Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@09:46:17 GMT

پیشنهاد‌هایی که جذابیت کویر را دوچندان می‌کند!

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۳۰۲۴

پیشنهاد‌هایی که جذابیت کویر را دوچندان می‌کند!

روزهای گرم، شب‌های سرد، بی آبی، خزندگان خطرناک و برخی چیزهای دلهره‌آور کافی است تا عده زیادی را از رفتن به کویر منصرف کند؛ اما این چیزها همه واقعیت نیست. شاید به نظر برسد رفتن به کویر تنها مساوی است با دیدن طلوع و غروب خورشید، قدم زدن بر روی تپه‌های ماسه‌ای، عکاسی و صد البته، شب‌نشینی کنار آتش. اما باید به این موارد که تنها چند ساعت از روزتان را در کویر پر می‌کند تفریحات دیگر را هم اضافه کرد که لذت حضور در کویر را دوچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفریحاتی که جایش فقط در کویر است و بس.

آفرود و سافاری

آفرود و سافاری یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات کویری است. با اینکه برگزاری برنامه‌های سافاری در ایران از قدمت زیادی برخوردار نیست، اما افراد دوستدار ماجراجویی و هیجان که به گشت‌وگذار و سفر به مناطق بکر کویری و بیابانی علاقه دارند سافاری را انتخاب می‌کنند. شما و دوستانتان می‌توانید سوار یک ماشین آفرود شوید و اجازه بدهید که راننده شما را به میان تپه‌های شنی در دل کویر ببرد و حس آدرنالین در تمام وجودتان به جریان بیفتد. پیشنهاد ما این است که وقتی دنبال پیدا کردن تور کویرنوردی هستید، توری را انتخاب کنید که حتما پیشنهادهای آفرود و سافاری را در فهرست خدماتش داشته باشد. اما از تجربه و مهارت راننده‌های سافاری و آفرود هم تا جایی که می‌توانید مطمئن شوید. راننده‌های سافاری باید تجربه و مهارت ویژه‌ای در حرکت روی تپه‌های شنی داشته باشند، چون این کار (سافاری و آفرود) جدای از تفریح بودنش، یک ورزش کاملا حرفه‌ای است که وجود یک راننده متبحر و حرفه‌ای برای ایجاد تجربه‌ای دلنشین ضروری است.

موتورسواری

علاوه بر خودروهای شاسی بلند، از انواع خودروهای سبک و موتورها مانند " ATV " و " Dune Buggy " برای سواری در کویر استفاده می‌شوند.

به همان میزان که موتورسواری در کویر، خطر بیشتری دارد؛ به همان اندازه هیجانش هم زیادتر است. فکرش را بکنید! با تمام سرعت روی یک موتور دیزلی هزار سی‌سی به دل شن‌های روان کویر می‌زنید و موج خروشانی از شن را به هوا می‌فرستید. هیجان بی‌نظیری که با هیچ وسیله‌ای در کویر محقق نمی‌شود. لذتی که خیلی از طبیعت‌گردها برابرش می‌دانند با موج سواری در سواحل طوفانی مدیترانه. کویر، بهشت موتورسواران است. جایی که هم محدودیت سرعت ندارید و هم به هر سمت که دلتان می‌خواهد، می‌توانید بروید.

شترسواری

مگر می‌شود به کویر رفت و شترسواری نکرد؟ شترسواری یکی از اصلی‌ترین تفریحات کویری است. شترسواری امروزه تبدیل به جزیی جدایی‌ناپذیر در تورهای کویری شده، تفریحی که لذتش فراموش نشدنی است. جدای از تفریح بودنش حس نوستالژی جالبی که شترسواری به آدمی می‌دهد خاطره‌انگیز است.

 اسکی روی شن و ماسه

شاید فکر کنید اسکی کردن تنها مختص روزهای برفی و یا جاهایی است که زمستان‌های سردی دارند، اما جالب است بدانید اسکی روی شن و ماسه یک تفریح لذت‌بخش برای کسانی است که در تورهای کویرگردی شرکت می‌کنند.

اگر اهل اسکی در برف و یخ هستید، خوب در کویر مسلما کار برایتان راحت‌تر است؛ گرچه اسکی روی شن و ماسه با اسکی روی برف تفاوت‌های زیادی دارد، ولی در عین حال شما می‌توانید از مهارت‌هایتان در اسکی رو برف برای این ورزش جذاب کویری استفاده کنید. در کویر موقع اسکی، برفی روی شما ریخته نمی‌شود، بلکه فقط ماسه است که لابه‌لای موهایتان جمع شده و حتی وارد لباستان هم می‌شود!

پایین آمدن از تپه‌های بلند ماسه‌ای همان قدر که مفرح است، می‌تواند خطرناک هم باشد. برفی روی زمین نیست که شدت و سرعت زمین خوردن شما را بگیرد. علاوه بر این، چون لباس کمی به تن دارید، احتمال زخمی شدن شما هم وجود دارد. بنابراین بهتر است اول، از تپه های کم ارتفاع شروع کنید. درست است که اسکی روی شن و ماسه روان با برف کوبیده شده، متفاوت است؛ اما همان‌طور که گفته شد، مطمئنا تجربیات قبلی شما در پیست سفید اسکی، میان آفتاب و در کویر به کمکتان می‌آید.

رصد ستارگان

کمتر کسی است که به کویر رفته باشد و لذت رصد ستارگان در شب کویر را نداشته باشد. شاید اولین و خوشایندترین کاری که هر کویرنوردی می‌تواند انجام دهد، لذت بردن از آسمان کویر در شب‌هنگام است. آسمانی که به خاطر هوای پاکش آنقدر مملو از ستاره‌های دور و نزدیک است که می‌توانید ساعت‌ها محو تماشای آن‌ها شوید. چه پژوهش‌گر ستاره‌شناسی باشی و چه نه، آسمان کویر زیبایی‌های خودش را دارد و هر کسی بنا بر دید خودش از این زیبایی لذت می‌برد. بد نیست بدانید که این روزها حتی شاخه‌ای از گردشگری به نام "استرونومیک توریسم" شکل گرفته که به معنای مطالعه و شناخت ستارگان در حین سفر است. در نهایت اینکه شما می‌توانید شب نشینی‌تان در کویر را با رصد ستارگان تکمیل کنید. کنار آتش و در دل کویر هم از همراهی با دوستان و یا خانواده لذت ببرید و هم لذت تماشای ستارگان را در آسمان شب کویر به خاطره‌ای ماندگار تبدیل کنید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری کویر کویر گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر

ایسنا/یزد باغ تیتو یکی از باغ‌های قدیمی، زیبا و دیدنی بافق است که می‌توان آن را نمونه‌ای از شاهکار معماری ایرانی برشمرد.

این باغ در دوران صفویه و به فرمان «محمدتقی خان» حاکم یزد، در ابتدای قرن ۱۳ میلادی ساخته شد.

 هر چند واژه «تیتو» در فرهنگ دهخدا به معنی مرغ آبی است اما علت نام گذاری این باغ بخاطر «تو در تو بودن اتاق‌های آن» است.

«باغ تیتو» با یک هزار مترمربع مساحت، از خشت و گل ساخته شده و در وسط باغ نیز عمارت تیتو قرار گرفته است.

سرسبزی و زیبای این بنا در دل کویر به جریان دائمی آب قنات یوسف شاهی باز می‌گردد که آن را تا به امروز از خشکسالی به دور نگه داشته است.

این باغ از بخش‌های مختلفی از جمله اتاق خان نشین، تالار، بادگیری ۱۳ متری، اتاق سریدار و غیره تشکیل شده است که هر بخش آن به ویژه ایوان‌ها، با گچ‌کاری‌های زیبایی تزیین شده‌اند.

ستون های آجری، گچکاری و کاربندی، پنجره چوبی، سیمگل بدنه، کف سنگریزه ای حیاط و استخر بزرگ روبه روی ساختمان که قنات از آن عبور می کند، جلوه ای متفاوت به این خانه باغ تاریخی بخشیده است.

باغ تاریخی تیتو بافق در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۳۸۰، به شماره ثبت ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جایگاه رستگاری در جهان آشوبناک
  • جذابیت نوروزگاه‌ها و توقف مسافران برای کاهش تصادفات نوروزی
  • «باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر
  • دعوت استاندار همدان از مسافران برای حضور در پایتخت تاریخ و تمدن
  • دیدار روسای انجمن کشتی و اسکی ناشنوایان با مصطفی نکو لعل آزاد
  • ریزش سنگ در جاده هراز؛ ترافیک به سمت تهران پُر حجم شد
  • ریزش سنگ در این جاده شمالی/ ترافیک به سمت تهران پرحجم شد
  • ریزش سنگ در جاده هراز
  • ریزش سنگ درجاده هراز /  ترافیک به سمت تهران پرحجم شد
  • همراهی مردم با مسوولان موفقیت امور را دوچندان می کند