Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@10:23:47 GMT

لاری: باهنر مجبور است دست به دامن تندرو‌ها شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۱۲۴۰

نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذار اصلاح‌طلبان تاکید کرد: اگر بنا باشد که جریان رادیکال اصول‌گرا سر کار بیاید که انحصارطلبی در اعماق جامعه نفوذ بکند باز هم از دولتی مثل دولت آقای روحانی حمایت می‌کنیم برای اینکه فضا باز بماند و مردم بتوانند حرف‌هایشان را بزنند و نظراتشان را مطرح کنند؛ اما این دولت نماد اصلاح‌طلبی نیست، دولت اصلاح طلبی دولت ۷۶ تا ۸۴ است که کارنامه روشن و قابل دفاعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایلنا عبدالواحد موسوی‌لاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو موثر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در مورد آخرین وضعیت اقدامات این شورا گفت: شورای سیاست‌گذاری کارش به بعد از هماهنگی با وزارت کشور و اجماع و ائتلاف اصلاح‌طلبان که تعدادی از احزاب عضو شورا تقاضا کرده بودند موکول شده بود؛ مجموع احزاب برای هماهنگی کار‌های خودشان شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را مورد نظر قرار دادند که در حقیقت ساختار اصلی و قانونی کار، انجام شود، بنابراین شورای سیاست‌گذاری برگرفته از احزاب اصلاح‌طلبی است که ائتلاف خودشان را به ثبت رسانده‌اند.

کارگروه پایش چارچوبی را برای کاندیدا‌های مطلوب اصلاح‌طلب در نظر می‌گیرد

وی ادامه داد: این شورا بعد از اینکه از لحاظ ساختار قانونی کارش انجام شد، فعالیت‌هایش را در کارگروه‌های چهارگانه‌ای دنبال کرده که در حال حاضر دو کارگروه کارهایشان به صورت جدی دنبال می‌شود؛ یکی کارگروه استان‌ها است که ساماندهی استان‌ها را به عهده دارد، دیگری کارگروه پایش است که وضعیت نمایندگان فعلی را طی ضوابطی بررسی می‌کنند.

موسوی‌لاری افزود: کارگروه پایش همچنین چارچوبی را هم برای کاندیدا‌های مطلوب اصلاح‌طلب و شاخص‌هایی برای کاندیداتوری در نظر می‌گیرد.

دست اصلاح‌طلبان از نظر رسانه‌ای بسیار خالی است

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری با بیان اینکه کارگروه دیگری هم به نام کارگروه رسانه وجود دارد که نحوه انعکاس مسائل مرتبط با اصلاح‌طلبان و هماهنگی بین رسانه‌های اصلاح‌طلب را برعهده دارد، گفت: رسانه‌های اصلاح‌طلب بسیار اندک هستند، دست اصلاح‌طلبان از نظر رسانه‌ای بسیار خالی است درحالی که رقبای آن‌ها هم از رسانه‌های رسمی استفاده می‌کنند و هم امکانات زیادی برای تاسیس رسانه دارند و بالاخره سایت‌ها، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلفی در خدمت آن جریان هستند که جریان اصلاحات فاقد این تمکن است.

وی اضافه کرد: با این حال تعدادی روزنامه، مجله و سایت وجود دارد که با شکل و شمایل اصلاح‌طلبی فعالیت می‌کنند و کارگروه رسانه از یک سو با آن‌ها همکاری می‌کند و از سوی دیگر انتقال برنامه‌های شورای عالی را بر عهده دارد که چارچوب‌ها و ضوابطی هم برای نحوه همراهی و همدلی برای آن مشخص کرده‌اند.

حزب اعتدال و توسعه همچنان می‌تواند خودش را در جمع اصلاح‌طلبان تعریف کند

موسوی لاری در واکنش به اینکه شنیده شده حزب اعتدال و توسعه این دوره بنا دارد با لاریجانی کار کند و قصد حضور و همکار با اصلاح‌طلبان را ندارد، گفت: نمی‌دانم این خبر صحت دارد یا نه، اما باتوجه به تجربه گذشته، برداشتمان این است که جریان تحول‌خواه و اصلاح‌طلبی، ترکیبی از احزاب ملی و منطقه‌ای است که حزب اعتدال و توسعه نیز می‌تواند خودش را در این جمع تعریف کند.

وی یادآور شد: دوره گذشته فرض ما بر این بود که جریان اصلاحات باید با همراهان دولت، همراهی داشته باشد و حزب اعتدال و توسعه به عنوان نماد شاخص مدیرانی که با حسن روحانی کار می‌کنند، بود.

این کنشگر سیاسی افزود: پس از اینکه احزاب اصلاح‌طلب راجع به مسائل به جمع‌بندی رسیدند با حزب اعتدال و توسعه هم به گفتگو نشستند و هماهنگی‌هایی به عمل آوردند که در نهایت یک لیست مشترکی داده شد.

بعد از بستن لیست عملا فرصتی برای هماهنگی وجود ندارد

وی تصریح کرد: در این دوره به حزب اعتدال و توسعه هم گفته شده اگر می‌خواهید در لیست اصلاح‌طلبان نقشی داشته باشید از حالا باید حاضر شده و در جمع خودتان را تعریف کنید، بعد از بستن لیست و شروع شدن فعالیت‌ها عملا فرصتی برای هماهنگی وجود ندارد.

موسوی‌لاری اظهار کرد: گمان می‌کنم آن‌ها در حال بررسی این هستند که به صورت مستقل حرکت کنند یا با جریان اصلاحات همراه شوند، هنوز چیزی که نشان بدهد حزب اعتدال‌وتوسعه می‌خواهد مستقل کاری انجام دهد یا با افراد وارد نوعی مذاکره شود، دریافت نکرده‌ایم، اما مصلحتشان این است که آن‌ها هم در کنار سایر احزاب اصلاح‌طلب و حامی دولت قرار بگیرند تا از قافله عقب نمانند.

برخی بعد از ورود مجلس، راه دیگری را رفتند

وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه در دوره قبل افرادی وارد لیست امید شدند، اما همراه جریان نبودند چه تضمینی وجود دارد که با حضور دوباره همان رفتار‌ها را تکرار نکنند آن هم در حالی که به نظر بسیاری از اصلاح‌طلبان این افراد باعث آسیب به جریان اصلاح‌طلبی شده‌اند، با بیان اینکه در دوره قبل کاندیدا‌های اصلی جریان اصلاحات در تهران و شهرستان‌ها یا خودشان نیامدند یا شورای نگهبان آن‌ها را تایید نکرد، گفت: آن‌هایی که آمدند، از بین کسانی که شورای نگهبان تایید کرده بودند انتخاب شدند که خیلی‌هایشان آدم‌های موجه و خوب و قابل قبولی بودند.

وی ادامه داد: تعدادی از افراد اعلام کردند که ما میثاق‌نامه را امضا کرده و در مجلس هم با فراکسیون امید همراهی می‌کنیم، اما متاسفانه برخی بعد از ورود مجلس، راه دیگری را رفتند.

موسوی لاری با بیان اینکه کاملا می‌دانستیم بعضی از افراد حاضر در لیست از جریان مقابل هستند، اما به دلیل ائتلافی که با حزب اعتدال داشتیم آن‌ها را در لیست قرار دادیم، گفت: خود حزب اعتدال و مجموعه اطرافیان آقای رئیس‌جمهور هم به این نتیجه رسیدند که این افراد لزوما جزء طرفداران و حامیان دولت نبودند و بنا به نیازهایشان آن روز‌ها اعلام می‌کردند که طرفدار دولت هستند یا حاضرند با جریان اصلاحات حرکت کنند.

هنوز به جمع‌بندی، نحوه شناسایی و انتخاب کاندیدا‌ها نرسیده‌ایم

وی افزود: ما از تجربه دوره گذشته باید استفاده کنیم و از افرادی در لیست استفاده کنیم که از همراهی آن‌ها اطمینان داشته باشیم، کسانی که اطمینان نداشته باشیم در مراحل مختلف کار جمعی، گروهی و جبهه‌ای می‌کنند قاعدتا در لیست اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرند.

این عضو شاخص جریان اصلاح‌طلبی درباره اینکه پیشتر افرادی از جمله آقای عارف اعلام کرده‌اند که در این دوره از انتخابات ائتلاف نمی‌کنیم، گفت: حرف آن‌ها هم همان حرف من است؛ در مرتبه قبل کل جریان اصلاحات بعد از جمع‌بندی بین خودشان با حزب اعتدال‌وتوسعه نوعی ائتلاف انجام دادند که ائتلاف بین یک حزب و تعدادی از احزاب دیگر شد.

وی ادامه داد: آن چیزی که من در حال حاضر می‌گویم این است که حزب اعتدال و توسعه از همان ابتدا در این جمع قرار بگیرد و با جمع حرکت کند بعد از اینکه این جمع به نتیجه رسید دیگر زمینه‌ای برای ائتلاف بعد از تصمیم گیری وجود ندارد و این همان چیزی است که آقای عارف و دوستان می‌گویند.

این سیاستمدار اصلاح طلب درباره شکل ائتلاف احتمالی و اینکه گفته می‌شود که لیستی قبل از تایید صلاحیت تهیه و به شورای نگهبان داده می‌شود و هر تعدادی که در لیست ماندند در انتخابات شرکت می‌کند و جایگزنی نخواهند داشت، گفت: هنوز راجع به لیست، ضوابط و معیار‌های آن تصمیم‌گیری نشده است و اگر هم باشد در حد حدس و گمان یا پیشنهاد‌هایی است که باید در مرجع خودش بررسی، جمع بندی و ارائه شود، اما هنوز به جمع‌بندی، نحوه شناسایی و انتخاب کاندیدا‌ها نرسیده‌ایم.

نیرو‌های اصولگرایان و احمدی‌نژاد مشترک است و با هم کار می‌کنند

عضو مجمع روحانیون مبارز درباره تحلیل خود از این سوال که جریان اصول‌گرا در انتخابات پیش رو خودش را برنده می‌داند، و آقای باهنر گفته‌اند که اگر ببازیم به خودمان باخته نه به رقیب، گفت: چیز‌هایی که آقای باهنر گفته‌اند کاملا روشن است؛ در جریان اصول‌گرا امکان اینکه با هم به یک وحدت نظری برسند وجود ندارد، از همین الان یکی از گروه‌های انشعابی آن‌ها آقای احمدی‌نژاد و تیمشان هستند، جریان اصول‌گرایی چه بخواهند و چه نخواهند، احمدی‌نژاد بخشی از جریان اصول‌گرایی است درست است که آن‌ها تلاش می‌کنند بگویند که احمدی‌نژاد دیگر با ما نیست، اما نیروهایشان مشترک است و با هم کار می‌کنند.

وی افزود: حتی سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی هم که از آن‌ها حمایت می‌کنند مشترک است و به طور کل با هم هستند و شاخه‌ای جدا شده تلقی نمی‌شوند بلکه بخشی از جریان اصول‌گرایی هستند.

باهنر برای قانع کردن جریان تندرو، با دولت گلاویز می‌شود

موسوی لاری تصریح‌کرد: احزاب اصولگرا مثل جامعه مدرسین، جامعه روحانیت و حزب موتله، یعنی اصول‌گرایان سنتی یک مسیری می‌روند، آقای باهنر و جامعه مهندسین هم دلشان می‌خواهد که به عنوان یک جریان اصولگرای صاحب‌نظر مطرح شوند، یک مسیر دیگر می‌روند. اما به دلیل اینکه عقبه، عِده‌وعُده و پروپاگاندایی ندارند، مجبور هستند دست به دامان جریان تند اصول‌گرایی شوند، برای همین هم آقای باهنر که خودش با دولت همراه و با آقای روحانی رفیق بوده است و همچنین با خیلی از وزرا هم فکری داشته، الان مصلحت خودش را برای قانع کردن جریان تندرو، گلاویزشدن با دولت می‌داند.

عضو شورای عالی اصلاح طلبان اضافه کرد: ضمن اینکه باهنر می‌داند این دولت دولتی بود که آن‌ها بیشتر به آن دلبسته بودند، نمی‌خواهم بگویم آن‌ها دولت را روی کار آورده‌اند اتفاقا نمی‌خواستند روی کار بیاید، اما دلبسته بودند به اینکه، چون آقای روحانی که در جمع آن‌ها تعریف می‌شود به گونه‌ای رفتار کند که نظرات آن‌ها را تحمیل شود.

باهنر بین جریان رادیکال راست و جریان معتدل گیر کرده است

این عضو شاخص جریان اصلاح‌طلبی با بیان اینکه آقای باهنر بین جریان رادیکال راست و جریان معتدل گیر کرده است، گفت: از یک طرف دوست دارد که به عنوان یک نیروی خردگرای معتدل مطرح شود و از طرف دیگر، چون کلیه امکانات در اختیار رادیکال‌ها و تندرو‌ها قرار دارد، مجبور است برای هماهنگی و استفاده از آن‌ها حرف‌هایی بزند که خوششان بیاید.

وقتی مردم به پای صندوق رای می‌آیند اصولگرایان بیرون می‌افتند

وی درمورد استراتژی اصلاح‌طلبان آنهم در شرایطی که اصول‌گرایان خودشان را برنده اعلام می‌کنند، گفت: همیشه همینطور بوده است در دوره ریاست جمهوری سال ۷۵_۷۶ هم اصول‌گرایان باورشان شده بود که آقای ناطق اتاقش را هم مشخص کرده است؛ فکر می‌کردند کاملا همه چیز دست آن‌ها است.

موسوی لاری یادآور شد: برای انتخابات دوره دوم و رقابت بین آقای روحانی و رئیسی هم تلقی آن‌ها این بود که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور است در انتخابات‌های گذشته هم این ذهنیت را در آغاز هر انتخابات دارند، اما وقتی مردم به پای صندوق رای می‌آیند اصولگرایان بیرون می‌افتند، اگر مردم بیایند و حضور پیدا کنند شانس اصلاح‌طلبان بسیار بالا است، اما اگر نیایند ممکن است اصول گرایان با یک اقلیت محدودی رای بیاورند.

دولت اصلاح طلبی فقط دولت ۷۶ تا ۸۴ است

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان یک کارنامه روشنی از سال ۷۶ تا ۸۴ دارند که ما اگر بخواهیم در مورد اصلاح‌طلبان داوری کنیم، باید این مقطع را به داوری بگذاریم نه سال‌های ۹۲ تا ۹۸ یا ۱۴۰۰ را.

وی تاکید کرد: برای اینکه این دولت هیچ‌وقت مدعی اصلاح‌طلبی نبوده بلکه اصلاح‌طلبان بنا بر مقتضیاتی از این دولت حمایت کردند و الان هم حمایت می‌کنند.

موسوی لاری گفت: همین الان هم اگر بنا باشد که جریان رادیکال اصول‌گرا سر کار بیاید که انحصارطلبی در اعماق جامعه نفوذ بکند باز هم از دولتی مثل دولت آقای روحانی حمایت می‌کنیم برای اینکه فضا باز بماند و مردم بتوانند حرف‌هایشان را بزنند و نظراتشان را مطرح کنند؛ اما این دولت نماد اصلاح‌طلبی نیست، دولت اصلاح طلبی دولت ۷۶ تا ۸۴ است که کارنامه روشن و قابل دفاعی دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهدی ترابی اعتراضات لبنان آمدنیوز روح الله زم آذرآب اراک محمد حسین رستمی حسین فریدون شبنم نعمت زاده تابناک باهنر موسوی لاری مهدی ترابی اعتراضات لبنان آمدنیوز روح الله زم آذرآب اراک محمد حسین رستمی حسین فریدون شبنم نعمت زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۱۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره

مقتدی صدر به عنوان یکی از رهبران جریان شیعی عراق در سال های اخیر رفتارهای متناقضی از خود نشان داده و این رفتارها در برهه‌هایی موجب انسداد سیاسی در این کشور شده است.

به گزارش مشرق، از مقتدی صدر و جریان وابسته به وی به عنوان یکی از جریان‌های با نفوذ سیاسی عراق در دو دهه اخیر نام برده می‌شود. پیشینه خانوادگی صدر و شخصیت وی موجب شده است در سال‌های پس از سقوط صدام یکی از جریان‌های کلیدی عراق به شمار رود.

مقتدی صدر با وجود اشتراکات بسیاری که با سایر گروه‌ها و احزاب شیعی در عراق دارد همچون مخالفت با اشغالگری نظامیان آمریکا و دفاع از قضیه فلسطین اما در زمینه سیاست داخلی عراق و رابطه با همسایگان به ویژه ایران و عربستان با برخی از شیعیان و جریان مقاومت دارای اختلاف نظر بوده است.

آغاز اختلافات بر سر انحلال پارلمان و گروه‌های مقاومت

سال ۱۴۰۱ و پس از انتخابات پارلمانی عراق، با وجود اختلافات تاکتیکی و حتی راهبردی صدر با دیگر گروه‌های عراقی، جریان سائرون متشکل از جریان صدر و حزب کمونیست عراق با وجود برتری نسبی در انتخابات پارلمانی، در زمینه تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور همسو ناکام ماندند و این موضوع باعث شد صدر برای چندمین مرتبه در حیات سیاسی خود به خداحافظی از فرآیند سیاسی حاکم بر عراق روی آورد؛ موضوعی که بلافاصله به استعفای دسته جمعی نمایندگان متحد وی در مجلس عراق منجر شد.

خبرگزاری عراق در این باره نوشت: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در جریان دیدار با اعضای فراکسیون صدر در نجف اشرف خاطرنشان کرد: «با سلام و درود به شما و قبل از وداع با یکدیگر و پیش از تشکر به خاطر مواضع و وحدت و یکپارچگی شما، می‌خواهم شما را از موضوعی مطلع سازم؛ من تصمیمی مبنی بر خروج از فرآیند سیاسی گرفته‌ام تا با مفسدین نه در دنیا و نه در آخرت تحت هیچ شرایطی شراکت نداشته باشم. وی افزود: من می‌خواهم به شما بگویم که با وجود مفسدین،‌ در انتخابات آتی شرکت نخواهم کرد. این یک پیمان میان من و خداوند و میان من و شما و مردمم است.»

نمایندگان فراکسیون صدر عراق در پارلمان این کشور به درخواست رهبر این به صورت جمعی استعفا دادند. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق بلافاصله موافقت خود را با این درخواست نمایندگان جریان صدر عراق اعلام کرد.

پس از کناره گیری جریان صدر، رهبر این جریان خواستار اعتراضات گسترده مردمی شد و پیروان خود را به تحصن در پارلمان و اشغال ساختمان مجلس تشویق کرد و دست آخر خواستار برگزاری انتخاباتی دیگر شد. هواداران جریان صدر با انجام اعتراضاتی خواستار موافقت دادگاه عالی فدرال عراق با درخواست انحلال پارلمان شده بودند. در پی این حادثه، پایتخت عراق به صحنه ناآرامی‌ها تبدیل شد که طی آن ۳۰ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. در واکنش به این تحولات، مخالفان او، یعنی جریان چارچوب هماهنگی شیعیان، وفاداران خود را به منطقه سبز بغداد فرستاد که از لحاظ تعداد به مراتب بیش از جریان صدر بودند.

دلایل کناره گیری صدر از جریان سیاسی عراق

مقتدی صدر همیشه تلاش کرده در عرصه سیاسی عراق یک بازیگر اصلی و تأثیرگذار باشد؛ او در کابینه و در حکومت‌هایی که تشکیل شده، تلاش کرده در داخل و خارج به عنوان یک اپوزیسیون، جریان سازی کند. به همین دلیل، او در تمام حکومت‌ها و دولت‌هایی که تشکیل شده، وتأثیر بسزایی داشته و صاحب قدرت بوده است. همزمان طرفداران صدر یا شخص او تلاش کرده اند که پرچمدار اصلاح و حامی اجتماعات ضد حکومت باشند.

سال گذشته عراق شاهد رویارویی دو جبهه یکی جبهه سید مقتدی صدر و جبهه دیگر چارچوب هماهنگی بود که احزاب دیگر شیعه در کنار آنها قرار گرفتند. زمانی که سید مقتدی صدر ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان را به دست آورد به فکر اتحاد با کردها در قالب حزب دموکرات و احزاب سنی که الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان در رأس آن ها قرار داشت، بیفتد. خمیس الخنجر هم به آن پیوست تا این سه ضلع بتوانند دولت تشکیل بدهند. آنها در یک برهه‌ای محمد حلبوسی را به ریاست پارلمان برگزیدند اما پس از آن نتوانستند دیگر آن تعداد لازم را برای انتخاب رئیس جمهور به دست آورند.

چارچوب هماهنگی شیعه از سوی دیگر تلاش کرد تا بتواند با صدر به یک نقشه راه واحدی برسد و دولت را مانند گذشته و به صورت متحد با یک جبهه واحد شیعی تشکیل دهند. این چارچوب همچنین با کردها و اهل سنت رایزنی کرد تا بتواند دولت تشکیل دهند اما سید مقتدی صدر اصرار بر این داشت که با نوری مالکی دولت تشکیل نمی‌دهد؛ موضوعی که منجر به آن شد که ۷۳ نماینده صدری از پارلمان به دستور وی استعفا بدهند و نمایندگان دیگری جایگزین آنان شوند.

سرانجام چارچوب هماهنگی شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. وی از حامیان حشد شعبی است و رابطه حسنه ای با رهبران بسیج مردمی دارد، اما صدر در خطی مشی‌های سیاسی خود، نخست وزیری را به صلاح کشور می دانست که مستقل از نیروهای مسلح باشد.

احتمال بازگشت جریان صدر به روند سیاسی این کشور

باوجود کناره گیری سال گذشته صدر از روند سیاسی عراق باز هم گمانه زنی‌هایی مبنی بر بازگشت وی به عرصه سیاسی عراق وجود دارد. سید مقتدی صدر دنبال آن است که بتواند بازیگر اصلی در عرصه سیاسی عراق باشد. یعنی پیشوا و زعیم سیاسی جبهه شیعه در عراق باشد تا بتواند ضمن مدیریت این جبهه، زعامت این حوزه را در اختیار داشته باشد.

«سعد المطلبی» سیاستمدار مستقل عراقی در خصوص بازگشت مجدد مقتدی صدر به ساحت سیاسی عراق گفت: «من معتقدم که این بازگشت یا از طریق بازگشت جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر و یا از طریق جدایی یک فراکسیون سیاسی از آن خواهد بود که نام جریان صدر را یدک می‌کشد، اما در در عین حال به صدر مرتبط نخواهد بود. اینکه صدری‌ها به عرصه سیاسی عراق بر می‌گردند یا نه بستگی به دیدگاه مقتدی صدر دارد که بنا به اظهارات او، وی از بازگشت امتناع می ورزد، اما ممکن است اتفاقات آتی باعث شود تا او در این تصمیم بازنگری کند. این احتمالی است که مراکز مختلف نیز در حال بررسی آن هستند.» به هر حال، مقتدی صدر به عنوان یکی از رهبران جریان شیعی عراق در سال های اخیر رفتارهای متناقضی را از خود نشان داده و این رفتارها در برهه‌هایی موجب انسداد سیاسی در این کشور و بلا تکلیفی مردم شده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه عفاف و حجاب باشد /برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند /این لایحه بانک ها را ورشکسته می کند
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • موسوی لاری: ممکن است دولت و مجلس در مقابل همدیگر قرار گیرند/ تفرقه‌افکنان تغییر مشی دهند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد/ شورای نگهبان بپذیرد که یکی از ‎عوامل شکستن وحدت ملی نوع رفتار این شورا است
  • علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند
  • مجلس دوازدهم شبیه به مجلس نهم خواهد بود