Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: خطر تغییر کاربری‌های غیرقانونی و غیرمجاز، اراضی کشاورزی و باغی را در مناطق خوش آب و هوای کشور از جمله گیلان به شدت تهدید می‌کند. ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

ولی داداشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با تأکید بر لزوم ورود جدی قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های نظارتی برای مقابله با پدیده خطرناک تغییر کاربری‌های غیرقانونی اظهار داشت: اراضی کشاورزی و باغی در مناطق خوش آب و هوای کشور به بهانه ویلاسازی به شدت در معرض خطر تغییر کاربری‌های غیرقانونی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، گیلان را یکی از مهم‌ترین استان‌هایی در کشور که با پدیده تغییرکاربری غیرمجاز اراضی خود مواجه است دانست و عنوان کرد: اراضی کشاورزی استان گیلان به مقصدی برای ویلاسازی و ساخت منازل مسکونی تبدیل شده و دستگاه قضایی باید با قاطعیت جلوی روند آن را بگیرد.

داداشی در پاسخ به این پرسش که آیا در استانی نظیر گیلان ما با پدیده زمین‌خواری نیز مواجه هستیم یا خیر تصریح کرد: خیر در گیلان پرونده آن‌چنانی که به اسم زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی تشکیل شده باشد نداشته‌ایم و دستگاه‌هایی نظیر اداره کل منابع طبیعی استان افرادی که قصد انجام این کار را داشتند به نوعی خلع ید کرده است.

تغییر کاربری شالیزارها در گیلان متوقف شودمعاون استاندار گیلان: تغییر کاربری واحدهای تولیدی به فعالیت‌های غیرمولد مورد حمایت دولت نیسترئیس سازمان چای کشور: تغییر کاربری اراضی چایکاری در گیلان رصد می‌شود

نماینده مردم آستارا در مجلس در تشریح وضعیت نحوه برخورد و مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرقانونی اراضی کشاورزی و باغی گیلان ابراز داشت: در سال‌های اخیر تا حدودی جلوی سیر صعودی تغییر کاربری اراضی در گیلان گرفته شده اما یکسری اراضی قابل کشت و زراعت هم وجود دارند که دیگر ماهیت کشاورزی خود را از دست داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در مورد این دسته از اراضی باید تدبیر و فکری اساسی توسط دستگاه‌های متولی و قوه قضائیه اندیشیده شود تصریح کرد: گیلان از دیرباز در سطح کشور به عنوان استانی با مزیت کشاورزی شناخته می‌شود اما همواره یکسری افراد به بهانه ویلاسازی دست به تغییرکابری اراضی حاصلخیز آن زده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس به وضعیت پرونده زمین‌خواری که از مدت‌ها در این کمیسیون در حال بررسی بود نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پرونده زمین‌خواری از مجلس نهم باز شده بود و در دستور بررسی کمیسیون قرار داشت اما مراحل جمع‌بندی پرونده مذکور جهت ارسال به قوه قضائیه به علت کمبود زمان به اتمام نرسید.

داداشی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 پرونده ناتمام زمین‌خواری را به دقت بررسی کرده و مدتی قبل آن را به دستگاه قضایی ارسال کرده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت کلان کشور از حیث وقوع جرایمی نظیر زمین‌خواری تاحدودی بهتر شده و دیگر شاهد آن سیر صعودی و پرشتاب در سنوات گذشته نیستیم.

وی نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی، عملکرد خوب سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی را در برخورد با پدیده زمین‌خواری مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اینکه متخلفانی که قصد تصرف اراضی ملی را دارند در محاکم قضایی محکوم شده و خلع ید می‌شوند پدیده شوم زمین‌خواری در کل کشور روندی رو به کاهش داشته است.

انتهای پیام/ش

R7877/P/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۰۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرایند تغییر کاربری شفاف و در چارچوب ضوابط است

امیرحسین جمشیدی در خصوص برخی مطالب مطرح شده در خصوص کوهخواری و تغییر کاربری، این اظهارات را ناشی از ناآگاهی و عدم داشتن اطلاعات کافی دانست.

او با اشاره به مطلب منتشر شده در خصوص «کوهخواری در اراضی پارک کوهستانی باباکوهی» این موارد را تکذیب و ناشی از ناآگاهی و عدم پرسش از مراجع قانونی یا فنی دانست و گفت: تمامی فرایند‌های تغییر کاربری و کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مرتبط به صورت شفاف و قانونی برگزار می‌شود و نتایج آن نیز پس از سیر مراحل مربوطه و نهایی شدن، بر روی سایت به صورت عمومی منتشر می‌شود و در صورت وجود هرگونه ابهام، مردم و اصحاب رسانه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از این دفتر دریافت کنند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس با اشاره به حساسیت مدیریت ارشد استان و اعضای کارگروه بر حفظ حقوق عمومی، مطالب منتشر شده در خصوص اراضی پارک کوهستانی را غیرواقعی خواند و توضیح داد: اراضی مورد نظر در مجاورت شمالی بلوار جمهوری واقع شده و دارای سند رسمی شش دانگ تک برگی صادره سازمان اسناد و املاک به نام مدرسه علی ابن ابی طالب است.

مساحت وضع موجود اراضی مذکور حدود هشت هکتار است که نیم هکتار آن در محدوده قانونی شهر و هفت و نیم هکتار دیگر، خارج از محدوده قانونی و در حریم کلانشهر شیراز واقع شده است.

جمشیدی افزود: مالک اراضی بر طبق ضوابط و مقررات قانونی، نسبت به درخواست الحاق اراضی و تغییر کاربری آن به شهرداری شیراز اقدام کرده و شهرداری شیراز بر اساس اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها، نسبت به تنظیم و امضای توافقنامه با مالک به صورت ۵۶/۳ سهم مالک با کاربری مسکونی و ۴۳/۷ سهم شهرداری با کاربری خدماتی و شبکه معابر اقدام کرده است.

او خاطرنشان ساخت: تنظیم و امضای توافقنامه با شهرداری به معنای موافقت با تغییر کاربری و الحاق به محدوده نبوده و حقی برای مالک ایجاد نمی‌کند.

جمشیدی با اشاره به مراحل قانونی طی شده تاکنون بیان داشت: شهرداری شیراز بر اساس وظایف و اختیارات قانونی خود نسبت به ارسال تقاضای الحاق به محدوده اراضی فوق الذکر به دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری واقع در اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام می‌کند و موضوع پس از بازدید در جلسه کمیته فنی کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری با حضور کارشناسان خبره و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط بررسی و با توجه به وضعیت توپوگرافی زمین با تغییر کاربری کلی زمین به مسکونی و انجام ساخت و ساز در کل پهنه مخالفت شده و پیشنهاد می‌شود موضوع توسط مجموعه مشاورینی در رشته‌های شهرسازی، ترافیک، هیدرولوژی، زمین شناسی و ژیوتکنیک و... بررسی و کاربری و میزان بارگذاری ساختمانی متناسب با محل، توسط مشاور مطالعه و ارائه شود.

او ادامه داد: نظریه کمیته فنی در جلسه کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط استانی مطرح و مقرر می‌شود؛ مطابق نظریه کمیته فنی، موضوع توسط مجموعه مهندسین مشاور ذیصلاح بررسی و طرح مناسب توسط مشاور تهیه و در جلسات آتی مطرح شود.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس افزود: تصمیم گیری نهایی در ارتباط با الحاق اراضی مذکور به محدوده شهر شیراز در حدود اختیارات استان نبوده و پس از بررسی و اتخاذ تصمیم احتمالی توسط مراجع استانی، جهت تصویب نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز
  • بازگشت ۶هزار مترمربع از اراضی لرستان به چرخۀ تولید
  • دستگاه قضائی مازندران با متخلفان صدور غیرمجاز تغییر کاربری برخورد جدی کنند
  • طرح‌های هادی روستایی بازنگری شود
  • قلع و قمع بیش از ۷ هزار مترمربع اراضی کشاورزی در محمودآباد
  • پاسخ دفتر فنی استانداری فارس در خصوص کوه‌خواری در باباکوهی
  • افزایش ۲۷۰ درصدی شناسایی تغییر کاربری‌غیرمجاز در لرستان
  • فرایند تغییر کاربری شفاف و در چارچوب ضوابط است
  • ۴۳۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در استان تهران شناسایی شد
  • رفع تصرف اراضی ملی دزفول و اندیمشک