Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا صابر مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نانو سیستم پارس در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: در واقع میکروسکوپ الکترونیکی نیروی اتمی قادر به تصویربرداری از سطوح و مولکول‌های هادی و نیمه‌هادی و بیولوژیک و پلیمری با دقت تصویربرداری اتمی است و اکنون حدود ۱۴۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه شریف، تهران و تبریز و نیز برخی مراکز علمی کشورهای پاکستان، ونزوئلا، کوبا، بولیوی و چین در حال استفاده از این میکروسکوپ الکترونیکی نیروی اتمی و روبشی تونلی ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی با تاکید براینکه، اصلی‌ترین دستگاه ما همان میکروسکوپ نیروی اتمی است، افزود: این دستگاه نیروی بین اتم‌ها را به تصویر تبدیل می‌کند و یک دستگاه با فناوری بالا و های‌تک محسوب می‌شود.
صابر که استاد دانشگاه و تحصیلکرده رشته مهندسی پزشکی با گرایش نانو است، ادامه داد: با استفاده از نانوسکوپ می‌توان علاوه بر تصویربرداری از سطوح نانومتری، اندازه‌گیری سایز و همچنین اسپکتروسکوپی، حتی لیتوگرافی و یا حکاکی و جابجایی مولکول‌ها و یا اتم‌ها را در خلاء انجام داد.
وی همچنین با بیان اینکه ساخت میکروسکوپ الکترونیکی نیروی اتمی (AFM (Atomic Force Microscope  از سوی این شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۹۰ به اتمام رسیده است، گفت: اکنون کار بر روی حالت‌های دیگر آنالیز سطوح با استفاده از همین دستگاه در قسمت های مختلف تصویربرداری و مکانیک سیستم و الکترونیک و نیز لیزر آن ادامه دارد. 
مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانو سیستم پارس در خصوص چگونگی عملکرد دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی، اظهار داشت: میکروسکوپ روبشی نیروی اتمی AFM سطح نمونه را به وسیله یک سوزن تیز به طول ۱۰۰ میکرون و پهنای ۳۰ میکرون غالبا قطر نوک کمتر از ۱۰ نانومتر با تابش نور لیزر بر پشت این پروب آنالیز می‌کند.
به گفته وی، این سیستم قادر به تصویربرداری از هر نوع سطح و ماده‌ای اعم از بیولوژیک و غیر بیولوژیک و عالی و غیر عالی و هادی و غیر هادی است.
صابر با اشاره به تفاوت قیمت دستگاه ایرانی با نوع خارجی آن نیز با تاکید براینکه کارکرد اصلی دستگاه ایرانی مشابه نوع خارجی آن است، اظهارکرد:قیمت دستگاه ما یک سوم نمونه کره‌ای و یک دهم نمونه آمریکایی است و از نظر کیفی نیز بالطبع با توجه به پیشرفت و اینکه آن‌ها چندین سال زودتر از ایران شروع به کار کرده‌اند مقداری متفاوت است ولی تقریبا همان کیفیت تصویربرداری را دارد.
وی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت در حوزه تصویربرداری و ساخت سیستم‌های تصویربرداری در مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی از سال ۱۳۸۶ در قالب یک آزمایشگاه در زمینه نانو فناوری گفت: نخستین پروژه این آزمایشگاه بستر سازی برای طراحی و ساخت انواع بیو سنسورها و نانو بیوسنسورها برای تشخیص بهتر انواع سرطان‌ها و امراض مثل هپاتیت بود که این کار با طراحی و ساخت بیوسنسور سرطان پروستات در سال ۱۳۸۹ به اتمام رسید.
صابر افزود: پس از آن و چندین پروژه در حوزه‌های سنتز و استفاده از نانو مواد و نانو ذرات برای استفاده در این حوزه طراحی و سنتز شدند و بحث های آزمایشات به منظور اندازه‌گیری سمیت آن‌ها بر روی سلول‌ها در محیط کشت انجام شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به طراحی دستگاه هایپر ترمیا مغناطیسی Hyperthermia و نانو حامل از سوی این شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۹۳ یادآور شد: در واقع ما با استفاده از نانو ذرات مغناطیسی تولیدی در دانشگاه داروهای ضدسرطان مورد استفاده در شیمی درمانی را بارگذاری می‌کنیم.
وی گفت: ما یک نوع دارو سنتز می‌کنیم، بعد اینها را اطراف سلول‌های سرطانی می‌نشانیم و با استفاده از این دستگاه باعث رهایش دارو در محل مورد نظر می‌شویم و هم زمان باعث بالا رفتن دما در تومور و یا اطراف آن می‌شویم.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: در حقیقت شیمی درمانی در آینده از بین خواهد رفت چرا که این روش‌ها باعث صدمه به سلول‌های سالم در بدن می‌شود، ولی با این سیستم‌ها سلول‌های سرطانی به صورت هدفمند مورد اصابت قرار می‌گیرد. البته لازم به یادآوری است که این نوع مطالعات فعلا فقط بر روی حیوانات کوچک انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سلول‌های سرطانی اکثرا در دمای بیش از ۴۲ درجه سانتیگراد نابود می‌شوند، خاطر نشان کرد: با این روش و استفاده از ذرات مغناطیسی نانو، با گرمایی که دستگاه فقط در اطراف سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند، آن‌ها از بین رفته و تقریبا هیچ آسیبی به سلول‌های سالم بدن وارد نمی‌شود.
صابر در خصوص اینکه آیا این دستگاه از روی نمونه خارجی بومی سازی شده است؟ گفت: ما در واقع از ترتیب کارکرد این دستگاه شناخت داشتیم و نسبت به ساخت و بومی سازی آن اقدام کردیم.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۶ کشور در جهان به فناوری تولید میکروسکوپ نیروی اتمی ( AFM) دست یافته‌اند. با ساخت این دستگاه پرکاربرد در کشور، ایران نیز به جرگه کشورهای دارای این فناوری پیوسته است.
میکروسکوپ نیروی اتمی ابزاری قدرتمند در بررسی و مطالعه گستره متنوعی از مواد در مقیاس نانو است. به کمک این میکروسکوپ، بررسی ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی مواد نظیر زبری، سختی، توپوگرافی و اندازه ذرات میسر شده است، ضمن اینکه این دستگاه از قابلیت ایجاد تغییر و جابه جایی ذرات و سطوح برخوردار است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میکروسکوپ اتمی نانوتکنولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: فعالان مراکز نوآوری، عزم خود را برای تحول ساختاری و محتوایی جزم کرده و بر خود فرض بدانند که قانون جهش تولید دانش‌بنیان را معرفی، ترویج و اجرایی کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین گردهمایی مراکز نوآوری سراسر کشور با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و با اعطای نمادین نخستین گواهی های صلاحیت مراکز نوآوری به سه مرکز نوآوری دانشگاهی به کار خود پایان داد.

روح الله دهقانی طی سخنانی در نخستین گردهمایی مراکز نوآوری با اشاره به نقش کلیدی مراکز نوآوری در انگیزه‌بخشی و ایجاد امید در صاحبان ایده و جوانان کشور عنوان کرد: مراکز نوآوری از عاملان ایجاد امید، انگیزه و تلاش هستند و علی‌رغم تمام مشکلات، چالش‌ها و فضاسازی‌های منفی، بذر امید و انگیزه را در جوانان بارور می‌کنند. زنده نگاه داشتن امید، انگیزه و غرور یک‌نفر به مثابه زنده نگاه داشتن انگیزه در یک جامعه است و هیچ ارزشی والاتر و بزرگ‌تر از زنده نگاه داشتن نور امید در دل انسان‌های دارای انگیزه نیست.

وی با بیان اینکه مراکز نوآوری به همت مدیران مراکز و معاونت توسعه زیرساخت، ساختار و مفهومی منسجم یافته‌اند ادامه داد: امروز با تلاش‌های مدیران قبلی، شاهد یک نسل جدید در زیست بوم فناوری و نوآوری هستیم و مرکز نوآوری در کنار تمامی مفاهیم دیگری که در زیست‌بوم فناوری و نوآوری مطرح شده، یک ساختار و هویت مستقل و منسجم دارد. مرکز نوآوری یک مفهوم‌جدید فناورانه و کارآفرینانه مبتنی بر نوآوری است که بر پایه ساختار، محتوا و نرم افزار استوار است. مرکز نوآوری بیش از ساختمان و سخت‌افزار، متکی به نیروی انسانی و نرم افزارهایی است که در دل این مراکز، نقش آفرینی می‌کنند.

دهقانی، ابلاغ دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه فعالیت مراکز نوآوری و اعطای گواهی تایید صلاحیت به مراکز حائز شرایط را گام معاونت علمی در راستای انسجام و وحدت عملکرد این مراکز دانست و گفت: مراکز نوآوری نیازمند یک تعریف منسجم و مفهومی هستند تا بر مبنای استانداردی مشخص و مدون حرکت کنند و امروز با غنای کشور از حیث کمیت این مراکز، ارتقای محتوایی و عملکردی آنها نیز به کمک نظام جدید حمایت از ایجاد این مراکز و اعطای گواهیی تأیید صلاحیت به مراکز نوآوری واجد شرایط، عملی شده است.

ظرفیت 15 همتی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای حل مسائل

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این‌که با توجه به محدودیت منابع و ضرورت تمرکز و تجمیع حمایت‌ها بر روی نوآوری‌های اولویت‌دار و مبتنی بر نیازهای کشور، افزود: پارادایم های نوآوری در دنیا متفاوت است. به طور مثال، آمریکا عمدتاً بر توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین تمرکز دارد و با حمایت عمده از تعداد زیادی استارتاپ و ایده، یک یا چند فناوری تحول‌آفرین برداشت می‌کند که این رویکرد به دلیل برخورداری از منابع سرشار آن کشور است اما اروپا عمدتاً رویکردی گزینشی به سرمایه‌گذاری روی نوآوری دارد و روی یک مسئله و نیاز مشخص، سرمایه‌گذاری محدود و متمرکزی صورت می‌دهند. ما نیز باید با تمرکز بر روی نیازها، این شبکه تعریف‌کنندگان نیاز و حل‌کنندگان مسئله را شکل دهیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور نیازها و مسائل را یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های این کشور  دانست و گفت: معتقدم در دل هر نیاز و مسئله کشور، انبوهی از فرصت‌ها نهفته است و راهکار نوآورانه برای حل هر کدام از این مسئله‌ها می تواند زمینه‌ساز یک کسب و کار و زنجیره ای از اشتغال و ارزش باشد. حالا که به اندازه کافی مرکز نوآوری داریم، به سمت ارتقای ساختاری و محتوای این مراکز پیش برویم به طوری‌که شبکه‌ای از مسائل و نیازها به دست شبکه راه‌کارهای نوآورانه این مراکز حل شوند.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مسئولیت ویژه مراکز نوآوری

دهقانی با تأکید بر نقش مراکز نوآوری در ترویج و کمک به استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مسیر توسعه این اقتصاد، افزود: تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و افراد زیادی تلاش کردند تا قانون جهش تولید به ثمر بنشیند؛ در واقع نهالی را غرس کردند که اگر از این قانون به خوبی مراقبت شود، اقتصاد دانش بنیان به معنای واقعی، ایجاد خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: فعالان مراکز نوآوری، عزم خود را برای تحول ساختاری و محتوایی جزم کرده و بر خود فرض بدانند که قانون جهش تولید دانش‌بنیان را معرفی، ترویج و اجرایی کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور بیان کرد: دو وظیفه مهم را بر خودم فرض دانستم نخست پاسداشت، صیانت و نگهداشت از همه تلاش‌هایی بود که تا کنون انجام شده و دومین فرض را اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌دانم.

دهقانی بیان کرد: قریب به سه هزار میلیارد تومان از محل پروژه‌های تحقیق  و توسعه در قالب اعتبار مالیاتی ثبت شده است که طرح‌ها، عمدتاً کم‌تر از 10 میلیارد تومان بوده‌اند؛ هرکدام از این اعتبارها می‌تواند به رشد و رونق یک شرکت دانش بنیان و حل یکی از نیازهای اساسی کشور کمک کند. سال گذشته برای 10 همت استفاده از این اعتبار مالیاتی هدف‌گذاری شده بود که امسال این هدف‌گذاری به 15 همت افزایش می‌یابد.

وی افزود: قانون جهش تولید مزایای متنوع و متعددی در اختیار دارد که می تواند تحولی را در شرکت های دانش بنیان ایجاد می‌کند و مراکز نواوری می توانند مروجان و سفیران این قانون در مراکز علمی و دانشگاه‌ها باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با اشاره به ظرفیت مراکز نوآوری برای هم‌افزایی با یکدیگر وایجاد مراکز هم‌آفرینی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود، گفت: در بسیاری از حوزه‌ها، نسبت به کشورهای بسیار پیشرفته از امکانات، ماشین آلات و تجهیزات به مراتب بیش‌تر و پیشرفته‌تری برخوردار هستیم. منابع سرمایه‌ای محدود، به هزاران حمایت خرد تقسیم می‌شود که این امر نتیجه کار را کم اثر می‌کند. مراکز هم آفرینی کمک می‌کند ظرفیت‌های پراکنده تجمیع شوند، امکانات هر استان در کنار هم بیاید و به رفع نیازهای شرکت‌های دانش ینیان و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری آن هم از طریق شبکه ای گسترده از امکانات شبکه‌ای شده منجر شود. ایجاد مراکز هم آفرینی حمایت‌های معاونت علمی برخوردار می‌شود و به توسعه فعالیت مراکز نوآوری کمک می‌کند.

در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و محمدجواد صدری مهر، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری معاونت علمی، نخستین گواهی‌های صلاحیت مراکز نوآوری به صورت نمادین به مدیران سه مرکز نوآوری دانشگاهی اعطا شد. این سه گواهی به مدیران مراکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اصفهان، مرکز نواوری نهاد پیشران و مرکز نوآوری سلامت دانشگاه صنعتی شریف تعلق گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • اسلامی: امنیت مرکز‌های هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • پاسخ به بیش از ۷۷ هزار تماس توسط مرکز تماس یکپارچه سازمان فناوری
  • زنجان؛ میزبان بزرگترین رویداد صنعت برق کشور