Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@18:25:11 GMT

آوارگان درس در راه سنگلاخ؛ دانش‌آموزانی که چوپان می‌شوند + فیلم

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۰۶۷۸

آوارگان درس در راه سنگلاخ؛ دانش‌آموزانی که چوپان می‌شوند + فیلم

‍‍‍‍‍‍

دبیرستان مناطق «ضرون» و «گدارگه» کوهدشت تعطیل است و دانش‌آموزان این دیار به ترک‌تحصیل‌های اجباری و آوارگی‌ برای درس در راه سنگلاخ خو گرفته‌اند. ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، شن‌ها و پاره‌سنگ‌های وسط جاده هر چند دقیقه یک‌بار مسافران را می‌برد روی هوا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیشه ماشین که کمی پایین می‌آید گردوخاک می‌پرد داخل. برای رسیدن به منطقه ضرون باید 60کیلومتر سنگلاخ را از سر جاده پیمود.

جز صدای گاه‌وبیگاه سنگی که گیر می‌کند به زیر ماشین صدایی از مسیر بلند نمی‌شود. تا چشم کار می‌کند کوه‌ است و بلوط‌های پراکنده. گاهی هم دیوارهای آبادی‌ای از دور.

سنگ‌های پرهیبت و بلوط‌زاران پادشاهان پهنه‌ی کوه هستند در نبردی ابدی بر تخت بخت. جاده گرمِ بازی با آفتاب است. دره‌های پیچ‌درپیچ را که پشت سر گذاشته‌ایم رسیده‌ایم به روستای تکیه ضرون. راننده حالا فرمان رها کرده. از تپه‌های برآمده یک‌راست می‌روم سروقت خانه‌های سنگی.

بوی قرن‌های گذشته

زنی بیرون‌آمده از خانه‌ای با یک پنجره. نور خورشید تنها اتاق او را حریف نیست. دست می‌گزد به زیر چانه. چشم‌درچشم دیرک‌های سقف:«کوچه‌های روستا خاکی‌ست. باران و برف که می‌زند به ستون‌های سنگ سراتاپای آبادی گِل‌اندود می‌شود. جوانان شغل ندارند. می‌روند به کوهدشت و شهرهای دورتر. بیش‌تر خانواده‌ها در یکی دو اتاق روزگارِ در بن‌بست را سپری می‌کنند. حمام که در خانه‌ها نیست با یک دیگ و هیزم‌هایی زیر آتش تن را عافیت می‌کنند. این‌جا هنوز بوی قرن‌های گذشته را می‌دهد. از سهم زندگی فقط آب داریم و برق.»

سنگ‌ها در پناه یکدیگر خانه‌هایی ساخته‌اند به بلندی‌های دور و نزدیک. آفتاب که کمی رسید بالای کوه می‌روم آبادی بالاتر. با هر قدم گردوخاک بیش‌تر می‌نشیند به پاهای بی‌رمق. رودخانه کوچک و تخته‌سنگ‌ها راه را نزدیک‌تر کرده‌ است. تن می‌سپارم به آب. پا اگر کمی بلغزد صخره‌های به‌ردیف میان‌داری نمی‌کنند.

ترک‌تحصیل اجباری

صخره، پرتگاه و درخت‌ها حالا رسیده‌است به آبادی بالاتر. سایه سگی از دور وادار می‌کند به توقف. دست پسری سگ سیاه را گم می‌کند. خانه‌های این‌جا تیره‌تر است از دوری نور. دست زنی باردار می‌بَردم به کمی آن طرف‌تر. دختر خانه‌ی همسایه صدای ما را شنیده بیرون می‌آید. دست به کمر و طره‌ مو به پیشانی:«برای چه آمده‌ای؟ آرزوهای دیرینه روستا دیدن ندارد. کسی آبادی دورافتاده را آباد نمی‌کند. ما دانش‌آموزان مناطق دوره‌افتاده‌ایم. دبیرستان دخترانه منطقه در ضرون است و دبیرستان پسرانه در روستای گُدارگه. دانش‌‌آموزان دختر18نفرند. 18دانش‌آموز دختر گدارگه و 4 دانش‌آموز ضرون مانده‌اند پشتِ دیوار مدرسه.»

آوارگی در راه مدرسه

خواهر بزرگ‌تر دهان برده در نزدیکی گوش او. خواهر کوچک عصیان آرام می‌کند:«تنها دبیرستان منطقه ما فقط رشته انسانی دارد. بارها آمدم و رفتم تا رشته تجربی را به روستا بدهند. دست کوتاه من به‌جایی نرسید. دوره ابتدایی را فرسنگ‌ها راه رفتم تا رؤیای درس بر باد نرود. سنگلاخ، باران‌ها و برف‌ها پای تحصیل را کم نیاورد. دل دادم به جاده. به هزار جان‌کندن به دوره راهنمایی رسیدم. به‌صورت غیرحضوری راهنمایی را نیز پشت سر گذاشتم و رسیدم به دبیرستان. دبیر تجربی که به منطقه ضرون ندادند من هم مجبور شدم بروم در خرم‌آباد و کوهدشت. دور از خانه و آواره‌ سال‌های تحصیل. چرا تنها دبیرستان منطقه ما را منحل کرده‌اند؟ تکلیف سال‌های مصیبت آن‌ها چه می‌شود؟»

غبار محرومیت بر چهره شرقی‌ترین شهر استان اصفهان؛ یاری جهادگران به اهالی خور و بیابانکخطر بیخ گوش دانش‌آموزان مناطق حاشیه نشین بهبهان؛ محرومیت دردآور منطقه کوره جبورمحرومیت‌های سیستان و بلوچستان| 4000 نفر در «توتان» با کمترین امکانات زندگی می‌کنند + فیلم

محصلان انتظار

چشم‌های دختر به رنگ مهتاب است و یک دنیا ستاره ریخته در نگاه ناآرامش. دامنِ بلند گلدار و یک شال بلند سیاه نوجوانی‌اش را  پنهان کرده. هنگامه‌ی آشوب می‌شود:«12 سال درس خواندم و حالا رسیده‌ام به ترک‌تحصیل اجباری. در ناکجاآباد منطقه ما پیش‌دانشگاهی هم وجود ندارد. 2 سال تحصیل را مجبور به ترک‌تحصیل شده‌بودم میان راه‌های صعب‌العبور و فرسنگ‌ها سنگلاخی که تنها یک لندرور برای عبور دارد. حالا اگر در پیش‌دانشگاهی بزرگسالان کوهدشت ادامه تحصیل بدهم پول می‌خواهد. دست کوتاه ما به‌هیچ جا نمی‌رسد. روستای ما تنهاست. نگاه دورافتاده دانش‌آموزان مانده به دبیرستانی که حال فقط یک دیوار دارد. دختران انتظار تکه‌پاره‌های آرزوهای‌شان را بر باد رفته می‌بینند.»

دانش‌آموزان بی‌تکلیف

جاده سنگلاخی میان درخت‌های بلوط تنها دبیرستان منطقه تکیه ضرون را نمایان می‌کند. در نیم‌تا باز است. ماه مهر در اینجا تعطیلی آورده. فرهادبخش عظیمی متولی امامزاده ظنور اندوه روستا را می‌آورد توی دهان حسرت:«برخی از دانش‌آموزان روستای ما دل داده‌بودند به رشته تجربی. معلم برای روستا نیاورند. آن‌ها هم ترک‌تحصیل کردند. حالا نه تنها کمبود معلم تجربی رفع‌نشده بلکه تنها دبیرستان نیز تعطیل شده‌است. محصلان اگر قرار باشد به شهر بروند باید هر روز 30 هزار تومان پول کرایه بدهند. تنگ‌دستی امان به آرزوهای سوخته نمی‌دهد. معلم نمی‌آید! کلاس‌ها اگر حد نصاب نباشد تکلیف دانش‌آموزان چیست؟ بیش‌تر آن‌ها که ترک‌تحصیل کرده‌اند. پسران دل دادند به چوپانی و دختران ماندند خانه کمک‌دست«دا».»

جاده‌ خطر

از دبیرستان بدون دانش‌آموز زده‌ایم بیرون. کمی آن طرف‌تر عضو شورای شهر ایستاده به دادخواهی روستا. دست‌های ترک‌خورده‌اش را به پهنای آبادی باز کرد:«هفت کیلومتر جاده روستای ما از سال 94 قرار بوده آسفالت شود. پس‌از پنج سال هیچ رنگ از رخ جاده تکان نخورده. راه صعب و دست‌انداز در این سال‌ها تصادف‌هایی را گذاشته روی دست روستا. هرچه پیگیری کرده‌ایم هیچ دستی بلند نشده به امداد. زن زائو چگونه برای تولد فرزندش دل بسپارد به سنگلاخ؟ باید زودتر از پا به‌ماهی برود خانه آشنایی در کوهدشت. اگر هم قوم‌وخویشی نداشتند جاده با جان او بازی می‌کند.»

دانش‌آموزان راه دور

راه کج کرده‌ایم به‌سمت جاده دبیرستان برکت. دختری می‌دود پشت سر. می‌ایستم. اندوه ریخته در چشم‌های سیاهش:«خانم اجازه! دبیرستان ما روبه‌راه می‌شود؟ وقتی قرار نباشد دختران درس بخوانند، ازدواج می‌کنند. برای رسم روستا بد است دختر زیاد در خانه بماند. آن‌ها که ازدواج می‌کنند افسوس مدرسه را همیشه یاد دارند و رؤیاهایی که می‌توانست پشت نیمکت‌ها باشد.»

ته‌مانده‌ آفتاب بر قامت آبادی تابیده. شب آغشته به سکوت است و نورباران ستارگان. رؤیای مدرسه‌رفتن مشق خیالی دانش‌آموزان راه دورند. محصلان انتظاری که اندوه دیرینه‌ آن‌ها می‌پیچد در آسمان، در کوه، در دشت.

گزارش از فاطمه نیازی

انتهای پیام/ش

R41450/P/S6,72/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد

کرباسچی معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه مدیریت منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در جهت اجرای طرح افق شاهد با هدف توانمندسازی آموزگاران مدارس شاهد استان، ۶ ساعت کارگاه آموزشی یا ۱۲ ساعت دوره ضمن خدمت برای ۱۸۳ آموزگار دوره ابتدایی ۲۰ مدرسه در۳ قطب بیرجند، قاین و فردوس از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال برگزارمی شود.

او با بیان این که طرح افق شاهد در زمینه ارتقای فعالیت‌های قرآنی مدارس ابتدایی شاهد استان اجرایی می‌شود، افزود اداره شاهد و امور ایثارگران، یکی از ارزشی‌ترین ارکان آموزش و پرورش استان به شمار می‌رود.

کرباسچی بر توجه ویژه و وافر به این بخش اثرگذار در فرایند‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی دانش آموزان تأکید کرد و ادامه داد: تمامی فعالیت‌های تعلیم و تربیت باید به ایثارگری ختم شود و چنانچه از تبیین ارزش‌ها به ویژه فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش‌آموزان غفلت کنیم، تمامی فعالیت‌های ما بیهوده خواهد بود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی وتوسعه مدیریت منابع آموزش وپرورش خراسان جنوبی، بیان کرد: برگزاری کارگا‌های توانمند سازی باهدف تقویت شایستگی‌های حرفه‌ای و اعتقادی آموزگاران مدارس ابتدایی شاهد در درس قرآن، مهم‌ترین رویکرد اداره امور شاهد و ایثارگران است که در این کارگاه‌ها معلمان باروش‌های نوین تدریس قرآن، در بخش‌های روان خوانی و روخوانی از سوی مدرسان میانی، به عنوان راهبران قرآنی طرح افق شاهد آشنا می‌شوند.

او ازبرپایی اردوی زیارتی، سیاحتی و ترویجی ۳روزه برای دانش آموزان دختر دوره‌های اول و دوم متوسطه شاهد و ایثارگر استان همزمان با عید سعید فطر خبر داد و تصریح کرد: این دانش آموزان به زیارت حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) برادر بزرگوار امام رضا (ع) در طبس مشرف شده و از جاذبه‌های تاریخی، آموزشی، تربیتی، سیاحتی و گردشگری شهرستان طبس بازدیدمی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • فعالیت قرائت خانه‌ های نوروزی در استان یزد
  • فعالیت ۵۵ قرائت خانه‌ی نوروزی در استان یزد
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته
  • برگزاری اعتکاف علمی در ۴ مدرسه ملایر
  • کاهش فقر حرکتی دانش آموزان
  • (ویدیو) هشدار مصطفی معین درباره مهاجرت دانش‌آموزان
  • خاطره ای از اولین برخورد مغضوبانه رسانه ای با من!