Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@14:31:27 GMT

نگاهی بر بقاع شاخص استان همدان

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۲۲۰۹

نگاهی بر بقاع شاخص استان همدان

استان همدان به عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین استان‌های ایران و جهان و به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، همچون استان‌های دیگر، جاذبه‌های مذهبی و گردشگری فراوانی در خود جای داده است.

خبرگزاری شبستان- همدان، استان همدان به عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین استان‌های ایران و جهان در دامنه کوه الوند واقع شده‌ است، این استان که به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، معروف است همچون استان‌های دیگر، جاذبه‌های مذهبی و گردشگری فراوانی در خود جای داده است که در جذب گروه‌های مختلف مردمی با هر سلیقه و ذائقه‌ای موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با نگاهی گذرا به وضعیت گردشگری استان همدان، می‌توان فهمید که در این شهر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد، بناهای تاریخی و مذهبی متعدد، آب و هوای مطلوب و قرار گرفتن این استان در مسیر شهر‌های غربی کشور، در جذب گردشگر در ایام تعطیلات به‌ویژه نوروز نقش مهمی دارد.


امامزادگان و بقاع متبرکه همواره از جایگاه والایی در میان مردم برخوردار هستند که بیشتر آنها در مکان‌های خوش آب و هوا واقع شده‌اند و می‌تواند مکان مناسبی جهت دست یابی به آرامش خاطر و لذت بردن از لحظه‌ها در کنار یکدیگر باشد، حال به معرفی تعدادی از امامزادگان و بقاع شاخص این استان می‌پردازیم؛

امامزاده عبدالله(ع)

امامزاده عبدالله(ع) در شهرستان همدان و در وسط میدانی به همین نام قرار دارد، در سال‌های اخیر، تغییر و تحول بسیاری در این بنا صورت گرفته و بنای کنونی به جای بنای قدیمی که طاق سنگی چهار ضلعی با گنبدی از شیروانی بود، ساخته شد، مزارها متعلق به پدر و پسری از سادات به نام‌های احمد و عبدالله‌بن‌احمد از اولاد با واسطهٔ امام موسی‌بن‌جعفر(ع) است.

 

شاهزاده حسین(ع)

امامزاده حسین یا شاهزاده حسین(ع) در ابتدای خیابان شهدا همدان قرار دارد که قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گرد،ساختمان مقبره شمالي است واز يك ايوان كوچك، ورودي و حرم با پلان‌هاي صليبي و هشت ضلعي منظم تشكيل شده است، اين محل مدفن امامزاده حسين(ع) يكي از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) يا پسر امام حسن عسگري(ع) است، در اين مقبره يكي از احفاد خواجه نصير‌الدين طوسي و آباقاخان فرزند هلاكوخان مغول نيز مدفون است.


امامزاده یحیی(ع)

امامزاده یحیی(ع) در محله‌ای به همین نام در حاشیه شمالی بلوار آیت‌الله مدنی شهر همدان قرار دارد، بقعه در وسط حیاطی بزرگ و مستطیل شکل قرار دارد و با توجه به تزئینات بنا، به نظر مى‌رسد این بنا از آثار سده‌هاى هشتم تا دهم هجرى قمری است، نسب این امامزاده با هشت واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد، در سمت شرقی حیاط مسجدی است با شبستان بزرگ که قبلاً جزء حیاط زیارتگاه بوده است، بنای این مسجد از آثار دوره صفویه است، بنا به اظهار‌نظر امامان ‌جماعت مسجد، در سمت غربی حیاط امامزاده، غسالخانه‌ای بوده است که آب آن از چشمه‌ای به نام «چشمه خانم یزدی» تأمین می‌شد که تا اواخر دوره قاجار چشمه و غسالخانه وجود داشت.


امامزاده محسن(ع)

 امامزاده کوه یا امامزاده محسن(ع) در روستای فرجین، در ۱۶ کیلومتری همدان، در یکی از دره‌های باصفا و دلگشای دامنه کوه الوند قرار دارد و به همین دلیل به امامزاده کوه هم مشهور است، این بنا از آثار دوره مغول و قرن هشتم هجری است، ساختمان بقعه از جبهه بیرون به شکل مستطیل است، نمای آن از یک ایوان بزرگ که بر بالای ورودی مقبره احداث شده و اتاق‌هایی دو طبقه، که در دو سوی ایوان آن قرار دارد، تشکیل شده است.

 

امامزاده اهل‌بن‌علي(ع)

اين امامزاده در دامنه شمال غربي تپه مصلي همدان واقع شده وبناي آن مربوط به دوره شاه طهماسب اول صفوي است، بقعه،كم ارتفاع و كوچك و چهار طاقي است ومدخل ورودي آن راهرو كاملاً كوچكي است كه در دو طرف آن، دواتاقك كوچك هشتي مانند تعبيه شده است داخل حرم فاقد هرگونه تزئينات گچبري و كتيب است و تماماً از آجر ساده است و بر طبق شجره نامه موجود در امامزاد، اهل بن علي(ع) از نوادگان امام حسن مجتبي (ع) است.

 

امامزاده اسماعيل(ع)

در محوطه گورستان قديمي همدان (انتهاي خيابان باباطاهر) بناي آجري امامزاده اسماعيل قرارگرفته است، اين امامزاده با پلان مربع شكل ساخته شده و گنبد نسبتاً موزوني برفراز آن قرار دارد و نسبت امامزاده بنا به اظهارات اهالي به اولاد حضرت موسي بن جعفر(ع) مي رسد.

 

امامزاده‌هادی بن علی(ع)

بقعه این امامزاده در قسمت شمال غربى شهر همدان و در محدودة فضای سبز بقعه بابا طاهر عریان واقع شده است، بناى اصلى شمالی و اتاقى به طول و عرض حدود پنج متر با گنبد آجرى شانزده ترکى بر بالاى آن است، نسب صاحب مرقد نیز، هادى فرزند امام سجاد(ع) معرفى شده است که به فرزند علی معروف است.

 

امامزاده اظهربن‌علي(ع) در رزن

ساختمان امامزاده اظهر در روستاي درجزين شهرستان رزن قراردارد اين بناي به صورت برج استوانه اي شكل و متعلق به دوران مغول است، مرقد اصلي در اين بنا نيز مانند كليه بقاع تاريخي عهد مغول در سرداب زير كف واقع و مدخل آن از سمت قبله (جنوب) در خارج بقعه قرار دارد و نسب امامزاده در زیارتنامه، اظهر‌بن‌على(ع) ذکر شده است.


امامزاده سام‌و‌هام (ع) در ملایر

این بنا در داخل شهر سامن و در کنار گورستان قدیمی شهر ملایر واقع شده است. بنا عبارت است از دو گنبد جدا از هم به ارتفاع تقریبی ۷ متر که هر دو از قاعده‌ای مربع شروع وبه طرف بالا با انحنای خاصی به طرف داخل شکل مخروطی می‌یابند، این دو گنبد بر مزار دو در پیامبر زاده، حضرت سام و هام از فرزندان حضرت نوح(ع) ساخته شده است.
 

امامزاده محمد(ع) در نهاوند

امام زاده محمد در ضلع غربی میدان قیصریه شهر نهاوند واقع شده و به شاهزاده محمد معروف و در نزد اهالی به«شازده محمد» خوانده می‌شود و مورد احترام اهالی است، بقعه از خارج به صورت مربع مستطیل و از داخل به صورت پنج ضلعی غیر منتظم است و در میان آن ضریح مطهر امامزاده واقع شده است.



آرامگاه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان

آرامگاه حیقوق نبی(ع) همدان یکی از بناهای دیدنی شهرستان تویسرکان از توابع این استان است، این آرامگاه یکی از قدیمی‌‌ترین آثار تاریخی ایران مربوط به دوره‌ی سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری، است، این بنا بدنه‌ای هشت‌ضلعی و سقفی مخروطی‌شکل دارد، آرامگاه حیقوق نبی(ع) به شماره‌ی ۹۶۹ در تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

امامزاده خضر(ع)، زبیده خاتون، امامزاده قاسم(ع)، اما‏مزاده سید جلال الدین(ع)، خاتونیه، بقعه خانم گرجى، امامزاده اظهر(ع) و امامزاده ناصر از دیگر بنا‌های مذهبی و تاریخی استان به شمار می‌رود.

 

دراین باره، «حجت‌الاسلام سید علی حسینی»، به خبرنگار شسبتان در همدان گفت: 225 بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان وجود دارد که برخی از این بزرگواران فرزندان بلافصل ائمه اطهار (ع) هستند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: امامزاده شاهزاده حسین واقع در ابتدای خیابان شهدا یکی از شاخص‌ترین امامزاده‌های شهر همدان است که با توجه به متن شجره‌نامه، امامزاده حسین‌بن‌علی‌النقی عموی بزرگوار امام زمان(عج) و فرزند بلافصل امام هادی(ع) است و بی‌تردید زیارتگاهی است مناسب برای دوستداران حضرت قائم (عج) و منتظران واقعی ایشان.

حسینی اضافه کرد: امامزاده‌هادی بن علی(ع) معروف به فرزند علی نیز واقع در میدان آرامگاه باباطاهر نیز یکی دیگر از زیارتگاه‌های شاخص شیعیان در شهر همدان به شمار می‌رود، در زیارت‌نامه این امامزاده ، نسب وی هادی فرزند امام سجاد (ع) معرفی شده است.

 معاون فرهنگی اوقاف استان ابراز کرد: امامزاده عبدالله(ع) واقع در میدانی به همین نام، امامزاده یحیی واقع در بلوار مدنی، امامزاده خضر در کوی خضر، امامزاده محسن واقع در دامنه الوند(امامزاده کوه) و زبیده خاتون از دیگر امامزاده‌های شاخص شهر همدان محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: امامزاده اسماعیل(ع) فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر(ع) در تویسرکان، امامزاده ابراهیم(ع) و امامزاده محمد(ع) در نهاوند و امام‌زاده عبدالله(ع) در ملایر نیز از دیگر امامزاده‌های شاخص استان همدان است که با توجه به ارادت خاص ایرانیان و شیعیان دیگر نقاط جهان به اهل‌بیت (ع) می‌توانند به‌عنوان زیارتگاه، گردشگران مذهبی را به سمت همدان سوق دهند.

 وی اشاره‌ای نیز به مساجد استان داشت و گفت: مساجد تاریخی شهر همدان ازجمله مسجد جامع شهر، مسجد نظر بیک، مسجد آقاجانی بیک و گنبد علویان (این بنا پیش‌تر به‌عنوان مسجد مورداستفاده مردم شهر قرار می‌گرفته) و نیز مکان‌های طبیعی مقدس ازجمله چشمه بهشت، چشمه ماهان و حوض نبی در دامنه‌های کوه الوند و سقاخانه آقاجانی بیک از دیگر جاذبه‌های مذهبی شهر همدان به شمار می‌آیند.

معاون فرهنگی اوقاف استان ادامه داد: علاوه بر وفور جاذبه‌های مذهبی مسلمانان و به‌ویژه شیعیان در استان و شهر همدان و به دلیل قدمت طولانی و تاریخ غنی شهر همدان و نیز فرهنگ بالای مردمان این استان که زندگی پیروان سایر ادیان الهی را در موطن و در کنار خود برمی‌تابیدند جاذبه مذهبی ادیان الهی ازجمله مسیحیان، ارامنه ، یهودیان، زرتشتیان در سطح استان و شهر همدان به‌وفور قابل‌مشاهده است.

وی ابراز کرد: از جاذبه‌های مذهبی ادیان می‌توان به کلیساهای تاریخی گرگوریان استپان، آنجل، مریم مقدس، مقبره استر و مرد خای در مرکز شهر همدان، مقبره حیقوق نبی در تویسرکان از زیارتگاه‌های یهودیان و آتشکده‌های تاریخی از جاذبه‌های مذهبی زرتشتیان اشاره کرد.

حسینی ادامه داد: هریک از این جاذبه‌های مذهبی به‌نوبه خود می‌تواند ظرفیت بلقوه‌ای برای جذب گردشگران مذهبی دیگر ادیان از سراسر کشور باشد و با توجه به شهرت جهانی برخی از این جاذبه‌ها، جذب گردشگران خارجی را نیز برای استان و شهر همدان میسر کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: توسعه گردشگری مذهبی علاوه برجذب گردشگران داخلی و خارجی و نیز درآمدزایی و اشتغال‌زایی از این طریق می‌تواند تمدن و فرهنگ غنی، و ذات صلح‌طلبانه ایرانیان را هم به رخ جهانیان بکشاند و خود تبلیغی برای دین اسلام باشد، آن‌هم در روزگاری که در کشورهای به‌اصطلاح متمدن مساجد و قرآن را به آتش می‌کشند.

 

 

 

پایان پیام/580

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین نماز جمعه اربعین ۹۸ خطبه نماز جمعه مسجد حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه بقاع متبرکه استان همدان توسعه گردشگری مذهبی اداره اوقاف و امور خیریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید و زیارت بیش از ۵۰ هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه زنجان

ایسنا/زنجان معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان زنجان از بازدید و زیارت بیش از ۵۰ هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه این استان در ایام  عید خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدموسی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و دریافت آمار از شهرستان‌ها، تا روز هشتم فروردین امسال بیش  از ۵۰ هزار نفر از همشهریان و زائران و مسافران از امامزادگان و بقاع متبرکه  سطح استان بازدید کردند. 

وی با بیان اینکه با وجود واقع شدن وقت تحویل سال در صبح زود و لحظات روزه‌داری، بیش از ۵ هزار نفر از مردم استان به همراه میهمانان و زائران، در کنار امامزادگان بودند و سال جدید را در کنار نوادگان پیامبر و اهل‌بیت (ع) تحویل کردند، متذکر شد: این موضوع نشانه دلبستگی و پیوند قلبی و پایدار مردم ایران به خاندان عصمت و طهارت است.

این مسئول با توضیح اینکه امسال  به همت خادمان و هیئت امنا، طی ایام ماه مبارک رمضان هشت محفل جزءخوانی و جمع‌خوانی قرآن کریم نیز در امامزادگان و بقعه‌های شاخص استان با قرائت قراء ممتاز کشور و استان برپا شده است، گفت: حدود دو هزار نفر از مردم نیز به طور روزانه در این محافل حضور پیدا می‌کنند و به قرائت قرآن کریم و در بعضی جلسات مثل حسینیه اعظم زنجان با بیان تفسیر و نکات قرآنی همراه است گوش می‌سپارند.

 موسوی با بیان اینکه امسال طرح ضیافت بهاری سازمان اوقاف و امور از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۲۲ فروردین امسال در ۱۰ بقعه و امامزاده شاخص  استان به اجرا گذاشته شده است، افزود: برپایی نمازهای جماعت و منابر سخنرانی، راه‌اندازی غرفه‌های مشاوره و پاسخ‌گویی به سوالات، حضور ۱۲ مبلغ اعزامی از قم در سطح استان برای تبلیغ، اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی  از دیگر برنامه‌های این طرح در مکان‌های زیارتی شاخص خواهد بود

به گزارش ایسنا، استان زنجان ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه دارد که  ۱۰ مورد از آنها دارای  شاخص‌ها و استاندارهای کشوری و استانی است و بقیه در رده شهرستانی و محلی رتبه‌بندی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۰ هزار نفر از بقاع متبرکه زنجان در ایام عید نوروز بازدید کردند
  • بازدید و زیارت بیش از ۵۰ هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه زنجان
  • اوج تجلی هنر گچ‌بری در بقاع متبرکه قم
  • بیش از ۳۹ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بازدید کردند
  • زائران بقاع متبرکه خلیل‌آباد به ۳ هزار نفر رسید
  • ۱۵ بقعه متبرکه سبزوار میزبان طرح آرامش بهاری 
  • اسکان ۳۵۰۰ مسافر نوروزی در زائرسراها و کمپ‌های موقت یزد
  • نگاهی به موزه شهدای نهاوند در ایام نوروز + فیلم
  • اجرای همزمان طرح ضیافت الهی در ۱۴ امامزاده و بقعه متبرکه آذربایجان غربی
  • رونق گردشگری مذهبی مازندران در بهار قرآن و طبیعت