Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان آذربایجان‌شرقی، نخستین بازآفرینی پژوهشی و علمی تاریخ چاپ ایران در تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، همزمان با دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان آذربایجان‌شرقی نخستین بازآفرینی پژوهشی و علمی تاریخ چاپ ایران با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این گزارش، دستگاه چاپ فشاری یا همان «باسمه ای»، با فشار حروف یا کلیشه مرکب اندود شده بر سطح کاغذ، عمل چاپ را انجام می دهد.

این نوع چاپ در چین باستان ابداع و توسط اروپاییان به تکامل رسید و نخستین دستگاه چاپ سربی هم که از طریق روسیه به ایران آمد از این تکنیک چاپ استفاده می‌کرد و در تبریز مستقر گردید.

نخستین مطبعه سربی در ایران که اقدام به چاپ کتاب با حروف فارسی و عربی کرد به دستور عباس میرزا نایب السلطنه و به همت میرزا زین‌العابدین تبریزی در شهر تبریز دایر شد.

این دستگاه چاپ باسمه ای توسط موزه چاپ و نشر با مطالعه تاریخ چاپ ایران و جهان، در مدت ۱۰ ماه بازآفرینی شده است که اولین بازآفرینی در تاریخ چاپ ایران می باشد.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین مسجد نماز جمعه زائران اربعین حسینی حب الحسین یجمعنا اربعین ۹۸ مرز بین المللی شلمچه منطقه آزاد اروند نمایشگاه مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۸۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سازمان لیگ فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به باشگاه تراکتور و هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی اعلام کرد؛ به دلیل نبود امکانات زیرساختی، رفاهی در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، حضور بانوان تا برطرف شدن این معایب در ورزشگاه ممنوع است.

در بخشی از نامه سازمان لیگ فوتبال آمده است:
بنابر مشکلات رفاهی مشاهده شده در رویه مهمان پذیری بانوان، نواقص مرتبط با زیر ساخت موجود ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان ورزشگاه تا رفع نواقص و بهبود موارد خواسته شده فاقد شرایط پذیرش بانوان محترم می‌باشد.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز جزو پروژه‌های شاخص کشور اعلام شد
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • مسیرگشایی‌های تبریز از پروژه‌های شاخص کشور در حوزه بازآفرینی است
  • تجهیز ۲۸ بخشداری آذربایجان‌شرقی به فیبرنوری
  • برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز