Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@19:44:59 GMT

واکنش شهرداری به اظهارات دبیر ستاد اقامه نماز قم

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۷۴۱۲

واکنش شهرداری به اظهارات دبیر ستاد اقامه نماز قم

به گزارش ایکنا از قم، با توجه به اهمیت نقش و جایگاه مساجد در اسلام، ضرورت تاسیس این مکان مقدس در نقاط مختلف جوامع اسلامی مشخص می‌شود؛ امام باقر(ع) در خصوص ثواب ساخت مساجد می‌فرمایند:«مَن بَنی مَسجِداً ولَو مِثلَ مَفحَص‌ِ قَطاةٍ بَنَی‌‌اللّهُ‏ لَهُ بَیتاً ‌فِی‌الجَنَّةِ ؛ کسی‌ که یک مسجد بنا کند، هرچند کوچک باشد، خداوند یک خانه در بهشت برای او بنا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(وسائل، ج 3، ص486 ).

محمد خامه‌یار، دبیر ستاد اقامه نماز قم 17 مهرماه در نشستی خبری ضمن انتقاد از بعضی دستگاهای قم مانند شهرداری در عدم همکاری برای ساخت مسجد بیان کرد: باید شهرداری در روند ساخت مساجد در قم کمک کند، نه این که برای ساخت مساجد مشکلاتی ایجاد و پروسه را طولانی کند؛ این سنگ‌اندازی‌ها، خسته‌کننده شده است.

وی همچنین در ادامه گفت: تمام فعالیت‌های ستاد اقامه نماز برای ساخت مساجد در قم قانونی است، اما با این حال شهرداری برای ساخت مسجد مشکلاتی ایجاد می‌کند. مسجد مرکز فرهنگی است، هر جای خانه‌ای ساخته می‌شود، مسجد هم باید ساخته شود اما نمی‌دانیم؛ چرا مخالفت می‌شود.

ضوابط سهل و آسان برای ساخت مسجد

این انتقادات در حالی است که غلامرضا جانقربان معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم هم در گفت و گو با ایکنا به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: صدور پروانه برای مکان‌های مذهبی اعم از مساجد  و حسینیه‌ها در سطح منطقه‌ای و محله‌ای باید از یک فرآیند قانونی تبعیت کند؛ ضوابط ساخت مسجد در سطح محله‌ای به این صورت است که مساحت زمین 300 مترمربع و عرض معابر 16 متر باشد و برای ساخت مساجد در سطح محله‌ای نیازی به ساخت پارکنیگ نیست.

وی افزود: در سطح منطقه‌ای به ازای هر 80 مترمربع بنای کلی مسجد باید یک پارکینگ ساخته شود؛ بر اساس این طرح تفصیلی برای ساخت اماکن مذهبی، ساخت مسجد و حسینه در  حوزه کاربری‌های مسکونی نیز امکان پذیر است اما باید برای مساجد و حسینیه عرض معابر 12 متر و ساختمان دو طبقه و یک نیم طبقه در همکف باشد.

جان‌قربان بیان کرد: همچنین در ذیل این طرح آمده‌است که برای تامین مخارج حسینیه و مساجد، سازنده می‌تواند، یک بخش تجاری در متراژ 7 متر در کنار مسجد بسازد و تا سقف70 متر مربع کاربری‌های غیر مذهبی اعم از کانون‌های فرهنگی و بسیج و.. بسازد. علاوه بر این قوانین که کمک‌های شهرداری برای ساخت مساجد محسوب می‌شود، خیرین حسینیه و مسجد ساز از پرداخت عوارض معاف هستند.

وی گفت: برای صدور پروانه ساخت مساجد و حسینیه‌ها، شهرداری هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و ضوابط بسیار سهل و آسانی در این زمینه وجود دارد همچنین معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم اعلام آمادگی می‌کند که هر زمان هیئت امنایی برای صدور پروانه مراجعه کند، با تمام قوا آماده خدمت رسانی خواهیم بود.

جانقربان بیان کرد: در خصوص ساخت مساجد در شهر قم شهرداری با نظام مهندسی هماهنگی‌های لازم را انجام اده تا خیرین مسجدساز از تخفیف‌های ویژه نظام مهندسی بهره‌مند شوند.

اظهارات کارشناسی نشده

جان‌قربان با اشاره به انتقادات دبیر ستاد اقامه نماز از شهرداری قم در ساخت مساجد، گفت: شهرداری قم پذیرای انتقاد و مشکلات ستاد اقامه نماز است اما ظاهرا انتقادات ایشان فاقد جامعیت و کارشناسی نشده است و لذا شهرداری در جهت شفاف‌سازی این موضوع آمادگی برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف با ستاد اقامه نماز را دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه طراحی معماری مساجد نسبت به مناطق مسکونی پیچیده‌تر است، اظهار کرد: روند صدور مجوز برای ساخت مساجد و حسینیه‌ها طولانی است اما علت اصلی آن تعداد پرونده‌های بی‌شمار است علی رغم این‌ها، در سال‌های اخیر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن صدور پروانه برای سهل‌الوصول تر شدن مشکلات فرآیند فرسایشی صدور پروانه انجام شده‌است.

صدور پروانه ساخت مساجد و حسینیه‌ها ظرف مدت ده روز

وی افزود: در شهر قم حدود 60 الی 70 درصد ملک‌ها اوقافی و آستانه‌ای است و این امر سبب طولانی شدن فرآیند صدور پروانه نمی‌شود در غیر این صورت از زمان ثبت تقاضا برای دریافت پروانه و همچنین بدون در نظر گرفتن نظام مهندسی شهرداری قم آمادگی صدور پروانه ساخت مسجد یا حسینیه در مدت حداکثر ده روز دارد.

از مجموع سخنان این دو مسئول که با نیت خیر به دنبال توسعه مساجد به عنوان مهمترین مکان مذهبی هستند برمی‌آید که انتقاد از طولانی بودن فرایند ساخت مکان‌های مذهبی همانند واحدهای تجازی و مسکونی با مشکلاتی روبرو است گرچه شاید نتوان همه آن را به گردن شهرداری بیندازیم زیرا نظام مهندسی و وضعیت مالکیت املاک نیز در این زمینه سهم گسترده‌ای دارد بنابراین می‌طلبد تا این موضوع در سطوح بالاتر استانی از جمله استانداری و شورای شهر تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قم ایکنا شهرداری ساخت مسجد خامه یار جان قربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش دبیر ستاد امر به معروف به فیلم‌های درگیری گشت ارشاد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره «طرح نور» گفت: اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دستور رئیس جمهور، ستاد عفاف و حجاب به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور تشکیل شد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کنار دیگر نهاد‌ها یکی از اعضای این ستاد است. مسؤلیت‌های ستاد ما در حوزه حجاب بعد از تأسیس ستاد عفاف و حجاب به این نهاد واگذار شد و تا الان درخواستی از سوی این نهاد برای ورود ما به طرح نور صورت نگرفته است.

به گزارش فارس، وی افزود: ضابطین ستاد امر به معروف و نهی از منکر مردمی و جهادی هستند. اگر ستاد عفاف و حجاب از ما درخواست نیرو کند تشکل‌های مردمی و ضابطین ما آماده همکاری هستند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت فرهنگی و آموزشی دارد، اما در طرح نور کار امنیتی است و فراجا مستقیما با این طرح سر و کار دارد، اما من یک درخواستی کرده‌ام آن هم این است که اگر کسی دستگیر شد با او برخورد قهری نشود بلکه این افراد را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر معرفی کنند تا ما با آموزش‌های مجازی و کار فرهنگی کار را پیش ببریم.

طاهری آکردی بیان کرد: این تفکری که برخی از مردم دارند که ستاد امر به معروف کارش بگیر و ببند است، غلط است. وظیفه ستاد ما فقط محدود به حوزه عفاف و حجاب نیست بلکه ما مطالبه‌گری از دولت، نظارت مردم بر مردم و نظارت مردم بر دولت را نیز در وظایفمان داریم. فرمانده و نهاد بالادستی در حوزه عفاف و حجاب ستاد عفاف و حجاب است البته کارشناسان ما در ستاد امر به معروف نیز نظرات و پیشنهاداتشان را مطرح می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: وظیفه اصلی ستاد ما در حوزه عفاف و حجاب پیشگیری و آموزش است. ما آموزش به کسی که پول گرفته تا بی‌حجابی را ترویج کند و با برنامه‌ریزی‌های امنیتی دست به کشف حجاب زده را مطرح نمی‌کنیم، چون این یک مسئله امنیتی است و نیاز به برخورد قضائی دارد. منظور ما آموزش به افرادی است که آگاهی ندارند یا تحت تاثیر جو قرار گرفته‌اند. بسیاری از افراد از قوانین اطلاع کافی ندارند و از جرم بودن یا نبودن برخی موارد اطلاع ندارند. در آموزش مجازی اصول اعتقادی، آیات قرآن کریم، احادیث و سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، بیانات امامین انقلاب، مباحث حقوقی و... وجود دارد.

وی ادامه داد: من پیگیری کردم و مشخص شد بسیاری از فیلم‌های درگیری با متخلفان که اخیراً در فضای مجازی پخش می‌شود مربوط به سال گذشته است که دارند به اسم درگیری‌های امسال آن‌ها را بازنشر می‌کنند. بسیاری از افراد از روی عناد و دشمنی بی‌حجابی یا بدحجابی نمی‌کنند بلکه خیلی از اوقات سهوی است و با یک تذکر لسانی رعایت می‌کنند.

ما از طرح نور چنانچه درست اجرا شود دفاع می‌کنیم، اما یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد؛ مثلا ما از قوانین راهنمایی و رانندگی حمایت می‌کنیم، ولی اگر افسر راهنمایی و رانندگی رشوه گرفت به این معنا نیست که ما از آن افسر متخلف دفاع می‌کنیم. در طرح نور هم ما از مأموران اجرایی که برخورد اشتباه داشته باشند دفاع نمی‌کنیم. همانطور که در بیانیه فراجا هم اعلام شد اگر تخلفی از سوی مأموران فراجا صورت گرفت حتما بررسی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی اذعان کرد: سامانه تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار بود اول اردیبهشت ماه افتتاح شود، اما به علت رفع نواقص حداکثر تا ۱۰ روز آینده این سامانه راه‌اندازی می‌شود. ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر آماده همکاری برای تأمین نیرو‌های جهادی از تشکل‌های مردمی و برگزاری کلاس آموزشی در شبکه آموزش مجازی هستیم. در آموزش مجازی نیاز به حضور افراد نیست بلکه با تلفن همراه در منزل نیز می‌توانند دوره آموزشی را طی کنند.

دیگر خبرها

  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • رضایت شهروندان از خدمات شهرداری تهرانی در روز عید فطر
  • اعمال تخفیف‌ها 5 تا 100 درصدی برای صدور پروانه ساخت
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • بهره برداری و صدور ۱۲ پروانه بهداشتی ساخت کارخانه و کارگاه در اهواز
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
  • واکنش دبیر ستاد امر به معروف به فیلم‌های درگیری گشت ارشاد
  • صدور پروانه ساخت برای ۴ فیلم کوتاه
  • واکنش دبیر ستاد امر به معروف به فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب