Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وضعیت ایران در سه شاخص ریزگردها، حوادث ترافیکی و زایمان در نوجوانی در شرایط قرمز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درافتتاحیه نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران که در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار کرد: علم اپیدمیولوژی در دنیای امروز دچار تغییر و تحول شده است و از آن به عنوان یک رشته کاربردی در علوم مختلف استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زالی با اشاره به برخی چالش‌های فراروی حوزه سلامت بیان کرد: ما در حوزه سلامت با چالش‌های جدیدی روبرو هستیم که از جمله آن می‌توان به سالمند شدن جامعه، تغییر سبک زندگی، حوادث ترافیکی، رشد شهر نشینی، نابرابری جنسیتی، افزایش تورم، فقر و حاشیه نشینی اشاره کرد.

او ادامه داد: علم اپیدمیولوژی می‌تواند برای چالش‌های پیش روی حوزه سلامت راهکار بیاندیشد و حل این مشکلات بدون بکارگیری این مشکل ممکن نیست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: امروزه با حوزه‌های جدیدی از علم اپیدمیولوژی روبرو هستیم که از جمله آن می‌توان به اپیدمیولوژی مولکولی و ژنتیکی اشاره کرد.

زالی با بیان اینکه توسعه پایدار یک دغدغه مهم جهانی است گفت: در سال ۲۰۱۵ که اهداف هزاره سوم به سرانجام رسید سازمان جهانی بهداشت با نگاه بلند پروازانه به توسعه پایدار نگاه کرد و سندی برای توسعه پایدار نظام سلامت دنیا تدوین شد که از آن به عنوان سند ۲۰۳۰ یاد می‌کنند و توسعه پایدار یک نگاه اخلاق مدارانه به سرمایه‌های بشری است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

بیشتر بخوانید: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگ‌ترین تولیدکننده خدمات سلامت است/ طلب ۸۷۰ میلیارد تومانی دانشگاه از صندوق‌های بیمه‌گر

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رشد ایران در بسیاری از شاخص‌های بهداشتی اظهار کرد: در برخی شاخص‌های بهداشتی با چالش‌های جدی روبرو هستیم و وضعیت ما در شرایط قرمز قرار دارد.

زالی ادامه داد: در بحث ریزگردها، حوادث ترافیکی و زایمان در نوجوانان وضعیت قرمز داریم البته در بسیاری از شاخص‌های بهداشتی مانند واکسیناسیون نمره صد را کسب کرده‌ایم همچنین در زایمان مادر در حضور فرد آموزش دیده جایگاه خیلی خوبی داریم افزون بر این در برخی شاخص‌های بهداشتی مانند چاقی کودکان و نوجوانان دچار افت شده‌ایم.

او از جذب اپیدمیولوژیست بیمارستانی در بیمارستان‌های علوم پزشکی شهید بهشتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در کشور‌های توسعه یافته دربیمارستان‌های بالای ۲۰۰ تخت خواب یک اپیدمیولوژیست حضور دارد و ما آمادگی داریم تا این طرح را در بیمارستان‌های ژنرال بالای ۲۰۰ تخت خواب علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان‌هایی که دارای بخش‌های سوختگی و عفونی هستند اجرایی کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: متأسفانه رشته اپیدمیولوژی در سال‌های اخیر گرفتار غربت شده است و ما از دوران رشد و نمو کشور در این رشته فاصله گرفتیم.

زالی با بیان چند پیشنهاد در حوزه اپیدمیولوژی اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا در علوم پزشکی شهید بهشتی دوره پسا دکتری در رشته اپیدمیولوژی را ایجاد کنیم همچنین جذب اپیدمیولوژیست بیمارستانی را در دستور کار قرار دهیم و با عقد تفاهم نامه عملیاتی با انجمن اپیدمیولوژی بتوانیم از ظرفیت‌های انجمن در این حوزه استفاده کنیم.

او اظهار کرد: آمادگی داریم تا مرکز تعالی توسعه پایدار سلامت را در علوم پزشکی شهید بهشتی ایجاد کنیم و به هاب منطقه در توسعه پایدار سلامت تبدیل شویم چرا که با ۵ هزار و ۷۰۰ هزار جمعیت تحت پوشش پتانسیل خوبی برای طرح‌های تحقیقاتی در حوزه توسعه پایدار سلامت داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بروز بیشتر برخی بیماری‌ها در بعضی از مناطق تهران اظهار کرد: در منطقه ۱۲ و ۲۰ تهران بروز بیماری‌های قبلی بیشتر است همچنین در منطقه ۱۳ حوادث ترافیکی آمار بالایی دارد، اما در مقابل فشار خون در جمعیت منطقه یک کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۱۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان

نماینده ولی فقیه در استان گفت: اسلام دوست دارد برنامه‌ای پیاده کند تا بشر هم ازسلامت جسم و هم سلامت روح برخوردار باشد و بکوشد تا همه جنبه‌های زندکی خود راتامین سازد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: دین اسلام برای بهتر زیستن بشر به سلامتی انسان‌ها توجه بسیاری قایل است، زیرا سلامتی انسان سبب می‌شود اززندکی خود لذت برده و به سعادت نزدیک شود.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید قدر جوانی را قبل از پیری، سلامتی را قبل از بیماری، غنای خود را راقبل ازفقیری و زندگی تان را قبل ازمرگ دانسته و غنیمت بشمارید افزود: در دین اسلام تاکید بیشتری به پیشگیری قبل از درمان شده است و حتی اهمیت داده شده است و سعی دارد برای انسان‌ها راه‌هایی که سلامت راحفظ می‌کندمعرفی کند.

وی ورزش کردن، پرهیز از فشار‌های روحی در مواقع مختلف، روزه داری، پرهیز از اسراف در همه بخش‌ها و در نهایت ازدواج را از تاکیدات دیگر اسلام برای سلامتی انسان برشمرد و گفت: ازدواج سبب سلامتی روح و جسم شده و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، اسلام سعی دارد ورزش کردن رادر بین مردم نهادینه کند تا سلامتی مردم به خطر نیفتد و با ورزش سلامت روح و سلامت جان خود راتامین کند.

امام جمعه تبریز در بخش پایانی سخنان خود لظهار داشت: رسانه ملی نقش مهمی در سلامت جامعه دارد، چون مردم باید ببینند و بشنوند تا موضوع فرهنگ سازی در زمینه سلامت و ورزش کردن نهادینه شود.

 رییس دانشگاه علوم پرشکی تبریز نیزگفت: یکم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است و امسال با شعار «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» در خصوص پیشگری از بیماری‌ها اقدام می‌شود.

نقی پور افزود: برای سلامت مردم و گسترش عدالت در بخش سلامت، برنامه سلامت خانواده که ازمنویات مقام معظم رهبری است به کارنامه تبدیل شده است و در شهر‌های بالای ۵۰ هزارنفر هم اجرایی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان
  • افتتاح چند طرح به مناسبت هفته سلامت در استان همدان
  • افزایش چشمگیر آمار سرطان در استان
  • طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار اجرا می‌شود
  • کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی خیرین در حوزه سلامت گیلان
  • فعالیت‌های سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشریح شد
  • فعالیت ۶۷۰ مرکز خدمات سلامت در استان اردبیل
  • مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی در خوزستان ۱۲ درصد کاهش داشت
  • ۴۱ درصد مرگ و میر در قزوین ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی