Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@07:19:05 GMT

استیضاح ترامپ؛ هدف یا بهانه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۸۲۳۳

استیضاح ترامپ؛ هدف یا بهانه

در گزیده ای از یادداشت روزنامه همدلی به قلم محسن رفیق ،‌ آمده است:  این روزها حال و هوای انتخابات جدید ریاست جمهوری در آمریکا، مرزهای داخلی این کشور را پشت سر گذاشته و خبرهای مبارزات اولیه انتخاباتی دموکرات ها و جمهوری خواهان، حجم وسیعی از اخبار جهان را به خود اختصاص داده است. اگرچه به طور طبیعی پیش در آمد آغاز انتخابات در هر کشوری و به طور خاص در آمریکا با منازعاتی این چنینی بین احزاب و گرایش های سیاسی قدرتمند کشورهمراه است، اما مسائلی مانند احتمال استیضاح رئیس جمهور و محکوم کردن او به سواستفاده از قدرت، در جهتی خلاف با اهداف امنیت ملی و البته در آستانه انتخابات را می توان چیزی بیشتر از یک منازعه مرسوم سیاسی ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گذشته از تمامی رفتارهای عجیب ترامپ، توئیت های بی وقفه و پر حاشیه او، عکس العمل ها و صحبت های معمولا حیرت آورش درباره مقامات سیاسی دیگر کشورها و یا حتی اتهامات جنسی او که می تواند موضوعاتی غیرمهم و در حد حاشیه‌های خبری محسوب شوند، با این وجود نمی توان انتظار داشت که مخالفان سرسخت دموکرات او به رهبری نانسی پلوسی از اتهاماتی نظیر دخالت سازمان های اطلاعاتی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع ترامپ و یا سوء استفاده او از قدرت در جهت مشروط کردن کمک ۲۹۰ میلیون دلاری تصویب شده در کنگره به اوکراین در ازای مخدوش کردن چهره رقیب انتخاباتی دموکرات خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، چشم پوشی نمایند.

هرچند حدود سه ماه پیش به درخواست ال گرین، یکی ازنمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، طرح استیضاح ترامپ به جرم تبانی با روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ و تقاضای محاکمه و عزل او با استقبال چندانی روبرو نگردید و نهایتا با ۳۳۲ رای مخالف در برابر تنها ۹۵ رای موافق، رد شد.


اما پس از آن و با اعتراف یک مامور سیا مبنی براطلاع او از محتوای مکالمه ترامپ با رئیس جمهور اوکراین و درخواست ترامپ از او در این مکالمه برای در اختیار قراردادن اطلاعات اقتصادی فرزند جو بایدن در اوکراین، دموکرات ها از این اقدام ترامپ به عنوان سوءاستفاده رئیس جمهور از قدرت و نادیده انگاشتن امنیت ملی در جهت تضعیف موقعیت رقیب انتخاباتی خود یاد کردند و مساله طرح استیضاح رئیس جمهور را دوباره به جریان انداختند.
 


اگرچه دموکرات ها در پی آن هستند که حداکثر توان خود را به کار گیرند تا از این اتفاقات به عنوان ابزاری در جهت کاهش بیشتر محبوبیت ترامپ در میان طرفداران خود استفاده کرده و حتی زمینه هایی را برای برکناری احتمالی او از مقام ریاست جمهوری فراهم آورند اما در حقیقت، آنان خود بر این مساله واقف هستند که احتمال وقوع این امر بسیار کم است.
رای گیری و تصویب استیضاح در مجلس نمایندگان، تایید اعلام جرم رئیس جمهور توسط کمیته قضایی و در نهایت رای گیری و تائید توسط مجلس سنا که اکثریت آن را طرفداران و هم حزبی های رئیس جمهور تشکیل می دهند، مراحل پیچیده ای است که در هیچ کدام از سه دوره پیشین استیضاح، در تاریخ سیاسی آمریکا، منجر به برکناری رئیس جمهور از طریق کنگره نشده است.
 


این روزها البته مساله خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و حمله ترکیه به این کشور نیز، خود بستر جدیدی شده تا دموکرات ها، متحدین جدیدی از میان سناتورهای جمهوری خواه را در جمع خود ببینند. انتقادهای صورت گرفته از ترامپ در این زمینه ، آنقدر افزایش یافته که حتی هم حزبی های او در مجلس سنا نیز خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه به دستور او را مورد نکوهش قرار داده و این امر را یک اشتباه راهبردی بزرگ خوانده اند. مساله ای که به وضوح میزان درایت ترامپ را در زمینه تصمیم گیری درباره مسائل سیاست خارجی مورد تردید قرار داده و برگ برنده دیگری به دست دموکرات ها داده است.


البته که این تمام ماجرا نیست و دموکرات ها با حساسیت و درایت بیشتری مساله استیضاح را دنبال می کنند. چرا که در حال حاظر گام نهادن در مسیر برنامه استیضاح ترامپ به مانند یک شمشیر دو لبه ایست که می تواند حتی با داشتن ظاهری دست بالاتر دموکرات ها، در عمل به کام ترامپ و جمهوری خواهان تمام شده و فرجامی برخلاف اهداف دموکرات ها در انتخابات آینده بیافریند. چنانچه اگر فرایند استیضاح، آنچنان که دموکرات ها انتظار دارند به نتیجه اصلی خود دست نیابد، حزب دموکرات را متحمل خسارات سیاسی بالقوه در نتیجه این فرآیند خواهد کرد.
شاید از همین روست که خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اکثریت دموکرات مجلس، روند استیضاح ترامپ را به حالت تعلیق درآورده و انجام آن را به آینده ای نزدیک و بازنگری دوباره موکول کرده است.

به هر روی، آنچه در چشم انداز آینده نتیجه این منازعات بیشتر به نظر می آید، بیان این نکته است که اگر چه احتمال برکناری رئیس جمهور ترامپ در نتیجه یک استیضاح، بسیار ضعیف به نظر می رسد اما بهره گیری سیاسی دموکرات ها در کاهش محبوبیت ترامپ و استفاده آنها از دامی که او برایشان پهن کرده بود، موفق عمل کرده و تا به اینجا افکار عمومی را با خود همراه کرده است.


شاید بتوان گفت اگرچه موضوع استیضاح ترامپ فعلا از دستور کار مجلس نمایندگان خارج شد اما همین مطرح کردن مساله استیضاح و رسانه ای کردن آن، به اندازه کافی افکارعمومی جامعه آمریکا را در جهت فهم دلایل این استیضاح به سمت بررسی و درک برخی از فعالیت های ترامپ سوق داد، و همین برای دموکراتها کافی بود تا در آستانه انتخابات، به بخشی از اهداف خود در برابر جمهوری خواهان دست یابند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حزب دموکرات آمریکا انتخابات ۲۰۲۰ استیضاح ترامپ ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۸۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل زیر فشار حمله است

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اکنون زیر فشار حمله است، مدعی شد: اگر من رئیس جمهور ایالات متحده بودم هرگز این حمله اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نیویورک پست، رئیس جمهور سابق آمریکا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» بدون اشاره به اینکه حمله پهپادی ایران علیه سرزمین‌های اشغالی در واکنش به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه صورت گرفته است این حملات را محکوم کرد و ادعا کرد: اگر من رئیس جمهور ایالات متحده بودم، هرگز این حمله اتفاق نمی‌افتاد.

ترامپ همچنین با انتقاد از رویکرد رئیس جمهور آمریکا در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی، نوشت: جو بایدن در چنین شرایطی به جای سخنرانی زنده درباره (رژیم) اسرائیل آن را ضبط می‌کند. الان زمان سخنرانی‌های از پیش ضبط شده نیست.

کد خبر 744269

دیگر خبرها

  • این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد
  • ترامپ در دادگاه حاضر شد/ او نخستین رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که در یک پرونده جنایی محاکمه می‌شود
  • ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • ترامپ هم رئیس‌جمهور بود ایران به رژیم صهیونیستی حمله می‌کرد
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • محاکمه ترامپ در دادگاه نیویورک آغاز شد
  • پایان برتری زود‌هنگام ترامپ بر بایدن
  • ترامپ: حمله ایران به اسرائیل نشان‌دهنده ضعف آمریکا بود
  • اسرائیل زیر فشار حمله است
  • ۶ ماه حساس برای جو بایدن