Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این گزارش که امروز سه شنبه منشر شد امده است سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به پیشنهاد ایران درباره ابتکار صلح هرمز گفت: چین از همه پیشنهادات و تلاش های دیپلماتیک کمک کننده به تنش زدایی منطقه استقبال می کند.

گنگ شوانگ اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت خاورمیانه و خلیج فارس بسیار پیچیده و حساس است، چین توجه زیادی به آن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفاظت از صلح و ثبات منطقه با منافع مشترک جامعه جهانی سازگار است.

او گفت: چین از همه پیشنهادات و تلاش های دیپلماتیک کمک کننده به تنش زدایی منطقه استقبال می کند و کشورهای منطقه را به صدور پیام حسن نیت و پایان دادن به مقابله، انجام گفت و گو و حل اختلافات از طریق مشورت جمعی براساس حسن همجواری و دوستی تشویق می کند.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دهه سوم سپتامبر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و همه کشورهایی که متاثر از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز هستند را به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» دعوت کرد.

روحانی گفت: این ابتکار می تواند شامل ابعاد مختلف همکاری ها باشد، مانند امنیت انرژی عمومی، آزادی کشتیرانی، حمل و نقل آزاد نفت و دیگر منابع از تنگه هرمز و مناطق نزدیک به آن.

وی تاکید کرد: مهم ترین پایه «ائتلاف امید» رعایت اصول عدم تعرض به طرف متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است.

در ماه ژوییه، آمریکا ائتلاف حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس را مطرح کرد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، کشورهای همپیمان مانند انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا را به حضور در این ائتلاف دعوت کرد اگرچه آمریکا در جاهای مختلف همپیمانان خود را متقاعد کرده و حتی چندین بار اقدام به اعمال فشار کرد، اما از چنین پیشنهادی استقبال گرمی نشد با این حال در ماه اگوست، انگلستان به سبب کشمکش توقیف نفتکش با ایران، قبل از همه به ائتلاف نظامی آمریکا پیوست، پس از آن کشورهایی مانند اسراییل و استرالیا نیز خبر از حضور در این ائتلاف دادند.

براساس فرضیه آمریکا، نیروی هوایی ائتلاف حفاظت از کشتیرانی خلیج فارس در راه های کشتیرانی مهم تنگه هرمز، تنگه باب المندب و خلیج عمان ظاهر خواهند شد تا با حمله احتمالی ایران مقابله کنند.

از ماه مه به این سو، وضعیت منطقه خلیج فارس ناگهان رو به تیرگی گذاشت و گاه به گاه تبادل آتش صورت گرفت جدیدترین حادثه انفجار یک نفتکش ایرانی در روز 11 اکتبر در آب های نزدیک عربستان سعودی بود که علت آن احتمالا حمله موشکی بوده است.

تنها این بار هیچ کشوری ایران را به عنوان حمله کننده متهم نکرد! پیشتر در حوادثی مانند انفجار در یک بندر امارات، حمله به دو ابرنفتکش در خلیج عمان، حمله به دو پایگاه نفتی عربستان سعودی .... که رخ می داد، آمریکا بلافاصله پس از رخداد ایران را به عنوان حمله کننده یا دست داشتن در آن، متهم می کرد.

در این جریان، همچنین جنجال توقیف نفتکش از سوی انگلستان و ایران به مدت بیش از دو ماه طول کشیده است، با آن که در حال حاضر دو کشور نفتکش طرف متقابل را آزاد کرده اند، اما ابر سیاه جنگ هرگز در فضای خلیج فارس پراکنده نشده است.

چین به عنوان یکی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل همواره اظهار امیدواری کرده است که طرف های مربوط بتوانند خونسردی و خویشتنداری خود را حفظ کنند و از اقدامات تنش زا پرهیز کرده و مشترکا از صلح و ثبات منطقه خلیج فارس دفاع کنند.

به عنوان بزرگ ترین کشور وارد کننده نفت خاورمیانه، چین نسبت به سایر کشورها دلایل بیشتری دارد که راه بین المللی کشتیرانی بدون مانع باشد و امنیت زنجیره تامین انرژی جهانی تضمین شود.

تحقق امنیت خاورمیانه و خلیج فارس تنها برپایه آشتی کشورهای منطقه میسر خواهد بود، در نهایت این کشورها همسایه یکدیگرند و جابجا نمی شوند مداخله کشورهای خارج از منطقه تنها وضعیت را پیچیده تر خواهد کرد.

برخی کشورها با تاسیس به اصطلاح ائتلاف نظامی دریایی تنها درصدد امنیت مطلق و یک جانبه خود هستند و نگرانی منطقی کشورهای دیگر نسبت به مساله امنیتی را در نظر نمی گیرند، اما در نهایت ممکن است هیچ کس به امنیت نرسد، این مساله تنها به نفع افرادی خواهد بود که از آب گل آلود ماهی می گیرند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امريكا چین ایران عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال (فیلم)

 

 

 

منبع : فرارو

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاهده دو قلاده پلنگ نر و ماده در سوادکوه مازندران / با وقار از جلوی دوربین تله‌ای رد شدند (فیلم) خودنمایی پلنگ‌های سوادکوه مقابل دوربین تله‌ای (فیلم) کمین شیر ماده برای پلنگ نر (فیلم)

دیگر خبرها

  • بازدید فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از جزایر ایرانی خلیج فارس
  • آبرسانی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس
  • اشتغال‌ زایی با تمرکز بر ظرفیت های موجود
  • مشاهده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه (فیلم)
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران و مقاومت قدردانی می‌کنیم
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم
  • رهبر جنبش انصارالله در نهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم
  • زیان حکام عرب در پیروی از آمریکا/از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم
  • مشاهده یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال (فیلم)
  • زنگ خطر برای خلیج فارس و دریای عمان به صدا درآمده است!