Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:18:22 GMT

نقطه قوت ایران؛ پرهیز از ناسیونالیسم افراطی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۸۹۵۴

نقطه قوت ایران؛ پرهیز از ناسیونالیسم افراطی

در گزیده ای از گفت و گوی روزنامه ایران با علیرضا بهشتی سیاستمدار و استاد دانشگاه،‌ می خوانیم: میهن دوستی(patriotism) یک حس غریزی در عموم انسان‌هاست که در هر دوره تاریخ و هر محدوده جغرافیایی وجود داشته و تنها مختص ایران نیست؛ اما قطعاً از زمان تا زمان دیگر یا موقعیت‌های جغرافیایی مختلف شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه میهن دوستی ایرانیان با بقیه ملت‌ها چه تفاوتی دارد؟ چرا ایرانیان هیچ گاه دچار ناسیونالیسم افراطی نشدند؟ چرا ایرانیان خارج از کشور از یکدیگر فاصله می‌گیرند، پرسش‌های مهمی است که با علیرضا بهشتی سیاستمدار و استاد دانشگاه درمیان گذاشتیم. او در گفت‌وگو با «ایران ماه» ابتدا دو مفهوم «هویت فرهنگی» و «هویت ملی» و تفاوت این دو را مورد اشاره قرار داده و با تأکید بر اینکه «ملیت پدیده جدیدی است» قدمت تلاش‌ها برای تعریف ملیت را دوران مشروطه می‌داند.


ایرانیان آریایی نیستند
او با تأکید بر اینکه«پلورالیسم درون هویت ایرانی را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت» تأکید دارد:« با این همه باید توجه داشته باشیم که احترام به هویت متمایز ایرانی‌مان به جایی نرسد که ما بخواهیم خودمان را از منطقه‌ای که در آن هستیم و پیوندهایی که در حوزه تمدنی و فرهنگی ما قرار دارد، محروم کنیم و به جای آن پیوندهایی را به وجود بیاوریم که عملاً پذیرفته نیست. زمانی تلاش بسیار زیادی شد برای اینکه گفته شود ما آریایی هستیم و چون کسانی که در آلمان هستند هم آریایی هستند، بنابراین همه از یک نژادیم. اصل این مسأله به لحاظ علمی و ژنتیکی زیر سؤال رفته است. ثانیاً آنها فقط سوءاستفاده کردند و ماهیچ گاه به‌عنوان ملتی که منشأ آریایی دارد پذیرفته نشدیم. ما از طرف دیگر خودمان را از کل میراث پس از اسلام محروم کردیم که این خطر بسیار بزرگی است.»


رادیوی ملی ما در حد رادیو محلی خیلی از کشورها نیست
بهشتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره پیوند میان نسل‌ها تأکید می‌کند:«وقتی گفت‌وگوی بین نسلی وجود ندارد، پیوند سست می‌شود؛ گفت‌وگوی بین نسلی بسیار ضعیف است. نسل جدید ما توسط نهادهای رسمی به رسمیت شناخته نمی‌شود. من اگر صدا و سیما را نگاه می‌کنم و می‌بینم نمی‌توانم هیچ ارتباطی با آن برقرار کنم، آن را کلاً حذف می‌کنم. گاهی رادیو را درهنگام رانندگی گوش می‌دهم و احساس می‌کنم کسانی که با هم صحبت می‌کنند، دور هم نشسته‌اند و فکر می‌کنند باید با هم گپ بزنند و البته شاید هم می‌دانند که شنونده چندانی ندارند؛ به همین دلیل تم برنامه‌ها غالباً دورهمی است. رادیوی ما در حد ایستگاه FM محلی خیلی از کشورها هم عمل نمی‌کند. تلویزیون هم همین‌طور است.»


ایرانی‌های خارج از کشور از هم می‌ترسند
او سپس به سه نسل مهاجران در دهه‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید:«ایرانی‌های خارج از کشور، یکی از جمعیت‌های مهاجرتی هستند که به سختی می‌توانند کنار هم جمع شوند. من به دوستان و دانشجویان عربم غبطه می‌خوردم که از هر کشوری که بودند، خیلی راحت با هم گرم می‌گرفتند و به هم کمک می‌کردند. اما ایرانی‌های خارج از کشور وقتی به هم می‌رسند، اول از هم واهمه دارند. ابتدا سعی می‌کنند که با هم برخوردی نداشته باشند و خیلی دیر به هم اعتماد می‌کنند.»


قبل از انقلاب مسلمانان مشروب فروشی‌ها را آتش نمی‌زدند
او برخی تصمیم‌های سیاسی در قرون گذشته را در گسست میان آحاد جامعه مؤثر می‌داند و می‌گوید: «مثلاً در دوره صفویه و تا قبل از دوره شاه سلطان حسین، مسلمان، زرتشتی، یهودی، شیعه و سنی همسایه هم بودند. اما از آن به بعد سعی می‌کنند گتوسازی کنند. بر همین اساس گبرمحله درست کردند؛ محله یهودی‌ها را درست کردند؛ در حالی که این‌ها همسایه بودند و به تفاوت‌های میان هم احترام می‌گذاشتند. ما قبل از انقلاب مشروب فروشی‌هایی داشتیم که معمولاً ارمنی‌ها آن را اداره می‌کردند. آنها ماه رمضان پرده‌ای جلوی مغازه‌شان می‌انداختند و مراعات می‌کردند. مسلمانان هم نمی‌رفتند تا آنجا را آتش بزنند. تا گفت‌وگو شکل نگیرد، همواره در حال تخاصم هستیم. ما به جای اینکه وحدت را در «همه با من» جست‌وجو کنیم، باید بدانیم همبستگی ملی در «همه با هم» است؛ این دو با هم فرق دارد. معمولاً روشنفکر، متدین، غیرمتدین، چپ، راست، حکومتی و غیرحکومتی می‌گوید: «همه با من باشند.» بهشتی در پاسخ به این سؤال که «چرا مردم ایران هیچگاه دچار ناسیونالیسم افراطی نشد» می‌گوید: این شاید نقطه قوت ما باشد. اما اینکه تا الان به وجود نیامده یک مسأله است و اینکه آیا ممکن است به وجود بیاید، یک مسأله دیگر است.


آپادانا هم مال ماست؛ دانیال نبی هم مال ماست
او سپس بخشی از این تقسیم ‌بندی‌ها را مورد نقد قرار داده و تعریف می‌کند:«در شوش منظره‌ای دیدم که جای تأسف داشت. آنجا بلواری وجود دارد؛ در یک طرف کاخ آپاداناست که در کنار آن قلعه فرانسوی است، در طرف دیگر آرامگاه دانیال نبی. جمعیت آنجا به دو قسمت تقسیم شدند. عده‌ای به زیارت دانیال نبی رفتند و عده‌ای به بازدید از آپادانا رفتند. چرا؟ آپادانا مال ماست؛ دانیال نبی هم مال ماست؛ چرا بین خودمان این خط‌ کشی را داشته باشیم؟»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی سازمان های مردم نهاد ایران جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۸۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارندگی قابل توجه برای یزد/ پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر

حمیدرضا رحیمدل معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد با اشاره به صدور هشدار نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان یزد، گفت: از روز گذشته تا پنج‌شنبه صبح، کل مجموعه ستاد مدیریت بحران شهرداری در آماده‌باش کامل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار سطح نارنجی، میزان بارندگی قابل توجه برای یزد پیش‌بینی شده است بنابراین آبگرفتگی معابر سطح شهر یزد را خواهیم داشت و باید پمپ‌ها و تجهیزات مورد نیاز سریع پای کار بیاوریم و با سرعت عمل کار کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد عنوان کرد: اقدامات خوبی در یکی دو سال در حوزه مدیریت بحران در خصوص آماده‌سازی کمربند حفاظتی شهر یزد یا همان سیل بند‌های یزد از نظر پاک‌سازی پشت سیل‌بندها، ارتفاعات سیل‌بندها، حجم خاکریز، احداث سرریز و... انجام شده است.

رحیمدل افزود: سه سیل‌بند در سمت پارک کوهستان برای جلوگیری از ورود آب به خیرآباد و عیش‌آباد ایجاد شده است که بتواند این روان‌آب‌ها و سیلابی‌شدن را کنترل کند، در سال ۱۴۰۰ در این نقطه به واسطه سیل خسارت وارد شد.

وی تأکید کرد: با توجه به هشدار هواشناسی و آبگرفتگی معابر، از شهروندان می‌خواهیم در زمان بارندگی رفت و آمد و تردد غیرضروری در داخل شهر نداشته باشند، چون باعث می‌شود روان‌آب‌ها داخل سطح شهر و خیابان مسیر خود را در کانال‌ها طی نکنند و در سطح معابر بیشتر بمانند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه دو کریدور برای عبور روان‌آب‌ها به سمت خارج از شهر وجود دارد، ادامه داد: یکی از این کریدور‌ها چهارراه محمودآباد به سمت بلوار نصر و دروازه قرآن است که کل حجم روان‌آب‌های مناطق دیگر از جمله منطقه چهار، منطقه یک و... در چهاراه محمودآباد جمع می‌شود و به سمت خروجی شهر می‌رود. 

رحیمدل خاطرنشان ساخت: یک کریدور دیگر نیز از میدان حضرت ابوالفضل، میدان همافر به سمت میدان باغ ملی می‌رود، این کریدور وارد مسیل شهر یزد همان رودخانه پشت پل نواب صفوی شود و در بافت تاریخی نیز با لوله‌گذاری که از چهار راه مهدیه به سمت ایرانشهر و انتقال آب به رودخانه شهر یزد انجام شد، مشکل تا حدودی حل شده است.

وی ادامه داد: فقط در دو نقطه با مشکل مواجه هستیم، بلوار فضیلت در منطقه سه که انتقال آب آن حدود ۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد و لازم است که امسال حتما تأمین اعتبار آن انجام شود و دیگری میدان ابوالفضل که باید لوله‌گذاری برای آن انجام شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد در خصوص چاه‌های جذبی سطح شهر یزد گفت: تعدادی چاه جذبی در سطح شهر یزد وجود داشت که در بیش از یک سال گذشته ۸۰۰ چاه جذبی دیگر نیز در مناطق پنج‌گانه شهری یزد حفر شد و عمق این چاه‌ها را نیز تا ۲۵ متر افزایش دادیم و لوله‌ای نیز برای خروج هوا در کنار این چاه‌ها نصب کردیم که اقدام بسیار خوبی برای جذب روان‌آب‌ها بود.

وی با بیان اینکه چاه‌های جذبی در زمان جاری‌شدن سیلاب جوابگو نیست، ادامه داد: چنانچه بارش باران در طولانی مدت و با شدت کم وجود داشته باشد چاه‌های جذبی می‌توانند در جذب روان‌آب مؤثر باشند، اما در بارش‌های شدید و کوتاه مدت این چاه‌ها کارساز نیستند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تعرض شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی به رهبری خاخام افراطی
  • ایوانکی رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • پیش‌بینی بارندگی قابل توجه برای یزد/ پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر
  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران
  • پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر در هنگام بارندگی
  • هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید!
  • توصیه‌های ایمنی روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد به شهروندان در پی طوفان و وزش باد 
  • در این نقطه از ایران هنوز ۵ متر برف وجود دارد
  • درباره گردان افراطی صهیونیست که آمریکا تحریم اش کرد
  • واشنگتن تحریم کرد، تل‌آویو خشمگین شد