Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@09:09:25 GMT

بناهای تاریخی کردستان به بخش خصوصی واگذار می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۹۷۸۹

بناهای تاریخی کردستان به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان گفت: ۱۲ مورد از بناهای تاریخی استان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی واگذار می‌شود. ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

سید محسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، از واگذاری بناهای تاریخی استان به بخش‌های خصوصی و دولتی خبر داد و اظهار داشت: در سال‌های 85 تا 87 مجوز واگذاری تعدادی از بناهای تاریخی کردستان از طریق صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی از سوی هیئت دولت داده شد که بعداً طی ماده 27 قانون بودجه تصویب شد که دولت می‌تواند برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود، تعدادی از بناهای تاریخی میراث فرهنگی را به سرمایه‌گذار واگذار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه کارگروهی به نام کارگروه واگذاری پروژه‌های ماده 27 متشکل از دستگاه‌های مرتبط تشکیل‌شده که در آن شرایط واگذاری بنا بررسی‌ و فراخوان آن اعلام می‌شود، افزود: در استان تاکنون دو بنای تاریخی «حمام عبدالخالق و حمام خان» از طریق صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی جهت مرمت، احیا، نگهداری و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان با بیان اینکه حمام عبدالخالق به بهره‌برداری رسیده اما حمام خان در مراحل اولیه مرمت و طراحی قرار دارد، گفت: بنای تاریخی واگذارشده در ابتدا در کارگروه وزارتخانه میراث فرهنگی تعیین کاربری و سپس در کارگروه ماده 27 بررسی و فراخوان آن اعلام‌ و به مزایده گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: امسال از طریق کارگروه ماده 27 نیز یک مورد بنای تاریخی خانه متوسل واقع در بلوار کردستان به‌عنوان نخستین پروژه ماده 27 به بخش خصوصی واگذار شد.

علوی با اشاره به اینکه در تمامی مدت واگذاری سرمایه‌گذار موظف به صیانت و حفاظت از بنای تاریخی است، عنوان کرد: 12 بنای تاریخی از طریق صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و کارگروه ماده 27 به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی واگذار می‌شود و تا پایان امسال 9 مورد آن تحقق می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون از این 9 بنای تاریخی 6 بنا همچون «خانه احمدزاده به بنیاد نخبگان، خانه مصری به دانشگاه کردستان، خانه امین‌الاسلام به بنیاد ایران‌شناسی و حمام خان، حمام عبدالخالق و خانه متوسل به بخش خصوصی» واگذار شده است.

15 بنای تاریخی در اردبیل آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران استبنای تاریخی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ثبت ملی شددرخشش بنای تاریخی 900 ساله"اوچ گونبز"در شب‌های ارومیه به روایت تصویر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان گفت: تا پایان امسال سه بنای تاریخی شامل بنای تاریخی ملک‌التجار، خانه پیرمرادی و خانه ملائی که از سوی شورای برنامه‌ریزی استان مجوز واگذاری آن به سرمایه‌گذار داده‌شده، واگذار می‌شود.

وی با ذکر اینکه حمام عبدالخالق نمونه موفق از بناهای تاریخی واگذارشده در استان است، ادامه داد: در صورت عملکرد موفق در بناهای تاریخی مربوط به خانه متوسل و حمام خان نیز، رغبت مردم برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در بناهای تاریخی افزایش می‌یابد.

علوی با اشاره به اینکه حوزه گردشگری در حال تبدیل‌شدن به اولین پارامترهای توسعه استان است، یادآور شد: افزایش ورود گردشگر در گرو توسعه جاذبه‌های گردشگری دست‌ساز در کردستان است و با ایجاد اماکن تفریحی و تجاری می‌توان باعث ماندگاری بیشتر گردشگران شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه افزایش ورود گردشگران به استان سبب رونق در صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری می‌شود، افزود: امیدواریم مسئولان در راستای توسعه زیرساخت‌ها و حل مشکلات این حوزه همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ش

R7848/P/S6,66/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۹۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند سازی ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی

 محمدرضا قهرمانیان  گفت: بخش‌هایی از بنای تاریخی استان شامل سبزه‌میدان بجنورد، قلعه خان مانه و سملقان، امام زاده نبی رازو جرگلان، باغ مزار و رباط عشق گرمه، حمام تاریخی جاجرم، حمام بام اسفراین، آب‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد؛ حمام گلیان و خانه یحیی بیگ شیروان و حمام چری و حمام فاروج در سال گذشته مرمت شد.
وی در اداره اشاره‌ای هم به ثبت اثر کردو گفت: در سال گذشته شش اثر تاریخی ناملموس از خراسان شمالی شامل اماج و کماج، عید اول، دسته روی ایام محرم و صفر، پخت خوراک قلیف چال، پخت غذای محلی کمه جوش، قورتو و ده و که لی و پخت نان علفی در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.
به گفته قهرمانیان دو اثر طبیعی غار کسگ و درخت کهن‌سال چنار قلعه چه ایرج اسفراین نیز در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.
در خراسان شمالی هزارو ۱۵۱ اثرتاریخی شناسایی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم
  • مستند سازی ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • ۳۵ درصد بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مدرن و ابرسازه‌های تفریحی اصفهان بوده است
  • مستند سازی ۶۴ تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری
  • کاشان میزبان ۴۸۰ هزار گردشگر در تعطیلات عید فطر
  • چطور اقامت خود را در کیش خاطره انگیز کنید؟
  • مرمت و بازسازی سالانه ۳۵ بنای تاریخی در استان اردبیل
  • تهیه مدیریت نگهداری از بناهای تاریخی/ضوابط اختصاصی برای بافت‌ها