Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@08:33:54 GMT

هیچ مکملی نمی‌تواند درد نان ایران را درمان کند

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۹۲۶۴

هیچ مکملی نمی‌تواند درد نان ایران را درمان کند

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: هیچ مکملی نمی‌تواند درد نان ایران را درمان کند و تنها داشتن آرد با ثبات می‌تواند این درد را درمان کند همچنین تزریق ویتامین ث یا بهبود دهنده اگرچه مانع متلاشی شدن خمیر می‌شود اما نان را سفت و شکننده می‌کند.

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ویژگی‌های یک نان خوب، اظهار کرد: یک نان خوب باید ویژگی‌هایی چون ارزش غذایی، خواص درمانی، عطر و طعم و بو، رنگ خوب باشد همچنین مدت زمان خواب خمیر آن زیر یک ساعت نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه یک نان خوب باید زمان پخت، لقمه پذیری و برش پذیری مناسبی داشته باشد، افزود: نانوایان باید برای پخت نان خوب آموزش کافی وانگیزه لازم را داشته باشند و برای ایجاد این امر در حال حاضر یک ماه از اصلاح نرخ نان می‌گذرد و نانوا در حال رسیدگی به مشکلاتی است که در چهار سال اخیر برای او ایجاد شده است.

در ۴ سال گذشته قیمت نان تغییری نداشته است

این کارشناس نان‌های سنتی با بیان اینکه بخش زیادی از این افزایش نرخ سهم کارگران نانوایی شده که دستمزدشان در چند سال قبل بدون تغییر بوده است، تصریح کرد: کیفیت نان تاکنون با توجه به ثابت بودن قیمت آن و مشکلات فراوان پیش روی نانوایان نسبی بوده چرا که نمی‌شود یک شبه همه انتظارات مردم را برطرف کرد.

وی در خصوص دیگر ویژگی‌های یک نان خوب تصریح کرد: داشتن یک نان خوب مستلزم داشتن آرد خوب، قدح کافی، کارگر ماهر و البته سحرخیز است که در حال حاضر کیفیت گندم در کشور ما ضعیف و به اندازه کل نانوایان کشور آرد متعادل نداریم.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان در تشریح این امر، اظهار کرد: کیفیت آردها ضعیف و متغییر است که متاسفانه کارشناسان کشاورزی هم به جای تایید آن را تکذیب می‌کنند و همین تکذیب آنهاست که مردم را از نانوایان طلبکار می‌کند.

۵۰ درصد کیفیت نان مربوط به آرد است

وی در خصوص سهم نانوا، آرد و تنور در تهیه یک نان خوب، گفت: ۵۰ درصد کیفیت نان مربوط به آرد آن است بعد از آن ۳۰ درصد نانوا و۲۰ درصد تنور وتجهیزات نانوایی در کیفیت نان نقش دارند.

خواجه با بیان اینکه هیچ مکملی نمی‌تواند درد نان ایران را درمان کند،  خاطرنشان کرد: تنها داشتن آرد با ثبات که گلوتن مرطوب آن ۲۵ و ایندکس آن حدود ۷۰ باشد می‌تواند این درد را درمان کند همچنین تزریق ویتامین ث یا بهبود دهنده درست است که مانع متلاشی شدن خمیر می‌شود اما نان را سفت و شکننده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نمک بهترین افزودنی برای آردهای بی‌کیفیت است، تصریح کرد: در گذشته در هر یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی ۸۰۰ گرم نمک اضافه و کیفیت آرد بهتر می‌شد اما در اثر تصمیم اشتباه وزارت بهداشت در سال ۹۵ این میزان به ۴۰۰ گرم تقلیل یافت در حالی که این میزان باید ۶۰۰ گرم باشد و امروز نانوا نمی‌تواند برای مقابله با ضعف آرد نمک خمیرش را بیشتر کند که در صورت این کار جریمه می‌شود نفس این کاهش نمک خوب است اما باعث فروپاشی خمیر و تشدید ضایعات خمیر می‌شود.

مدیر باشگاه هواداران نان کامل با اشاره به اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت متولی نان کشور است، گفت: بهتر است این وزارتخانه یا آرد با ثباتی بین نانوایان توزیع کند یا اجازه دهد نانوا بنا به تشخیص خودعمل کند تا متناسب با نیاز آرد نمک آن را اضافه کند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت کارشناس نان ندارد، اظهار کرد: این وزارت نمی‌تواند به نانوا آموزش دهد چگونه نان بدون جوش شیرین بپزد و چگونه با آرد ضعیف بتواند یک نان خوب تهیه کند پس وازرتخانه‌ای که خودش توان پخت یک نان سالم را ندارد حق دخالت در امور نان کشور را هم ندارد.

بیشترین تخلف نانوایان اصفهان مربوط به نانوایان سنگک‌پز اجاره‌ای است

خواجه با بیان اینکه برای اصلاح نان کشور باید به اصلاح در چند موضوع پرداخت، خاطرنشان کرد: اصلاح گندم تولیدی، اصلاح و ترکیب آرد ضعیف و قوی، آموزش نانوایان، اصلاح شعله تنور، اصلاح نرخ نان و اصلاح شیوه خرید ونگهداری نان در کشور ما از الزامات ارتقای کیفیت نان است.

وی با اشاره به اینکه نانوا نمی‌تواند ضایعات را حذف کند بلکه تنها می‌تواند ضایعات را کم کند، افزود: باید نظارت و بازرسی بر نانوایان کارشناسی باشد و با افراد سودجو برخورد کرد و نانوایی‌های متخلف باید پلمپ شوند.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان در خصوص تخلف نانوایان تصریح کرد: دلیل اکثر نانوایان برای تخلف اجاره بالای مغازه و واحد نانوایی است اما این افراد باید بدانند نانوایی که بخواهد اجاره مغازه‌اش را از جیب مشتری بدهد قطعا باید پلمپ شود و در حال حاضر بیشترین مشکلات و تخلفات حوزه نان اصفهان مربوط به نانوایان سنگک‌پز اجاره‌ای است و دولت باید با اینها برخورد جدی کند تا زحمات نانوایان شریف زیر سوال نرود.

کد خبر 393990

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نانوایی نانوایی آزادپز وزارت بهداشت کيفيت نان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۹۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز در رسانه‌ها چه گذشت؟

عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل و اخبار مرتبط با آن همچنان از موضوعات پربحثی است که بیشتر رسانه‌های کشور به آن پرداخته‌اند اما خبرهای مربوط به جزئیات حج تمتع و مدت زمان تحویل کارت سوخت از دیگر مطالبی است که در رسانه‌ها منتشر شده‌‌اند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی و اخبار مرتبط با آن همچنان از پربحث‌ترین موضوعاتی است که بیشتر رسانه‌های کشور به آن پرداخته‌اند اما خبرهای مربوط به جزئیات حج تمتع و مدت زمان تحویل کارت سوخت از دیگر مطالبی است که در رسانه‌ها منتشر شده‌اند. برخی از اخبارمنتشر شده در رسانه‌های کشور را اینجا مرور می‌کنیم.

اعزام 87 هزار زائر در عملیات حج تمتع/ 18 فرودگاه معین حج هستند

مسئول ستاد حج تمتع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اعزام بیش از 87 هزار زائر در عملیات حج تمتع 1403 خبر داد و گفت: زائران خانه خدا در قالب گروه‌های مدینه قبل و بعد از تاریخ 24 اردیبهشت عازم سرزمین وحی می‌شوند و عملیات رفت تا 18 خرداد ادامه دارد.

آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور / خرید بدون تغییر قیمت از داروخانه‌ها

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، اکنون وضعیت تولید و توزیع به حد تعادل رسیده، مشکلی در تامین شیرخشک‌های رگولار در برندهای مختلف نیست و انواع شیرخشک در کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین داروخانه‌های کشور به میزان کافی موجود است و گزارشی هم از کمبود در استان‌های مختلف بابت شیرخشک‌های رگولار نداشته‌ایم.

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با پیاده سازی و حذف فرآیندهای سنتی، کارت سوخت کمتر از 10 روز به دست متقاضیان خواهد رسید.

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه 1403

سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه مشمولان دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ اردیبهشت ماه سال 1403 در محل و مراکز مندرج در برگ معرفی‌نامه مشمولان حضور یابند.

گران‌فروشی و مراکز اقامتی در صدر شکایت‌ها

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: بیشترین تذکرها و تخلف‌ها در تعطیلات نوروز و عید فطر مربوط به مراکز اقامتی و بیشترین شکایت‌ها درباره گران‌فروشی بود.

تعطیلی بیش از پنج هزار مرکز درمانی غیرمجاز/نظارت بر مراکز خدمات زیبایی تشدید شود

 معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان تشدید نظارت بر مداخله افراد غیرحرفه‌ای بر امور درمان، گفت: بیش از پنج هزار مرکز غیرمجاز مداخله‌گر در امر درمان در سال گذشته تعطیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران
  • پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟
  • فیلم| یک قدم تا اعلام جرم؛ تایید تخلفات عجیب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد توسط معاون دادستان
  • پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • با خون اهدایی شما من زنده ام
  • امروز در رسانه‌ها چه گذشت؟
  • پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی
  • هدف‌گذاری بهبود ۴۰ درصدی کیفیت قطعات خودرو در زنجیره تامین