیانه به غیر از هزینه‌های تفکیک، بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال جهت دفن زباله و سایر موارد جانبی دیگر هزینه می شود.

صفاری ادامه می‌دهد: در شهرستان نطنز تاکنون طرح اصولی جهت تفکیک زباله اجرا نشده است، امسال مسئولان دو شهرستان نطنز و اردستان به دنبال تهیه طرح، جانمایی و واگذاری زمین برای احداث کارخانه پسماند زباله هستند.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این کارخانه برای مدت ۴۰ سال آینده مساله زباله و تفکیک آن و کود کمپوست رفع خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: به دلیل وجود مشکلات زیرساختی و نبود برنامه‌ریزی مدون در خصوص تفکیک زباله، برای نخستین‌بار شهرداری بادرود با همکاری پیمانکار در سال جاری گام‌های خوبی در جهت رفع معضل تفکیک زباله‌ها برخواهد داشت.

باید نظام تفکیک زباله از مبدآ اجرا شود

محسن نوین‌بخت، عضو شورای اسلامی شهر بادرود می‌گوید: فضای کنونی محلی است واقع در بالادست شهر بادرود و خالداباد و بادهای قالبی که از سمت کاشان می‌وزد، باعث ایجاد بوی نامطبوع در فضای بادرود می‌شود .

وی اضافه می‌کند: زباله‌ها غالبا توسط پیمانکاران جمع‌آوری می‌شود و به مکان دوردست انتقال داده می‌شود، اما همچنان در چاله زباله افراد غریبه‌ای حضور دارند که زباله‌ها را می‌سوزانند و این عمل باعث ایجاد دود و بوی نامطبوع و نارضایتی مردم خالداباد و ساکنان روستاهای سراسیاب و اریسمان شده است.

این عضو شورای شهر بادرود تصریح می‌کند: با توجه به اینکه در آینده ارزش تفکیک زباله‌ها بیشتر می‌شود، قرار شد هر چهار شهرداری بادرود، خالداباد، نطنز و طرقرود، محلی مناسب را برای دفن زباله‌ها  معرفی کنند تا این عمل به صورت مکانیزه انجام شود.

نوین‌بخت می‌افزاید: مرحله نخست اجرای این طرح آغاز شده و تفاهم‌نامه‌ای بین چهار شهرداری شهرستان نطنز امضا می‌شود و امیدواریم بتوانیم برای تفکیک زباله به محله مزبور اقدام کنیم .

وی اظهار می‌کند: معدن زباله کنونی که در فاصله پنج کیلومتری از سمت جنوب غربی بادرود و در مسیر جاده ترانزیت بادرود – کاشان  قرار دارد، محلی است که حفاری آن توسط شهرداری بادرود در مساحتی حدود ۱۳ هکتار انجام شده و زباله‌های شهر و بخش به این مکان انتقال یافته و تفکیک می‌شود و مابقی زباله‌های خشک شامل بطری‌های شیشه‌ای و فلزی دفن و توسط بولدزر روی آن‌ها خاکریزی می‌شود تا مشکلات زیست‌محیطی نداشته باشیم.

نوین بخت خاطرنشان می‌کند: بهترین کار برای رفع این معضل این است که در هر چهار شهر به صورت اساسی  فرهنگ‌سازی شود تا تفکیک زباله از مبدا انجام شود، یعنی زباله‌های خشک و تر در مبدا تفکیک، جمع‌آوری و تخلیه شود.

کد خبر 390962

منبع: ایمنا

کلیدواژه: زباله های شهری تفکیک زباله از مبدا بادرود شهرداری شهرهاي ايران کلانشهر شهروند حقوق شهروندی مدیریت شهری شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۶۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه ۱۳۷ پلی دو طرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری

شهردار بروجن با بیان این که سامانه جامع و یکپارچه ارتباطات شهروندی ۱۳۷ در بروجن رسما آغاز به کار کرد، گفت: ۱۳۷ سامانه‌ای دوطرفه بین مردم و مدیریت شهری است که می‌تواند چرخه درخواست‌ها و شکایات مردمی را ثبت و انجام کارها را به طور هوشمند دنبال و نتایج پیگیری‌ها را به مردم گزارش دهد.

گرشاسب ریگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: از امروز شهروندان بروجنی می‌تواند با مراجعه به درگاه https://137.borujen.ir برای اطلاع از ضوابط و قوانین، انجام امور مربوط به قسمت‌های مختلف شهرداری، طرح کردن شکایت‌ها و درخواست‌های خود از این سامانه استفاده کنند.

وی افزود :۱۳۷ سامانه‌ای دوطرفه بین مردم و مدیریت شهری است که می‌تواند چرخه درخواست‌ها و شکایات مردمی را ثبت و انجام کارها را به طور هوشمند دنبال و نتایج پیگیری‌ها را به مردم گزارش دهد.

شهردار بروجن با بیان اینکه سامانه جامع و یکپارچه ارتباطات شهروندی ۱۳۷ در بروجن رسماً آغاز به کار کرد، تصریح کرد: در سامانه ۱۳۷ موضوعات پرکاربرد در اختیار شهروندان قرار گرفته است تا شهروندان راحت‌تر مسائل خود را مطرح کنند، همچنین مردم می‌توانند با تماس با ۱۳۷ هرگونه درخواست، نظر، پیشنهاد یا گزارش فساد را به صورت محرمانه به اطلاع مدیریت شهری برسانند.

ریگی ادامه داد: تغییر روش‌های مدیریت فرسوده با روش‌های نوین و فن‌آوری مدیریتی و نظارتی هوشمند از سیاست‌های نوین شهرداری بروجن است.

کد خبر 739541

دیگر خبرها

  • نقش پروژه‌های شهری سبز بر بهبود سلامت شهروندان
  • روزانه ۱۵۰ تن زباله در آستارا تولید می‌شود
  • بازپس‌گیری فضای شهری از خودروها به نفع شهروندان به سبک بارسلون
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • سامانه ۱۳۷ پلی دوطرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • سامانه ۱۳۷ پلی دو طرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • طرح‌های شهری با دید کارشناسی اجرا شوند
  • توزیع کیسه‌های ویژه پسماند خودرویی بین گردشگران نوروزی کیش
  • همکاری گردشگران نوروزی در حفاظت از محیط زیست
  • آبگرفتگی معابر پاکدشت